Chiptuning - Det var godt nok en nem måde ~
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-10-06 22:08

1. Køb en lille dims
2. Kobl den til vognens diagnosestik
3. Opdater software i vognen

Hvis man vil, kan man endda lægge den originale software tilbage i systemet.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=30730

Læs evt. mere her: http://www.bsrab.se/

Mvh
Claus

Som efter 35.000 km i sin Seat Leon TFSi begynder at synes 185HK er for
lidt ;)

Fra : Moller

Dato : 20-10-06 22:16

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Som efter 35.000 km i sin Seat Leon TFSi begynder at synes 185HK er for
> lidt ;)

   Jamen, så er du jo klar til næste skridt efter at ha lært at køre lige
ud... nemlig at dreje ;)

   VH
   Moller

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-10-06 22:40

Moller skrev:

> Jamen, så er du jo klar til næste skridt efter at ha lært at køre
> lige ud... nemlig at dreje ;)

Jeg har godt hørt noget om det - Det er det man bruger den runde dims
der sidder foran forsædet i venstre side til, ikke?

Mvh
Claus

Fra : Klaus G.

Dato : 20-10-06 22:29

> 1. Køb en lille dims
> 2. Kobl den til vognens diagnosestik
> 3. Opdater software i vognen
>
> Hvis man vil, kan man endda lægge den originale software tilbage i
systemet.
Jeg er nu ikke meget for de standard programmer i en bil. Jeg er mere til
dem som får bilen på rullefelt, og så roder de selv med de forskellige
parametre så de passer til den aktuelle bil.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-10-06 22:39

Klaus G. skrev:

> [...]
> dem som får bilen på rullefelt, og så roder de selv med de forskellige
> parametre så de passer til den aktuelle bil.

Tænk! Jeg har det lige omvendt.

Originalt er bilen leveret med standardsoftware.

Motoren fås i adskillige forskellige trim. 185HK er det svageste. 200HK
er det mest udbredte. En udgave med væsentlig over 250hk /jeg mener at
det er 280hk) kommer i Audi TT - Denne udgave indeholder sikkert også
nogle ændringer i hardwaren.

Det korte af det lange er at alle disse andre udgaver også leveres med
standardsoftware.

Personligt mener jeg at netop standardsoftware (forhåbentligt
gennemprøvet) er mere færdigudviklet end prototyper. Så derfor vil jeg
ikke have noget individuelt sammenfiflet kode til at styre maskinen i
min bil.

Mvh
Claus

Fra : Mogens...

Dato : 21-10-06 08:16

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Originalt er bilen leveret med standardsoftware.

Sandsynligvis

> [...]
> det mest udbredte. En udgave med væsentlig over 250hk /jeg mener at det er
> 280hk) kommer i Audi TT - Denne udgave indeholder sikkert også nogle

Du aler om VAG?
En skribent har tidligere opremset deindividuelle forskelle på versionerne.
Der erændreinger i såvel soft- som hardware...

> [...]
> gennemprøvet) er mere færdigudviklet end prototyper. Så derfor vil jeg
> ikke have noget individuelt sammenfiflet kode til at styre maskinen i min

Ikke desto mindre kandet nemt være bedre end fabrikkens, idet fabrikken
er nødt til at udvikle en software, der passer til folket - og ikke til det
enkelte
individs behov (racer, bybil, motorvejsexpres, you name it)

> Mvh Claus

Er det ham VW fanatic manden ? :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-06 08:36

"Mogens..." skriver:

> Er det ham VW fanatic manden ? :)

Nej.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 21-10-06 12:20

> [...]
> dem som får bilen på rullefelt, og så roder de selv med de forskellige
> parametre så de passer til den aktuelle bil.

Til gengæld kan dette princip vel bruges med en TÜV godkendelse og være et
godt og lovligt alternativ til bokstuning - blot en del mere avanceret, da
der kan stilles flere parametre end med bokstuning. Et godt og lovligt
kompromis...

Fra : Bruno

Dato : 21-10-06 22:36

KASO wrote:

> [...]
> godt og lovligt alternativ til bokstuning - blot en del mere avanceret, da
> der kan stilles flere parametre end med bokstuning. Et godt og lovligt

Lovligt fordi?

Chiptuning er chiptuning uanset om man skifter chip eller programmering
af en chip, begge dele rummer mulighed for øget forudrening og tab af
garanti.

Mvh

Bruno

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-06 23:02

Bruno skriver:

> Lovligt fordi?

Fordi det er inden for lovens rammer.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-10-06 23:23

> Bruno skriver:

> Fordi det er inden for lovens rammer.

"Lovens rammer" foreskriver at der skal foreligge en godkendelseserklæring
på ændringerne, udfra gældende EU normer RREG 70/220/EWG ;(

--
MVH Hans

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-10-06 21:04

Hans L. Jørgensen skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>>

> "Lovens rammer" foreskriver at der skal foreligge en godkendelseserklæring
> på ændringerne, udfra gældende EU normer RREG 70/220/EWG ;(

Man kunne måske forestille sig at leverandøren af chiptuningen
indhentede de nødvendige godkendelser så en sådan chiptuning kunne købes
og installeres uden at bilens ejer skal foretage sig andet.

Hvorvidt garantien for mekanikken så bortfalder eller ej må være et
andet tema.

Mvh
Claus

Fra : Georg Motor

Dato : 23-10-06 23:32

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> "Lovens rammer" foreskriver at der skal foreligge en godkendelseserklæring
> på ændringerne, udfra gældende EU normer RREG 70/220/EWG ;(

NETOP!!!

dit valg af tweK til bilen skal være godkendt, men det kan vel pilles af
til syn?

Fra : KASO

Dato : 23-10-06 07:49

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Lovligt fordi?
>
> Chiptuning er chiptuning uanset om man skifter chip eller programmering af
> en chip, begge dele rummer mulighed for øget forudrening og tab af
> garanti.

Jeps - men den ændrede lovgivning åbner mulighed for lovlig chiptuning!
Hvis der foreligger en godkendt måling på at forureningen ikke stiger og at
effektforøgelsen ikke overstiger 20% - f.eks. en TÜV-godkendelse - kan
bilen efter et syn blive godkendt med tuningen. Det skrives på
registreringsattesten.

En "alm." OBD-tuning er vanskelig at få godkendt, da den jo er individuel -
og en ¨TÜV-måling på hver bil er for dyr. En standardiseret OBD burde
derimod være mulig, da der kan laves en "standard TÜV godkendelse", der kan
medbringes til syn.

Garantimæssigt vil du med stor sikkerhed miste garantien, men det er så et
andet emne.

Alt dette er selvfølgelig teori eftersom den viste tuning ikke har
TÜV-godkendelse - det var også mere en kommentar til princippet.

Fra : Georg Motor

Dato : 23-10-06 23:29

> [...]
>
> Chiptuning er chiptuning uanset om man skifter chip eller programmering af
> en chip, begge dele rummer mulighed for øget forudrening og tab af

det er svære at chippe idag end førhend.
når du chipper kræver synshallen en standardgodkendelde af din chipning, at
din tjuning overholder de forureningskvav der er opstillet. det er noget dem
der laver agregatet måske betaler 25000 kr for.
så dit forsøg når du siger TEST det gælder ikke, det svarer til at ændre
ting ved undervognen, hvis der er en virksomhed der har den konfiguration og
det er testet så ok.

georg