Skifte rat m. airbag på mondeo 1998
Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-10-06 07:48

Hej !

Er der nogle der ved hvordan man får demonteret airbag'en i rattet på en
Mondeo 1998.

Selve airbag'en sidder fastgjort med 2 skruer som kan løsnes fra bagsiden af
rattet. Men hvordan gør man med ledningerne til airbag'en.? jeg kan ikke
rigtigt hitte ud af, hvordan ledningerne afbrydes, så rattet kan
demonteres..?

Martin Christiansen

Fra : Christopher Stein

Dato : 19-10-06 08:20

Martin Christiansen skrev:
> [...]
> rattet. Men hvordan gør man med ledningerne til airbag'en.? jeg kan ikke
> rigtigt hitte ud af, hvordan ledningerne afbrydes, så rattet kan

du piller batteriet af ½ time før du begynder at skrue rattet af (det er
i øvrigt 2 x torx skruer -kan ikke huske str, men hvis du har et bosch
skruetrækekrsæt, skulle det gerne være med i dette)

Så popper airbaggen af og der sidder et lille gult stik som du
afmonterer piller af airbaggen.

Voila ;)

Vær opmærksom på at hvis du har meget lange skruetrækkere, kan du ikke
komme til skruerne fra oversiden af ratstammen, men skal have
beklædningen af og komme til den nedefra.

(Skal du montere fartpilot? ;) )

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-10-06 17:53

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

Hej Christopher - tak for dit svar.

> [...]
> skruetrækekrsæt, skulle det gerne være med i dette)
>
> Så popper airbaggen af og der sidder et lille gult stik som du afmonterer

Jeg havde fundet ud af at demontere airbaggen.

Men det virkede bare ikke som om at det gule stik kunne demonteres.. Men
skal man bare tage lidt "hårdt" fat...?

> [...]
>
> Vær opmærksom på at hvis du har meget lange skruetrækkere, kan du ikke
> komme til skruerne fra oversiden af ratstammen, men skal have beklædningen

Nej, der skal bare et nyt rat på, da det gamle er slidt helt op. Købte et
nyt rat hos Ford til 100 kr. Det var et de en gang havde demonteret på
en ny bil der skulel have et læderrat på.

Mvh - Martin

Fra : Brian

Dato : 20-10-06 18:05

Martin Christiansen wrote:

> Men det virkede bare ikke som om at det gule stik kunne demonteres..
> Men skal man bare tage lidt "hårdt" fat...?

Rive skal man nok ikke, men kan du liste en meget lille fladkærvet
skruetrukker ind under stikket, kan du "presse" den opad og fri.

/Brian

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-10-06 18:58

> Rive skal man nok ikke, men kan du liste en meget lille fladkærvet
> skruetrukker ind under stikket, kan du "presse" den opad og fri.

Super... Det vil blive prøvet imorgen.

Tak for hjælpen.

Mvh - Martin

Fra : Christopher Stein

Dato : 23-10-06 08:27

Martin Christiansen skrev:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
>>

> Super... Det vil blive prøvet imorgen.
>
> Tak for hjælpen.
>
> Mvh - Martin

ellers hiver du bare lortet af og får en ny springkontakt.. de fås fra
ford til et par hundrere kr.
så skal du bare tage plastikken omkring ratstammen af og pille den gamle
ud og smide den nye på - er det i odense, kan jeg gøre det for dig. ;)

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-10-06 21:28

> [...]
> så skal du bare tage plastikken omkring ratstammen af og pille den gamle
> ud og smide den nye på - er det i odense, kan jeg gøre det for dig. ;)

Tak for tilbuddet, men desværre bor jeg i nordsjælland...

Jeg har endnu ikke fået afprøvet om jeg kan få det gule stik af airbag'en,
men vil prøve næste wekend.

/Martin

Fra : Christopher Stein

Dato : 24-10-06 12:06

Martin Christiansen skrev:
> [...]
>
> Tak for tilbuddet, men desværre bor jeg i nordsjælland...
>
> Jeg har endnu ikke fået afprøvet om jeg kan få det gule stik af airbag'en,

held og lykke.

hele operationen tager ca 15 min (+ afmontering af -polen på batteriet) :D

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-10-06 14:25

> hele operationen tager ca 15 min (+ afmontering af -polen på batteriet) :D

Skiftede det her i eftermiddags... Det gule stik var lige til at vippe af
med en flad skruetrækker...

Så ja, du havde ret. 15 min..

Tak for hjælpen.

/Martin