Sørensen slægten
Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 20-10-06 11:13

Dette er hvad jeg kan huske i hovedet.

Hvad gør jeg så nu for at finde mere om Jens og Laura ??

Mener de er fra Greve, Flyttede så til Tåstrup - Wintersmindevej 31 -
Langeengsgården

Jens Søren Sørensen ??? ? - ???

Gift med

Laura Boline Sørensen - * ?? ? - ??

født:

Børn 1. led:

1)

Oluf Laurits Sørensen *8/11 - 1911 - 20/10 1998

Gift med

Grethe Kirsten Havn Sørensen 24/8- - 29/12 - 1994

2)

Karen Agnete Sørensen

Gift med

Gunnar Hansen

3)

Viktor Sørensen

Gift med

Anny

4)

Hans Gunnar Sørensen

Gift med

Ester

5)

Jenny Margrethe Sørensen

Gift med

Niels Nielsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-10-06 13:17

"Jette-Kirsten Larsen" <jette-kirsten@jetbil.net> skrev i en meddelelse
> Dette er hvad jeg kan huske i hovedet.
>
> Hvad gør jeg så nu for at finde mere om Jens og Laura ??

Du må nok tage lidt hjælpemidler i brug til hovedbruddet )

Telefonbogen vil i dette tilfælde være en udmærket begyndelse, da dine data
er nutidige (hvis 1998 børn er korrekt dateret)
- til gengæld ret nemme, da der kun er een:

Jens Søren Sørensen
Mobil 26 20 16 50
Hedevej 13, 4270 Høng

Det kan selvfølgelig være en der bærer samme navn, men sandsynligheden for
gevinst er da rimelig.

Når du finder ham har du fundet en ende til at trevle resten op.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 20-10-06 14:54

> [...]

> gevinst er da rimelig.
>
> Når du finder ham har du fundet en ende til at trevle resten op.

Hej Poul Erik !!

Jens Søren Sørensen som jeg skulle have hjælp til at finde, var min oldefar
og dermed død.
Oluf Laurits var min morfar, der døde i 1998 - tror ærlig talt ikke at hans
far og mor lever endnu ?? Eller har mobil.

Børn 1. led:
1)
Oluf Laurits Sørensen *8/11 - 1911 - + 20/10 1998
Gift med
Grethe Kirsten Havn Sørensen 24/8- - + 29/12 1994

Hvor skal jeg lede - i hvilke bøger, jeg er ny, men ikke så ny at jeg tror
jeg skal lede i telefonbogen !!

Venlig hilsen
Jette-Kirsten

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-10-06 18:52

> [...]
> Oluf Laurits Sørensen *8/11 - 1911 - + 20/10 1998
> Gift med
> Grethe Kirsten Havn Sørensen 24/8- - + 29/12 1994

jeg svarede:

Det var fordi der slet ikke var nogen form for datering i øvrigt, hvad der
ikke er så underligt når du er helt ny i faget - men som ingen har
forudsætninger for at gætte sig til.

Hvad jeg ikke lige så i farten var, at de var døde i 90'erne - og så er
proceduren jo med den gamle tommelfingerregel : "Begrav dem først". Gå på
kirkegårdskontoret og se hvad der står i begravelsesprotokollen, der som
regel giver mange oplysninger at gå videre med.

Telefonbøger er nu ikke så ringe et udgangspunkt, hvis man ikke har sted -
dem kan man faktisk slå op i på arkiverne, når det drejer sig om nulevende
eller nyligt (indenfor ca. 100 år) afdøde, der jo slås op afabetisk.

Men - det korte af det lange er, at den vigtiste oplysning (foruden
personnavnet) er sammensat af mindst to oplysninger, primært tid og sted,
hvor sted er en væsentlig faktor.

Med et navn alene uden anden sammenhæng er du på herrens mark - selv om det
altså kunne tyde på en speciel sammensætning af navne, der kan indsnævre
søgningen.

+ 20/10 1998 er ingen oplysning uden opgivelse af hvor død, begravet eller
adresse ved død.
Oplysningerne fra kirke eller arkiv er endnu båndlagt til 20/10 2008 (der er
10 år på døde).
Familie i lige linie (?) kan dog få oplysninger fra kordegn i sognet - men
har oftest selv viden/dødsattest/skifte etc.

Men - det kræver jo viden om hvilken kordegn der har oplysningerne, så,
telefonbogen er da sikkert ikke så tosset, da familien sikkert har haft
telefon )
Telefonbogen kan fortælle dig det sandsynlige sted parret er begravet og
dermed hvilken kirke der skal rettes henvendelse til.

Men spørgsmålet:
- Det kan der ikke svares entydigt på, da oplysningerne findes forskellige
steder, efter hvad, hvor og hvornår der ønskes oplysninger fra.
Der findes ikke noget (tilgængeligt) kronologisk/alfabetisk register.
Kirke, lokale myndigheder, landsarkiv, rigsarkiv, erhvervsarkiv og Det
Kogelige Bibliotek (aviser) er nogle af de mange kilder. Du finder indgange
hertil på nettet, men det kræver lidt øvelse at benytte - og findes ikke på
nettet for den aktuelle nutid (= efter 1891) bortset fra nogle sporadiske
afskrifter af folketællinger.
Men - som skrevet - start med at finde ud af hvor de ligger begravet.

Læs på http://www.dis-danmark.dk om slægtsfoskning.

Læs også lidt om Usenet/Nyhedsgrupperne:
- Det er godt at vide "how to do" når man er ny

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 20-10-06 21:52

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afskrifter af folketællinger.
> Men - som skrevet - start med at finde ud af hvor de ligger begravet.

Hej Poull Erik !!

Tak.
Det gav lidt mere mening.
Har osse fået hjælp et andet sted fra noget familie (www.Poulolsensaner.dk)
til:

http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm

http://www.familysearch.org/

Og hvordan man søger og hvordan man læser de tingester. At man skal have et
javaprg. installeret først. Der er mange ting man ikke ved, når man kommer
"lige ind fra gaden".

Tak for hjælpen til jer alle, jeg spørger bare igen, hvis jeg ikke kan fine
ud af det !!

Venlig hisen
Jette-Kirsten

- Der hellere må finde sin dyne