En af de chauffører der ikke engang burde ~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-10-06 17:43

Jeps, sådan en mødte jeg i dag - en lastbilchauffør der ikke burde have
lov at køre på noget så fredeligt som en cykel. Han burde simpelthen
bindes til en stol og bures inde - jeg tror han er farlig for sine
omgivelser selvom han er på gåben...

Ca. 1½ time siden så jeg er ikke helt så rasende længere - men
alligevel, husk lige på at det er frisk fra opleveren og jeg var pænt
rasende på idioten...

Fyraften kl 17 - kører på motorvejen kort efter. Da jeg kommer ned hvor
der kun er striber mellem tilkørslen og motorvejen ligger jeg ud for
bagenden på en tankvogn. Jeg slækker gassen for at komme ud bagved, men
nej, idioten i lastbilen bagved reagerer ved at trykke på speederen så
da vognbanerne begynder at flette sammen ligger han ca. en halv meter
længere fremme end min begerste kofanger. Jeg trykker hornet i bund -
det kan jo være idioten bag rattet er faldet i søvn - og ender ca. 2/3
ude i nødsporet - han er åbenbart vågnet så meget at han er trukket en
smule ud (for at undgå at ramme mig går jeg ud fra) så jeg bliver på
min placering til han har overhalet mig.

Skulle hilse og sige at man godt nok kommer til at føle sig noget lille
ved siden af sådan en lastbil der kører som om formålet med at være der
er at skubbe mig ud i autoværnet!

Herefter ligger jeg så bag ham og afventer at kunne overhale, men da
der er et hul der er mindre end hvad jeg vil tillade mig at trække ud i
overhaler idioten i lastbilen tankvognen der ligger foran ham... Der
var mindst en gut der fik testet bremsereaktionen af ved den lejlighed.

Endelig hul i overhalingsbanen, jeg trækker ud - og da jeg når op til
idioten i lastbilen (altså, da jeg er kørt forbi den lastbil han havde
overhalet tidligere) trækker han lige ud foran mig. Dog behøver jeg
ikke bremse særlig meget for han kører nu noget der ligner 100km/t (og
jeg kører ~110km/t)...

Herefter overhaler jeg ham og kører resten af vejen hjem med et ønske
om at idioten ikke skader andre den dag han dør i en trafikulykke.

Så kom ikke og sig at det aaaaaltid er personbilerne der er skyld i det
når lastbilerne kører vanvittigt.

Fra : Mogens...

Dato : 17-10-06 20:24

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vognbanerne begynder at flette sammen ligger han ca. en halv meter længere

Uden tvivl en dårlig og ubehagelig oplevelse for dig.

Hvordan kan en personbil, der accelererer 700 gange hurtigere end en
lastbil, ende i den beskrevne situation?
Du kan jo til hver en tid smutte fra ham ved at trykke på speederen.
Og da det er en diesel - uden nedgearing

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-10-06 20:35

Mogens... expressed precisely :
> Hvordan kan en personbil, der accelererer 700 gange hurtigere end en
> lastbil, ende i den beskrevne situation?

Jeg kom fra en tilkørselsrampe og var jo derfor på indersiden af en
lastbilkolonne. Som regel ikke noget problem for heldigvis kender langt
de fleste chauffører enten til flettereglen eller normal fornuft og
giver plads til at man kan komme mellem to lastbiler.

> Du kan jo til hver en tid smutte fra ham ved at trykke på speederen.

Sagtens - men så skulle jeg overhale 2-3 andre lastbiler via
nødsporet... Og at jeg beskriver hullet i overhalingsbanen som et jeg
ikke ville være bekendt at trække ud i betyder at det er så kort at
selvom jeg kører i en personbil ville jeg ikke kunne trække ud uden at
dem bagfra skulle bremse for mig. Det valgte lastbilen så at gøre og
folk bremsede...

> Og da det er en diesel - uden nedgearing

Ja jeg bruger kun 5 når først jeg er kommet på motorvejen - det går
fint hele vejen fra 70 til 130 :) 4 gear er kun til tilkørselsrampen og
når jeg ender bag lastbiler i forbindelse med tilkørsel. Derefter 5
hele vejen :)

Fra : Mogens...

Dato : 17-10-06 20:56

> [...]
> fleste chauffører enten til flettereglen eller normal fornuft og giver
> plads til at man kan komme mellem to lastbiler.

Du skriver, at han gav gas - altså gav plads?

> [...]
> personbil ville jeg ikke kunne trække ud uden at dem bagfra skulle bremse
> for mig. Det valgte lastbilen så at gøre og folk bremsede...

Sammenfletning?

> [...]
> ender bag lastbiler i forbindelse med tilkørsel. Derefter 5 hele vejen :)

OK - gear ned next time

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-10-06 21:38

Mogens... has brought this to us :

> Du skriver, at han gav gas - altså gav plads?

Nej, der var to lastbiler - en foran og en bagved - det var ham bagved
der gav gas og lukkede hullet hvor jeg skulle have været ud. Der var
fint plads da jeg kom så langt ned af rampen at jeg kunne se
trafiksituationen og de kunne se mig. På det tidspunkt reagerer den
bagerste lastbil ved at accelerere og lukke hullet op til den
forankørende lastbil og derved blev jeg effektivt lukket ude.

> Sammenfletning?

Ikke ud i overhalingsbanen da ;)

> OK - gear ned next time

Næppe hjulpet - jeg kan ikke få den til at flyve uanset hvilket gear
jeg kører i ;)

Fra : Mogens...

Dato : 17-10-06 21:40

> [...]
> accelerere og lukke hullet op til den forankørende lastbil og derved blev

OK- ringe kørsel, IMO. Folmers historie om igen - at lukke andre ude

Fra : Niels Pein

Dato : 17-10-06 22:03

"Henrik Stidsen" skrev ...

> ... Som regel ikke noget problem for heldigvis kender langt de fleste
> chauffører enten til flettereglen eller normal fornuft og giver plads til
> at man kan komme mellem to lastbiler.

Den med at komme ind mellem to lastbiler, er ikke blot op til sund fornuft,
men faktisk beskrevet i færdselslovens §15, stk. 3. Det har jeg på
fornemmelsen at de færreste lastvognschauffører er helt klar over, eller
også bryder de bare loven bevidst.

FL §15, stk 3:
Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er
fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed
nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning,
jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan
afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind
imellem et sådant køretøj og køretøjet foran.

Og skulle man være i tvivl, så omhandler §43 (stk. 2) også lastbiler.
Med andre ord, hvis en lastbil kører så tæt på den forankørende, at man ikke
uden videre kan trække ind imellem, og vi er uden for tættere bebygget
område, så overtræder chaufføren færdselsloven.
Det lader så klart til at være tilfældet i den beskrevne situation.
--
Mvh. Niels

Fra : Propellen

Dato : 18-10-06 12:00

Tue, 17 Oct 2006 23:02:38 +0200, tastede "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.dk>, i dk.fritid.bil

> [...]
>område, så overtræder chaufføren færdselsloven.
>Det lader så klart til at være tilfældet i den beskrevne situation.

Ja, husk lige det, når personbilen absolut lige skal nå at overhale
lastbilen 400m inden afkørslen. Og så trækker ind og tager *min*
sikkerhedsafstand...
--
Propellen

Fra : Niels Pein

Dato : 18-10-06 12:50

"Propellen" <not@valid.invalid> skrev ...
> [...]
>

> Ja, husk lige det, når personbilen absolut lige skal nå at overhale
> lastbilen 400m inden afkørslen. Og så trækker ind og tager *min*

Ifølge loven skal du holde så god afstand til ham foran, at personbilen kan
trække ind *uden* at din sikkerhedsafstand forsvinder.
Du skal altså rundt regnet holde dobbelt sikkerhedsafstand ifølge §15.
--
Mvh. Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 16:41

Niels Pein skrev:
> Ifølge loven skal du holde så god afstand til ham foran, at personbilen kan
> trække ind *uden* at din sikkerhedsafstand forsvinder.
> Du skal altså rundt regnet holde dobbelt sikkerhedsafstand ifølge §15.

Og modsat må du ikke trække ind medmindre du kan gøre det uden at tage
min sikkerhedsafstand.

Så er der i forvejen to andre der har plukket af den har du at blive
ude, også selvom du så kommer til at vente 10 km før du kan komme af igen.

Men pladsen foran en lastbil er åbenbart den kraftigste magnet der findes.

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have

Fra : Niels Pein

Dato : 22-10-06 00:42

"Finn Guldmann" skrev ...

> [...]
>
> Så er der i forvejen to andre der har plukket af den har du at blive ude,
> også selvom du så kommer til at vente 10 km før du kan komme af igen.

Indrømmet, det sker kan man se "out there".
Men det ændrer ikke ved at lastbiler (efter hvad jeg har observeret) stort
set *aldrig* overholder den paragraf i færdselsloven når de kører "sammen"
kilometer efter kilometer på motorvejen.
Hvilket så skaber det problem som startede denne tråd.

