Er der afleveringspligt på slægtsbog/bøger~
Fra : Ib Molbech

Dato : 01-11-06 18:03

Jeg er i færd med at skrive en slægtsbog. Da projektet er ren hobby, skal
udgifter og indtægter kun lige balancere, og derfor er det godt at vide, om
bogen skal tvangsafleveres (gratis?) til diverse arkiver og lign. Hvordan er
reglerne egentlig for det?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-11-06 20:09

Hej Molbeck
Se http://www.kb.dk/kb/dept/nbo/da/pligtafl/
Hilsen Flemming Svendsen
------------

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 13:06

Interessant.., ja der kan man bare se.

Fulgte instruktionen og sendte en mail til det Kgl. Bibliotek med link,
log-in osv., og fik en nydelig takkemail tilbage!

Okay, det er selvfølgeligt godt nok at ens arbejde bliver brugt og bevaret
for eftertiden, men at der ligefrem var lovpligtig indberettelsesespligt på
private websider, havde jeg ikke forestillet mig i min vildeste fantasi :-/

Mvh Finn

http://finnholbek.dk/genealogy/index

Fra : Ingelise

Dato : 03-11-06 04:00

Ufatteligt - og så uendeligt typisk dansk! En person kan altså sidde og
bruge årevis på at forske i sin slægt, og så efterfølgende være pligtig - i
henhold til loven - at aflevere det hele gratis, og uden økonimisk
kompensation af nogen art (tværtimod med udgifter til følge!) - til den
danske stat! Tilmed kan den pågældende myndighed kræve af vedkommende, at
der ligeledes afleveres det nødvendige elektroniske "værktøj" til at afkode
materialet.

Vil det så i den yderste konsekvens sige, at vedkommende, og muligvigvis
også efterkommere, er forpligtet til at fremskaffe sådanne opdateringer, som
i fremtiden vil være nødvendige for at kunne læse/afkode de afgivne
oplysninger?

Loven strækker sig jo meget vidt når man nærlæser lovteksten. Den gælder
nemlig også i udlandet. Altså uanset hvor man er bosat her på kloden.

Hvis man har benyttet sig af GEDCOMP hvorledes forholder det sig så? Er den
ansvarlige så Lars Kristian Lundin - eller én selv? Eller er det DIS? Eller
en/noget helt andet!?

Personligt har jeg intet som helst imod, at andre kan drage nytte af det
arbejde jeg har lavet igennem de sidste mange år efterhånden, men denne
forpligtelse til en stedse vedligeholdelse for egen regning (som givetvis ej
heller kan trækkes fra noget sted på selvangivelsen!) river mig nu noget i
øjnene. Skal slægtsforskeres arbejde nu sidestilles med Danefæ? I sådanne
tilfælde får man da i det mindste en erkendtlighed fra det offentlige!

Kommer det endelig til de "små bogstaver", kan man jo blot lade slægt i
udlandet stå for udgivelsen. Så er man så dejligt fri for de snærende bånd
og forpligtelser i henhold til dansk lov. Var det dét lovgiverne havde i
sinde da de udarbejde dette makværk af - endnu - en tåbelig lov?

Med venlig hilsen

Steven

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 07:15

Hej Ingelise

Ja der er forbløffende mange urimeligheder i det her.
Man skal arbejde gratis og kan ikke trække noget som helst fra, ikke engang
brugtmomsen på div. nødvendige slægtslitteratur.

Gad vide hvor mange slægtsforskere der er klar over det her?

Mvh. Finn

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-11-06 16:33

"Ingelise" <ingelise.andersen@webspeed.dk> skrev Fri, 3 Nov 2006
04:00:19 +0100

> [...]
>henhold til loven - at aflevere det hele gratis, og uden økonimisk
>kompensation af nogen art (tværtimod med udgifter til følge!)

Ja, "Ufatteligt - og så uendeligt typisk dansk" at der netop i en
slægtsforskergruppe kan være en sådan modvilje mod at aflevere ting der
allerede har været *offentliggjort* til opbevaring for eftertiden.

Hvor havde vi været som slægtsforskere, hvis vore forfædre havde haft
den samme indstilling.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ingelise

Dato : 03-11-06 17:59

Arne Feldborg,

Hvad om du læste hvad jeg skrev i stedet for at komme med den slags
intetsigende vrøvl!?

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed, at gennemlæse lovteksten grundigt
ville du nok have forstået meningen med mit indlæg. De pligter og byrder
loven pålægger de mange frivillige slægtsforskere er aldeles urimelig, og
kan medføre betragtelige udgifter. Ikke alene for selægtforskeren selv, men
så sandelig også for andre personer. Hvad gør man eksempelvis i en arvesag
hvor den afdøde har udgivet sin slægtsforskning? Skal arvingerne/boet så
hæfte for disse udgifter? Og hvorledes forholder det sig med hensyn til
GEDCOMP? Hvem skal bære ansvaret/udgiften her?

Det er jo ikke blot et spørgsmål om at aflevere tingene til opbevaring, men
også forpligtelsen til at drage omsorg for, at disse oplysninger fremover
kan læses med de elektroniske værktøjer, der måtte være til rådighed til
enhver given tid.

Og hvorfor skal staten absolut rage til sig hvad andre mennesker frivilligt
har brugt oceaner af tid på, at bearbejde, katalogisere, systematisere
osv.?

Hvis en forfatter skriver en bog tilhører den altså forfatteren - og ikke
staten! Og forfatteren modtager altså betaling for salget af sin bog, og
royalty for udlån af bogen på landets biblioteker.

Hvis staten havde været så uendelig interesseret i bevaringen af slægternes
historie her i landet, kunne staten jo bare have udført dette projekt selv
og for egen regning. Men, hvad gør staten i stedet? Ja staten forlanger
forskellige afgifter og gebyrer når slægtsforskere henvender sig til
offentlige myndigheder og søger oplysninger og informationer, eksempelvis
folkeregisteret.

Og hvad med det kæmpe arbejde mange mennesker har lavet frivilligt - og
gratis - for at få folketællingerne på plads, kirkebøgerne, gravstenssiden
og alle de andre ting et hav af mennesker har udført - ganske gratis -
igennem tiden?

Og nu kommer staten og skal have alt dette reguleret ved lov, og pålægger
folk at bære ansvar og udgifter i forbindelse med, at det skal kunne være
tilgængeligt for alle uanset hvornår!

Læs lovteksten én gang til, og læg nøje mærke til de byrder loven pålægger
slægtsforskere.

Mvh

Steven

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 03-11-06 18:49

Hej -

Staten pålægger altså ikke specielt slægtsforskere nogen byrder.
Afleveringspligten gælder for alle, der udgiver noget "til en større
kreds" - om det så er et klubblad for et halvthundrede tennisspillere
eller Gyldendals seneste bestseller.

Og det er jo ikke sådan at det bare bliver stillet frit til rådighed for
alt og alle - ophavsretten gælder jo også - andre biblioteker skal jo
betale for de værker de vil have til udlån.

Som "fritidsforlægger" og alm. læsehest kan jeg ikke lovprise
afleveringspligten nok - havde den ikke været der, ville jeg nok ikke
have kunnet komme til at læse mange af de sære gamle bøger, som nu gør
mig glad, men som kun findes på det Kongelige Bibliotek takket være
afleveringspligten, og hvis man er rigtig heldig, *måske* i et par
hundedyre antikvarboghandlereksemplarer.

Afleveringspligten handler ikke om at plage nogen - den handler om om at
bevare ting for eftertiden - og det kan vi slægtsforskere vel ikke have
noget imod ?

med venlig hilsen

Kim N. Jensen

http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-11-06 20:09

"Ingelise" <ingelise.andersen@webspeed.dk> skrev Fri, 3 Nov 2006
17:59:23 +0100

>Arne Feldborg,
>
>Hvad om du læste hvad jeg skrev i stedet for at komme med den slags
>intetsigende vrøvl!?

