Tydning Hans Nielsen Hvid 1792
Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 12-11-06 16:24

Jeg har lagt en udskrift fra en kirkebog på dk.binaer.historie, Jeg er i
tvivl om 28. oktober er dåbsdagen eller fødselsdagen. Kan læse Gårdmand
Niels Hvid og .... Ellen Jørgensdatter....Kraarup confirmeret kaldt
Hans. Marie....faddrer: Gregers Nielsen Jacob Knudsen og Dorte
Knudsdatter af Kraarup Jørgen Andersen og Søren...af Maribo. Håber nogen
vil hjælpe
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Ingrid&Hans

Dato : 12-11-06 17:22

""Hans Jørgen Hvid"" <hj.hvid@REMOVEmail-telia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hans. Marie....faddrer: Gregers Nielsen Jacob Knudsen og Dorte
> Knudsdatter af Kraarup Jørgen Andersen og Søren...af Maribo. Håber nogen

Jeg tolker det således:

....Niels Hvid og hustru Ellen Jørgens
datters hjemmedøbte søns daab af Kraarup con
firmeret kaldt Hans. Marie Christiansdtr
af Anderstrup bb..
... og Dorte Sørensdtr af Maribo

Venlig hilsen
Hans Mikkelsen

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 12-11-06 18:29

Ingrid&Hans <softgen@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> ...Niels Hvid og hustru Ellen Jørgens
> datters hjemmedøbte søns daab af Kraarup con
> firmeret kaldt Hans. Marie Christiansdtr

Så må d.28 okt være den dag han bliver "gendøbt" i kirken? Tak for
tydningen af resten af teksten.
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-11-06 18:47

Hans Jørgen Hvid skrev:

> Så må d.28 okt være den dag han bliver "gendøbt" i kirken? Tak for
> tydningen af resten af teksten.

Et hjemmedøbt barn bliver helt sikkert ikke 'gendøbt' i kirken
bagefter!!! Men et hjemmedøbt barn kan _fremstilles_ i kirken, sådan er
det stadig.
Ritualet for fremstilling svarer stort set til et dåbsritual uden dåb,
men med bønner, læsninger og velsignelse.
På spørgsmålet: Er barnet allerede døbt, svarer gudmoderen ja.
Og i stedet for dåben siger præsten:
Da dette barn (disse børn) allerede er døbt i Faderens og Sønnens og
Helligåndens navn, vil vi ikke døbe det (dem) igen og derved ringeagte
dåbens hellige gave, men vi kundgør her i menighedens forsamling, at det
(de) har fået den rette kristne dåb, og vi takker vor Gud og Fader, som
har taget det (dem) til nåde ved Jesus Kristus.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 13-11-06 16:51

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> wrote:

> [...]
> (de) har fået den rette kristne dåb, og vi takker vor Gud og Fader, som
> har taget det (dem) til nåde ved Jesus Kristus.

Tak for svaret, jeg kan godt se at det var et uheldigt ordvalg der faldt
mig ind, men jeg fik aldrig en mening om datoen 28 oktober.
Mvh
Hans Jørgen Hvid