DNS hjemme (newbie spm.)
Fra : Reimers

Dato : 10-12-00 13:56

Jeg har ADSL hos CC, og vil høre om der er nogen, der kan hjælpe mig med at
sætte min hjemme-DNS op så den styrer alle subdomæner. Er der noget i vejen
for at køre DNS igennem en router?

Jeg vil nemlig gerne have flyttet mit domæne hjem til min egen computer, og
vil derfor gerne kunne styre det i stedet for at skulle betale CC's høje
priser.

På forhånd tak.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 10-12-00 15:19

On Sun, 10 Dec 2000 13:56:16 +0100, Reimers wrote:
> [...]
>vil derfor gerne kunne styre det i stedet for at skulle betale CC's høje

Tror du nu det er klogt?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 10-12-00 16:24

Det kan godt lade sig gøre, men det kan være svært, fordi der er en bug i
Cisco 677'eren som gør at DNS pakker bliver manipuleret eller stoppet.
Udover det kan man, i hvert fald hos WorldOnline, få domæne til ens egen IP
gratis (udover at man selvølgelig skal betale afgift til Hostmaster.dk, som
er 300 kr. eller 250 kr. til at starte med og derefter 40 kr om året)...

-Jonas

Fra : Henning Birch

Dato : 11-12-00 10:34

Jonas Due Vesterheden wrote:

> [...]
> er 300 kr. eller 250 kr. til at starte med og derefter 40 kr om året)...

Det lyder spændende - har du mere info på det eller et link til en side
hvor der er info ??

X-post til cc fjernet da jeg ikke kan poste til den.
--
Henning
"Det er med kvinder som med biler: enten skal man skifte dem ud hvert

Fra : uridium

Dato : 11-12-00 13:59

<cut>
> [...]
som
> er 300 kr. eller 250 kr. til at starte med og derefter 40 kr om året)...

<cut>

Bug?... er du sikker på det?, jeg ville mene at der bare skal sættes en port
forward op på port 53 (ns-porten!) så skulle det virke... hvis jeg har ret
så:

Log in på routeren og skriv flg. kommandoer (idet vi lige antager at den
server du kører DNS på har adressen 10.0.0.2):

set nat entry add 10.0.0.2 53 0.0.0.0 53 tcp
set nat entry add 10.0.0.2 53 0.0.0.0 53 udp
write
reboot

(det går lige en 20-40 sekunder efter du har skrevet reboot til det virker!)
udp entry´et burde være nok, da ns forespørgsler sker med udp....
Og så sætter du bare en NS op (f.eks. windows 2000) til selv at svare på
dine egne domæner og hente alle andre nslookups på en ns på nettet....

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 11-12-00 17:31

Jeg har ikke selv forsøgt det, men har læst flere indlæg i
worldonline.dk.adsl.teknik hvor folk klager over problemer med at alle DNS
adresser bliver oversat til den samme IP, jeg kan ikke huske problemet helt
specifikt og heller ikke løsningen, men der var i hvert fald et eller andet.

-Jonas

Fra : Morten Boysen - Cybe~

Dato : 11-12-00 20:27

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> wrote in message
> [...]
helt
> specifikt og heller ikke løsningen, men der var i hvert fald et eller

Det er forbindelse med NAt entries. Nogle gange så begynder routeren at
ødelægge indgående DNS-svar, så opslag altid resolver til samme adresse.

Morten Boysen - boysen@staff.cybercity.dk
Cybercity support - support@cybercity.dk
Telefon 70 10 11 09, Fax 33 33 94 06

Fra : N/A

Dato : 02-01-01 22:59

Fra : Scrooge

Dato : 07-03-01 14:21

Hejsa,

Såvidt jeg forstod drejede sagen sig om et registreret domæne som ikke er af
CCs type "*.adsl.dk"?

Hvis dette er korrekt (eksempelvis at man har et domæne af typen "*.dk",
hvad gør man så?
Hvem hoster så domæne-recorden?
Og hvad er økonomien i dette?

Mvh

Ken

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-01-01 22:59

"Scrooge" <guppy111@hotmail.com> writes:

Jeg ved ikke om dine spørgsmål er dem der oprindeligt blev spurgt om,
men lad os bare tage dem med.

> Hvis dette er korrekt (eksempelvis at man har et domæne af typen "*.dk",
> hvad gør man så?
> Hvem hoster så domæne-recorden?

Jeg har to domænenavne hacking.dk og peter.makholm.net, som begge
bliver dns-hosted af samme server (netcetera).

Da jeg fik adsl bad jeg bare deres hostmaster om at indsætte en
CNAME-record for begge domæner pegende på xyzzy.adsl.dk. Jeg kan ikke
modtage post på disse domæner (port25-filteret), men alle andre
services går fint (ssh og http).

Grunden til at ikke bruge en A-record er at CC ikke garanterer et fast
IP, men forbeholler sig ret til at skifte IP-adresse ved en
netværksomlægning. Det eneste problem, der skulle kunne opstå ved at
bruge et CNAME er at der er grænser for hvor mange CNAMEs der i en
linje kan pege på hinanden.

Altså www.hacking.dk -> hacking.dk -> www.xyzzy.adsl.dk ->
xyzzy.adsl.dk -> port29.ds1-rdo.adsl.cybercity.dk -> 212.242.196.194
hvor "->" er at venstresiden har en CNAME til højresiden.

Alt DNS vedrørende hacking.dk og peter.makholm.net går uden om CC, og
de har ingen mulighed for at blande sig i det.

Skulle jeg modtage post på mine domæner skulle jeg enten have slået
port25-filteret fra eller lave en aftale med et mailhotel og så have
indsat en MX-record i DNS.

> Og hvad er økonomien i dette?

Det tage din DNS-pusher højst 15 minutter at tilføje de rette poster,
hvis du fortæller ham præcist hvad du vil have gjort. Så er der
selvfølgelig daglig vedligeholdese ogs så videre.

Hvad det koster i kroner og øre har jeg ingen ide om.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 02-01-01 23:38

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>Det eneste problem, der skulle kunne opstå ved at
>bruge et CNAME er at der er grænser for hvor mange CNAMEs der i en
>linje kan pege på hinanden.

Grænsen er principielt meget lav: en CNAME-post må overhovedet ikke pege
på en anden CNAME-post.

Men i praksis tolererer de fleste (måske endda alle?) implementationer
tilsyneladende at de gør det - sikkert i et begrænset antal niveauer.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Flemming Riis

Dato : 02-01-01 23:49

On 02 Jan 2001 22:59:12 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Jeg har to domænenavne hacking.dk og peter.makholm.net, som begge
>bliver dns-hosted af samme server (netcetera).

Kunne ikke lave være med at klikke på den da jeg så dem.

www.hacking.dk --> dev/null
hacking.dk --> tada

>Hvad det koster i kroner og øre har jeg ingen ide om.

For at være en smule ontopic er uunet som vi har @work flinke til
dette umiddelbart un [1]

[1] ok dårligt forsøg.

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 07-03-01 17:54

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> er 300 kr. eller 250 kr. til at starte med og derefter 40 kr om året)...

Hmmm... Det her skrev jeg engang for nogle måneder siden, men jeg har ikke
lige skrevet det igen. Det er også postet fra en anden IP adresse. Lidt
spooky at se sit eget navn et sted hvor man ikke har sat det... :)

Nu kiggede jeg lidt på deja.com, så kan jeg se at det er en hel repost af
tråden fra engang i december 2000... Sygt.

Mvh. Jonas

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-03-01 18:36

> [...]

>Nu kiggede jeg lidt på deja.com, så kan jeg se at det er en hel repost af
>tråden fra engang i december 2000... Sygt.

Ja. Den er postet igen med samme Message-ID'er, men (noget forbavsende)
med nye "Date"-headere.

De genpostede indlæg har alle headere à la:

"Hamster" er svjv et program der kan hente news fra flere servere og
levere det til et klientprogram - dvs. en mini-newsserver. Jeg tror der
er nogen der har fået deres Hamster konfigureret sygt.

Der står i øvrigt også:

i alle de genpostede indlæg, så genposteren er jo nok den WOL-kunde der
har (eller på det tidspunkt havde) den IP-adresse.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).