vinterdæk til min bil
Fra : Gunnar007

Dato : 16-10-06 21:34

Hallo i gruppen

Min Opel Astra stationcar, twinport (model G)

Er fabriks monteret med 185*60*15 dæk
P.t kører jeg op sommer dæk monteret på original fælg, men dækket er
195*65*15
Speedometer viser stort set ikke fejl på den størrelse.

Kan jeg uden problemer sætte vinter dæk på i størrelsen 195*65*15
Eller er det at anbefale at sætte 185*60*15 på ?

Hilsen G

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-06 05:18

Gunnar007 wrote:
> [...]
>
> Kan jeg uden problemer sætte vinter dæk på i størrelsen 195*65*15
> Eller er det at anbefale at sætte 185*60*15 på ?

Jeg ville sætte 185/60-15 på eller måske 185/65-15.

195/65-15 er for stort til bilen. Jf. de oplysninger, som jeg har, hvor jeg
er lige nu, så er det nuværende dæk over 5 % større og dermed ikke lovligt
at køre på.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-10-06 08:31

Gunnar007 wrote:
> Hallo i gruppen

> Min Opel Astra stationcar, twinport (model G)

> Kan jeg uden problemer sætte vinter dæk på i størrelsen 195*65*15
> Eller er det at anbefale at sætte 185*60*15 på ?

Du kan beregne omkreds af dæk her:

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Om de er lovlige må du så lige finde ud af :)

--
Per, Esbjerg

Fra : martin

Dato : 17-10-06 13:42

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan jeg uden problemer sætte vinter dæk på i størrelsen 195*65*15
> Eller er det at anbefale at sætte 185*60*15 på ?

Jeg tror at opel har tænkt over det.. og jeg ville bruge det som bilen er
leveret med..
Så er det osse lovligt.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 13:54

On Mon, 16 Oct 2006 22:34:24 +0200, "Gunnar007" <007g@teamsos.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er fabriks monteret med 185*60*15 dæk
>P.t kører jeg op sommer dæk monteret på original fælg, men dækket er

Det dæk er ifølge tabellerne lige lovlig stort men på alle fire går
det nok.

>Speedometer viser stort set ikke fejl på den størrelse.

Dejligt med et optimistisk speedometer Dækket er ca. 5,4% for
stort.

>Kan jeg uden problemer sætte vinter dæk på i størrelsen 195*65*15
>Eller er det at anbefale at sætte 185*60*15 på ?

185/60 er nok at foretrække - evt. 185/65 de er måske billigere, da
der er flere biler der bruger dem. Prøv at søge nogle priser.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI