Apropos aktiv kulfilter
Fra : Dak

Dato : 09-10-06 12:47

Hvis nu man købte et kulfilter ca.1x1m hos en emhætteforhandler ville der
så være noget som taler imod at sætte sådan en tilskåret fætter ind i ens
luftsystem? og i så fald hvor ville det være bedst(eller rettere sagt
lettest uden at skille al for meget af samt stadigvæk have en virkning)?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Christopher Stein

Dato : 09-10-06 13:32

Dak skrev:
> [...]
>

> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

til en emhætte er de så vidt jeg husker indkapslet i en plastikform.. så
skal du lave en ny plstikform til den der passer til din bil hvor du
hælder kullene i..

Fra : Dak

Dato : 09-10-06 13:51

> til en emhætte er de så vidt jeg husker indkapslet i en plastikform..

Ikke nødvendigvis. Man kan godt købe dem løse således at den lige er til at
klippe i. Plastikken du tænker på er bare til at holde dem oppe til
emhætten. Og det er nok mere eller mindre en permanent del af emhætten og
sådan en ville være dumt at skifte ud for hver gang man køber et nyt filter.

> så skal du lave en ny plstikform til den der passer til din bil hvor du
> hælder kullene i..

Har da ikke hørt at kullene ligger løse, de er jo næsten lavet som stykke
gulvtæppe man bare kan ligge i en form osv.

Fra : Christopher Stein

Dato : 09-10-06 14:25

Dak skrev:

> [...]
>
> Har da ikke hørt at kullene ligger løse, de er jo næsten lavet som stykke
> gulvtæppe man bare kan ligge i en form osv.

sidste gang jeg købte en til en emhætte var det en kegleformet tingest
med kullene løse nede i.. ;)

Fra : spamsen

Dato : 09-10-06 17:57

"Dak" wrote in message
> [...]
> og i så fald hvor ville det være bedst(eller rettere sagt
> lettest uden at skille al for meget af samt stadigvæk
aktivt kul er som "kulstøv presset sammen så det ligner muselort" (til det
man bruger i luft industri, åndedrætsværn osv.)

hvor på denne plade som du kan købe hos emhættemanden kan du se hvornår det
aktive kul er fyldt med "giftstoffer"?

det er ganske porøst, og derfor opbevares i beholdere.
bare husk på det suger konstant, fra det tages ud af pakken til du kan
"lugte igennem" :)

--
vh.
Flemming

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-10-06 18:52

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> luftsystem? og i så fald hvor ville det være bedst(eller rettere sagt
> lettest uden at skille al for meget af samt stadigvæk have en virkning)?

Som her, fx:

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/cabinfilter/

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Brian

Dato : 09-10-06 19:03

Peter Ingsø Laursen wrote:

> Som her, fx:
>
> http://www.taligentx.com/passat/maintenance/cabinfilter/

Hvorfor dog udføre sådan et stunt på en bil, hvor du sagtens kan finde et
ordentligt kulfilter ?

/Brian

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-10-06 19:14

> Hvorfor dog udføre sådan et stunt på en bil, hvor du sagtens kan finde et
> ordentligt kulfilter ?

Jeg tror, argumentet er, at det er både billigere og mere effektivt. Jeg har
dog ikke prøvet det selv - endnu.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Brian

Dato : 09-10-06 19:19

Peter Ingsø Laursen wrote:

> Jeg tror, argumentet er, at det er både billigere og mere effektivt.
> Jeg har dog ikke prøvet det selv - endnu.

Jag gav lige under 200 for et til min Golf, det synes jeg nu ikke er dyrt.

Effektiviteten er finfin, jeg kan drøne forbi Daka uden at bemærke noget.

Men okay, nogen _vil_ jo bare gøre det mere besværligt end nødvendigt

/Brian

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-10-06 20:16

> Men okay, nogen _vil_ jo bare gøre det mere besværligt end nødvendigt

Du kan have ret i, at man godt kan komme til at gå over åen efter vand

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Dak

Dato : 09-10-06 23:08

> Du kan have ret i, at man godt kan komme til at gå over åen efter vand

men min bil har jo ikke et orginalt filter monteret så jeg skal jo finde et
egnet sted at anbringe filteret først, hvilket jeg hentydet til i min første
post. Jeg får lige pt. alle mulige blade, pollen osv som er mindre end en
5kr lige lukt ind i ventilationssystemet.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-10-06 07:36

> [...]
> første post. Jeg får lige pt. alle mulige blade, pollen osv som er mindre
> end en 5kr lige lukt ind i ventilationssystemet.

Kom jeg også lige til at tænke på. Hvad med fintmasket hønsenet som ramme
for et hjemmelavet filter?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Dak

Dato : 10-10-06 10:45

> Kom jeg også lige til at tænke på. Hvad med fintmasket hønsenet som ramme
> for et hjemmelavet filter?

behøves vist ikke at være så dyrt. kan jo hvis det er et hul jeg kan
placere den foran bruge alm gaffatape og bare lave filteret stort nok til at
gå udenom kanterne.

Men der er jo stadigvæk ingen der har fortalt hvor filteret kan sidde henne?

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-10-06 14:32

> Men der er jo stadigvæk ingen der har fortalt hvor filteret kan sidde
> henne?

Der må jeg også melde pas

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Brian

Dato : 10-10-06 16:09

Dak wrote:

> Men der er jo stadigvæk ingen der har fortalt hvor filteret kan sidde
> henne?

Din bil må jo have en åbning et eller andet sted, så den kan hive noget luft
ind til ventilationsanlægget - det sidder nok lige i nærheden af blæseren
til selvsamme ventilation. På sådan en Ford Sierra sidder den da vist
umiddelbart under plastafdækningen på den udvendige side af forruden...
eller er det mon på en Escort ?

/Brian