Audi får kun 4 stjerner i EuroNACP.
Fra : BJ

Dato : 12-10-06 23:13

Audi har fået et problem:

http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4015524/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jk

Dato : 13-10-06 09:13

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
news:452ebdeb$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Audi har fået et problem:
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4015524/

) "Vorsprung durch Technik", altså bare ikke HELT så godt lavet
"technik"

/JK

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-10-06 08:14

Hej

BJ wrote:
> Audi har fået et problem:
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4015524/

Jeg ved nu ikke om det er et problem. Jeg tror nok heller jeg vil sidde
i en Q7 end i en 207'ere, hvis de to skulle støde sammen.

Det kunne egentlig være sjovt hvis NCAP gad at lave en test på
forskellen i vægten af bilen. Det vil sige hvad har stjernene at sige
hvis for eksempel Q7 og 207 stødte sammen. Vil en 207'er stadig være den
sikreste i det tilfælde eller vil de 500kg som Q7'eren vejer mere kvase
207'eren til ukendelighed?

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 11:07

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> hvis for eksempel Q7 og 207 stødte sammen. Vil en 207'er stadig være
> den sikreste i det tilfælde eller vil de 500kg som Q7'eren vejer mere

Jeg så engang en crashtest mellem en Mercedes S-klasse og en SMART. Smart'en
væltede da godt nok rundt på taget, men den blev ikke kvast til
ukendelighed. Fronten blev smadret så meget som kontruktionen tilladte, og
ellers blev den "bare" skubbet bagud hvor Merceren fortsatte fremad. Så der
er større g-kræfter på spil i den bil der vejer mindst.

MVH Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-10-06 12:39

Hej

Peter wrote:
> [...]
> ellers blev den "bare" skubbet bagud hvor Merceren fortsatte fremad. Så der
> er større g-kræfter på spil i den bil der vejer mindst.

Netop. Og min forældres generation snakker også altid om, at des større
bil des sikrere alene pga vægten. Men hvordan er sikkerheden for
passagerne i de små biler, hvis de rammes af noget større? Det kunne
være interessant, hvis NCAP, FDM, ADAC eller andre gad at tage det op.

Fra : Klaus G.

Dato : 13-10-06 14:25

> [...]
> passagerne i de små biler, hvis de rammes af noget større? Det kunne
> være interessant, hvis NCAP, FDM, ADAC eller andre gad at tage det op.
Det har da været oppe og vende, og de store skrumler er alt ødelæggende
mener de. Det at de er højere, gør at de ikke ramme de rigtige zoner på de
små biler, men nærmest bare tromler hen over køleren på dem. Bare et
eksempel.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-06 22:12

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passagerne i de små biler, hvis de rammes af noget større? Det kunne være
> interessant, hvis NCAP, FDM, ADAC eller andre gad at tage det op.

Der er lavet undersøgelser, som viser at for hver 100 kg ens bil vejer mere
end "modstanderen", overføres 7% af kollisionsenergien til den lettere part.
De 500 kg en Q7'er vejer mere end 207, vil altså belaste 207'eren yderligere
35% = fatalt.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Kim H

Dato : 13-10-06 17:34

> [...]
> det tilfælde eller vil de 500kg som Q7'eren vejer mere kvase 207'eren til

Det har jeg også tænkt på men Peugeot 207 får jo 5 stjerner ergo den
må være sikrest :)

KimH

Fra : BJ

Dato : 13-10-06 18:03

"Kim H" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har jeg også tænkt på men Peugeot 207 får jo 5 stjerner ergo
> den må være sikrest :)

Jep, og min gamle S80 får kun 4, så den må være ringere..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 18:26

On Fri, 13 Oct 2006 19:02:49 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>"Kim H" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Jep, og min gamle S80 får kun 4, så den må være ringere..;)

Den har vel også nået den alder, hvor Store Stygge Ulv kan puste den i
smadder?
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 13-10-06 18:34

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den har vel også nået den alder, hvor Store Stygge Ulv kan puste den i
> smadder?

Njaee ... der er i hvert fald ingen stålorm i den endnu..

Forskellen ligger nok i om den gamle S80 er hårdere ved de bløde trafikanter
end den nye model..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 18:39

On Fri, 13 Oct 2006 19:34:26 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Njaee ... der er i hvert fald ingen stålorm i den endnu..
>
>Forskellen ligger nok i om den gamle S80 er hårdere ved de bløde trafikanter

Det er ikke særlig sjov læsning for en af og til fodgænger, men det
gælder jo de fleste modeller. Og stålormene har jo ved visse modeller
endog meget hårde tider hos Volvo - jeg håber da at S80 er en af de
hårdføre.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 13-10-06 18:42

> On Fri, 13 Oct 2006 19:34:26 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>

KLIP

> Det er ikke særlig sjov læsning for en af og til fodgænger, men det
> gælder jo de fleste modeller.

Det vil jeg mene, men man måler jo også kun på meget lav hastighed.

Mon en bybus er blid ved en fodgænger..?

> Og stålormene har jo ved visse modeller
> endog meget hårde tider hos Volvo - jeg håber da at S80 er en af de
> hårdføre.

Jeg har intet og udsætte og Volvo har jo også en levetid på pænt over 21 år
for sine biler.

Kan du regne med din Citroen holder så lang tid inden stålormene har
fortæret rub og stub..;)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 18:46

On Fri, 13 Oct 2006 19:42:04 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

<snitter lige lidt>

>Det vil jeg mene, men man måler jo også kun på meget lav hastighed.
>
>Mon en bybus er blid ved en fodgænger..?

Nope!!!!

>Jeg har intet og udsætte og Volvo har jo også en levetid på pænt over 21 år
>for sine biler.
>
>Kan du regne med din Citroen holder så lang tid inden stålormene har
>fortæret rub og stub..;)..?

Tjaaah, den har lige hilst på Dinitrol-manden....og jeg er nok
ligeglad, før den tid har jeg fået den Jaguar E, jeg går og pønser
på...og sparer sammmen til.....og så skal Jaguar E have stumper og
repareres, jeg ved det godt
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 13-10-06 18:50

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ligeglad, før den tid har jeg fået den Jaguar E, jeg går og pønser
> på...og sparer sammmen til.....og så skal Jaguar E have stumper og

Sjov du nævner en oldtimer. Jeg går selv og pønser på en sådan.

Ville gerne have en Austin Healey eller en MGB GT V8...

Dette i stedet for en ny Volvo.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 20:09

On Fri, 13 Oct 2006 19:50:07 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

<saks (donkraft)>

>Sjov du nævner en oldtimer. Jeg går selv og pønser på en sådan.
>
>Ville gerne have en Austin Healey eller en MGB GT V8...
>
>Dette i stedet for en ny Volvo.

Jamen, det kan være vi ses i en klub for gamle englændere så
(har i forvejen en Old English Sheepdog )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 13-10-06 21:14

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen, det kan være vi ses i en klub for gamle englændere så
> (har i forvejen en Old English Sheepdog )

Hvem ved, det kunne nemt ske.
(Jeg har en pose engelsk lakrids.)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 14-10-06 07:42

> Ville gerne have en MGB GT V8

1) Er du stadig interesseret?
(så du den jeg havde til salg?)

2) Har du prøvet at køre i een?
(den ret lille)

Fra : BJ

Dato : 14-10-06 11:36

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 1) Er du stadig interesseret?
> (så du den jeg havde til salg?)

Jeg går og leger med tanken og ja, kun billederne.

> 2) Har du prøvet at køre i een?
> (den ret lille)

Ja, i gamle dage. Den skulle gerne have roret i venstre side.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-06 22:14

> Jep, og min gamle S80 får kun 4, så den må være ringere..;)

Specielt når man tænker på, at 4 stjerner var det maksimale, da din blev
testet.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-06 22:14

"Kim H" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg også tænkt på men Peugeot 207 får jo 5 stjerner ergo
> den må være sikrest :)

Nope! EuroNCAP skriver også, at stjernerne kun gælder indenfor samme
klasse - man må ikke sammenligne på tværs af klasserne.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KMH

Dato : 13-10-06 08:37

> Audi har fået et problem:
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4015524/
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Nøj hvor nederen!!!
Vil det virkeligt sige at man vitterligt skal overveje at det _kan_ have
negative konsekvenser for helbredet at pløje 2240 kg [1] frontalt ind i en
stillestående betonklods???

Det lugter lidt af en om'er

[1] Egenvægt Audi Q7 4.2 FSI quattro

M.v.h.