Alufælge, fordele?
Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 08-10-06 14:28

Hvilke fordele har alufælge? Er det alene et spørgsmål om udseende?
Er der nogle ulemper udover at prisen er høj?
Mvh og på forhånd tak for svarene...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-10-06 14:34

Hej

peter900000@hotmail.com wrote:
> Hvilke fordele har alufælge? Er det alene et spørgsmål om udseende?
> Er der nogle ulemper udover at prisen er høj?

Udelukkende udseendet. Det er dyre, lette at ridse/skramme og skulle man
krølle dem, så kan de efter nogle år være svære at skaffe igen, hvis man
skal have blot en enkelt eller to.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-06 14:58

In article <4528fe3c$0$12638$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

> Hej

> Udelukkende udseendet. Det er dyre, lette at ridse/skramme og skulle man
> krølle dem, så kan de efter nogle år være svære at skaffe igen, hvis man
> skal have blot en enkelt eller to.

Så er det heldigt at en del leverandører har en suppleringsgaranti :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-06 15:13

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Hej

> Udelukkende udseendet. Det er dyre, lette at ridse/skramme og skulle man
> krølle dem, så kan de efter nogle år være svære at skaffe igen, hvis man
> skal have blot en enkelt eller to.

Køler det ikke bremserne bedre end med stålfælge?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-10-06 15:20

Hej

Bjarke Hansen wrote:
> Køler det ikke bremserne bedre end med stålfælge?

Både og. Der findes nogle få modeller der er designet til at gøre det.
For eksempel fælgene på en Mercedes SLR. Jeg tror dog ikke der er nogen
herinde i gruppen der har råd til biler der kræver ekstra kølende
funktioner.

Rallyfælge er også designet til at lade luft og skidt passere lettere.

Fra : Klaus G.

Dato : 08-10-06 16:15

> Hvilke fordele har alufælge? Er det alene et spørgsmål om udseende?
> Er der nogle ulemper udover at prisen er høj?
> Mvh og på forhånd tak for svarene...
Alufælge er somregl tungere. Og er det kopifælge, så kan de være rigtig
tunge, og endda meget ubalanceret hvis man er uheldig.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-10-06 16:48

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in news:452915f5$0$49202$14726298
@news.sunsite.dk:

> Alufælge er somregl tungere.

Tværtimod. Har fælgene ens dimensioner, kan alufælge laves betydeligt
lettere end stålfælge.

Det betyder mindre uaffjedret masse, hvilket giver bedre køreegenskaber og
bedre bremseevner. Forbedringerne er dog kun af betydning på en bil der
bruges til race.

Fra : Brian

Dato : 08-10-06 17:01

Kent Oldhøj wrote:
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Tværtimod. Har fælgene ens dimensioner, kan alufælge laves betydeligt
> lettere end stålfælge.

Klaus siger at de _som_ regel er_ tungere, og du skriver de _kan_ laves
lettere...

Jeg synes nu også at ganske alm. alufælge har en tendens til at være tungere
at løfte på, end tilsvarende størrelse stålfælge.

/Brian

Fra : Brian

Dato : 08-10-06 17:12

> [...]
>
> Jeg synes nu også at ganske alm. alufælge har en tendens til at være
> tungere at løfte på, end tilsvarende størrelse stålfælge.

Og jeg vil sige at de oftest er tungere - kun "letmetals-fælge" (som nogle
kalder dem) er vel lettere end stålfælge?

Fra : Møller

Dato : 08-10-06 19:29

"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in message
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> Og jeg vil sige at de oftest er tungere - kun "letmetals-fælge" (som nogle
> kalder dem) er vel lettere end stålfælge?

Jeg mener også, at lang de fleste Alu-fælge der leveres med bilerne eller
eftermonteres er tungere end stålfælge, man skal bestille specialfælge for
at få den lettere, og så letter de også tegnebogen mere end stålfælge eller
alm.alufælge for den sags skyld.

Jeg har vejet alufælge op mod stålfælge. Samme størrelse.
Jeg kan ikke huske vægten, men jeg kan jo veje et komplet hjul når jeg
skifter til vinterdæk.
Så i almindelighed er det kun udseende, og inden for visse grænser stivhed
der er forskellen.
Min bil blev leveret med alu-fælge, men jeg kunne aldrig finde på at købe
ekstra alufælge til vinterdæk.

Møller.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-10-06 20:30

on 08-10-2006, Møller supposed :
> Min bil blev leveret med alu-fælge, men jeg kunne aldrig finde på at købe
> ekstra alufælge til vinterdæk.

Det gad jeg heller ikke - så jeg købte smarte alufælge til
sommerdækkene istedet og bruger de grimme originale alufælge til vinter
:)

Fra : Stig Sørensen

Dato : 09-10-06 07:58

"Møller" <mail..No:sPAm@sb.dk> skrev i en meddelelse
> Min bil blev leveret med alu-fælge, men jeg kunne aldrig finde på at købe
> ekstra alufælge til vinterdæk.
>
> Møller.

Hvorfor må bilen ikke se godt ud om vinteren?
En kvalitets alufælg har en meget bedre lakering end en stålfælg. Den kan
derfor holde bedre til vinterkørsel end en stålfælg.
Forudsætningen er at man ikke kører på kantsten.
Rå alu og vejsalt er en dårlig cocktail.

