Måden ikke at prøve at få en tromlebremse ~
Fra : Dak

Dato : 09-10-06 12:45

.... med en nedtrukken håndbremse!

Havde jo glemt haynes manualen derhjemme og var hos kærsten. Så ville lige
prøve at få tromlen af. Nåede da også at få den halvvejs af før jeg ikke gad
mere. og da jeg var kommet ind i huset kunne jeg bare ikke greje hvorfor den
skulle være så svær at få af. Så glædet mig ikke når jeg i denne uge skal
skifte bremsebakker bagved. Men så kommer jeg jo i tanke om at håndbremsen
jo påvirkede de bagerste bremser. DOH!

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Henrik

Dato : 09-10-06 15:33

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Ikke på alle biler, nogle franske virker den på for akslen.

Henrik

Fra : Martin Bak

Dato : 09-10-06 20:01

> [...]
> denne uge skal skifte bremsebakker bagved. Men så kommer jeg jo i tanke om
> at håndbremsen jo påvirkede de bagerste bremser. DOH!

Selv med slækket håndbremse kan det være ret vanskeligt umiddelbart at få
tromlen af, fordi der oftest er en (rusten) kant på tromlen som bakkerne går
imod. Man kan som regel komme til (på een eller anden måde) at skrue på
justeringen af bakkerne og dermed slække dem tilstrækkeligt til, at der
bliver plads til at tromlen kan komme forbi og af.

Martin

Martin

Fra : Dak

Dato : 09-10-06 23:03

> [...]
> på justeringen af bakkerne og dermed slække dem tilstrækkeligt til, at der
> bliver plads til at tromlen kan komme forbi og af.

Ja man kan vel løsne kablet lidt. Den har jo længere fremme en form for
skrue man kan løsne eller spænde trykket på håndbremsen med.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-06 08:01

> Ja man kan vel løsne kablet lidt. Den har jo længere fremme en form for
> skrue man kan løsne eller spænde trykket på håndbremsen med.

Det var ikke det jeg mente. Der er en automatik der hele tiden sørger for,
at klodserne er justeret helt ud til tromlerne. Når du slækker håndbremsen
vil klodserne ganske vidst slippe tromlen, men stadig stå i en position helt
ud ved tromlen der således være svære at få af på grund af graten.
Men man kan i reglen komme til at slække justeringsmekanikken. Det er
forskelligt fra mærke til mærke hvordan mekanismen er lavet og hvordan man
kommer til at slække den, men det er gerne noget med at komme til via et
eller flere huller på bagsiden.

Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-10-06 10:46

Martin Bak wrote:

> [...]
> hvordan man kommer til at slække den, men det er gerne noget med at
> komme til via et eller flere huller på bagsiden.

Ellers er en anden mulighed at man med mellemrum adskiller bremserne og
afdrejer graten.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-06 18:16

> [...]
> denne uge skal skifte bremsebakker bagved. Men så kommer jeg jo i tanke om
> at håndbremsen jo påvirkede de bagerste bremser. DOH!

Hvis de stadig sidder fast, så skal du tage en hammer og klappe på tromlen
sådan lidt rundt over det hele. Du skal banke modsat den vej de skal af (ja
du læste rigtigt)

--
Tom