Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
FC til Olympus 2500L
Fra : Lotte M

Dato : 26-06-01 10:43

Mon en af jer ved, om der er en øvre grænse for hvor
stort et kort Olympus 2500L kan håndtere?

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-06-01 14:03

Lotte M (info@lotte-m.dk) expressed in <9h9ldf$gr8$1@sunsite.dk>:

> Mon en af jer ved, om der er en øvre grænse for hvor
> stort et kort Olympus 2500L kan håndtere?

Manualen siger "CompactFlash op til 96 MB". Dog kan mit altså sagtens bruge
mit 128 MB[1] kort fra PQI.

[1] Jeg har et 64 MB kort fra MCT som der kan være 108 billeder på.
Kameraret indikerer at der er plads til 216 billeder på 128 MB kortet, men
jeg er aldrig nået ud over ca 150 billeder på det, så jeg ved ikke om det
rent faktisk kan gemme billeder på de sidste 32 MB.

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Lotte M

Dato : 26-06-01 15:28

"Henrik Bøgh" skrev

> Manualen siger "CompactFlash op til 96 MB".

Ok. De kort jeg har i forvejen er fra Lexar. Hvilke kortfabrikater (CF)
kan særligt anbefales/frarådes at anskaffe - er der overhovedet en
forskel i kvaliteten?

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : The Webcat

Dato : 26-06-01 17:25

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Bøgh" skrev

> Ok. De kort jeg har i forvejen er fra Lexar. Hvilke kortfabrikater (CF)
> kan særligt anbefales/frarådes at anskaffe - er der overhovedet en
> forskel i kvaliteten?

Ja, der er flere forskelle. Der findes et "styresystem" i kortet. De bedste
kort har det sidste nye. Dog er det ligemeget for langt de fleste kamera.
Derudover er der forskel på de komponenter der anvendes.

Alt i alt er det stort set umuligt at se på et kort om det er godt eller ej.
Man må forlade sig på pris og navn.

NB. Olympus kan i øvrigt anvende alle størrelser type1 CF kort

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-06-01 19:47

The Webcat (WebCat@post1.com) expressed in
<3b38b786$0$31241$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:

> Ja, der er flere forskelle. Der findes et "styresystem" i kortet. De
> bedste kort har det sidste nye. Dog er det ligemeget for langt de fleste
> kamera. Derudover er der forskel på de komponenter der anvendes.

"Styresystem"?
Det har jeg aldrig hørt om.
Standarden for Compact Flash Card er specificeret af PCMCIA-group, og
kortene er mere eller mindre bygget op på samme måde som en PCMCIA-disk.
D.v.s. at der er nogle index-bits (fortæller om kortstørrelse m.m.), et
lead-in/bootsegment, selve hukommelsesområdet og et checksumsområde.
Hvad skulle dette "styresystem" foretage sig?

Forskellen ligger primært i kortets størrelse (de dyre er somregel lidt
tyndere; 1-3 tiendedele mm), kortets interne bushastighed (minimal
forskel), antallet af gange kortet kan sættes i en enhed og tages ud igen
(Sandisk siger 10.000, MCT 15.000 og PQI 7.000 svjh) og hukommelseschipsnes
tolerancer overfor fugtighed, små strøm/spændingsudlaninger o.l..