Det gjorde jeg faktisk også.

Men det havde jo nok været en fordel, om du selv havde sat dig ind i
loven og ikke mindst i dens forudsætninger og dens formål inden du
reagerede.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-11-06 20:30

> [...]
17:59:23 +0100

>Arne Feldborg,
>
>Hvad om du læste hvad jeg skrev i stedet for at komme med den slags

Tak for de pæne ord.

> [...]
>loven pålægger de mange frivillige slægtsforskere er aldeles urimelig, og

Loven pålægger absolut ikke slægtsforskere nogen byrder overhovedet.!

Kun bøger og lign. der er *offentligt* *udgivet* skal afleveres. Ligesom
alle andre bøger, aviser, tidskrifter, radioudsendelser,
fjernsynsudseldelser, osv. osv. skal det.

Websider (der er offentligt tilgængelige) skal hverken afleveres eller
indberettes, de bliver automatisk indsamlet.

Websider og lign der ikke har været offentliggjort (dvs. ligger på
private netværk eller på sider med passwordbeskyttet adgang) er slet
ikke omfattet af loven.

Længere er den såmænd ikke.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Per Hagemann

Dato : 16-11-06 00:53

> [...]
>
> Websider og lign der ikke har været offentliggjort (dvs. ligger på
> private netværk eller på sider med passwordbeskyttet adgang) er slet

Sider med kodebeskyttet adgang skal efter påkrav afgive adgangskoder fremgår
det af http://www.pligtaflevering.dk/hvemonline.htm :

Materiale, som offentliggøres i elektroniske kommunikationsnetværk
(internettet) er omfattet af afleveringspligt.

Afleveringspligten opfyldes ved, at pligtafleveringsinstitutionerne (Det
Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket) har adgang til at rekvirere eller
fremstille eksemplarer af materialet.

Der gælder ingen pligt til at give pligtafleveringsinstitutionen meddelelse
om hjemmesider m.v., men registranten af et domænenavn skal efter påkrav
give meddelelse om adgangskoder og lignende.

Se også www.netarkivet.dk

Fra : Jens

Dato : 16-11-06 06:56

Per Hagemann <perhag@tdcadsl.dk> wrote:

> "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Sider med kodebeskyttet adgang skal efter påkrav afgive adgangskoder fremgår
> det af http://www.pligtaflevering.dk/hvemonline.htm :

Under den forudsætning at materialet er offentliggjort. Mere herom på:

< http://netarkivet.dk/publikationer/vejledning.pdf>

Er materialet kun beregnet for en lukket kreds er det således ikke
offentliggjort - og dermed ikke omfattet af loven.
--

Jens F

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-11-06 08:06

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev Thu, 16 Nov 2006 00:53:07 +0100
>Sider med kodebeskyttet adgang skal efter påkrav afgive adgangskoder
fremgår
>det af http://www.pligtaflevering.dk/hvemonline.htm :

Nej. Som jeg skrev i mit tidligere indlæg står der faktisk det stik
modsatte.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Peter Hansen

Dato : 03-11-06 23:09

On Wed, 1 Nov 2006 18:02:55 +0100, "Ib Molbech"
<REMOVEmolbech@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>bogen skal tvangsafleveres (gratis?) til diverse arkiver og lign. Hvordan er

Ikke til "diverse". Men det er så heldigt, at du skal aflevere to
eksemplarer til Det Kongelige Bibliotek. Det ene eksemplar leveres
derfra videre til Statsbiblioteket i Århus. På den måde er dit værk
sikret for al fremtid, og fremtidens slægtsforskere og dine
efterkommere kan drage fordel af dit arbejde. Er det ikke dejligt at
tænke på?

Strengt taget er det iøvrigt ikke forfatteren eller udgiveren, men
derimod trykkeriet, der skal levere de to eksemplarer. Men ved en
pricat slægtsbog er det jo ofte det samme.