hjælp til tydning Hjørring Dronninglund
Fra : Ulla Elisa

Dato : 06-11-06 11:50

Er der en der vil tyde dette fra AO Hjørring Dronninglund siden er lagt på
dk.binaer.historie

Ungkarl christen la??sen og enken karen nielsdatter 70 år i dorfsgade ????

jeg kan ikke tyde det med småt i venstre side ?

mvh

Ulla Elisa

Fra : Henning Christensen

Dato : 06-11-06 16:23

"Ulla Elisa" <uelisa@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ungkarl christen la??sen og enken karen nielsdatter 70 år i dorfsgade ????
>
> jeg kan ikke tyde det med småt i venstre side ?

Hej Ulla Elise!

Ungkarl Christen Laur-
sen og Enken, Karen Niels-
datter i Dorfsgade.
Forlover: ? ?
fra Østerdorf, Niels Chri-
stensen fra Møllehauge i
Dorf.

Enkens alder kan jeg ikke se nogen steder.
Jeg kan desværre ikke læse navnet på den første forlover og det, der står i
venstre side.

Det ville være rart med noget mere at "lære" præstens håndskrift ud fra;
altså et par indførsler mere ville måske lette.
Eller en henvisning til kirkebogen og opslaget i AO, så man selv kan kigge
rundt for at finde eksempler på hans måde at skrive på.
Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Ulla Elisa

Dato : 06-11-06 21:05

hej
AO Hjørring Dronninglund

opslag 86 nr.3 høje side den 26november 1809 viet 29 dec . skilt 1822
Ulla Elisa

Fra : Henning Christensen

Dato : 07-11-06 00:00

Hej igen!

Fra en, der hedder Karen har jeg fået en privat mail med følgende indhold:
"Den anden forlover er nok Jens Laursen
I venstre side læser jeg noget med forevise - men kan ikke se hvad det er
der er forevist.
mvh
Karen"

Nu kan jeg se, at der vist står: "Foreviist Rigtighed for"
Det sidste må jeg give op over for.

Venlig hilsen
Henning

Fra : Karen

Dato : 07-11-06 00:26

Foreviist rigtighed for skiftet

Fra : Ulla Elisa

Dato : 07-11-06 10:17

Tak for hjælpen
ja det er jo interessant han er ca 30 år ved vielsen med karen nielsdatter
de opretter testamente i 1818 og bliver skilt i 1822 hvorefter karen
nieldatter dør på thoruphede 80 år gammel

Christen Larsen Nørgaard gifter sig samme år 1822 hvor han forevist
Testamente
mellem ham og afdøde
Hu- strue af 25de Maj: 1818
Kgl: confirmeret d 10de Septbr 1819
det var da sjældent dengang at man blev skilt eller ???
mvh
Ulla Elisa