Eller endnu værre; hvis man kører på landevejen foran en lastvogn, og man
kører lige en anelse langsommere end hvad lastvognschaufføren havde tænkt
sig (hvilket man jo er i sin gode ret til, eftersom det sandsynligvis er en
hastighed meget tæt på 80), så bliver der stort set altid holdt *alt* for
lidt afstand. Det slår næsten aldrig fejl.
Specielt hvis man er på motorcykel og bliver indhentet af en lastvogn. Så
skal man åbenbart "presses", selvom det jo er livsfarligt for
motorcyklisten.
Jeg har oplevet dette så mange gange, at jeg har mistet al respekt for
lastvognschauffører generelt. De er generelt ikke deres ansvar (30-40 tons
og længere bremselængde) bevidst. Der er nok lovlydige chauffører imellem,
men min observation er, at på dette punkt er de i klart undertal.
--
Mvh. Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-06 09:40

Niels Pein skrev:
> [...]
> kilometer efter kilometer på motorvejen.
> Hvilket så skaber det problem som startede denne tråd.

Hvis du mener at jeg har en del kolleger der ikke kan finde ud af at
holde afstand har du ganske ret. (Igen en af de ting jeg ikke vil
forsvare hos mine kolleger.)

> [...]
> hastighed meget tæt på 80), så bliver der stort set altid holdt *alt* for
> lidt afstand. Det slår næsten aldrig fejl.

Nu er afstand jo relativ. Den afstand du holder til en forankørende ser
anderledes ud når du ser samme afstand i dit bakspejl.

Men du har ganske ret i at der er nogen der ikke kan finde ud af at
holde en passende afstand.

Dog skal du lige huske den lille detalje at hvis du kører og sinker en
lastbil med en hastighed under det tilladte (læs: under ægte 80 km/t) er
det lastbilen dem der kører bag ham bliver sur på fordi det er ham de
kan se og ikke dig. Det kan godt bringe ham til at presse dig lidt mere
end ellers.

> Specielt hvis man er på motorcykel og bliver indhentet af en lastvogn. Så
> skal man åbenbart "presses", selvom det jo er livsfarligt for
> motorcyklisten.

Jeg hader at have en MC liggende foran mig. Han bedes venligst men
bestemt finde sig en personbil at ligge foran.

(Læs: derfor holder jeg altid god afstand til ham.)

> [...]
> og længere bremselængde) bevidst. Der er nok lovlydige chauffører imellem,
> men min observation er, at på dette punkt er de i klart undertal.

Dine betragtninger omkring antallet tillader jeg mig at anbringe samme
sted som mange af mine betragtninger bliver anbragt.

Men at der findes elementer der ikke kan finde ud af det er jeg ikke
uenig i.

Selv har jeg den fordel, i lastbilen, at tre blink med alarmblinket
oftest har en fantastisk virkning på afstanden. Den kan du desværre ikke
bruge til noget på MC'en.

Fra : Niels Pein

Dato : 22-10-06 13:06

"Finn Guldmann" skrev ...

> [...]
> det lastbilen dem der kører bag ham bliver sur på fordi det er ham de kan
> se og ikke dig. Det kan godt bringe ham til at presse dig lidt mere end

Du kan godt selv se, at det er et dårligt argument ikke?
Der er aldrig nogen god grund til at presse den der kører foran.

Når jeg kører (MC, personbil eller lastvogn) så bremser jeg for større dyr
som f.eks. rådyr.
Hvis der ligger een lige bagved for tæt på, så tænker jeg "hvis der f.eks.
løber et rådyr ud nu, og jeg refleksmæssigt bremser, hvad sker der så".
- Hvis jeg er i bil, og det er en MC der ligger bagved, så er jeg ikke så
bekymret (ikke for mig selv i hvert fald). Jeg håber blot en opbremsning ike
bliver nødvendig.
- Hvis jeg er i bil og det er en lastvogn bagved, så er jeg temmelig
bekymret.
- Hvis jeg er på MC og det er en lastvogn bagved, så må jeg konkludere: "ok,
hvis jeg klodser bremsen for et rådyr, så bliver jeg slået ihjel af idioten
bagved".

> (Læs: derfor holder jeg altid god afstand til ham.)

Det er jeg glad for at læse.

> Dine betragtninger omkring antallet tillader jeg mig at anbringe samme
> sted som mange af mine betragtninger bliver anbragt.

Forståeligt.

> Selv har jeg den fordel, i lastbilen, at tre blink med alarmblinket oftest
> har en fantastisk virkning på afstanden. Den kan du desværre ikke bruge
> til noget på MC'en.

Alarmblinket? Hvad er det?

Men du har ret i at man ikke kan gøre noget på MC. Hvis en lastvogn vil køre
hensynsløst, så kan man kun sørge for at flytte sig. Alt andet er
livsfarligt (altså for motorcyklisten, ikke for lastvognschaufføren
forstås).

--
Mvh. Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-06 16:10

Niels Pein skrev:
> Du kan godt selv se, at det er et dårligt argument ikke?

For dig der ligger og kører hyggetrans, ja. Men sandelig ikke for den
lastbil der automatisk får skylden, fordi de ikke kan se dig.

> Der er aldrig nogen god grund til at presse den der kører foran.

Jo, hvis vedkommende er ude i noget absurd. Men der hører det at køre 78
hvor 80 er tilladt ikke med.

> [...]
> løber et rådyr ud nu, og jeg refleksmæssigt bremser, hvad sker der så".

Det er en af grundene til at jeg "aktionerer" overfor andre der ligger
for tæt på. (alarmblink, nedsættelse af hastighed, m.v.)

> [...]
> hvis jeg klodser bremsen for et rådyr, så bliver jeg slået ihjel af idioten

I det sidste tilfælde kan jeg ikke se ret meget andet du kan gøre, for
at forebygge situationen, hvis du ikke ønsker at køre hurtigere end du
gør, end holde ind og lade fjolset passere.

> Alarmblinket? Hvad er det?

Ved netop ikke om det forefindes på en MC. Men blink til begge sider på
samme tid kaldes da alarmblink.

> [...]
> hensynsløst, så kan man kun sørge for at flytte sig. Alt andet er
> livsfarligt (altså for motorcyklisten, ikke for lastvognschaufføren

Nu er der ofte plastik foran på lastbiler, så han slipper nok ikke uden
skrammer. Men ellers har du da ret.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-10-06 16:16

> Ved netop ikke om det forefindes på en MC. Men blink til begge sider på
> samme tid kaldes da alarmblink.

Nope Harveriblik/katastrofeblink.

--
MVH Hans

Fra : Niels Pein

Dato : 23-10-06 10:52

Jeg finder det frygteligt at du åbenbart seriøst kan finde på at forsvare
det at en lastvogn presser den forankørende.
Du burde fratages kørekortet øjeblikkeligt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-06 11:08

Niels Pein skrev:
> Jeg finder det frygteligt at du åbenbart seriøst kan finde på at forsvare
> det at en lastvogn presser den forankørende.
> Du burde fratages kørekortet øjeblikkeligt.

Det er der såmæn mange der burde, ja endda de fleste - efter den logik.

Fra : Brian

Dato : 18-10-06 21:06

Propellen wrote:

> Ja, husk lige det, når personbilen absolut lige skal nå at overhale
> lastbilen 400m inden afkørslen. Og så trækker ind og tager *min*
> sikkerhedsafstand...

Jeg troede ikke sikkerhedsafstand til forankørende var noget
lastbilchauffører gjorde i. Jeg synes man ofte ser _meget_ lille afstand
mellem 2 (eller flere) lastbiler. Det ser ud som om at de er så tæt på den
forankørende, at de ikke kan se andet end vognen på gutten foran... hvilket
skrald en pludselig opbremsning kan give.

Og ja, jeg ved godt mange personbiler har samme dårlige vane - men de kan i
det midste stadig se, hvad der sker længere forude.

/Brian

Fra : Propellen

Dato : 19-10-06 04:47

Wed, 18 Oct 2006 22:05:50 +0200, tastede "Brian" <nej@tak.du>, i
dk.fritid.bil

> [...]
>forankørende, at de ikke kan se andet end vognen på gutten foran... hvilket
>skrald en pludselig opbremsning kan give.

Og jeg troede ikke sikkerhed var noget dem i legobilerne gjorde noget
i... De er ikke en skid bedre end dem i lastvognene... Ja, jeg kører
for tæt... For stærkt etc... Nøjagtig som dem i personbilerne. Og det
rager mig simpelthen langsomt... Men køre/hviletid, den piller jeg
ikke ved. Det er sq for dyrt (Men den er latterlig IMHO) Jeg kunne
skrive lange romaner om de personbiler jeg møder hverdag, der kører
mere eller mindre tåbeligt.

>Og ja, jeg ved godt mange personbiler har samme dårlige vane - men de kan i
>det midste stadig se, hvad der sker længere forude.

Jo jo... Derfor der er så mange buler i bilerne i trekants området?

--
Propellen

Fra : Niels Pein

Dato : 19-10-06 11:19

"Propellen" skrev ...

> ... Ja, jeg kører for tæt... For stærkt etc... Nøjagtig som dem i
> personbilerne. Og det rager mig simpelthen langsomt...
> Men køre/hviletid, den piller jeg ikke ved. Det er sq for dyrt ..

Interessant holdning.
Du kører ikke efter hvad der kan være farligt eller ej, men efter hvad der
kan koste *dig* bøder. Hmmm.
Hvor mange ton flytter du rundt med?
--
Niels

Fra : Propellen

Dato : 20-10-06 16:56

Thu, 19 Oct 2006 12:18:49 +0200, tastede "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.dk>, i dk.fritid.bil

>Interessant holdning.
>Du kører ikke efter hvad der kan være farligt eller ej, men efter hvad der
>kan koste *dig* bøder. Hmmm.

Ja - Money talks...

Kører for stærkt = 90 på motorvej... 80-85 på hovedvej... Men
selvfølgelig efter forholdene...

For tæt = 10+ meter fra foran kørende inden overhaling... Skulle jeg
overholde sikkerheds afstand ville det jo tage ENDNU længere tid for
lastvogne at overhale.

>Hvor mange ton flytter du rundt med?

Tjaa... mellem 20 & 35 total vil jeg tro..

--
Propellen

Fra : Brian

Dato : 19-10-06 19:50

Propellen wrote:

> Og jeg troede ikke sikkerhed var noget dem i legobilerne gjorde noget
> i... De er ikke en skid bedre end dem i lastvognene... Ja, jeg kører
> for tæt... For stærkt etc...

Spændende... forskellen er bare at du kører rundt med XX antal tons - det
gør vi ikke i vores Legobiler. Derudover har os i Legobiler jo stadig et
vist udsyn - det har I ikke i jeres Duploklodser.

> Jo jo... Derfor der er så mange buler i bilerne i trekants området?

Nææ, folk kan bare ikke finde ud af at flette sammen - og så er hele
Trekantsområdet en værre gang indavl

/Brian

Fra : Propellen

Dato : 20-10-06 16:58

Thu, 19 Oct 2006 20:50:23 +0200, tastede "Brian" <nej@tak.du>, i
dk.fritid.bil

>Nææ, folk kan bare ikke finde ud af at flette sammen - og så er hele
>Trekantsområdet en værre gang indavl

Og de satans glo køer der er...

--
Propellen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 16:58

Brian skrev:
> [...]
> Og ja, jeg ved godt mange personbiler har samme dårlige vane - men de kan i
> det midste stadig se, hvad der sker længere forude.

Og hvor meget størrere mulighed har en personbil for at kigge forbi en
anden personbil end en lastbil har forbi en anden lastbil?

Fra : Brian

Dato : 21-10-06 17:54

Finn Guldmann wrote:

> Og hvor meget størrere mulighed har en personbil for at kigge forbi en
> anden personbil end en lastbil har forbi en anden lastbil?

Mener du det seriøst ? Du kan ikke se en forskel i udsynet på lastbil mod
lastbil, eller personbil mod personbil?

Som det mest åbenlyse argument, er lastbilen (eller
hængeren/vognen/whatever) større på alle leder og kanter.

Modargumentet er så en Lupo der ligger bagved en Sprinter og gnaver
kofanger - inden du selv kommer med så tyndt et modargument.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 20:31

Brian skrev:
> [...]
> Modargumentet er så en Lupo der ligger bagved en Sprinter og gnaver
> kofanger - inden du selv kommer med så tyndt et modargument.

Jeg tænkte nu mere på at du måtte have nogenlunde samme (mangel på)
udsyn om du sad i en høj bil bag en anden høj bil eller i en lav bil bag
en anden lav bil.

Fra : Brian

Dato : 21-10-06 20:42

Finn Guldmann wrote:

> Jeg tænkte nu mere på at du måtte have nogenlunde samme (mangel på)
> udsyn om du sad i en høj bil bag en anden høj bil eller i en lav bil
> bag en anden lav bil.

Det mener jeg så ikke der er pga. designforskellene mellem en hænger på en
lastbil, og en alm. bil.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 16:38

Propellen skrev:

> Ja, husk lige det, når personbilen absolut lige skal nå at overhale
> lastbilen 400m inden afkørslen. Og så trækker ind og tager *min*
> sikkerhedsafstand...

Og når de næste tre kommer og gør det samme begynder det at blive småt
med pladsen og horn og lygter kommer i brug.

Desværre tror jeg ikke de lærer noget af det før de bliver "pottet".

Fra : Kenned

Dato : 17-10-06 20:50

> [...]
>
> Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
> - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Du er nu utrolig uheldig med alle de idioter du møder i traffiken, hva'?

Kenned

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-10-06 20:53

It happens that Kenned formulated :
> Du er nu utrolig uheldig med alle de idioter du møder i traffiken, hva'?

Ja i dag havde de så valgt at slå sig sammen til en enkelt chauffør -
han kørte derefter...

Fra : PMH

Dato : 17-10-06 22:57

Fra : JBH

Dato : 17-10-06 22:37

> [...]
>
> Skulle hilse og sige at man godt nok kommer til at føle sig noget lille
> ved siden af sådan en lastbil der kører som om formålet med at være der

Det lyder som ham idioten som rykkede min bagkofanger/pynteliste i stykker
og skrammede min bagskærm(indlægget :Fletteregel d.4-10) Han var også ved
at kvase mig op på fortovet da 2 vejbaner flettede sammen. (og jeg er 99,9%
sikker på han vidste jeg var der) Da han efterfølgende ikke ville oplyse
navn mv. måtte jeg tilkalde politiet som kom og fik oplysningerne ud af ham.
Det undrer mig dog noget at Politiet ikke ville give ham en bøde for ikke at
tilpasse hastigheden ifølge færdselsloven når vejen fletter sammen eller for
ikke at ville oplyse navn mv. ifbm. færdselsuheld. Betjenten sagde direkte
at hvis der skulle deles bøder ud, fik vi hver en.....De må nyde en speciel
beskyttelse fra ordensmagten, de truckere :-/

mvh
JBH

Fra : PMH

Dato : 17-10-06 23:16

> [...]
>
> Ca. 1½ time siden så jeg er ikke helt så rasende længere - men alligevel,
> husk lige på at det er frisk fra opleveren og jeg var pænt rasende på

Hvis jeg skulle skrive en "brok" historie her i gruppen, hver gang
jeg havde en lignende oplevelse med en personbil i trafikken, så
ville mit tastatur snart blive slidt op..

Ingen tvivl om at du føler at du er blevet forulempet, men helt ærlig,
det er som om at det kun drejer sig om at brokke sig over lastbilerne..

Jeg har selv kørt lastbil i 20 år, og var jævnligt ude for episoder som for
mig,
var ligeså forulempende og faretruende som dem du her beskriver,
men med personbiler i rollen som skurken..

Det var nærmest daglig at man oplevede "krig" med een eller flere bilister,
som havde den attitude at, "du skal sgu' ikke bestemme hvordan jeg kører"
og derfor oftest var skyld i at en situation blev faretruende..

Så tag en kiks, og kom videre
Vi skal alle være her.

PMH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-10-06 18:12

After serious thinking PMH wrote :
> Hvis jeg skulle skrive en "brok" historie her i gruppen, hver gang
> jeg havde en lignende oplevelse med en personbil i trafikken, så
> ville mit tastatur snart blive slidt op..

Du skriver da bare - vi skal nok pille din historie fra hinanden langt
de fleste gange.

> Ingen tvivl om at du føler at du er blevet forulempet, men helt ærlig,
> det er som om at det kun drejer sig om at brokke sig over lastbilerne..

Læste du overhovedet hvad jeg skrev ? manden var livsfarlig, han kørte
sin lastbil som om det var en personbil, han kørte sandsynligvis uden
begrænser (mit gæt er omkring 100km/t) og så var han bevidst i færd med
at forsøge at smadre andre billister. Det er ikke bare normal brok over
dårlig stil når der overhales.

> [...]
> mig,
> var ligeså forulempende og faretruende som dem du her beskriver,
> men med personbiler i rollen som skurken..

En personbil kan da aldrig nogensinde være truende for en lastbil - du
kan køre hen over den og knap nok få en skramme...

> Det var nærmest daglig at man oplevede "krig" med een eller flere bilister,
> som havde den attitude at, "du skal sgu' ikke bestemme hvordan jeg kører"
> og derfor oftest var skyld i at en situation blev faretruende..

Jamen dem er der da mange af, det er ingen hemmelighed - men problemet
med lastbilerne er at de er så meget farligere - og alt for mange af
dem kører hensynsløst. Jeg siger ikke - og har aldrig sagt - at de
allesammen gør det men i kraft af deres størrelse er de der gør det
markant farligere. Når en lastbil vil have plads så får den det alene
af den årsag at hvis jeg "stritter imod" så taber jeg. Det eneste jeg
kan gøre er at appelere til chaufføren om at åbne øjnene (=hornet i
bund) eller vige pladsen. Tredje alternativ involverer en bedemand og
en kiste - det har jeg ikke så meget lyst til.

> Vi skal alle være her.

Ja, prøv du at lære ham det - hvis det stod til ham jeg mødte lå jeg i
en kasse under jorden i løbet af et par dage...

Fra : PMH

Dato : 18-10-06 23:36

> Du skriver da bare - vi skal nok pille din historie fra hinanden langt de
> fleste gange.

Siger du dermed at det er utænkelig, at en personbil kan kan lave
en lignende situation for en lastbil..??
I så fald er det sgu' at være snæversynet..!!

> [...]
> begrænser (mit gæt er omkring 100km/t) og så var han bevidst i færd med at
> forsøge at smadre andre billister. Det er ikke bare normal brok over

Du kan være stensikker på at speedometeret i lastbilen passer, og
at begrænseren er sat til max 89 km/t.
At dit speedometer får dig til at tro at han kan køre 100 km/t, er kun
tegn på at dit instrument viser for meget, hvilket er ganske naturligt, og
generelt for alle personbiler.
Er lastbilen læsset, og det går nedad bakke, så kan det lade sig gøre
at komme over de ca. 90 km/t som begrænseren er sat til.

