Skærme
Fijala 3554
Driver til sony multiscan17sf
Fra : Torben Abildgaard

Dato : 25-06-01 02:07

Hvor finder jeg nye drivere til en 95-skærm som CPD-17SF1?

vh/Torben

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-06-01 13:20

Hvad vil du med en ny driver?

SVJH følger der en driver med Windows, man skal blot vælge Sony som
producent og bladre ned på listen indtil man finder den.

Mvh

Bruno

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 25-06-01 13:34

Jeg vil gerne regulere lys/kontrast fra en skærmmenu i
stedet for at bruge knapperne på selve kassen. Jeg har en
ide om, at det giver et pænere resultat.

Især, hvis der er nogle gode prøvebilleder at regulere
efter.

vh/Torben

<3B387DE7.97A58E17@worldonline.dk>...

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-06-01 14:37

Torben Abildgaard wrote:

> Jeg vil gerne regulere lys/kontrast fra en skærmmenu i
> stedet for at bruge knapperne på selve kassen.

Hmm, er det så ikke driveren til dit grafikkort du skal havde i gang for
så er det output fra din PC du vil pille ved og ikke skærmens
indstillinger.

> Jeg har en
> ide om, at det giver et pænere resultat.

Muligvis. Jeg forestiller mig at du får brug for at pille ved
farvebalancen og så er der ikke mange indstillinger at finde på en gamel
sf skærm.

> Især, hvis der er nogle gode prøvebilleder at regulere
> efter.

ellers kan jo altid starte Photoshop.

Mvh

Bruno

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 26-06-01 18:28

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message
Klip

> Muligvis. Jeg forestiller mig at du får brug for at pille ved
> farvebalancen og så er der ikke mange indstillinger at finde på en gamel
> sf skærm.

Jo da, der er mange muligheder, men selv for en erfaren teniker, er det
meget svært at justere farve balancen uden det rigtige udstyr (læs umuligt)
(koster Ca. mellem 50 - 120KKr)

> ellers kan jo altid starte Photoshop.

Hvordan kan Photoshop hjælpe med det, hvis skærmen ikke er rigtigt
kalibreret (6500º & 9300º ,det er de mest benyttede, men der findes flere
andre)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 25-06-01 20:01

Hvilket udstyr??

vh/Torben

<9hagou$s5q$2@sunsite.dk>...

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 27-06-01 00:03

"Torben Abildgaard" <pialykke@get2net.dk> wrote in message
> Hvilket udstyr??

En CRT Color Analyzer, langt fra standard udstyr :) jeg har set dem brugt
(meget gamle = tvivlsom kalibrering og sensor) til forholdsvis små penge.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-06-01 20:14

Nicolai Boilesen wrote:

> Jo da, der er mange muligheder,

Nu havde jeg altså ikke tænkt mig at foreslå nogen at pille låget og stikke
fingrene i fadet! Så kan du ikke lige forklare mig alle de muligheder der er med
de knapper som findes på skærmens forside? Mig bekendt er det nemlig ret
begrænset.

> men selv for en erfaren teniker, er det
> meget svært at justere farve balancen uden det rigtige udstyr (læs umuligt)
> (koster Ca. mellem 50 - 120KKr)

Det kommer da an om man bare vil havde det bedst mulige billed til
spil/surf/osv. eller om man arbejder med 4-farve tryksager. Er det kun til hobby
brug, og det er vel sandsynligt med en gamel 17', så er ens egne øjne bestemt
tilstrækkelig. Og man kan altså komme ret langt med noget eksperimenteren og
nogle prøvetryk hvis man også ønsker at scanne/printe.

> Hvordan kan Photoshop hjælpe med det, hvis skærmen ikke er rigtigt
> kalibreret (6500º & 9300º ,det er de mest benyttede, men der findes flere
> andre)

Ved at vise et billed så man kan vurdere om man kan lide farverne. Og er man
meget avanceret så følger der jo også noget farvestyringssoftware med.

Mvh

Bruno

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 26-06-01 23:52

> [...]
er med
> de knapper som findes på skærmens forside? Mig bekendt er det nemlig ret

En service menu :)

> [...]
man
> meget avanceret så følger der jo også noget farvestyringssoftware med.

Ja, men er skærmen ikke justeret korrekt, kan man ikke bruge det til noget.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 01-07-01 14:52

Nicolai Boilesen wrote:

> En service menu :)

På en skærm som ikke har OSD??? Foregår det så ved at skærmen morser med
lysdioden?

> Ja, men er skærmen ikke justeret korrekt, kan man ikke bruge det til noget.

Jo, hvis man kun går efter at det ser pænt ud på skærmen.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 26-06-01 15:09

"Torben Abildgaard" <pialykke@get2net.dk> skrev:

> Jeg vil gerne regulere lys/kontrast fra en skærmmenu i
> stedet for at bruge knapperne på selve kassen. Jeg har en
> ide om, at det giver et pænere resultat.

Det er ikke ny driver til skærmen du skal have så. Jeg har aldrig set
en inf-driver til en skærm der kan det nummer, (men siger hermed
ikke at den ikke findes, for det ved man da aldrig.)

Det skal enten ligge i driveren til grafikkortet eller også skal du have
installeret et eller andet softwarekalibrering så du kan justere gamma-
værdien for skærmen vha. det stykke software.
Et sådant følger med Photoshop, men hvis det kun er for at kalibrere
din skærm, så er det nok lidt "overkill" at investere i Photoshop ;)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 26-06-01 18:21

> Jeg vil gerne regulere lys/kontrast fra en skærmmenu i
> stedet for at bruge knapperne på selve kassen. Jeg har en
> ide om, at det giver et pænere resultat.

Skærm menu? fra windows?

> Især, hvis der er nogle gode prøvebilleder at regulere
> efter.

Det er der.

--
MVH / Regards