Hvilken religion/sekt kan det være
Fra : Kurt G

Dato : 15-11-06 21:30

Hej.

Vi er ved at læse korrektur på en KIP-folketælling, Ginding Herred, Ejsing
Sogn 1901.

I denne folketælling er der flere, der angiver deres Trossamfund til noget,
som vi ikke kan læse, selv om det står ved flere personer.

Beklageligvis har jeg ikke adgang til dk.binaer, så jeg kan ikke vise et
billede.

På kort 21657 er der en husstand i matrikel 8d, hvor manden hedder Anders
Chr. Christensen. Han opgiver sit trossamfund til noget, som jeg læser som
Nasosæder???gt eller
Nasosaduheargt (fuldstændigt vanvittigt, men sådan ser det ud).
Det bliver ikke bedre af, at optælleren somme tider ser ud til at være
ordblind.

Det er jo sikkert ikke rigtigt, men er der nogen, der har adgang til
mikrofilmen, som kan læse det?
Eller nogen, der har kendskab til en sekt, som det kan passe på?

I de år havde vi 'besøg' af både dømmerne, bornholmerne samt en anden sekt,
som jeg ikke husker.

Mvh Kurt

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-11-06 22:37

Kurt G skrev:
> [...]
> Nasosæder???gt eller
> Nasosaduheargt (fuldstændigt vanvittigt, men sådan ser det ud).

Det skulle vel aldrig være norske brødre (Smiths venner) eller noget
lignende? De har og har haft en vis udbredelse på de kanter.
Ellers prøv at ringe til Dialogcenteret i morgen og spørg, om det får
nogen klokker til at ringe hos dem - de har alt muligt materiale stående
om alskens mærkelige religiøse påhit, både i nutid og fortid.

Venlig hilsen
Dikte

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-11-06 23:58

Benedikte Brisson skrev:

<klip>
> Det skulle vel aldrig være norske brødre (Smiths venner) eller noget
> lignende? De har og har haft en vis udbredelse på de kanter.

Har lige tjekket - folketællingen 1901 er nok for tidligt til at finde
norske brødre. Gu ve hva det så er for noget?

Venlig hilsen Dikte (nysgerrig)

Fra : Inger Buchard

Dato : 15-11-06 23:12

Dem kender Arne Feldborg vist
Citat:
Dømmerne, Separatisterne, De Højhellige, mv. er en gren af de Lutherske
missionssamfund der dukkede op med vækkelserne i midten af 1800 tallet.
Andeligt set var de nært beslægtede med De stærke Jyder og andre lignede
samfund. Idag ville man vel kalde dem fundamentalister.Dømmerne,
[...]
fra: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,171751,171760#msg-171760

http://www.karlerikjensen.dk/H%F8jhelligeoldefor%E6ldre.htm er der en
beretning om dem

Men navnet kan jeg godt nok ikke gætte mig til

Inger

Fra : Per Hagemann

Dato : 16-11-06 01:22

> [...]

> Nasosæder???gt eller
> Nasosaduheargt (fuldstændigt vanvittigt, men sådan ser det ud).

Måske har navnet noget med Nazareth at gøre, men hvad sekten præcis hedder
må man nok spørge den lokale præst eller andre eksperter om.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-11-06 01:40

Per Hagemann skrev:
> "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> Måske har navnet noget med Nazareth at gøre, men hvad sekten præcis hedder
> må man nok spørge den lokale præst eller andre eksperter om.

Jeg søgte også i første omgang på en sekt, der kunne hedde Nazaræere
eller noget i den retning, men det kunne jeg ikke finde noget om.
Så var det, jeg kom til at tænke på de norske brødre, som har været/er
aktive i pågældende område. Og det må have været et nogenlunde
organiseret foretagende - havde det været en af grupperne i folkekirken,
fx Indre Mission, havde der jo bare stået folkekirke ved trossamfund.
Den lokale folkekirkepræst er ikke nødvendigvis ekspert i sekter fra for
mere end 100 år siden. Spørg på Dialogcentret.

Venlig hilsen Dikte (stadig nysgerrig)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-11-06 08:11

Benedikte Brisson skrev:

> Jeg søgte også i første omgang på en sekt, der kunne hedde
> Nazaræere eller noget i den retning, men det kunne jeg ikke
> finde noget om. [...]

Kan det ikke være Nazarenere? Det skulle - udover at være en
kunstretning - også være et kristent kirkesamfund (metodisme).

Metodismen kom til Danmark i 1858 og i 1866 blev trossamfundet
anerkendt i 1866 [SDE]. Kan det tænkes at der har været sådan
en vækkelsebevægelse (med et navn som var svært at stave til)
i Jylland omkring år 1900?

Wikilink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nazarene_International_Education_Association

Her er et link til Greve Frikirke:
http://www.nazarene.dk/

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-11-06 16:10

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> anerkendt i 1866 [SDE]. Kan det tænkes at der har været sådan
> en vækkelsebevægelse (med et navn som var svært at stave til)

Den måde at være nazaræerkirke på regnede jeg ikke med, vi kunne bruge
til noget. Den ser ud til at være en moderne opfindelse.
Venlig hilsen Dikte (som efterhånden er rigtig meget nysgerrig)

Fra : Kurt G

Dato : 17-11-06 21:42

Tak for alle jeres forslag; desværre tror jeg ikke, at der er nogen af dem,
der rammer.
Karen har lagt fotos fra skærmen (det er fra mikrofishfilm) på
dk.binaer.historie for mig.

Får jeg en løsning, skal jeg give besked her.

/Kurt