Hvad kan gruppen tillade - "galop" undersø~
Fra : Hvornum

Dato : 22-11-06 07:07

Hej gruppe

Jeg ved, at dette kan give megen fnidder, men håber at alle deltager fint og
sobert.

En "galop" undersøgelse / menings undersøgelse

Må man give ting bort når det har til formål for andre slægtsforskere?
Må man bruge gratis?
Må man skrive bortgives?
Men det er stadig ikke OK at reklamere, men hvad hvis det har med slægt at
gøre?

Hvad må vi foruden at skrive sammen om slægter/aner?

Mange hilsner fra
Max Hvornum

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-11-06 08:04

Hvornum wrote:

> [...]
> gøre?
>
> Hvad må vi foruden at skrive sammen om slægter/aner?

anything you like
but expect to get flamed if not
"Emner af interesse for slaegtsforskere"

and learn to ignore the silly people

especially those who endlessly quote an off topic post

see also
http://www.usenet.dk/grupper.pl

in english we call this the charter
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.historie.genealogi

1. Gruppenavn
dk.videnskab.historie.genealogi (tidl.: dk.historie.genealogi)

2. Beskrivelse
Emner af interesse for slaegtsforskere

3. Fundats
Efterlysning og udveksling af oplysninger mellem slægtsforskere.
Det vil ikke mindst dreje sig om oplysninger af personalhistorisk
art, altså efterlysning af aner eller efterkommere af de personer,
de enkelte slægtsforskere arbejder med.

Et særligt diskussionsemne vil også naturligt være slægtsforskernes
hjælpemidler, herunder de edb-programmer, der benyttes af
slægtsforskere.

Ligeledes vil det være naturligt, at de foreninger, der beskæftiger
sig med personalhistorie, bruger gruppen til at annoncere møder,
kurser og andre arrangementer af interesse for slægtsforskere.

Der bør ikke være noget til hinder for at gruppen også kan anvendes
til diskussion af lokalhistorie, der ofte knytter sig til
slægtsforskningen.

Gruppen skal derimod ikke bruges til efterlysning af gamle
klassekammerater, selv om det undertiden vil være vanskeligt at
trække et skarpt skel.

4. Begrundelse
Slægtsforskere er på konstant jagt efter manglende led i de
slægter, de arbejder med, men det virker ikke naturligt at
efterlyse efterkommere af en person, der har levet i en fjern
fortid, side om side med reservedele til motorcykler eller andre
mere blandede indlæg, som findes i de mere generelle grupper i
dk. hierarkiet (dk.general eller dk.chat).

Med hensyn til navnet genealogi er det valgt, fordi det også vil
blive genkendt af udenlandske slægtsforskere. Det ville have været
naturligt at kalde gruppen dk.historie.slægt, men det danske
bogstav er ikke tilladt - og 'slaegt' er grimt.

5. Moderering
Nej

6. Forslagsstiller
Steen Venbjerg

Godkendt af Styregruppen, 10. januar 2002.

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk

snipped
[Annoncering og reklamer]

Enhver form for køb/salg/bytte-annoncering uden for markedsgrupperne
er uønsket. Indlæg, der alene eller i overvejende grad har til formål
at reklamere for, tilbyde eller på anden måde promovere et produkt
eller en tjeneste, hvori afsender har økonomiske eller anden særlige
interesse, tillades ikke uden for de kommercielle grupper.

Det er dog tilladt at besvare konkrete spørgsmål om forhandlere,
priser på produkter, tjenester og lignende. I en sådan situation
påhviler det afsender at oplyse om ansættelsesforhold, eller andre
økonomiske interesser, i det omfang det har betydning for svarets
objektivitet.

[Opslag]

Der er ingen fælles regler med hensyn til opslag. Afsender bør kende
og følge de enkelte gruppers praksis på området. I mange tilfælde er
de særlige opslagsgrupper det rette sted for denne type indlæg.

[Signaturer]

Bemærk at det traditionelt på Usenet er accepteret at afslutte indlæg
med en kort signatur med et indhold, der isoleret set er underlagt
andre konventioner end resten af indlægget.

[Mudderkastning]

Der opfordres til en venlig og civiliseret omgangstone.
Mudderkastning og anden form for skænderier henvises til de dertil
indrettede grupper.

http://www.usenet.dk/netikette/

Hvad er netikette?

* På biblioteket siger etiketten man ikke skal larme.
* På en god restaurant siger etiketten man skal undlade at bøvse
højlydt og vippe på stolen.
* I en bus siger etiketten man skal give gangbesværede medborgere
sin plads (hvis man ikke selv er gangbesværet)
* osv...

På samme vis er der nogle retningslinier for opførsel på usenet. Disse
kaldes netikette. De er ikke vedtaget ved lov og bliver jævnligt
diskuteret, men ikke desto mindre forventes det man opfører sig
ordentligt: "overholder netiketten".

Hvorfor er netikette nødvendig?

Kort og godt: For at vi alle skal kunne være her.
Som i alle andre sammenhænge er det nødvendigt med en vis hensynstagen
for at sikre en god atmosfære. Det er ikke rart at være i samme rum som
en fyr, der råber Fuck you! hele tiden.
Usenet er ikke anderledes i den sammenhæng: Det er stadig en person, der
læser ens tekster, selvom de skrives på en computer!

snipped

enjoy

Hugh W

--