Er det en svoger?
Fra : Kurt G

Dato : 21-10-06 21:54

Vi kom ved en familiesammenkomst til at diskutere følgende:

Min kones søster er min svigerinde.
Hvad kaldes da min svigerindes mand? Svoger?

Mvh Kurt

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 22-10-06 09:26

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> Vi kom ved en familiesammenkomst til at diskutere følgende:
>
> Min kones søster er min svigerinde.
> Hvad kaldes da min svigerindes mand? Svoger?
>
> Mvh Kurt

Hej Kurt.

Ja det er det. svoger og svigeinde bruges i flæn om søskendes ægtefæller og
ægtefællers søskende og deres ægtefæller !!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Hans Poulsen

Dato : 22-10-06 10:27

"Jette-Kirsten Larsen" <jette-kirsten@jetbil.net> skrev i en meddelelse

> [...]

"Ja det er det. svoger og svigeinde bruges i flæn om søskendes ægtefæller og
ægtefællers søskende og deres ægtefæller !!"

Enig med Jette-Kirsten - og personligt går jeg videre, end der vistnok er
belæg for: Jeg har et stort antal skønne niecer, og deres ægtefæller omtaler
jeg raskt væk som svogre, når jeg er uden for familiens kreds og har behov
for at fortælle omverdenen, at de hører til klanen.

I juraen skelner man mellem umiddelbart og middelbart svogerskab.

Lad os tage to søstre og kalde dem hhv. Kirsten og Grethe.

Kirsten er gift med Peter
Grethe er gift med Christian

Kirsten og Christian er umiddelbart besvogrede, og det samme gælder for
Grethe og Peter.
Peter og Christian er middelbart besvogrede.

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Kurt G

Dato : 26-10-06 08:25

> [...]
> Grethe og Peter.
> Peter og Christian er middelbart besvogrede.

Tak for den gode besvarelse.
/Kurt