/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Synsregler og revne i forrude
Fra : u.m.s [3460]


Dato : 13-10-06 16:29

Hvordan er det lige med subject ?
Min V70N skal til periodisk syn meget snart. Jeg har en Yformet revne nede i
højre hjørne gående ud til kanten, men det er helt nede i hjørnet og
strækker sig vel over et område på 10x10 cm.

Vil den dumpe til syn, eller gælder det kun hvis der er revner i selve
synsfeltet ?



 
 
Klaus D. Mikkelsen (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-10-06 16:45

"u.m.s [3460]" skriver:
>
> Vil den dumpe til syn, eller gælder det kun hvis der er revner i selve
> synsfeltet ?

Jeg mener kun at det er synsfeltet der skal være frit.



Klaus
--
Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Morten Fruergaard (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-10-06 16:53

u.m.s [3460] wrote:
> Hvordan er det lige med subject ?
> Min V70N skal til periodisk syn meget snart. Jeg har en Yformet revne
> nede i højre hjørne gående ud til kanten, men det er helt nede i
> hjørnet og strækker sig vel over et område på 10x10 cm.
>
> Vil den dumpe til syn, eller gælder det kun hvis der er revner i selve
> synsfeltet ?

Kør til synshallen, som du vil bruge, og spørg...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



alexbo (13-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-10-06 20:46


"u.m.s skrev

> Vil den dumpe til syn, eller gælder det kun hvis der er revner i selve
> synsfeltet ?

Jeg var til syn sidst i september med en revnet forrude, og da sagde
synsassistenten at det var heldigt for mig at jeg ikke kom ugen efter, for
efter 1/10 vil en revnet rude betyde omsyn.

mvh
Alex Christensen




Kent Nielsen (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 13-10-06 23:27


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:452fedf6$1$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "u.m.s skrev
>
>> Vil den dumpe til syn, eller gælder det kun hvis der er revner i selve
>> synsfeltet ?
>
> Jeg var til syn sidst i september med en revnet forrude, og da sagde
> synsassistenten at det var heldigt for mig at jeg ikke kom ugen efter, for
> efter 1/10 vil en revnet rude betyde omsyn.

Omsyn ved:
Væsentligt slid, ridse, stenslag eller revne i synsfeltet

Ifølge oktober udgaven af vejl. fra fstyr.
(Kap. 14)

--
Mvh
Kent Nielsen



Hans L. Jørgensen (14-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 14-10-06 08:48


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:452fedf6$1$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Jeg var til syn sidst i september med en revnet forrude, og da sagde
> synsassistenten at det var heldigt for mig at jeg ikke kom ugen efter, for
> efter 1/10 vil en revnet rude betyde omsyn.
>

Synsassistenten har formentlig læst den sidste ændring med morgenhår og søvn
i øjenkrogene.

Det er rigtig nok kommet noget, nogle betegner som stramning, min tolkning
er at rent faktisk har pålagt synsassistenten noget uden egentlig at opremse
kravspecifikationer, eneste klare ændring er at sådanne fejl skal være
væsentlige for at blive påtalt. Og - når de bliver påtalt skal de give
omsyn. Men - det er i sidste ende synsassistenten vurdering der afgør
synsresultatet, og her mener jeg at ordet "væsentlig" er en noget vattet
formulering, en formulering som allerede nu giver anledning til forskellig
opfattelse.

Det er jo også med hensyn til synsfeltet en noget flydende størrelse for
assistenten at håndtere, hvis f.eks. assistenten er 1,60 høj og
synsfremstilleren er 2 meter høj er der jo i realiteten to forskellige
områder de betragter som "synsfeltet".




--
MVH Hans



u.m.s [3460] (14-10-2006)
Kommentar
Fra : u.m.s [3460]


Dato : 14-10-06 13:48


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45309641$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:452fedf6$1$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> Jeg var til syn sidst i september med en revnet forrude, og da sagde
>> synsassistenten at det var heldigt for mig at jeg ikke kom ugen efter,
>> for
>> efter 1/10 vil en revnet rude betyde omsyn.
>>
>
> Synsassistenten har formentlig læst den sidste ændring med morgenhår og
> søvn i øjenkrogene.
>
> Det er rigtig nok kommet noget, nogle betegner som stramning, min tolkning
> er at rent faktisk har pålagt synsassistenten noget uden egentlig at
> opremse kravspecifikationer, eneste klare ændring er at sådanne fejl skal
> være væsentlige for at blive påtalt. Og - når de bliver påtalt skal de
> give omsyn. Men - det er i sidste ende synsassistenten vurdering der afgør
> synsresultatet, og her mener jeg at ordet "væsentlig" er en noget vattet
> formulering, en formulering som allerede nu giver anledning til forskellig
> opfattelse.
>
> Det er jo også med hensyn til synsfeltet en noget flydende størrelse for
> assistenten at håndtere, hvis f.eks. assistenten er 1,60 høj og
> synsfremstilleren er 2 meter høj er der jo i realiteten to forskellige
> områder de betragter som "synsfeltet".

