Aahgr.... krydsskifte af dæk
Fra : TDN

Dato : 14-10-06 15:04

Ville lige smide vinterdækkene på (havde tid til det - ved godt det er
tidligt)

Kom i tanke om at man bør krydsskifte dem og det stod sørme også i
instruktionsbogen at man bør gøre det for hver 10.000 km.

Krydsskiftede dem for at opdage at nu passer rotationsretningen ikke
mere.....

Skal dækkene virkelig af fælgene for at lave det nummer?

Øv, så bytter jeg om på for og bag så de bedste kommer bagpå.

Mvh
Thomas

Fra : Kent Glerup

Dato : 14-10-06 15:31

On Sat, 14 Oct 2006 16:04:13 +0200, "TDN"
<tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote:

>Krydsskiftede dem for at opdage at nu passer rotationsretningen ikke
>mere.....
>
>Skal dækkene virkelig af fælgene for at lave det nummer?

Nej!

>Øv, så bytter jeg om på for og bag så de bedste kommer bagpå.

Det er også den rigtige fremgangsmåde når dækkene er retningsbestemte.

/Kent Glerup

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-10-06 20:40

TDN wrote:
> [...]
> instruktionsbogen at man bør gøre det for hver 10.000 km.
>
> Krydsskiftede dem for at opdage at nu passer rotationsretningen ikke

VW anbefalede krydsskifte på bl.a. Golf 2. Golf 3 kan også bruge det, har
jeg erfaret.

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-10-06 07:31

Per Henneberg Kristensen wrote:

> VW anbefalede krydsskifte på bl.a. Golf 2. Golf 3 kan også bruge det, har
> jeg erfaret.

Det burde skam være nok at bytte om på dem akselvist.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-10-06 08:49

> jeg erfaret.

>Det burde skam være nok at bytte om på dem akselvist.

Nævnte Gålfer er også fra før det rotations-bestemte dæk blev moderne ;).
Man skal helst undgå kryds-skift noget dæk, for det øger slitagen. Når VW
alligevel anbefaler det, er det fordi så bliver "hæl/tå-mønsteret" raspet
af, så dækket bliver rundt og stille igen i stedet for sav-takket og
støjende.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-06 11:07

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> slitagen. Når VW alligevel anbefaler det, er det fordi så bliver
> "hæl/tå-mønsteret" raspet af, så dækket bliver rundt og stille igen i

Jeg skiftede nogle hæl-tå dæk lige frem og kørte adskillige tusinde km med
dem uden at lyden fra dem forsvandt.

Næste gang - hvis der bliver nogen gang, fordi jeg vil tilstræbe at bytte
rundt på for- og bagdæk regelmæssigt - vil jeg prøve at vende deres
kørselsretning og se om det hjælper.

--
Per, Esbjerg