|
| Dumt sprøgsmål om motorbremsning. Fra : Bjarne K. |
Dato : 16-10-06 14:24 |
|
Jeg har går og brænder med følgende spørgsmål:
Hvis man slipper speederen i en bil på vej ned af en bakke der er stå stejl,
at bilen kan fortsætte med 100km/t , vil denne bil så.
1, Bruge samme mængde brændstof som en bil der gå i tomgang.
2. Bruge samme mængde brændstof som en bil der kører 100km/t ligeud
3. Bruge en mængde brændstof der ligger imellen ovenstående 2 eksempler.
Jeg gætter selv på 3, men "håber" lidt på 1. altså at det er speederen der
bestemmer hvor meget brændstof der bliver brugt.
--
Med venlig hilen
Bjarne K.
| |
Hans Paulin \(6310\) (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 16-10-06 14:31 |
|
Bjarne K. skrev:
> Hvis man slipper speederen i en bil på vej ned af en bakke der er stå
> stejl, at bilen kan fortsætte med 100km/t , vil denne bil så.
>
> 1, Bruge samme mængde brændstof som en bil der gå i tomgang.
> 2. Bruge samme mængde brændstof som en bil der kører 100km/t ligeud
> 3. Bruge en mængde brændstof der ligger imellen ovenstående 2
> eksempler.
4. *Ikke* bruge brændstof!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Anders Majland (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-10-06 14:32 |
|
> Hvis man slipper speederen i en bil på vej ned af en bakke der er stå
> stejl, at bilen kan fortsætte med 100km/t , vil denne bil så.
4) Ikke bruge brændstof (hvis det er en bil med indsprøjtning - ellers som
tomgang)
| |
Bjarne K. (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 16-10-06 15:17 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
news:453389b8$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvis man slipper speederen i en bil på vej ned af en bakke der er stå
>> stejl, at bilen kan fortsætte med 100km/t , vil denne bil så.
>
> 4) Ikke bruge brændstof (hvis det er en bil med indsprøjtning - ellers som
> tomgang)
>
>
Så det vil sige at den mest økonomiske måde at køre på er at lade bilen
motorbremse i 5 gear ned af bakker. (Hvis man alstå ser bort fra et
eventuelt slid på motoren.
Tak til alle for svar.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-10-06 15:20 |
|
"Bjarne K." skriver:
>
> Så det vil sige at den mest økonomiske måde at køre på er at lade bilen
> motorbremse i 5 gear ned af bakker.
Ja (og nej), hvis du vil holde hastigheden er det. Best økonomi får du
faktisk ved at holde speederen i samme position hele tiden. Næstbedst
får du med en fartpilot der lader bilen motorbremse det der er brug for.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
alexbo (16-10-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 16-10-06 16:22 |
|
"Bjarne K." skrev
> Så det vil sige at den mest økonomiske måde at køre på er at lade bilen
> motorbremse i 5 gear ned af bakker.
Man får ikke nogen god økonomi ved at bremse,
skal der spares så lad bilen trille i frigear i tomgang eller med slukket
motor, så skal man bare lige huske at passe på ratlås og manglende
styreservo.
mvh
Alex Christensen
| |
Anders Christensen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Christensen |
Dato : 16-10-06 16:44 |
|
alexbo skrev:
> "Bjarne K." skrev
>
>> Så det vil sige at den mest økonomiske måde at køre på er at lade bilen
>> motorbremse i 5 gear ned af bakker.
>
> Man får ikke nogen god økonomi ved at bremse,
> skal der spares så lad bilen trille i frigear i tomgang eller med slukket
> motor, så skal man bare lige huske at passe på ratlås og manglende
> styreservo.
Det var der et ældre ægtepar der mistede livet af for et par år siden...
Så det kan ikke anbefales.
| |
alexbo (16-10-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 16-10-06 16:48 |
|
"Anders Christensen" skrev
> Det var der et ældre ægtepar der mistede livet af for et par år siden...
> Så det kan ikke anbefales.
Næh, det er en dårlig ide at blive ældre.
Men nu gik spørgsmålet på hvad der er mest økonomisk ned af bakke.
Det er i hvert fald ikke at bremse.
mvh
Alex Christensen
| |
Hans L. Jørgensen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 16-10-06 17:21 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4533a9d5$0$146$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>
> Næh, det er en dårlig ide at blive ældre.
> Men nu gik spørgsmålet på hvad der er mest økonomisk ned af bakke.
> Det er i hvert fald ikke at bremse.
>
Han Sagde ikke bremse men derimod motorbremse, det må da helt klart på nyere
biler være det mest økonomiske da der lukkes for brændstof under
motorbremsning.
--
MVH Hans
| |
Esben Juul Sørensen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen |
Dato : 16-10-06 18:00 |
|
> Det var der et ældre ægtepar der mistede livet af for et par år siden...
> Så det kan ikke anbefales.
Jeg kendte vedkommende. Der var andre omstændigheder der gjorde at ulykken
skete. Det kan i mine øjne ikke relateres til ratlåsen.
VH Esben
| |
Bjarne K. (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 16-10-06 16:57 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4533a39c$2$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Bjarne K." skrev
>
>> Så det vil sige at den mest økonomiske måde at køre på er at lade bilen
>> motorbremse i 5 gear ned af bakker.
>
> Man får ikke nogen god økonomi ved at bremse,
> skal der spares så lad bilen trille i frigear i tomgang eller med slukket
> motor, så skal man bare lige huske at passe på ratlås og manglende
> styreservo.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
Det modsiger vel det som der blev sagt før, om at der ikke bruges benzin
hvis motoren motorbremser, eller er der noget jeg har misforstået.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
alexbo (16-10-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 16-10-06 16:59 |
|
"Bjarne K." skrev
> Det modsiger vel det som der blev sagt før, om at der ikke bruges benzin
> hvis motoren motorbremser, eller er der noget jeg har misforstået.
Næh, man bruger ikke bensin, men man mister den energi der er brugt bensin
på ved at køre op ad bakken, hvis man bremser på vej ned.
mvh
Alex Christensen
| |
Bjarne K. (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 16-10-06 17:16 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4533ac66$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Bjarne K." skrev
>> Det modsiger vel det som der blev sagt før, om at der ikke bruges benzin
>> hvis motoren motorbremser, eller er der noget jeg har misforstået.
>
> Næh, man bruger ikke bensin, men man mister den energi der er brugt bensin
> på ved at køre op ad bakken, hvis man bremser på vej ned.
>
> mvh
> Alex Christensen
Jeg har en lang bakke, hvor nemt nemt kan komme op på 130 hvis jeg bare
lader bilen trille, (vil jeg tro ). I 5. gear vil den ligge på omkring 100
(skønner jeg) Så spørgsmålet er bare om man skal bremse normalt eller bruge
motoren til at bremse med, hvis hastigheden skal begrænses. Men uanset hvad
så er det benzin man sparer ved at bruge den ene metode frem for den anden
til at overse, så det er mere få lige at få styr på, hvad der sker når man
motorbremser, at jeg spørger
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
alexbo (16-10-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 16-10-06 17:25 |
|
"Bjarne K." skrev
> Jeg har en lang bakke, hvor nemt nemt kan komme op på 130 hvis jeg bare
> lader bilen trille, (vil jeg tro ). I 5. gear vil den ligge på omkring 100
> (skønner jeg) Så spørgsmålet er bare om man skal bremse normalt eller
> bruge motoren til at bremse med, hvis hastigheden skal begrænses.
Så er vi også kommet væk fra dråbetælleriet og over i noget praktisk,
så ville jeg bare blive i 5 gear og køre helt normalt, giv gas for at sætte
farten op, slip for at sætte den ned, og bremse hvis det er nødvendigt.
mvh
Alex Christensen
| |
Kent Glerup (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 16-10-06 17:02 |
|
On Mon, 16 Oct 2006 17:57:05 +0200, "Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote:
>
>Det modsiger vel det som der blev sagt før, om at der ikke bruges benzin
>hvis motoren motorbremser, eller er der noget jeg har misforstået.
Når du motorbremser, brændes der energi af i motoren.
På den ene side sparer du brændstof ned af bakken, men du mister også
hastighed i forhold til hvis du lod bilen trille i frigear.
Så er spørgsmålet bare hvad der er det bedste kompromis..
/Kent Glerup
| |
Tue Jensen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Tue Jensen |
Dato : 16-10-06 17:12 |
|
On Mon, 16 Oct 2006 15:31:32 +0200, Anders Majland wrote:
>> Hvis man slipper speederen i en bil på vej ned af en bakke der er stå
>> stejl, at bilen kan fortsætte med 100km/t , vil denne bil så.
>
> 4) Ikke bruge brændstof (hvis det er en bil med indsprøjtning - ellers som
> tomgang)
Jeg går ud fra at en Golf IV 2.0 ikke har indsprøjtning, men den bruger
ifølge kørecomputeren ikke brændstof når, den triller ned af en bakke i
gear. Hvor ligger katten begravet?
--
Tue
| |
Hans Paulin \(6310\) (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 16-10-06 17:16 |
|
Tue Jensen skrev:
> Jeg går ud fra at en Golf IV 2.0 ikke har indsprøjtning
Dét har den nu ellers!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-10-06 17:49 |
|
Tue Jensen skriver:
>
> Jeg går ud fra at en Golf IV 2.0 ikke har indsprøjtning, men den bruger
> ifølge kørecomputeren ikke brændstof når, den triller ned af en bakke i
> gear. Hvor ligger katten begravet?
I katten.
For har du kat har du (næsten altid) også indsprøjtning.
(katalysator - og det har din bil)
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jørgen M. Rasmussen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 16-10-06 17:56 |
|
"Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg går ud fra at en Golf IV 2.0 ikke har indsprøjtning, men den bruger
> ifølge kørecomputeren ikke brændstof når, den triller ned af en bakke i
> gear. Hvor ligger katten begravet?
> --
Så gl er den heller ikke, selv om den er baseret på noget gl. !"¤#§ lo.. ;).
ALLE biler nyere end ~10 år har indsprøjtning, jeg tror de sidste som
forsøgte sig med en elektroniskstyret karburator, var Lada ;). Og den havde
sikker cut-off ved motorbremse, = intet forbrug, afh. til katalysatoren.
| |
Tue Jensen (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Tue Jensen |
Dato : 16-10-06 18:58 |
|
On Mon, 16 Oct 2006 18:55:50 +0200, Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>> Jeg går ud fra at en Golf IV 2.0 ikke har indsprøjtning, men den bruger
>> ifølge kørecomputeren ikke brændstof når, den triller ned af en bakke i
>> gear. Hvor ligger katten begravet?
>> --
> Så gl er den heller ikke, selv om den er baseret på noget gl. !"¤#§ lo.. ;).
> ALLE biler nyere end ~10 år har indsprøjtning, jeg tror de sidste som
> forsøgte sig med en elektroniskstyret karburator, var Lada ;). Og den havde
> sikker cut-off ved motorbremse, = intet forbrug, afh. til katalysatoren.
Se så blev jeg så klog
--
Tue
| |
Per Henneberg Kriste~ (17-10-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 17-10-06 00:14 |
|
Bjarne K. wrote:
> Jeg har går og brænder med følgende spørgsmål:
>
> Hvis man slipper speederen i en bil på vej ned af en bakke der er stå
> stejl, at bilen kan fortsætte med 100km/t , vil denne bil så.
Den bruger ingen brændstof ved at motorbremse - det er gratis.
Sætter du den i frigear bruger du 0,4 - 1+ liter i timen afhængig af
motorstørrelse.
Regn selv resten ud ;)
--
Per, Esbjerg
| |
|
|