Besvær med Switch
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 26-06-01 11:17

Hej

Jeg har fået en LevelOne PROCON switch TX-210810/100 8-Port til vores lille
netværk. Først havde jeg købt en hub, men netværket blev meget langsom af
det, så jeg anskaffede mig i stedet switchen. Jeg har som en start koblet 3
computere (win95, win98, win2k pro) til switchen i portene 2X, 3X, 4X. Når
jeg så går ind i "andre computere" i fx win98, så kan jeg se alle 3
computernavne. Fildelingen fungerer fint nok mellem win98-win95, men ikke
mellem win98-win2k og heller ikke mellem win95-win2k. Jeg kan se godt nok se
computernavnet på win2k, men ikke ikke dennes delte drev. Fejlmeddelelsen er
"Den angivne netværksressource eller enhed er ikke længere til rådighed".

Hvad er der galt?
Bliver mit netværk overhovedet hurtigere når jeg bruger en switch i stedet
for en hub?

Tak på forhånd

Jesper

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-06-01 12:41

jesperpe@stofanet.dk (Jesper Pedersen) skrev i <9h9n97$8u4$1@sunsite.dk>:

>Hvad er der galt?

det ved jeg ikke, men jeg kan svare på dit andet spørgsmål:

>Bliver mit netværk overhovedet hurtigere når jeg bruger en switch i
>stedet for en hub?

Hvis alting virker korrekt er der ikke den store forskel. Men der er flere
ting, der kan gå galt med en hub end med en switch (bla. halv/fuld duplex,
blanding af 10 og 100 megabit osv).

Og hvis den type fejl forsvinder kan du mærke en STOR forskel.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-07-01 10:32

"Jesper Pedersen" <jesperpe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt?

Der er et par ting du lige kan tjekke:
1) IP-adresserne er i den samme range f.eks. 192.168.0.x
2) Subnetmask er den samme f.eks. 255.255.255.0
3) At du har de rigtige protokoller installeret på alle computere
4) At hver computer rent faktisk har delt en ressource

> Bliver mit netværk overhovedet hurtigere når jeg bruger en switch i stedet
> for en hub?

Der er to væsentlige forskelle på en hub og en switch. Den ene er at en
switch kan i fuld duplex, hvilket betyder at du kan sende og modtage data
samtidig.
Den anden er, at en switch ved hvilken port den skal sende en data-pakke
til, hvorimod en hub sender data-pakken til alle porte.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 02-07-01 17:29

Jeg kæmper en brav kamp med det her netværk. De to computere med win98 og 95
har jeg nu fået til at virke dvs. fildeling og internettet fungerer fint
nok. Så er der lige den tredje computer med win2000, som jeg ikke kan få til
at virke. Logbogen melder en masse fejl:

RemoteAccess:

Der blev ikke fundet et certifikat. Forbindelser, der benytter
L2TP-protokollen over IPSec, kræver installation af et computercertifikat.
L2PT-opkald bliver ikke godkendt.

NetBT:

Der blev fundet et identisk navn i TCP-netværket. IP-adressen på den
computer, der sendte meddelelsen, findes i datafeltet. Brug nbtstat -n i et
kommandovindue for at se, hvilket navn der skaber konflikten.

MRxSmb:

Browseren har modtaget en servermeddelelse, der angiver, at computeren
win2000 er en masterbrowser, men denne computer er ikke en masterbrowser.

MRxSmb:

Masterbrowseren har modtaget en servermeddelelse fra computeren win95, der
tror, at den er masterbrowser for domænet på transportprotokollen
Nbf_{C028BC4A-9457-4C8D-859C-1C. Masterbrowseren stopper, eller der
fremtvinges et valg.

Browser:

Browseren kunne ikke forfremme sig selv til master-browser. Den computer,
der i øjeblikket tror, den er master-browser er win98.

-----

Giver dette en indikation af hvad problemet er???

"Tonni Aagesen" <2714434m001@mail1.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Pedersen" <jesperpe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er et par ting du lige kan tjekke:
> 1) IP-adresserne er i den samme range f.eks. >192.168.0.x

Jeg har tildelt følgende ip-adresser:
10.0.0.1 Router
10.0.0.2 Win98
10.0.0.4 Win95
10.0.0.5 Win2k

> 2) Subnetmask er den samme f.eks. 255.255.255.0

Er tjekket. Der er samme subnetmask på alle tre computere.

> 3) At du har de rigtige protokoller installeret på alle computere

Der er installeret NetBEUI, TCP/IP,Klientprogram til M$ netværk,
opkaldskort, fil og udskriftsdeling til M$ netværk

> 4) At hver computer rent faktisk har delt en ressource

Det er delte ressourcer på win98 og 95. På win2k skal man vistnok vælge "new
share", ikke? Det er gjort.