Hjælp til tydning
Fra : EA

Dato : 13-11-06 17:01

Jeg har lagt en tekst på dk.binaer.historie, under samme overskrift.

Jeg er kan ikke læse hele teksten, håber at er er nogle som kan hjælpe mig.

Jeg læser:

Niels Nielsen ??????
??????? og hustru Kier
sten Nielsdatter ?????
Estvadgaards Mark

På Forhånd tak

VH E Agerbo

Fra : EA

Dato : 13-11-06 17:08

UPS

Forkert sted undskyld

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-11-06 04:01

"EA" <Agerbo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> UPS
>
> Forkert sted undskyld

Hvad? - Det er da det helt rigtige sted!

Billederne i binærgruppen og spørgsmål og svar i den relevante debatgruppe.
Gerne med en aktuel henvisning til billedfilen:

"Bÿnning Parcelist" og Nielsdatter "paa Ertv?dgaards Mark" - (Ertvad
eller -ved) er mit forslag på tydning.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : EA

Dato : 13-11-06 18:44

Hej Poul og tak for svaret.
Jeg mente nu også bare at det skulle have været en meddelelse for sig selv
Hvad er iøvrigt en Bÿnning Parcelist?
Ellers ved jeg at det er "Estvadgaards Mark" da de boede der.

VH Evan

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-11-06 21:22

> Hvad er iøvrigt en Bÿnning Parcellist?

Tja, jeg antager at Bÿnning er et familienavn, men parcelist ....

Parcel (fra fransk parcelle, af latin particula) betyder egentlig et stykke
af et hele. Det bruges oftest om et jordstykke, der er udstykket fra en
større (landbrugs)ejendom. Før i tiden var formålet med en sådan udstykning
ofte at etablere et nyt jordbrug og indehaveren af et sådant kaldtes en
parcellist. (Fra Wikipedia)