Nå men summa summarum, så skulle det ikke være noget problem for min bil..
Jeg troede ellers det der med, at det betød noget for bilens stabilitet når
forruden var limet i f.eks. og hvis den var revnet til kanten så ville den
f.eks. ikke kunne holde til airbags (som måske ikke bliver presset op i
ruden eller.... jeg har aldig set /oplevet en udløst airbag .. heldigvis)



Ukendt (14-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-10-06 18:49


"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
news:4530dc6f$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Nå men summa summarum, så skulle det ikke være noget problem for min bil..
> Jeg troede ellers det der med, at det betød noget for bilens stabilitet
> når forruden var limet i f.eks. og hvis den var revnet til kanten så ville
> den f.eks. ikke kunne holde til airbags (som måske ikke bliver presset op
> i ruden eller.... jeg har aldig set /oplevet en udløst airbag ..
> heldigvis)
>

Jeg har i april ( i år) fået synet min Saab med en revne der er lige så lang
som ruden. Revnen starter cirka 10-15cm oppe og går helt over til den anden
ende. Så det burde ikke være noget problem i det eksempel.



Hans L. Jørgensen (14-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 14-10-06 19:27


"Jakob" <ok> skrev i en meddelelse
news:453122fa$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Jeg har i april ( i år) fået synet min Saab med en revne der er lige så
> lang som ruden. Revnen starter cirka 10-15cm oppe og går helt over til den
> anden ende.

Ja hvor skulle den ellers ende..

> Så det burde ikke være noget problem i det eksempel.

Nej - ikke medmindre "revnen" både starter og ender i "kanten", i så fald
skal der dømmes "kan godkendes efter omsyn"..



--
MVH Hans



u.m.s [3460] (14-10-2006)
Kommentar
Fra : u.m.s [3460]


Dato : 14-10-06 23:50


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45312c17$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jakob" <ok> skrev i en meddelelse
> news:453122fa$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> Jeg har i april ( i år) fået synet min Saab med en revne der er lige så
>> lang som ruden. Revnen starter cirka 10-15cm oppe og går helt over til
>> den anden ende.
>
> Ja hvor skulle den ellers ende..
>
>> Så det burde ikke være noget problem i det eksempel.
>
> Nej - ikke medmindre "revnen" både starter og ender i "kanten", i så fald
> skal der dømmes "kan godkendes efter omsyn"..

Den kan man jo yderligere differentiere i... Nu er det sådan at min revne
sandsynligvis går fra kan til kant nede i højre hjørne. Jeg har ikke haft
gummilisten af, men den går da hele vejen ind under i hvertfald.
Rent praktisk kan man sige at revnen går fra bunden af højre side ca. 10 cm
fra "hjørnet" som jo er afrundet til ca. 10 cm over hjørnet på højre side.
Således at revnen afgrænser en trekant. Revnen er dog kun igennem det
yderste lag af forruden (dvs. inderdelen er intakt) hvis det har noget at
sige.
I henhold til dit udsagn er der således dømt omsyn ? Og hvis såfremt og i så
fald på hvilken baggrund ? Stabilitet ?



Hans L. Jørgensen (15-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 15-10-06 06:02


"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
news:453169ad$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Den kan man jo yderligere differentiere i... Nu er det sådan at min revne
> sandsynligvis går fra kan til kant nede i højre hjørne. Jeg har ikke haft
> gummilisten af, men den går da hele vejen ind under i hvertfald.
> Rent praktisk kan man sige at revnen går fra bunden af højre side ca. 10
> cm fra "hjørnet" som jo er afrundet til ca. 10 cm over hjørnet på højre
> side. Således at revnen afgrænser en trekant. Revnen er dog kun igennem
> det yderste lag af forruden (dvs. inderdelen er intakt) hvis det har noget
> at sige.
> I henhold til dit udsagn er der således dømt omsyn ? Og hvis såfremt og i
> så fald på hvilken baggrund ? Stabilitet ?

Hvis synsassistenten bedømmer revnen som en fejl _skal_ bedømmelsen efter de
nye retningslinier dømme "omsyn", hvorimod han tidligere kunne dømme
"betinget godkendt", det er så op til ham at bedømme fejlens karakter.

Jeg indsætter en faglig yurdering af de nye retningslinier.

[kopi start]
"Udsyn/Ruder/Væsentligt slid, ridse, stenslag eller revne i synsfeltet"
medfører fra 1. oktober omsyn, hvilket i praksis sætter fejlvurderingen og
behovet for bedømmelseskriterier under et langt større pres, selv om det nu
desuden (uden nærmere bedømmelseskriterier i øvrigt) er præciseret, at
sådanne fejl skal være væsentlige for at blive påtalt.


Skærpet konsekvens trods mangelfulde bedømmelseskriterier

Betinget godkendelse har hidtil kunnet opfattes som en slags formildende
omstændighed til kompensation for, at der mangler egentlige
bedømmelseskriterier for skader og slid på ruder, bortset fra, at 10.03.020
(1) angiver, at
"Skader (revner) samt slebne renseriller i laminerede ruder kan godkendes,
såfremt reglerne om udsyn er opfyldt, idet rudens styrke i henhold til
ovenstående krav primært er bestemt af plastfolien mellem glaslagene".

Vejledningens 10.03 indeholder i øvrigt kun konstruktive krav til ruder og
køretøjsindretning med forbehold for anbragte genstande, men ingen krav til
brugsskader af betydning for udsynet (slid, ridser, stenslag eller revner),
der ellers kun omtales i 14.03.4.
Det er ikke rimeligt, at en så afgørende konsekvens bliver indført uden en
håndterbar præcisering af godkendelseskriterierne.


Lempet bedømmelse

Den nu udsendte vejledningstekst i 14.03.4 lemper efter ordlyden
bedømmelseskriterierne for rudefejl. Hvis der ikke meldes andet ud, vil der
altså ikke skulle kasseres så mange forruder som hidtil.

Ordet "væsentligt" har nemlig ikke været anvendt hidtil, og det må alt andet
lige fortolkes sådan, at slid, ridse, stenslag eller revne i rudens synsfelt
skal bedømmes mindre strengt end hidtil, selv om ingen naturligvis i
forvejen mener at kassere decideret uvæsentlige fejl.

Kombineret med den fjernede mulighed for betinget godkendelse, må
ændringerne altså opfattes som en melding om "på den ene side, men til
gengæld på den anden side", med lempeligere fejlbedømmelse af slid og
skader, men til gengæld ingen mulighed for at slippe for at udbedre
tilstrækkeligt væsentlige slid og skader.



Jeg har drøftet spørgsmålet med Færdselsstyrelsen, der desværre ikke ser sig
i stand til at definere bedømmelseskriterierne nærmere, men dog giver udtryk
for, at en lidt mildere bedømmelse end hidtil ikke er ganske uønsket. I
øvrigt har jeg siden privatiseringen kun hørt om omgjorte afgørelser, hvor
Færdselsstyrelsen fandt, at rudefejl var bedømt for strengt. Det betyder
naturligvis ikke nødvendigvis, at i alle bedømmer for strengt i dag i
forhold til den nye formulering, da det er umuligt at undgå stor
uensartethed med så upræcise regler.

Som synsfelt betragtes i princippet hele forruden, bortset fra den del, der
kun giver udsyn til motorhjælmen. Det betyder imidlertid ikke, at et slid
eller en skade i synsfeltet nødvendigvis er væsentlig, hvis den befinder sig
i en mindre vigtig del af synsfeltet.

Væsentlighedsbegrebet må fremover være det afgørende, således forstået, at
slid og skader kun skal anses som fejl, når man som fører mener, at de pga.
størrelsen, antallet og placeringen indenfor synsfeltet faktisk hindrer
udsynet væsentligt.

Enkeltstående ridser, stenslag og revner kan næppe anses at være decideret
væsentlige, hvis de ikke er anbragt i den begrænsede del af synsfeltet, der
er placeret direkte foran førerens ansigt.

Det vanskeligste er nok, at udføre en ensartet (og i gråvejr tilstrækkelig
streng) bedømmelse af udbredt (langvarigt) slid og småskader i form af mange
tætliggende helt små ridser og lette stenslag/sandblæsning, der kan medføre
meget væsentlig nedsættelse af udsynet ved kørsel mod lavtstående sol.

Jeg tror helt ærligt, at Færdselsstyrelsens inspektører heller ikke er klædt
særligt godt på mht. bedømmelseskriterier, og de vil nok være noget
tilbageholdende med at omgøre jeres afgørelser.
[kopi slut]

Som du kan se er der en del "elastik" med hensyn til den enkeltes afgørelse,
hvilket jo ikke for synsfremstilleren gør det mere overskueligt.




--
MVH Hans



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408891
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste