Elektrisk åbning af bagklap (Toyota)
Fra : Lars

Dato : 11-10-06 22:19

Er der nogen der har erfaring med elektrisk åbning af bagklap?

Helt konkret har jeg det ønske at kunne åbne bagklappen på en Toyota Avensis
stationcar med fjernbetjeningen, så bagklappen selv går op til åben
stilling, den behøver IKKE kunne lukke selv igen, men kan den er det da
fint.

Er der nogen der har kendskab til en måde det kan lade sig gøre. På min
søsters Tarus (og i øvrigt også på hendes Camry) er det fjederen i
bagklappen, - det er en sedan , - der gør det, - når man trykker på den
dertil indrettede knap, og den går helt op, men da en stationcar jo har en
noget større bagklap, - og derfor også noget tungere, - skal den jo have
noget hjælp for at komme helt op, - hvad er nemmest/billigst/bedst?

/lars

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 22:33

Lars skrev:

> [...]
> jo har en noget større bagklap, - og derfor også noget tungere, -
> skal den jo have noget hjælp for at komme helt op, - hvad er

Hvilken årgang Camry er dét?

Det er vel i princippet et spørgsmål om at sætte strammere fjedre eller
dæmpere (afhængig af hvad der nu éngang sidder dér) i - hvis det vel at
mærke er en sedan.

Selve udløsningen af bagklappens lås kan klares med en thansen-centrallås
til en plov - har jeg gjort på min 97'er Camry.

thansen har også en simpel elektrisk kontakt uden fjernbetjening.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mogens...

Dato : 11-10-06 22:36

> har jeg gjort på min 97'er Camry.

Hmm - hvor mange biler har du. Jeg troede, I kørte i 2 Carina's

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 22:38

Mogens... skrev:

> Hmm - hvor mange biler har du. Jeg troede, I kørte i 2 Carina's

Prøv linket
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mogens...

Dato : 11-10-06 22:39

> Prøv linket

He he - gjorde jeg lige efter. Tilløk med den :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 22:42

Mogens... skrev:

> Tilløk med den :)

Tak! :)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Lars

Dato : 11-10-06 22:56

> [...]
> til en plov - har jeg gjort på min 97'er Camry.
>
> thansen har også en simpel elektrisk kontakt uden fjernbetjening.

Øhh det ved jeg faktisk ikke, - men tror hendes er en 2001, - det er dog
standard på den, - for det er stensikkert ikke noget hun har fået lavet.,
men ok hendes er en US model, - hvis der da er forskel.??

Men nu er mit problem/opgave jo en stationcar, og der er klappen jo som
skrevet en del mere, - skal vi sige tung ;) og skal som sådan hjælpes på
vej, og det er det jeg skal have løst..

/lars

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 23:07

Lars skrev:

> Øhh det ved jeg faktisk ikke, - men tror hendes er en 2001, - det er
> dog standard på den, - for det er stensikkert ikke noget hun har fået
> lavet., men ok hendes er en US model, - hvis der da er forskel.??

2001'eren kan være nogenlunde som min, der dog ikke har nogen fancy tricks i
dén retning - men US-features skal man selvfølgelig ikke se bort fra.

> Men nu er mit problem/opgave jo en stationcar, og der er klappen jo
> som skrevet en del mere, - skal vi sige tung ;) og skal som sådan
> hjælpes på vej, og det er det jeg skal have løst..

Ja, undskyld jeg blev lidt ivrig!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Lars

Dato : 11-10-06 23:24

> [...]
> i dén retning - men US-features skal man selvfølgelig ikke se bort fra.

Hej Hans

Helt ok, - kender det godt, - men så tæller jeg til ti, - og lader være...
;)

Nej der er en del flere funktioner/ting indbygget i US modeller (som reglen)
Kørte en smart en, - en Trailblaser 2006 Første tryk på knappen åbnede
førerdøren, næste tryk åbnede resten af dørene, og tredje klik åbnede
bagklappen, - smart nok...

At det så åbenbart er nødvendigt at have en funktion der låser alle døre ved
overgang fra P til Drive er så en anden og lidet mere uhyggelig ting.. :(

/lars

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 23:41

Lars skrev:

> Nej der er en del flere funktioner/ting indbygget i US modeller (som
> reglen)

Ja - både i biler og på mc'er.

> Kørte en smart en, - en Trailblaser 2006 Første tryk på
> knappen åbnede førerdøren, næste tryk åbnede resten af dørene, og
> tredje klik åbnede bagklappen, - smart nok...

Hæ hæ - ærgeligt at jeg ikke har noget at bruge det til - ellers kunne det
være helt sjovt for en teknik-freak (som mig).

> At det så åbenbart er nødvendigt at have en funktion der låser alle
> døre ved overgang fra P til Drive er så en anden og lidet mere
> uhyggelig ting.. :(

Man må jo forholde sig til virkeligheden...

Angående din bagklap:

Tror der skal en hel del til for at presse den op:

Havde engang 2 ekstra "gasdæmpere" på bagklappen af min Granada van, da de
oprindelige ikke magtede opgaven - de i alt 4 dæmpere kunne ikke af sig selv
"løfte" bagklappen fra "0" - men gjorde det til gengæld vanskeligt at smække
klappen uden at bruge en del kræfter.

Skal du gå videre af dén vej skal du nok ha flyttet forankringspunkterne for
dine dæmpere - og de skal så samtidig være kraftigere.

Legede engang med tanken om at sætte dæmpere på fronthjelmen af min
daværende Kadett GSi, men opgav tanken da det ikke var til at regne ud
præcis hvor henne ankerpunkterne skulle være henne.

Afhængigt af hvad du har lyst til kunne man jo osse overveje nogen
(elektromekaniske lineære) aktuatorer .

Tør man spørge hvad du vil opnå med stuntet (udover at bagklappen
selvfølgelig går op)?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Lars

Dato : 12-10-06 01:01

> [...]
> (elektromekaniske lineære) aktuatorer .
>
> Tør man spørge hvad du vil opnå med stuntet (udover at bagklappen

Ja det må du da...

Nu er det sådan at jeg jævnligt (læs ofte) henter varer til mine
forretninger og af en eller anden grund lykkes det mig altid at have favnen
fuld når jeg kommer ud til bilen.... og så er det lige det... hvor dælen
stiller man de ting... en regnvejrsdag, - når man skal åbne "porten"....?

Det er derfor ;)

/lars

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-10-06 09:24

Lars skrev:

snip

> Det er derfor ;)

Okay!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-10-06 20:42

> [...]
> selv "løfte" bagklappen fra "0" - men gjorde det til gengæld vanskeligt at
> smække klappen uden at bruge en del kræfter.

Det var da vel ikke dig med Granada med flip-front?
Stedet hvor jeg så den, var tæt på dit arbejde.

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-10-06 22:28

Uffe Bærentsen skrev:

> Det var da vel ikke dig med Granada med flip-front?

Jeg véd desværre ikke hvad flip-front indebærer!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 17:35

> Jeg véd desværre ikke hvad flip-front indebærer!?

At man hedder Brian

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-10-06 17:37

Tom skrev:

> At man hedder Brian

Okay - så havde jeg ingen flip-front!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-10-06 22:34

> Jeg véd desværre ikke hvad flip-front indebærer!?

Hvis du ikke ved det, så var det ikke dig

Forskærme + kølerhjælm var støbt i et stykke glasfiber.
Inderskærmene var fjernet.
Der var monteret forstærkninger fra torpedovæggen til vangerne foran.
Hele fronten kunne vippes, den var hængslet i front.

Jeg tror ikke at nogen laver alt dette uden at vide at det kaldes
'Flip-front'

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-10-06 22:38

Uffe Bærentsen skrev:

> Forskærme + kølerhjælm var støbt i et stykke glasfiber.
> Inderskærmene var fjernet.
> Der var monteret forstærkninger fra torpedovæggen til vangerne foran.
> Hele fronten kunne vippes, den var hængslet i front.

Lyder som min 1. bil - en '64'er (tror jeg det var) Triumph Herald 1200 -
dog bygget i stål

> Jeg tror ikke at nogen laver alt dette uden at vide at det kaldes
> 'Flip-front'

Jeg er ikke utilbøjelig til at gi' dig ret!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd