Ratplacering i lastbil?
Fra : ERLO

Dato : 12-10-06 20:11

Angående blandingen af bløde trafikanter og store køretøjer i bytrafik.
Hvorfor skal rattet sidde i venstre side på de store køretøjer når alle de
farlige situationer sker i højre side?
Mvh ERLO

Fra : Andersen [3650]

Dato : 12-10-06 20:20

"ERLO" <logst@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvorfor skal rattet sidde i venstre side på de store køretøjer når alle de

Er det afstedkommet af noget lomme filosofi det der?
Hvad tror du der kommer til at ske i lastbilernes venstre side
hvis man rykker rattet til højre?
Venstresving vil godt nok kunne udføres rimelig sikkert, men
hvad med når LKW'en skal ud fra en sidevej. Der vil den
første tværgående trafik komme i den venstre side.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-10-06 20:48

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]

> hvad med når LKW'en skal ud fra en sidevej. Der vil den
> første tværgående trafik komme i den venstre side.

Så placer rettet i midten

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-10-06 21:27

Bjarke Hansen skrev:

> Så placer rettet i midten

Jamen jeg mener det er Mercedes der har lavet en prototype lastbil til
distribution i byer (faktisk for nogle år siden) som havde rattet i
midten netop for at give chaufføren bedre udsyn.
Prøver lige om jeg kan finde den.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 22:13

Martin Vollert skrev:

> [...]
> distribution i byer (faktisk for nogle år siden) som havde rattet i
> midten netop for at give chaufføren bedre udsyn.

Rattet i midten giver jo ikke bedre udsyn i 2 sider men 2 x dårligt udsyn.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-10-06 22:18

Brian Søgaard skrev:

> Rattet i midten giver jo ikke bedre udsyn i 2 sider men 2 x dårligt
> udsyn.

Tjaa det kommer jo an på hvorledes førerhuset og spejle er udført.
Jeg tror jeg skrev prototype.

Fra : Per D

Dato : 13-10-06 01:48

> [...]
> distribution i byer (faktisk for nogle år siden) som havde rattet i midten
> netop for at give chaufføren bedre udsyn.

Jammen det har du da ret i, Colani-truck er bygget på Mercedes "undervogn".

Om den er køn må folk selv afgøre

http://images.google.dk/images?hl=da&q=colani%20truck&sa=N&tab=wi

Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-10-06 08:51

Per D wrote:

> Jammen det har du da ret i, Colani-truck er bygget på Mercedes "undervogn".

Jeg synes jeg har set en mere grusgravsagtig type - smalt førerhus langt
fremme i midten med glas "over det hele". Idéen kan jeg godt lide - også
fordi spejlorienteringen så bliver ensartet i begge sider.

> Om den er køn må folk selv afgøre
> http://images.google.dk/images?hl=da&q=colani%20truck&sa=N&tab=wi

Det er den ikke - men det er en lille pris at betale hvis det kan
redde et par menneskeliv.

--
vh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-06 08:53

Per D skriver:

> http://images.google.dk/images?hl=da&q=colani%20truck&sa=N&tab=wi

Den er der da ikke meget udsyn i ??

Klaus
--
Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Fra : Propellen

Dato : 13-10-06 00:00

On Thu, 12 Oct 2006 21:11:29 +0200, "ERLO" <logst@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Hvorfor skal rattet sidde i venstre side på de store køretøjer når alle de

Lad cyklister holde tilbage for højresvingende køretøjer... Det vil da
spare en masse menneskeliv!

Men der er ihvertfald en mindre cyklist der bliver dræbt... Holder i
en større provinsby med 16,5m køretøj og skal dreje til højre. Cyklist
kommer bagfra på cykelsti og holder lige der hvor man *ikke* kan se
cyklisten... Hvad gør man så? Stiger ud af lastbilen, og spørger
cyklisten: Kan du se mine spejle? Nej, svarer hun forundret! Så kan
jeg heller ikke se dig svarer man pænt... Jeg tror hun lærte noget den
dag

Og ja, spejlene var indstillet korrekt.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-06 00:18

"Propellen" <not@valid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> cyklisten: Kan du se mine spejle? Nej, svarer hun forundret! Så kan
> jeg heller ikke se dig svarer man pænt... Jeg tror hun lærte noget den

*Thumbs up!*

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-06 05:39

Propellen skriver:

> Jeg tror hun lærte noget den
> dag

Bare hun husker at fortælle historien til andre også....

Klaus

Fra : PMH

Dato : 13-10-06 07:00

> [...]
> On Thu, 12 Oct 2006 21:11:29 +0200, "ERLO" <logst@get2net.dk> wrote:
>

> Lad cyklister holde tilbage for højresvingende køretøjer... Det vil da

Lige mine ord..
Jeg vil vove den påstand, at i 95% af alle højresvingsulykker,
der er det cyklistens egen skyld, da denne placerer sig uden for
chaufførens synsvinkel..
Og ja.. Jeg har kørt lastbil i 20 år.
Og ja.. Jeg har kørt meget på cykel i byen..

> [...]
> cyklisten: Kan du se mine spejle? Nej, svarer hun forundret! Så kan
> jeg heller ikke se dig svarer man pænt... Jeg tror hun lærte noget den

Sådan skal det være..

Mvh
PMH

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-10-06 08:58

Propellen wrote:

> Lad cyklister holde tilbage for højresvingende køretøjer... Det vil da
> spare en masse menneskeliv!

Hvordan skulle det løses i praksis? Skal cyklister holde tilbage for
grønt, skal der opsættes separate signaler eller hvordan? Hvad med lille
Ole der skal over fodgængerovergangen, skal han holde tilbage?

> [...]
> cyklisten: Kan du se mine spejle? Nej, svarer hun forundret! Så kan
> jeg heller ikke se dig svarer man pænt... Jeg tror hun lærte noget den

Stoplinien for højresvingende 5m tilbage, krav om fuldt stop før
højresving og færre men bedre/større spejle. Det vil spare en masse
menneskeliv, og øge incitamentet til at cykle til gavn for os alle.

> Og ja, spejlene var indstillet korrekt.

Godt du var opmærksom på hvad der kom indenom. Ærgeligt at spejlene
stadig er for dårlige.

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-06 15:47

Torben Scheel skrev:
> Hvordan skulle det løses i praksis? Skal cyklister holde tilbage for
> grønt, skal der opsættes separate signaler eller hvordan? Hvad med lille
> Ole der skal over fodgængerovergangen, skal han holde tilbage?

Det enkle er at problemet kan *ikke* løses ved indgreb overfor
lastbilerne alene.

Indtil visse mennesker begynder at interessere sig for cyklisternes
rolle, og ændring af deres forhold, vil problemet med højresvingsulykker
blive der.

> Stoplinien for højresvingende 5m tilbage, krav om fuldt stop før
> højresving og færre men bedre/større spejle. Det vil spare en masse
> menneskeliv, og øge incitamentet til at cykle til gavn for os alle.

Hjælper kun på en del af ulykkerne.

En del af dem sker ved at cyklisten kommer kørende og kører ind i en
lastbil der er i gang med at svinge, kommer under hjulene og bliver dræbt.

> Godt du var opmærksom på hvad der kom indenom. Ærgeligt at spejlene
> stadig er for dårlige.

Spejlene kan aldrig blive 'gode nok'.

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-10-06 10:15

Propellen wrote:

> Lad cyklister holde tilbage for højresvingende køretøjer... Det vil da
> spare en masse menneskeliv!

Ordene "Cyklister" og "holde tilbage" kan ikke indgå i samme sætning

Ebbe

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-10-06 10:49

Ebbe Kristensen skrev:

> Ordene "Cyklister" og "holde tilbage" kan ikke indgå i samme sætning
>
> Ebbe

ROFL

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-10-06 10:53

Martin Vollert <"Mit fornavn"@ertele.dk> writes:

> ROFL

Jojo, de skal bare i omvendt rækkefølge og med et "for" imellem...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-10-06 17:42

Propellen explained :
> Lad cyklister holde tilbage for højresvingende køretøjer... Det vil da
> spare en masse menneskeliv!

Uha en lang kø det ville give, så vil det jo være umuligt for
cyklisterne at komme frem!

Nej det der skal til er at lyssignalerne deles op i flere "omgange"
sådan at der *aldrig* er biler der må svinge til højre samtidig med at
fodgængere og cyklister må køre ligeud. Så skulle det problem være
løst.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 18:26

On Fri, 13 Oct 2006 18:41:50 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

> [...]
>sådan at der *aldrig* er biler der må svinge til højre samtidig med at
>fodgængere og cyklister må køre ligeud. Så skulle det problem være

Tjaaah, jeg kan liiiige se længden af køerne på Pile Alle i
myldretiden, hvor bussen i forvejen er i gåtempo
Ikke at forslaget er decideret dårligt - det giver bare endnu
langsommere afvikling af trafikken end i dag i og med der skal
indføres en ny periode i signalernes skiftemønster.
Men det er måske prisen for at sikre cyklisterne bedre.....gid de så
ville hjælpe lidt til selv. (der er alt for mange som opfører sig som
de bilister, der ikke har tid til at opholde sig på vejen (de skaber
bare kø på Køge Bugt eller Motorring 3) - eller også har de bare
parkeret hjernen i det skab, de tog cykelhjelmen.)
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Khawk

Dato : 14-10-06 00:02

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse news:mn.6c617d6a9f89c554.34878@news.hs235.dk...
> [...]
> sådan at der *aldrig* er biler der må svinge til højre samtidig med at
> fodgængere og cyklister må køre ligeud. Så skulle det problem være
Den regel troede en pensioneret politimand åbenbart allerede var indført, da han tog et højresving, med det resultat at jeg røg hen over hans motorhjelm (ca. 7 år siden).

Kim

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-06 16:05

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> sådan at der *aldrig* er biler der må svinge til højre samtidig med at
> fodgængere og cyklister må køre ligeud. Så skulle det problem være løst.

Så er det jo blot at løse problemet i de kryds hvor der ikke er
lysregulering ved at cyklisterne har ubetinget vigepligt for højresvingende.

Og dog. De må hellere få ubetinget vigepligt overfor højresvingende over
alt.

At det foregår på en måde nogen steder og en anden måde andre steder
overstiger jo nok cyklisternes evner til at holde tingene adskilte.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-10-06 22:27

Finn Guldmann <n@a.invalid> writes:

> At det foregår på en måde nogen steder og en anden måde andre steder
> overstiger jo nok cyklisternes evner til at holde tingene adskilte.

Høh. Der mangler vist også evner andetsteds. Så sent som i går
bremsede jeg (på cykel) pænt og nydeligt ned for rødt lys i venstre
side af højresvingsbanen på Sallingvej, blot for at se en taxa passere
ca 15cm foran mit forhjul og til højre op ad Bellahøjvej. Jeg
repeterer: for klokkeklart rødt og fra en ligeudbane.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-06 23:09

Peter Dalgaard skrev:
> [...]
> ca 15cm foran mit forhjul og til højre op ad Bellahøjvej. Jeg
> repeterer: for klokkeklart rødt og fra en ligeudbane.

Du skrev også taxa.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-10-06 23:17

Finn Guldmann <n@a.invalid> writes:

> Du skrev også taxa.

(Hvor h. kom det der UTF-8 rod mon nu fra?)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-10-06 01:16

Peter Dalgaard skrev:

> (Hvor h. kom det der UTF-8 rod mon nu fra?)

Det må komme fra dig. Jeg har ISO både ind og ud.

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-10-06 23:25

Finn Guldmann skrev:

> Du skrev også taxa.

Ja de kører jo ligesom cyklister.

Fra : Per D

Dato : 15-10-06 00:30

> Ja de kører jo ligesom cyklister.
>

> --
> Hilsen Martin.

Lige mine ord:

Per

Og det er ikke en gang løjn.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-10-06 08:54

PMH wrote:
> [...]
> Jeg vil vove den påstand, at i 95% af alle højresvingsulykker,
> der er det cyklistens egen skyld, da denne placerer sig uden for

Egen skyld ?
DU skal holde tilbage.
At dte så er klogt af cyklisten at vente til du er væk er ikke det
samme.

> Og ja.. Jeg har kørt lastbil i 20 år.

Det forklarer så ovenstående.....

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : ERLO

Dato : 13-10-06 11:49

Lige lidt mere lommefilosofi:
Det må jo i sidste ende være forsikringsselskaberne der har en mening om
hvor rattet skal sidde. De ved hvor, procentvis, fleste skader sker og
dermed hvor chaufførens opmærksomhed skal koncentreres.
Det spejlcirkus vi er udsat for idag er helt til grin.