> En personbil kan da aldrig nogensinde være truende for en lastbil - du kan
> køre hen over den og knap nok få en skramme...

Tror du og dine fordomme..
Ja, jeg har tromlet hen over en personbil engang, og kan sige dig at det
var ikke en rar fornemmelse.
Dels fordi jeg var magtesløs i situationen, da manden kører ud for fuldt
stop ca. 25 meter foran mig, og jeg vejer ca. 48 tons og kører 74 km/t.
Men det jeg tænker på bagefter er, at da jeg rammer ham, snurrer hans
bil flere omgange rundt om sig selv, og havner i grøften på modsatte side
af hovedvejen.
og nu siger du så, at jeg kan tromle hen over en bil uden selv at få en
skramme...!!
Det gav sådan et knald i førerhuset, at jeg mistede forbindelse til
pedalerne
selv om jeg havde foden på bremsepedalen, og den var trådt ibund.
Samtidig mistede jeg grebet i rattet, og lastbilen tog kursen over i
modsatte
bane, og endte i rabatten i modsatte side..
Det var godt skolebussen ikke kom i den bane med dine børn på foreste
række hva'..!!!
Så påstå lige igen at en personbil ikke kan være faretruende for en lastbil.

> [...]
> jeg "stritter imod" så taber jeg. Det eneste jeg kan gøre er at appelere
> til chaufføren om at åbne øjnene (=hornet i bund) eller vige pladsen.

Ja hornet i bund, og fingeren ud af vinduet..
Du kører i en personbil på en tilkørselsrampe, du har rig mulighed for
at orientere dig inden du skal flette dig ind på motorvejen.
Det burde være muligt at træde på pedalen til højre, og dermed komme
før lastbilerne, ellers må du slække på farten, og trække ind bagved,
og derefter kan du så overhale mens du har den ene hånd på hornet, og
den anden hånd med en strittende finger ude af vinduet..

> Ja, prøv du at lære ham det - hvis det stod til ham jeg mødte lå jeg i en
> kasse under jorden i løbet af et par dage...

Mon dog..
Hvis du virkelig har været så sikker i din sag, hvorfor anmeldte du så
ikke "idioten"..??
Eller endnu bedre, læs navnet på døren, og ring til hans vognmand og
beklag dig. Det er aldrig sjovt at få en skideballe af chefen..

PMH

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-06 08:17

> Du kan være stensikker på at speedometeret i lastbilen passer, og
> at begrænseren er sat til max 89 km/t.

Nej - det kan du ikke være sikker på. Som også lastbilchauffører herinde har
skrevet så er der nogen der skider på de regler.
Se f.eks tråden
http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/a0b8382e9c87dd21/37e2baa685bea71c?lnk=st&q=dk.fritid.bil+blomster+majland&rnum=1#37e2baa685bea71c

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : PMH

Dato : 19-10-06 08:55

> Nej - det kan du ikke være sikker på. Som også lastbilchauffører herinde
> har skrevet så er der nogen der skider på de regler.

Selvfølgelig kan der være nogle som "piller" ved elektronikken,
hvilket i mine øjne burde være grund nok til at frakende chaufføren
kørekortet for livstid.
Det jeg vil frem til var, at speedometeret i lastbilen passer med
99% sikkerhed, hvor imod personbilens speedometer generelt
har en fejlvisning på ca. 5-8 km/t.
Dette faktum gør, at mange bilister pr. automatik dømmer
chauffører til at være dybt kriminelle som har pillet ved
begrænseren, (hvilket iøvrigt ikke er noget man bare sådan lige kan
gøre med en skruetrækker).
Jeg har masser af gange overhalet personbiler med trailer eller
campingvogn på motorvejen.
Deres speedometer viser måske 90 km/t, og de kører reelt 85 km/t,
når jeg så overhaler med 90 km/t, så er det man får "blikket" fra
føreren af personbilen, som er sikker på at jeg er een af de uansvarlige
chauffører som har fjernet begrænseren..
Det er en diskussion man jævnligt møder som chauffør.

PMH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-10-06 17:59

on 19-10-2006, PMH supposed :

> Du kan være stensikker på at speedometeret i lastbilen passer, og
> at begrænseren er sat til max 89 km/t.

OG du kan være stensikker på at det i denne lastbil ikke var tilfældet.

> At dit speedometer får dig til at tro at han kan køre 100 km/t, er kun
> tegn på at dit instrument viser for meget, hvilket er ganske naturligt, og
> generelt for alle personbiler.

Du aner intet om fejlvisningen på mit speedometer. Det gør jeg derimod.

> Er lastbilen læsset, og det går nedad bakke, så kan det lade sig gøre
> at komme over de ca. 90 km/t som begrænseren er sat til.

Det gik meget lidt ned af bakke (E45, tilkørsel 61, sydgående). Men
lastbilen kørte så markant hurtigere end de andre at jeg ikke tror på
hans begrænser virkede som de skulle.

> Så påstå lige igen at en personbil ikke kan være faretruende for en lastbil.

Gerne, ligeså mange gange som det er nødvendigt for at overbevise dig.
Den situation du selv beskriver, hvem døde af den ? hvilket køretøj
blev mest skadet ? Hvor meget skade var der egentlig på din lastbil ?

En chauffør i et firma jeg engang arbejdede i lavede et lign. nummer,
skaden på hans lastbil blev beskrevet som en knust lygte...

> Ja hornet i bund, og fingeren ud af vinduet..

Hvis den sætning repræsenterer dine skriverier har vi følgende
statistik:
50% gentagelse af min udtalelse
50% løgn, antagelse pga. fordomme

Ikke noget særlig godt udgangspunkt for en debat vel ?

> Du kører i en personbil på en tilkørselsrampe, du har rig mulighed for
> at orientere dig inden du skal flette dig ind på motorvejen.

Ja, jeg orienterede mig og konstaterede at min plads var mellem de to
lastbiler. Er det virkelig så svært at forstå ?

> Det burde være muligt at træde på pedalen til højre, og dermed komme
> før lastbilerne,

Jeg ville ønske du ville åbne øjnene og læse hvad der står istedet for
hvad du vil ønske der stod. Det er folk som dig der laver et trick som
idioten jeg mødte - i glemmer at se ud af øjnene!

Hvis jeg skulle have været foran lastbilerne skulle jeg være kørt fra
arbejde 10min tidligere. Er det virkelig så svært at forstå at der
altså var mere end 2 lastbiler i række, jeg må ikke køre i nødsporet så
jeg kunne ikke bare have gasset op og kørt foran. Det er en bil - ikke
en F16 jeg kører rundt i.

> ellers må du slække på farten, og trække ind bagved,

Præcis hvad jeg gjorde - men idioten bagved satte farten op og lukkede
hullet jeg skulle have været i! Jeg er snart træt af at gentage det
overfor en der ikke gider læse det alligevel.

> Mon dog..

Man sku tro han var ligeglad med andre folks liv og førlighed sådan som
han kørte.

> Hvis du virkelig har været så sikker i din sag, hvorfor anmeldte du så
> ikke "idioten"..??

Har ikke håndfri til min nye telefon men jeg overvejede at stoppe på en
rasteplads og ringe til politiet.

> Eller endnu bedre, læs navnet på døren, og ring til hans vognmand og
> beklag dig. Det er aldrig sjovt at få en skideballe af chefen..

Hvidt førehus uden reklamer - og navnet på containeren han havde på
slæb er der vist ikke meget ide i at gå efter, det var et af de store
transportfirmaer.

Fra : PMH

Dato : 20-10-06 00:25

> Gerne, ligeså mange gange som det er nødvendigt for at overbevise dig. Den
> situation du selv beskriver, hvem døde af den ? hvilket køretøj blev mest
> skadet ? Hvor meget skade var der egentlig på din lastbil ?

Det har sgu' da ikke noget at gøre med skaden på min lastbil...
Men jeg kan fortælle dig at den fik et ordentlig tryk, så meget
at jeg knap nok kunne åbne døren i førersiden..
Det jeg prøver at få dig til at forstå er, at personbilen var skyld i
at jeg inden for et sekund efter det sagde bang, holdt i rabatten
på modsatte side, altså krydsede jeg de modkørendes bane, hvor
der heldigvis ikke kom nogen kørende..
Men tænk hvis skolebussen havde været der, med dine unger på
de foreste sæder...
Så kan du da vel ikke påstå at personbilen ikke var til fare..????

> En chauffør i et firma jeg engang arbejdede i lavede et lign. nummer,
> skaden på hans lastbil blev beskrevet som en knust lygte...

Så kan det jo ikke være en lign. situation...
Der skal ikke den store studentereksamen til, for at forstå at når 48 tons
jern kommer med 74 km/t, og rammer en genstand på 1 ton som står stille,
så er det mere end bare en forlygte det går ud over..

> Hvis den sætning repræsenterer dine skriverier har vi følgende statistik:
> 50% gentagelse af min udtalelse
> 50% løgn, antagelse pga. fordomme

Det med antagelser og fordomme udgør tydeligvis en stor procentdel..

> Ja, jeg orienterede mig og konstaterede at min plads var mellem de to
> lastbiler. Er det virkelig så svært at forstå ?

Ja det er sgu' svært at forstå..
Ud af de 100.000 vis af kilometer jeg har kørt, i både lastbil
og i personbil, har jeg aldrig oplevet at det at flette sig ind på en
motorvej
skulle være så vanskeligt..
men har derimod oplevet mange personbiler som liiige skulle presse sig
ud foran lastbilen, for sådan et stort skrummel skal man i hvertfald ikke
køre bagved, og den idiot til chauffør kan sgu' bare bremse så jeg kan
være der..

.. Det er folk som dig der laver et trick som
> idioten jeg mødte - i glemmer at se ud af øjnene!

Det er da ellers noget af en påstand..
Det var vist dig der glemte at se ud af øjnene...
var det ikke dig der var ved at komme i klemme...??

> Præcis hvad jeg gjorde - men idioten bagved satte farten op og lukkede
> hullet jeg skulle have været i! Jeg er snart træt af at gentage det
> overfor en der ikke gider læse det alligevel.

Jeg har sgu' da læst hvad du skriver...
Jeg kan jo ikke gøre for at du valgte det forkerte hul..

> Har ikke håndfri til min nye telefon men jeg overvejede at stoppe på en
> rasteplads og ringe til politiet.

Ok... den lader vi lige stå lidt..!!
Du mener at manden er til fare for alt og alle på motorvejen, og at han
kører med risiko for at slå nogen ihjel, ikke mindst dig selv..
Men du vil ikke ringe og anmelde ham, fordi du derved vil begå en
kriminel handling ved at snakke håndholdt tlf....!!!
Det er i mine øjne ynkeligt..

> Hvidt førehus uden reklamer - og navnet på containeren han havde på slæb
> er der vist ikke meget ide i at gå efter, det var et af de store
> transportfirmaer.

Men der var vel en nummerplade på både bilen og traileren, som
myndighederne kunne bruge til at lokalisere manden..
Men du havde måske heller ikke lige fået sekretæren med til at notere
nummeret for dig...

Så kan der vist ikke koges mere suppe på den historie...
Vi er alle klar over at du har været offer for en trafik forseelse, som
heldigvis ikke krævede menneskeliv.
Men jeg vil slutte af med at sige som jeg gjorde i starten...
Hvis der skulle skrives indlæg her, hver gang een eller anden har følt sig
trådt på i trafikken, så kunne vi vel ikke lave andet..

Shit happens..
Deal with it..

PMH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 17:21

Henrik Stidsen skrev:
> Hvidt førehus uden reklamer - og navnet på containeren han havde på slæb
> er der vist ikke meget ide i at gå efter, det var et af de store
> transportfirmaer.

Lyder som en tysker. Dem kører der nogle stykker af med container. Så at
ringe til den danske vognmand de kører for hjælper heller ikke noget
uden et registreringsnummer.

Men de er fra Flensborg området, og kommer her så meget at de burde
kende fletreglen.

Men på den anden side er det så ikke tyskere jeg finder mest oplagt til
at fifle med fartbegrænseren. Det er vist også halvdyrt dernede.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-06 23:30

Finn Guldmann expressed precisely :

> Lyder som en tysker. Dem kører der nogle stykker af med container. Så at
> ringe til den danske vognmand de kører for hjælper heller ikke noget uden et
> registreringsnummer.

Nej og eftersom containeren var fra et af de store containerrederier
vil de sandsynligvis ikke engang tage det seriøst hvis jeg bad dem
finde ud af hvem han var...

Fra : spamsen

Dato : 22-10-06 04:12

"Henrik Stidsen" wrote in message
> Finn Guldmann expressed precisely :

> Nej og eftersom containeren var fra et af de store
> containerrederier vil de sandsynligvis ikke engang tage
> det seriøst hvis jeg bad dem finde ud af hvem han var...
Men det vil stadig give en dårlig reklame (man vælger vel ikke bevidst det
firma som leverandører af sin næste sofa hvis det kan undgåes)

Det samme med bude, de er nu engang ansigtet af firmaet ud til kunderne.

--
vh.
Flemming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-06 09:28

Henrik Stidsen skrev:
> Nej og eftersom containeren var fra et af de store containerrederier vil
> de sandsynligvis ikke engang tage det seriøst hvis jeg bad dem finde ud
> af hvem han var...

Nej, containeren kan du ikke bruge til noget.

Den tilhører, typisk, et rederi eller et depot. De skal sø først til at
finde ud af hvem der har lejet pågældende container, som så skal til at
finde ud af hvem de bruger til transportør, som så skal til at finde ud
af hvilken vognmand de har til at køre.

Og for at de overhovedet kan finde ud af det skal du kunne give dem
containernummeret.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 17:03

PMH skrev:

> [...]
> Er lastbilen læsset, og det går nedad bakke, så kan det lade sig gøre
> at komme over de ca. 90 km/t som begrænseren er sat til.

Henrik er godt klar over den med begrænseren på 90 km/t (ikke det
ulovlige 89 km/t). Han er også klar over den størrere fejlvisning
personbilerne har.

Derfor er det også min tese at det var en udenlandsk lastbil fra et land
hvor de ikke går så meget op i det med regler som vi gør her i landet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-06 10:00

Kenned wrote:
> "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Du er nu utrolig uheldig med alle de idioter du møder i traffiken, hva'?

Jeg kører 120 km hver dag mellem Randers og Århus, og man møder
idioter hver dag.
Nogle gange er det personbiler, andre gange motorcyklitser og igen
andre gange lastbiler.

Forskellen er bare at når det går galt så er det oftest sådan:
Motorcyklisterne slår sig selv og en evt. passager ihjel.
Personbilsbillisterne slår måske sig selv og andre
personbilsbillister eller en motorcyklist ihjel, men
lastbilchuafførene slår de andre ihjel men der sker næsten aldrig
noget med dem selv.

Desuden, så prøv at se hvor tit lastbilchaufførene skriver sms'er
(holder telefonen foran sig), snakker i mobil eller læser. Man kan
nemt se det i det øjeblik man overhalder dem, specielt hvis man er
passager.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : PMH

Dato : 18-10-06 16:21

--

ja ja.. here we go again..

Puds lige glorien..

Hvor mange bilister i personbiler ser man ikke lave det
samme som du beskriver...??

Jeg har talrige gange set repræsentanter, sælgere osv. sidde
og rode med papirer og snakke i tlf,. mens de kører..
De fylder så godt og vel 2 spor på motorvejen, og hastigheden
falder til under 80.
Når man så lægger ud til overhaling, så er det man får attituden
igen "du skal sgu' ikke overhale mig i din store lastbil", og når
man er halvvejs forbi, så tager fanden ved, og farten bliver sat
voldsomt op, mens bilen stadig flyver ud og ind til fare for alt
og alle..

Indse det dog..
Vi har sgu' ikke noget at lade hinanden høre for, der er vist
ingen der kører helt perfekt og lige efter bogen.

PMH

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-10-06 19:08

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Så kom ikke og sig at det aaaaaltid er personbilerne der er skyld i det
> når lastbilerne kører vanvittigt.

Ja den gode mand i lastbilen kender eller husker ikke reglen om at vise
hensyn i trafikken (hvilket han nu ikke er alene om).

Nu ved jeg ikke hvad du befordrer dig i Henrik. For ca. 1 år siden fik jeg
nogenlunde den samme på opleveren ved nedkørsel til motorvejen i Stilling.

Jeg kommer ned af rampen, to lastbiler kommer på motorvejen, jeg tilpasser
farten så jeg kan flette ind mellem de to, slår blinklyset til, den bagerste
er en hollansk sættevogn, kan se at han forsøger at lukke mig inde, jeg
holder mig i flettesporet og kommer jo derfor ud på hans kørebane, jeg lå
nogenlunde som du beskriver, han lå ca. 5 meter bag mig (min er 5,45). Skal
lige sige at hans gav "hals" og tændte lysorgelet, men ligemeget hjalp det.
Min position i forhold til ham tilsiger at han _skal_ gøre plads til mig, da
han blev klar over jeg "den tåbe i minibussen" sku' havde tænkt sig at
fortsætte havde han kun den mulighed at sænke hastigheden så der blev plads
til mig (ingen mulighed for 2. sporet).

Da han så efterfølgende blev hængende på krogen, slog jeg katestrofeblinket
til og slap speederen, det hjalp gevaldigt, jeg fik luft bag mig. Jeg ved
ikke hvad han tænkte, men - selv da der blev luft i 2. spor forblev han pænt
bag os (mig og den anden lastvogn.

--
MVH Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-06 09:16

PMH wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> --
>
> ja ja.. here we go again..
>
> Puds lige glorien..

Jeg gør det ikke selv, har rigtigt handsfree inst.

> Hvor mange bilister i personbiler ser man ikke lave det
> samme som du beskriver...??

Der er da mange, men en personbil laver ikke så meget ravage når den
kører galt.

> Jeg har talrige gange set repræsentanter, sælgere osv. sidde
> og rode med papirer og snakke i tlf,. mens de kører..
> De fylder så godt og vel 2 spor på motorvejen, og hastigheden
> falder til under 80.

Det er nu sjældent man ser så grelle tilfælde.

> [...]
> Vi har sgu' ikke noget at lade hinanden høre for, der er vist
> ingen der kører helt perfekt og lige efter bogen.

Nej det er rigtigt, men:
1) der er stor forskel på en ulykeks omfang om der er en lastbil
indblandet eller ej
2) lastbiler er overrepræsenteret i dødsulykker

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-06 09:21

PMH wrote:

> [...]
> Det jeg vil frem til var, at speedometeret i lastbilen passer med
> 99% sikkerhed, hvor imod personbilens speedometer generelt

Mange har efterhånden GPS, og der er endnu mere præcise end
lastbilernes speedometre og man kan altså godt måle lastbiler over 90
km/t

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Propellen

Dato : 19-10-06 13:05

19 Oct 2006 01:21:05 -0700, tastede "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk>, i dk.fritid.bil

>Mange har efterhånden GPS, og der er endnu mere præcise end
>lastbilernes speedometre og man kan altså godt måle lastbiler over 90
>km/t

Lastvognes fartbegrænser har en fejlprocent på max. + - 3%. Det siger
loven. Og tiden er ovre, hvor man bare kunne afmontere en sikring. Der
skal PC til at justere det. Desuden må erklæring på fartbegrænser kun
være 6 mdr. gammel.
--
Propellen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 17:12

Propellen skrev:
> [...]
> loven. Og tiden er ovre, hvor man bare kunne afmontere en sikring. Der
> skal PC til at justere det. Desuden må erklæring på fartbegrænser kun

Jeg tror lige du skal læse lidt på lektien igen.

Fartbegrænseren "løber an på" fartskriveren. Og for den er der et
nøjagtighedskrav på 2% i uret og på 6% fra vejen til skiven. Så der
stilles ikke størrere krav til fartbegrænseren.

Derudover er det ved syn at kontrollen af fartskriver ikke må være mere
end 6 md.

Vi skal altså ikke til kontrol to gange om året, men kun en gang inden
hvert syn.

Derudover findes der mere sofistikerede måder at omgå systemet på end at
fjerne en sikring.

Fra : Propellen

Dato : 21-10-06 18:05

Sat, 21 Oct 2006 18:12:10 +0200, tastede Finn Guldmann <n@a.invalid>,
i dk.fritid.bil

> [...]
>stilles ikke størrere krav til fartbegrænseren.
>

>Derudover er det ved syn at kontrollen af fartskriver ikke må være mere

Forkert... Kontrol af begrænser må max være 6 mdr. gammel. Skriver er
2 år. Ihvertfald analoge..

Jaaa... En PC f.eks.

--
Propellen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 20:41

Propellen skrev:
> [...]
Jeg kan så ikke finde noget der antyder at der skal gå mindre end et år
mellem kontrollen.

> Jaaa... En PC f.eks.

Det ved jeg ikke så meget om, blot at det lader sig gøre at fuske med
hastigheden, også i nye biler.

Men jeg er bekendt med at der sjældent går længe fra et nyt tiltag til
første omgåelsesmulighed ligger klar.

F.eks. var Scanias 4-serie kun på gaden i to uger inden der var
"opfundet" en pauseknap.

Fra : Propellen

Dato : 21-10-06 21:55

Sat, 21 Oct 2006 21:40:58 +0200, tastede Finn Guldmann <n@a.invalid>,
i dk.fritid.bil

>Jeg kan så ikke finde noget der antyder at der skal gå mindre end et år
>mellem kontrollen.

Det var ikke mig der skrev det, men dig selv.. jeg skrev at
fartskriver er kontrol hvert 2. år. Begrænser hver 6 mdr.

--
Propellen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-10-06 22:55

"Propellen" <not@valid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var ikke mig der skrev det, men dig selv.. jeg skrev at
> fartskriver er kontrol hvert 2. år. Begrænser hver 6 mdr.

Kravet til kontrol af fartbegrænser er et år, blot må den ikke være over 6
mdr. ved fremstilling til syn.

--
MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-06 09:23

Propellen skrev:
> Det var ikke mig der skrev det, men dig selv.. jeg skrev at
> fartskriver er kontrol hvert 2. år. Begrænser hver 6 mdr.

Jamen det er også den jeg ikke kan finde noget der fortæller at den skal
til kontrol andet end indenfor de sidste 6 md inden et syn.

Har du et link der fortæller noget andet skal du da være velkommen til
at komme med det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-06 13:21

Propellen wrote:
> [...]
> loven. Og tiden er ovre, hvor man bare kunne afmontere en sikring. Der
> skal PC til at justere det. Desuden må erklæring på fartbegrænser kun

EN GPS er bedre end 3 %.
Nøjagtigheden er 0,1 knob = 0,1852 km/t så det er vel ca. 1 %

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-06 15:05

> EN GPS er bedre end 3 %.
> Nøjagtigheden er 0,1 knob = 0,1852 km/t så det er vel ca. 1 %

Jeg kører også oftest med en GPS - Gammeldags spedometre er simplethen ikke
nøjagtige nok med det hastigheds-bøde-tyrani man udsættes for i dk... Min
aprilia har en fejlvisning på over 20% ved 80km/t, mens begge mine yamaha'er
er rimeligt præcise (~5%) men den enxylindredes speedonål vipper gerne
+-10km/t pga vibrationer. Skodaen viser 7% for meget ved 130km/t med den
aktuelle dækmontering/slid. Der kan iøvrigt nemt være 3% forskel i omkreds
på et nyt og dæk der er slidt ned ...

Men er nøjagtigheden på GPS'en de samme ~0,2 km/t ved alle hastigheder ?
I praksis regner jeg med at mine er nøjagtige indenfor +-1km/t ved fuldt
signal.

Jeg prøvede lige at søge lidt og fandt bla.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15519597&dopt=Abstract
65% af hastigehdsmålinger lå indenfor 1,44km/t

og hvis det skal være langhåret
http://www.edu-observatory.org/gps/gps_accuracy.html

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-06 07:55

Anders Majland wrote:

> [...]
>
> Men er nøjagtigheden på GPS'en de samme ~0,2 km/t ved alle hastigheder ?
> I praksis regner jeg med at mine er nøjagtige indenfor +-1km/t ved fuldt

Ja, dog bedre ved højere hastigheder forudsat at der er ordentlig
dækning.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-10-06 14:35

Hans L. Jørgensen skrev:

> Nu ved jeg ikke hvad du befordrer dig i Henrik. For ca. 1 år siden fik jeg
> nogenlunde den samme på opleveren ved nedkørsel til motorvejen i Stilling.

En fin lille Peugeot 306 - sådan en i en størrelse så man kigger på
oversiden af lastbilens hjul når man holder ved siden af den.

> [...]
> fortsætte havde han kun den mulighed at sænke hastigheden så der blev plads

Lyder som præcis samme situation. Er heller ikke første gang jeg har
oplevet det, sidste gang var det ham foran der gik ud over - og nå ja,
det var en lastbil der kørte foran mig dengang!

> [...]
> ikke hvad han tænkte, men - selv da der blev luft i 2. spor forblev han pænt

Godt trick egentlig, det skal jeg huske :)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-10-06 14:42

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

ADVARSEL

Kan ikke rigtig blive klog på om det er Århus du bor Henrik.

Om 10 minutter kører jeg på komunnehospitalet, så pas nu på, på den anden
side har du nu chancen hvis mit tidligere indlæg (
Re: Tågebaglygter !!! Så fat det dog !!!) skal hævnes skal hævnes... *LOL*

--
MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-10-06 14:46

PMH skrev:

> [...]
> at jeg inden for et sekund efter det sagde bang, holdt i rabatten
> på modsatte side, altså krydsede jeg de modkørendes bane, hvor

Det forstår jeg ganske udemærket - men det ændrer ikke på at
risikoen for at du kommer til skade ved at en personbil kører ud foran
dig er minimal. Hvis jeg havde holdt på min ret og var kørt ud i
siden på lastbilen ville den jo sandsynligvis knap nok få en
skramme...

> Men tænk hvis skolebussen havde været der, med dine unger på
> de foreste sæder...
> Så kan du da vel ikke påstå at personbilen ikke var til fare..????

Til fare - jo - men ikke specielt for dig. Du kan altid finde en
situation hvor en græstot vælter stort læs, det er ikke normalen.
Jeg kan ikke huske en situation hvor en lastbil og en personbil har
krammet og det har været lastbilchaufføren der er kommet til skade
(måske lige ud over de psykiske skrammer sådan en oplevelse giver).

> [...]
> jern kommer med 74 km/t, og rammer en genstand på 1 ton som står stille,
> så er det mere end bare en forlygte det går ud over..

Som jeg fik fortalt historien var det ca. det samme - han kører på
landevejen, en bil kører ud foran ham, han rammer den og bilen ligger
sig til hvile på marken ved siden af vejen.

> Det med antagelser og fordomme udgør tydeligvis en stor procentdel..

Det var din egen udtalelse jeg lavede statistik på...

> Ja det er sgu' svært at forstå..

Det undrer mig meget.

> Ud af de 100.000 vis af kilometer jeg har kørt, i både lastbil
> og i personbil, har jeg aldrig oplevet at det at flette sig ind på en
> motorvej skulle være så vanskeligt..

Alle manøvrer kan være vanskelige når en anden billist, lastbil
eller ej, aktivt forsøger at forhindre det.

> [...]
> ud foran lastbilen, for sådan et stort skrummel skal man i hvertfald ikke
> køre bagved, og den idiot til chauffør kan sgu' bare bremse så jeg kan

Okay, så kan jeg fortælle dig at det gør jeg ikke. Kald du mig bare
hellig eller englebarn, men jeg kigger faktisk på trafikken når jeg
skal flette ind på motorvejen og placerer mig så jeg nemmest og uden
at genere nogen kan komme ind på motorvejen. Det blev så ødelagt af
en lastbilchauffør der i hvert fald ikke skulle give plads til sådan
en lille møgspand der formastede sig til at ville køre på samme
motorvej og derfor acceleredere han og lukkede det hul der var hvor jeg
skulle være.

