Hej gruppe,
slut september havde jeg min bil - 1999 BMW E46 328i - til service hos BMW
Jan Nygaard på Amager. Der var tale om et alm. olieeftersyn, mikrofilter
skifte samt såkaldt sikkerhedskontrol. Pris ialt 4.500 kr., heraf udgjorde
olien alene 1.300 kr. (6,5L)! Fuldstændig vanvittig høj pris, men så var
bilen også støvsuget, nyvasket og ikke mindst tanket da jeg afhentede den.
Værkføren havde forinden fortalt mig at jeg skulle være glad for at det kun
var det alm. olieeftersyn der var tale om, eftersom inspektion 1 og 2 var
_væsentlig_ dyre (den kører skift mellem olieeftersyn - indspektion 1 -
olieeftersyn - inspektion 2 osv.).
Da jeg hentede bilen havde man udarbejdet et tilbud over hvad der yderligere
skulle laves ved bilen. Tilbudet udgjorde ialt 15.500 kr. inkl. moms og
bestod af følgende (ca. priser):
1 - bremseklodser for, 1.700 kr.
2 - bærearm højre/venstre for, 6.500 kr.
3 - to nye fordæk Continental 225/18, 5.000 kr. (endda inkl. 20% rabat!!)
4 - nr.pladelys skiftes, 1.500 kr. (ny liste og omlakering af samme!!)
5 - motorvask, 800 kr.
En kort kommentar kan knyttes til enkelte af punkterne:
- pkt. 3 de dæk der sidder på bilen har rigeligt mønster og behøver ingen
udskiftning de næste mange tusinde km
- pkt. 4 hvem forlanger 1.500 kr. for at skifte et nr.pladelys (?). Der er
tale om en dum konstruktion som bevirker at listen over nr.pladen skal
skiftes og idet den er lakeret skal den nye liste også lakeres
- pkt. 5 motorrummet har bundplade og motorrummet ser ud som nyt
På baggrund af ovenstående tog jeg kontakt til BMW/Alpina forhandler Jarls
Bilservice (
http://www.jarlsbilservice.com/) i Helsinborg og indhentede
tilbud på pkt. 1 og 2. Pris alt inkl. 5.000 kr., svarende til en besparelse
på ca. 3.200 kr. BMW Jan Nygaard ville ikke matche denne pris efter
tlf.samtale hermed.
Idag var jeg så i Sverige hos Jarls Bilservice - hvilken oplevelse.
Udover deres voldsom fede bilpark bestående af de vilde BMW'ere og ikke
mindst mange Alpina'er, så fik jeg en rigtig god behandling og kunne arbejde
i fred og ro samt komme på internettet m. min laptop mv.
Derudover så viste det sig at bærearmene slet ikke skulle skiftes! Jeg var
selv ude under bilen og kunne konstatere at alle bøsningerne i både for- og
bagvogn på ingen måde trængte til udskiftning, samt at bærearmene for nyelig
var blevet udskiftet! For en "sikkerhedsskyld" skiftede vi de to store
bøsninger i hver side i forvognen, men kunne konstatere at dette ikke havde
været nødvendig da de kom ud.
Da det kom til udskiftning af bremseklodser for viste det sig at
bremseklodserne i bag var nedkørte. De blev derfor også skiftes.
Buttomline er at jeg kom af med ialt 3.300 kr. og fik skiftet bremseklodser
for/bag og bøsninger i forvognen, i stedet for at komme af med 8.200 kr. og
få skiftet bremseklodser for samt bærearme (som ikke skulle skiftes),
herunder manglede bremseklodser i bag så også forsat.
=> hvad kan man så lære af det.
Ja, selvom bilen bliver pudset og støvsuget hos BMW Jan Nygaard, så ved jeg
at jeg fremover ikke vil benytte dette værksted. Priserne er for høje og
min oplevelse er at man forsøger at snyde kunderne ved at liste unødvendige
reperationer op. Skuffende at kunne konstatere, men jeg er måske den eneste
og blot uheldig - dette skal jeg ikke kunne sige.
Afslutningsvis kan det kort nævnes at prisen på olieeftersyn og mikrofilter
i Sverige er 1.400 kr. mod 4.500 kr. i Danmark. Ligeledes er
inspektionseftersynene væsentlig billigere - priserne ligger på inspektion
1: 1.900 kr. og inspektion 2: 2.500 kr. - det var her jeg i Danmark skulle
være glad for at jeg kun skulle have olieeftersyn, eftersom
inspektionseftersynene var _væsentlig_ dyre.... hehe.
:)
--
Mvh/TK
1999 BMW E46 328i mit Vollausstatung ;)
http://bilimport.tkrath.dk/