Stig Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-10-06 09:25

Hej

Stig Sørensen wrote:
> Rå alu og vejsalt er en dårlig cocktail.

Sidst jeg købte alufælge (sidste år) spurgte jeg til vinterkørsel på
fælgene. Der fik jeg at vide, at der efterhånden var så lidt alu i
alufælge, at det ikke betød noget. Heller ikke selvom lakken skulle ryge
af.

Fra : Klaus G.

Dato : 09-10-06 14:04

> Hvorfor må bilen ikke se godt ud om vinteren?
Må den også :)

> En kvalitets alufælg har en meget bedre lakering end en stålfælg. Den kan
> derfor holde bedre til vinterkørsel end en stålfælg.
Enig, men problemet er, som jeg ser det, at man skal vaske fælge meget
oftere om vinteren, end om sommeren. Og har jeg alufælge på bilen, så skal
de være 99-100% rene, og det gider jeg simpelthen ikke holde om vinteren. Så
derfor stålfælge som man kan være ligeglad med :)

> Forudsætningen er at man ikke kører på kantsten.
Ja, alubasser og kantsten er ikke skide gode venner :)

> Rå alu og vejsalt er en dårlig cocktail.
Ja, og jeg har set flere som ikke har gjort deres alufælge med blankpoleret
kant klar til et vinterhi. De hiver fælgene af bilen, og smider dem i
garagen. Når de så til marts/april skal frem igen, så kan de ikke forstå
kanten er irret, og at det er kravlet ind under lakken, så den bobler op.
Man skal altid vaske sine alufælge, og helst give dem en omgang voks inden
de bliver smidt i vinterhi, ligemeget hvilke fælge det er. Måske jeg nusser
for meget om mine fælge, men skal man ud og købe nye, bare fordi man ikke
lige gad bruge en time eller to inden de blev lagt på hylden, ja så er man
sq dum.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-06 14:25

> Hvorfor må bilen ikke se godt ud om vinteren?

Jeg er måske atypisk hvad det angår... Bilen blev leveret med stålfælge og
navkapsler. Da vi så skulle have vinterdæk købte jeg et et så på org/oem
stålfælge i samme dimension så de originale navkapsler også kan bruges om
vinteren... Havde sommerdækene været klar til udskiftning var der nok kommet
vinterdæk på fælgene og så så var der måske også kommet alu på med næste sæt
sommerdæk - prisen er jo stort set den samme i "husholdnings-dimensioner"

Så den er lige køn/grim sommmer og vinter...

Alle fælge kommer hurtigt til at se sølle ud i dansk vinterpløre, men med en
en rimelig glat navkapsel bliver hjulene også rene at se på af en en tur i
vaskehandel.... Til gengæld bliver hjulene vasket grundigt den ene gang om
året de bliver pillet af...

Men skulle jeg have fælge nu ville jeg nok købr noget lidt i stil med
thansns "pro race 2" Den skal bare været lidt mere lukket da bilen har
tromle bag og imho skal fælgen skjule denne (eller også skal de males)

Imho er alu fælge's fordele "kun" udseende - og da kun når de er nyvaskede

Btw er eneste ekstraudstyr tagræling, træk, fartpilot. gps og højttalere bag
bagsædet sammen med en lille 4kanal forstærker - ikke engang tågelygter har
jeg "ofret" på fabia'en....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Klaus G.

Dato : 08-10-06 17:36

> Tværtimod. Har fælgene ens dimensioner, kan alufælge laves betydeligt
> lettere end stålfælge.
"Somregl" skriver jeg :)

Men man udskifter næppe sine 14" stålfælge, med en 14" alufælg, men nærmere
16-17", og så er alufælgen tungere, og forskellen i dækkene er ikke nok til
at hele hjulet bliver lettere.

Jeg køre selv rundt på 8x19" BBS RS-GT fælge, som er to-delte, og ægte
letvægtfælge, men de koster også derefter!

> Det betyder mindre uaffjedret masse, hvilket giver bedre køreegenskaber og
> bedre bremseevner. Forbedringerne er dog kun af betydning på en bil der
> bruges til race.
Rigtigt nok. Og normalt vil man altid prøve at ramme en gylden midter vej.
Nemlig komfort vs. look :) Bliver fælgen for stor, så ryger komforten i
havnen, men det ser godt ud, og omvendt, for lille fælg god komfort, men det
ser knap så godt ud :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-10-06 18:08

> "Somregl" skriver jeg :)

> Men man udskifter næppe sine 14" stålfælge, med en 14" alufælg, men
> nærmere 16-17", og så er alufælgen tungere,

Jeps. Da jeg havde svaret forstod jeg pludselig hvad det var du mente.

Fra : Klaus G.

Dato : 08-10-06 18:13

> Jeps. Da jeg havde svaret forstod jeg pludselig hvad det var du mente.
Hehe, sådan er det tit. Og der mangler en "edit" knap her på usenet :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-10-06 19:15

Klaus G. explained on 08-10-2006 :
> Hehe, sådan er det tit. Og der mangler en "edit" knap her på usenet :)

Ja det er vi vist mange der ind i mellem gerne vil have :)

Det findes faktisk, man kan godt "override" et indlæg med et nyt, men
ligesom at slette et indlæg så virker det ikke særlig overbevisende.