> Det er da ellers noget af en påstand..

Ja, men når du ikke engang kan læse en situationsbeskrivelse korrekt
så lyder det nærliggende at du har problemer med øjnene.

> Det var vist dig der glemte at se ud af øjnene...
> var det ikke dig der var ved at komme i klemme...??

Du vil bare ikke indrømme at det for en gangs skyld var lastbilen der
var svinet ?

> Jeg har sgu' da læst hvad du skriver...

Men du påstår stadig at jeg skulle have taget nødsporet og overhalet
2-3 lastbiler ad den vej ?

Eller stoppet for enden af rampen og ventet ?

> Jeg kan jo ikke gøre for at du valgte det forkerte hul..

Jeg valgte ikke det forkerte - jeg valgte det *eneste*. Alternativet
havde været at jeg stoppede for enden af rampen og ventede på der var
plads til at komme ud. Men tada - der er fletteregel, ikke hajtænder.

> Ok... den lader vi lige stå lidt..!!
> Du mener at manden er til fare for alt og alle på motorvejen, og at han
> kører med risiko for at slå nogen ihjel, ikke mindst dig selv..

Korrekt.

> Men du vil ikke ringe og anmelde ham, fordi du derved vil begå en
> kriminel handling ved at snakke håndholdt tlf....!!!
> Det er i mine øjne ynkeligt..

Jeg kunne dårligt være mere ligeglad.

> Hvis der skulle skrives indlæg her, hver gang een eller anden har følt sig
> trådt på i trafikken, så kunne vi vel ikke lave andet..

Det er der ingen der har krævet - og ingen tvinger dig til at læse et
givent indlæg.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-10-06 14:47

Hans L. Jørgensen skrev:
> Kan ikke rigtig blive klog på om det er Århus du bor Henrik.

Bor i Esbjerg, arbejder i Vejle - Århus ville være noget af en omvej
;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-06 16:31

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> at idioten ikke skader andre den dag han dør i en trafikulykke.
> Så kom ikke og sig at det aaaaaltid er personbilerne der er skyld i det

Har lige et spørgsmål; Hvad nationalitet var den lastbil af? (Har ingen
planer om at forsvare udenlandske lastbiler der ikke holder sig til de
fastsatte 90 km/t som max.)

De beskrevne 100 km/t tyder på en udlænding. I såfald kan det godt være
lidt risikabelt at holde på sin ret i fletzonen.

Er det i øvrigt ikke ved Vejle Syd du kommer på motorvejen når du skal hjem?

I såfald har tankvognen sandsynligvis kørt 80 km/t, hvorfor den anden,
uanset nationalitet, er blevet holdt på samme hastighed af
overhalingsforbudet siden Hornstrup, og derfor er "letantændelig".

At du så kommer og forlanger en plads som han enten ikke ved han skal
og/eller ikke vil give dig bliver den faktor der udløser tåbelighederne.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-06 23:34

Finn Guldmann expressed precisely :
> Har lige et spørgsmål; Hvad nationalitet var den lastbil af? (Har ingen
> planer om at forsvare udenlandske lastbiler der ikke holder sig til de
> fastsatte 90 km/t som max.)

Ingen anelse, eneste ID på jeg kan give er hvid trækker, orange
container, gul nummerplade på traileren, jeg kan ikke huske hvor mange
tegn eller hvilke - er i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet kunne aflæse
dem...

> Er det i øvrigt ikke ved Vejle Syd du kommer på motorvejen når du skal hjem?

Jo, tilkørsel 61

> At du så kommer og forlanger en plads som han enten ikke ved han skal
> og/eller ikke vil give dig bliver den faktor der udløser tåbelighederne.

Helt sikkert ja, jeg er bare forundret over at almindelig sund fornuft
åbenbart ikke trives bedre i trafikken. Fletteregel eller ej, man kører
da ikke på den måde hvis man er normal i knoppen ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-06 09:21

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> container, gul nummerplade på traileren, jeg kan ikke huske hvor mange
> tegn eller hvilke - er i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet kunne aflæse

Kan du huske farven på traileren?

Det du har skrevet til nu om den kan tyde på at et er en tysk trækker
der kører for en af de to store containertransportørere. Dem kan man så,
tildeles, adskille udfra traileren.

Men det bliver dog ikke nok til at du kan gå videre med det.

> Jo, tilkørsel 61

Mente det nok.

> Helt sikkert ja, jeg er bare forundret over at almindelig sund fornuft
> åbenbart ikke trives bedre i trafikken. Fletteregel eller ej, man kører
> da ikke på den måde hvis man er normal i knoppen ?

Der findes visse, lidt mere generelle, træk ved trafikkultur som man kan
kæde sammen med nationalitet. I den forbindelse hører "sund fornuft" og
"tyskere" ikke til i samme sætning.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-06 11:38

Finn Guldmann presented the following explanation :

> Kan du huske farven på traileren?

Orange med blå bogstaver - mener der stod noget med
"hapag-et-eller-andet" eller noget i den stil

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-06 16:02

Henrik Stidsen skrev:
> Orange med blå bogstaver - mener der stod noget med
> "hapag-et-eller-andet" eller noget i den stil

Det er containeren. Hvad med traileren underneden?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-06 17:14

Finn Guldmann submitted this idea :

> Det er containeren. Hvad med traileren underneden?

Øh, det var en sort metalting, der stod ikke noget på den (ikke noget
jeg kunne se i hvert fald). Sådan en trailer er jo nærmest bare et sæt
hjul til at spænde under containeren.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-06 17:23

Henrik Stidsen skrev:
> Øh, det var en sort metalting, der stod ikke noget på den (ikke noget
> jeg kunne se i hvert fald). Sådan en trailer er jo nærmest bare et sæt
> hjul til at spænde under containeren.

Men oftest forsynet med et firmanavn og et internnummer. Har man dem kan
man faktisk, oftest, finde tilbage til den der har kørt på det
pågældende sted.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-06 18:10

Finn Guldmann expressed precisely :

> Men oftest forsynet med et firmanavn og et internnummer. Har man dem kan man
> faktisk, oftest, finde tilbage til den der har kørt på det pågældende sted.

Ok, ikke noget jeg kunne se i hvert fald.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-06 08:19

Finn Guldmann wrote:

> For dig der ligger og kører hyggetrans, ja. Men sandelig ikke for den
> lastbil der automatisk får skylden, fordi de ikke kan se dig.

Med mindre du har blå blink på taget er det et rigtigt dårligt
argument. Så er det iøvrigt ligegyldigt hvad du kører i for et
køretøj og hvad dem bagved, berettiget eller ej, måtte mene om det.

> Jo, hvis vedkommende er ude i noget absurd. Men der hører det at køre 78
> hvor 80 er tilladt ikke med.

Lige før skrev du da at det var en god grund at manden kørte lidt
mindre end 80 ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-06 11:07

Henrik Stidsen skrev:
> Med mindre du har blå blink på taget er det et rigtigt dårligt
> argument. Så er det iøvrigt ligegyldigt hvad du kører i for et
> køretøj og hvad dem bagved, berettiget eller ej, måtte mene om det.

Nu behøver du ikke blande udrykning ind i det for at bortforklare folks
irrationelle slutninger.

> Lige før skrev du da at det var en god grund at manden kørte lidt
> mindre end 80 ?

Hvad var det jeg skrev om dem bag lastbilen?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-10-06 16:37

It happens that Finn Guldmann formulated :

> Hvad var det jeg skrev om dem bag lastbilen?

Du skrev at lastbilchaufførerne har mindre rygrad end en regnorm,
derfor sætter de forankørende liv på spil fordi dem bagved *måske* kan
blive irriterede på dem.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-10-06 17:48

Henrik Stidsen skrev:
> Du skrev at lastbilchaufførerne har mindre rygrad end en regnorm, derfor
> sætter de forankørende liv på spil fordi dem bagved *måske* kan blive
> irriterede på dem.

Du har været med længe nok til at vide hvad jeg mener om hastigheder for
lastbiler og om hvad der sker hvis jeg overholder den lovgivne.

Så må du også kunne huske at jeg har skrevet at hvis jeg ikke holder min
hastighed på mindst 80 km/t på landevej bliver jeg udsat for alle mulige
mærkelige overhalinger. Lovlige, men mest ulovlige.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-10-06 18:33

Finn Guldmann formulated the question :
> Så må du også kunne huske at jeg har skrevet at hvis jeg ikke holder min
> hastighed på mindst 80 km/t på landevej bliver jeg udsat for alle mulige
> mærkelige overhalinger. Lovlige, men mest ulovlige.

Og hvem gør noget ulovligt i det tilfælde ? Dig eller den der overhaler
dig ? Hvis fejl er det ? Og hvorfor kan du ikke bare være fuldstændig
ligeglad med de overhalinger ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-10-06 18:53

Henrik Stidsen skrev:

> Og hvem gør noget ulovligt i det tilfælde ? Dig eller den der overhaler
> dig ?

Den der overhaler sgu da. Det er jo det jeg skriver.

> Hvis fejl er det ?

Logisk set må det jo være den der kører den overhalende bil der gør
noget ulovligt i en ulovlig overhaling.

> Og hvorfor kan du ikke bare være fuldstændig ligeglad med de overhalinger ?

Fordi det går ud over mine nerver at skulle være viden til alle de
selvmordsforsøg. Det bliver heller ikke bedre af at det er min lastbil
de vil bruge i forsøget.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-10-06 22:49

After serious thinking Finn Guldmann wrote :

> Logisk set må det jo være den der kører den overhalende bil der gør noget
> ulovligt i en ulovlig overhaling.

Så du begår noget ulovligt, kører for stærkt, for at forhindre at andre
gør noget ulovligt ?

> Fordi det går ud over mine nerver at skulle være viden til alle de
> selvmordsforsøg. Det bliver heller ikke bedre af at det er min lastbil de vil
> bruge i forsøget.

De bruger da ikke din lastbil til deres selvmord med mindre de kører
ind i dig. Det med nerverne kan jeg forholde mig til - men det er en af
de riscici der er ved at køre i trafikken pga. alle de idioter der har
fået lov at køre der også.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-11-06 23:14

Henrik Stidsen skrev:
> Så du begår noget ulovligt, kører for stærkt, for at forhindre at andre
> gør noget ulovligt ?

Jeg vil ikke kalde det "for at forhindre", nok nærmere "for at forsøge
at undgå".

Jeg kører jo kun den ene bil, hvad andre gør i deres er jo deres eget
problem.

Jeg kan blot forsøge at undgå at give dem grund til at gøre noget
hasarderet.

> [...]
> i dig. Det med nerverne kan jeg forholde mig til - men det er en af de
> riscici der er ved at køre i trafikken pga. alle de idioter der har fået

Jeg hat tidligere været inde på noget med 50%.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-06 23:57

Finn Guldmann has brought this to us :

> Jeg vil ikke kalde det "for at forhindre", nok nærmere "for at forsøge at
> undgå".

Men du gør stadig noget ulovligt for det - uanset hvad du kalder det.

> Jeg kører jo kun den ene bil, hvad andre gør i deres er jo deres eget
> problem.

Ja og så er det også kun din egen bil du skal bekymre dig om at føre
lovligt. Hvad de andre vælger er kun dit problem hvis det udsætter dig
for fare - og det er altså ikke så tit det er personbiler der er
farlige for lastbiler (jeg vil endda påstå at det aldrig sker men det
må jeg vist ikke......)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:54

Henrik Stidsen skrev:
> Men du gør stadig noget ulovligt for det - uanset hvad du kalder det.

Nu kører jeg jo ikke i vejen for andre, det er jo det jeg søger at undgå.

> [...]
> for fare - og det er altså ikke så tit det er personbiler der er farlige
> for lastbiler (jeg vil endda påstå at det aldrig sker men det må jeg

Det er vist sket at der er lastbilchaufførere der er død fordi nogen i
personbiler har gjort noget virkelig dumt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 10:28

Finn Guldmann presented the following explanation :

> Nu kører jeg jo ikke i vejen for andre, det er jo det jeg søger at undgå.

Ved at køre for stærkt, altså ved at gøre noget ulovligt.

> Det er vist sket at der er lastbilchaufførere der er død fordi nogen i
> personbiler har gjort noget virkelig dumt.

Det hører vist så meget til sjældenhederne at vi så også skal have med
at folk er druknet i vandpytter ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 11:58

Henrik Stidsen skrev:
> Ved at køre for stærkt, altså ved at gøre noget ulovligt.

Jamen du skal da bare sige til hvis du vil tage følgerne af at
lastbilerne overholdt fartgrænserne.

Men det er jeg ret sikker på at selv du ikke ville finde dig i ret længe.

Det sker oftere end du regner med.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 12:10

Finn Guldmann explained on 04-11-2006 :

> Jamen du skal da bare sige til hvis du vil tage følgerne af at lastbilerne
> overholdt fartgrænserne.
> Men det er jeg ret sikker på at selv du ikke ville finde dig i ret længe.

Tjaa, det tror jeg nu nok jeg ville - men jeg vil da gerne give dem lov
at køre 80 på landevejen og 90 (som de jo alligevel gør) på motorvejen.

Ja det gør det nok :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 15:02

Henrik Stidsen skrev:
> Tjaa, det tror jeg nu nok jeg ville - men jeg vil da gerne give dem lov
> at køre 80 på landevejen og 90 (som de jo alligevel gør) på motorvejen.

Hvorfor hulen har du så så travlt med at få mig hængt for det?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 15:25

Finn Guldmann used his keyboard to write :

> Hvorfor hulen har du så så travlt med at få mig hængt for det?

Har jeg da det ?

For min skyld må de gerne ændre hastighedsgrænsen, men indtil den
bliver ændret så gælder den og skal overholdes. Det er da det jeg hele
tiden har sagt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 16:36

Henrik Stidsen skrev:
> Har jeg da det ?
> For min skyld må de gerne ændre hastighedsgrænsen, men indtil den bliver
> ændret så gælder den og skal overholdes. Det er da det jeg hele tiden
> har sagt.

I samme stil som reglerne om lygteføring?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 16:51

Finn Guldmann pretended :

> I samme stil som reglerne om lygteføring?

Ja

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 18:40

Henrik Stidsen skrev:
> Ja

Ergo; Jeg kan køre som et svin når det passer mig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 01:27

Finn Guldmann brought next idea :

> Ergo; Jeg kan køre som et svin når det passer mig.

Gør du ikke allerede det ? jeg mener, du er jo lastbilslæber

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-11-06 01:54

Henrik Stidsen skrev:
> Gør du ikke allerede det ? jeg mener, du er jo lastbilslæber

Nu slæber jeg ikke rundt på en lastbil, det er den der slæber rundt på
mig.

Og det er vist ikke mig der kan hænges op på den mest svinske kørsel.
Der går lang tid inden jeg når personbilerne blot til sokkeholderne i
det spil.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 02:23

After serious thinking Finn Guldmann wrote :
> Og det er vist ikke mig der kan hænges op på den mest svinske kørsel. Der går
> lang tid inden jeg når personbilerne blot til sokkeholderne i det spil.

Du får svært ved at finde andet en lastbiltrækkere der er enige med dig
i det synspunkt...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-11-06 03:40

Henrik Stidsen skrev:
> Du får svært ved at finde andet en lastbiltrækkere der er enige med dig
> i det synspunkt...

Naturligvis er det svært at finde folk der er villige til at indrømme at
de kører som svin.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 03:51

Finn Guldmann was thinking very hard :

> Naturligvis er det svært at finde folk der er villige til at indrømme at de
> kører som svin.

Men de findes i begge lejre og så er der vist ikke mere at diskutere i
den sag.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-11-06 11:44

Henrik Stidsen skrev:
> Men de findes i begge lejre og så er der vist ikke mere at diskutere i
> den sag.

Kun de respektive antal. Og i og med at der er flere personbiler der
kører som svin, end der er lastbiler i alt, bliver procentregningerne
lidt ulogiske.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 12:24

Finn Guldmann expressed precisely :

> Kun de respektive antal. Og i og med at der er flere personbiler der kører
> som svin, end der er lastbiler i alt, bliver procentregningerne lidt
> ulogiske.

Hmmm, hvor har du lært procentregning ? ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-11-06 12:36

Henrik Stidsen skrev:
> Hmmm, hvor har du lært procentregning ? ;)

De forsøgte vist at lære mig noget om det i skolen. Men det er så længe
siden at jeg ikke rigtig husker det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 13:02

Finn Guldmann was thinking very hard :

> De forsøgte vist at lære mig noget om det i skolen. Men det er så længe siden
> at jeg ikke rigtig husker det.

Nej det kan jeg godt høre :)

Hvis du sammenligner to grupper og udregner en procent af en delgruppe
så er det fuldstændigt ligegyldigt om grupperne er lige store eller ej,
det er jo stadig en procent af gruppen :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-11-06 13:17

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> så er det fuldstændigt ligegyldigt om grupperne er lige store eller ej,
> det er jo stadig en procent af gruppen :)

Der var ellers i en af de artikler der blev linket til noget udregning
der begyndte at ligne sammenligning af æbler og pærer. (Kan ikke huske
tråd eller link, men blot at alene forskellen i antallet af lastbiler
kontra antallet af personbiler ville gøre at sammenligningen ikke kunne
holde vand.)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 13:54

> [...]

> link, men blot at alene forskellen i antallet af lastbiler kontra antallet af
> personbiler ville gøre at sammenligningen ikke kunne holde vand.)

Det ændrer jo ikke på hvordan procentregning fungerer ;) At man bruger
tallene forkert og sammenligner tal der ikke repræsenterer
sammenlignelige mængder er jo forkert - men derfor er procentregning
stadig det samme.

Fra : Mogens...

Dato : 05-11-06 07:51

> Naturligvis er det svært at finde folk der er villige til at indrømme at
> de kører som svin.

Til gengæld er det nemt at finde mange, der kører med dem

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-10-06 09:27

Finn Guldmann wrote:

> Jeg tænkte nu mere på at du måtte have nogenlunde samme (mangel på)
> udsyn om du sad i en høj bil bag en anden høj bil eller i en lav bil bag
> en anden lav bil.

Ikke hvis der er bagrude i den foran, så kan man oftest nemt se den 3.
stoplygte.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-06 11:05

Christian B. Andresen skrev:
> Ikke hvis der er bagrude i den foran, så kan man oftest nemt se den 3.
> stoplygte.

Som man naturligvis ikke kan løbe an på også er der, så det er jo ikke
så meget værd.