Det er snart tid for nye vinterdæk, så hvorfor ikke være i god tid.
Mandags bestilte jeg 4 stk. nye 195/65/15/H Goodyear Ultra Grip 7 ved
www.daekonline.dk ser skulle være en af de største og billigste forhandlere
af dæk i europa. Dækkene er testvindere ved FDM og skulle være testet som
"højest anbefalelsesværdig" ved ADAC.
Dækkene ankom allerede torsdag selvom der kunne forventes omkring 10 dages
leveringstid.
Jeg havde forinden forhørte mig om prisen ved min normale dækforhandler, der
dog ikke kunne konkurrere på prisen. Han advarede mig om at jeg skulle
forvente at der var tale om parallelimporterede dæk - anden sorteringsdæk
osv.. men jeg forklarede ham at det ville man aldrig gøre ved europas
største forhandler osv osv.
Her i weekenden skulle dækkene så monteres, det første jeg bemærkede var at
dækkenes sider (kassen - skuldre eller hvad det nu hedder) var blødere end
jeg tidligere havde set på bildæk. Herefter skulle dækkene monteres og
afbalanceres. På de første to dæk skulle der 35g på den ene side og 0-15g på
den anden. Ikke imponerende,. men vel heller ikke alarmerende. Dæk nummer
tre og fire skulle have hhv 55g og 84g på den ene side og jeg bemærkede i
øvrigt at nogle dæk slog sig lidt til siden og at et af dækkene hoppede en
4-5 mm op og ned når de spinnede på afbalanceringsmaskinen.
Eksperterne blev herefter tilkaldt, og sammen forsøgte vi at optimere
afbalanceringen ved at dreje dækkene således at en del af dækkenes skævheder
kunne udlignes af fælgens. Det hjalp desværre ikke meget, men dæk 4 kom dog
ned på 70g.
Det er nu jeg søger råd ved dk.fritid.bil - eksperterne.. : har i lignende
arfaringer - er disse skævheder helt normale for disse dæktyper, eller kan
der være tale om en fejlproduktion eller 2. sortertingsdæk?
Note: på de gamle dæk der blev afmonteret sad der kun små mængder bly.
Fælgene er originale VW stålfælge.
mvh
Ole