Skal der være speedometer i en bil
Fra : Grønne

Dato : 14-10-06 07:44

Skal i gang med renovering af en gammel Willys Jeep fra en gang i 50érneog
har i den forbindelse overvejet hvilken instrumenter jeg vil ha og et
speedometer er ikke et af dem.

Men kan jeg syne bilen med kun omdrejningstæller ?

/Grønne

Fra : Basil

Dato : 14-10-06 07:47

Grønne tastede følgende:
> [...]
> speedometer er ikke et af dem.
>
> Men kan jeg syne bilen med kun omdrejningstæller ?

Ja, der skal ikke være speedometer, men det er stadig din egen pligt at
overholde hastighedsgrænserne.
Jeg tror ikke det bliver lovpligtigt nogensinde, da man også bliver
nødt til at indføre en kalibrering, for at kunne holde loven.
Kai

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-10-06 08:09

> [...]
> Jeg tror ikke det bliver lovpligtigt nogensinde, da man også bliver nødt
> til at indføre en kalibrering, for at kunne holde loven.

Det er lovpligtigt med speedometer på biler nyere end 1. maj 1977 .
Se selv her på side 37.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap10.pdf

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-10-06 08:47

Niels Bengaard wrote:

> Det er lovpligtigt med speedometer på biler nyere end 1. maj 1977 .
> Se selv her på side 37.
> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap10.pdf

Hehe...

Det er vist før "nogensinde":..

Fra : Basil

Dato : 14-10-06 08:52

Niels Bengaard sendte dette med sin computer:

> Det er lovpligtigt med speedometer på biler nyere end 1. maj 1977 .
> [...]

Ups, my mistake.
Godt nogen ved bedre end jeg.
Willy behøver så ikke noget speedo, men andre biler gør.
Kai

Fra : Kito

Dato : 14-10-06 10:47

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lovpligtigt med speedometer på biler nyere end 1. maj 1977 .
> [...]
Nu kan en fartsmåler jo også være en GPS.

vh
Poul

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-10-06 11:00

> Nu kan en fartsmåler jo også være en GPS.

Det kan det, hvis ellers den har belyst display.

Niels

Fra : Brian

Dato : 14-10-06 08:58

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> speedometer er ikke et af dem.
>
> Men kan jeg syne bilen med kun omdrejningstæller ?

Ja, men du skal kunne bestemme hastigheden udfra omdrejningstælleren.