Koldinghus slott
Fra : Heljar Westlie

Dato : 23-11-06 00:10

Hvem bodde der på begynnelsen av 1600-tallet?
Jeg søker Peder Andersen som oppgives å være født der i 1629 og som
ble utnevnt til Sorenskriver (Fogd på dansk?) på Toten i Norge. Han
døde i embetet i 1711 og var gift med Karen Clausdatter Stabel.

Heljar Westlie
Norge
nunius@gmail.com

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-06 01:03

"Heljar Westlie" <nunius@gmail.com> skrev 22 Nov 2006 15:10:11 -0800

>Hvem bodde der på begynnelsen av 1600-tallet?

Det gjorde kong Christian den IV.

Den af eftertiden mest overvurderede danske konge overhovdet (og det
siger ellers ikke så lidt!).

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-11-06 10:21

Kongen havde også et hof omkring sig. De boede på slottet eller i nærheden.
Hvis du har mulighed for det, så prøv at få fat i Kancelliets Brevbøger
omkring år 1600. Bøgerne indeholder ekstrakter af kongebreve fra 1550 - 1654
( det er vist nok det sidste år, der er udkommet en bog for). Der er
udmærkede registre bag i bøgerne, så måske kan du finde lidt om din ane
deri.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen