Dialektområde - vestjysk/Vestjylland
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-10-06 12:01

Hej -

I min familie diskuterer vi ofte udstrækningen af Vestjylland og udbredelsen
af vestjysk.

Kan nogle i dette forum komme med nogle større "fix-byer" som efter jeres
opfattelse afgrænser Vestjylland omtrentligt?

På forhånd tak for svarene.

- Jensby

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-06 12:36

Jan Bang Jensby skrev:

> [...]

> Kan nogle i dette forum komme med nogle større "fix-byer" som efter jeres
> opfattelse afgrænser Vestjylland omtrentligt?

Dansk lydhistorie:

   http://www.statsbiblioteket.dk/dlh/index.html

Kortoversigt:

   http://www.statsbiblioteket.dk/dlh/dialekt/kort.html

Dialektkort:

   http://www.statsbiblioteket.dk/dlh/dialekt/kort01.html

Krydspostet til: <news:dk.videnskab.historie.genealogi>,<news:dk.kultur.sprog>

--
Bertel

Fra : Poul B

Dato : 17-10-06 17:40

Bertel Lund Hansen skrev:

> Dansk lydhistorie:

> [...]

Jeg kan supplere med
<http://www.statsbiblioteket.dk/dlh/dialekt/dialekt.html>.

--
Poul

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 12:45

On Tue, 17 Oct 2006 13:00:44 +0200, Jan Bang Jensby wrote:

> [...]
>
> Kan nogle i dette forum komme med nogle større "fix-byer" som efter jeres
> opfattelse afgrænser Vestjylland omtrentligt?

Vest-X er vel ikke særligt præcist rent geografisk og der er jo heller
ingen dialekt der specifikt kan kaldes vestjysk. Jeg har engang læst noget
om eller af jeppe Åkjær, hvor der blev gjort rede for hans og samtidige
nationalromantiske digteres og forfatters opfattelse, hvor de skelner
mellem 'goter' og 'joter'. Skillelinien går fra et sted østligt i Thy og
skråt sydøst ned over Jylland og lander vel et sted på Kolding-egnen.

Vest for denne linie tales 'jysk' og øst for tales rigsdansk - begge dele
naturlivis med variationer. Det svarer vel egentlig meget godt til
virkeligheden, for århusiansk, randrusiansk og andre østjyske dialekter,
hviler jo grundlæggende på rigsdansk, hvor imod der tales rigtig 'jysk'
vest for linien.

Netop byer/købstæder er, og har vel altid været, undtagelserne fra reglen.
F.eks. i Nykøbing på Mors og i Skive, som er de købstæder jeg kender fra
min barn- og ungdom, afviger kraftigt fra oplandets dialekter, ved at have
et nogenlunde rigsdansk sprog.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : kjaer

Dato : 17-10-06 20:18

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> kender fra min barn- og ungdom, afviger kraftigt fra oplandets
> dialekter, ved at have et nogenlunde rigsdansk sprog.

Karup Å regnes af mange for grænsen til Vestjylland, men at de taler
rigsdansk på den anden bred er nu ikke sikkert.

Fra : helena

Dato : 17-10-06 21:02

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle-dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virkeligheden, for århusiansk, randrusiansk og andre østjyske dialekter,
> hviler jo grundlæggende på rigsdansk, hvor imod der tales rigtig 'jysk'

Ikke mere efter min mening. Jeg er sjællænder og bosiddende i Es. på 7. år,
og jeg synes det er ret få faktisk, som taler rigtig raw-jysk. Mange taler
med en let accent, som man også taler aller mulige andre steder.
Gætter på at dialekten(er) bliver mere og mere udvandet pga. bl.a. medier.
eg selv taler stort set ikke jysk, og det er ikke fordi jeg ikke har
sprogøre.

Som barn kom vi meget i jylland om sommeren og der gik ikke mange minutter
med samvær med de andre børn, før jeg talte JYSK. Men dengang så/hørte vi
nu heller ikke så meget TV.

Helena

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-06 08:21

På den anden side, så er Esbjerg helelr ikke særlig typisk, hvad det jyske
angår.
Jeg er født og opvokset i byen, og "rigtig" esbjergensisk er en uskøn
blanding af jysk og rigsdansk. Byen bærer efterhånden i nogen grad præg af
den, om end den kunne være større, pæne tilgang af studerende udefra. Den
større udbredelse af tv-mediet samt de fuldkomment enslydende radiokanaler
gør også sit til at sproget udvandes - desværre efter den gængse danske
"laveste fællesnævner".
Skal man finde finde nogen, der taler esbjergensisk, så ville jeg finde en
indfødt på 60+, der har brugt sit arbejdsliv med tilknytning til havnen - og
ikke i en ledende stilling - en af dem, der siger Stormegade og hannes for
Stormgade og hans.
Skal man have fat i en, der taler vestjysk, så vil jeg mene, at man skal
nord og vest for Varde - og undgå de mere pop-mondæne udflytterlandsbyer,
hvor kun de lokale taler dialekten.
Og så skal man jo altså ikke tro, at det vestjyske fra fx Outrup og Henne er
det samme som det fra Ulfborg og Vemb. Nogle af de rigtig gamle kan høre
forskelle på få mil i sproget.

Fra : hmh

Dato : 19-10-06 22:55

Jeg er blåvandneser i 15. generation, og pt bosat i Esbjerg - og jeg skulle
hilse og sige, at Esbjergensisk ikke er vestjysk.

Der er tydeligt forskel på det sprog, jeg har lært (vest for varde) og så
det jeg hører hos tanter og bekendte fra Ringkøbing og længere nordover.

Men østover, fx Holsted egnen, synes jeg stadig det lyder næsten som det jeg
har lært.

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 20-10-06 10:46

Det med forskel i dialekten selv indenfor små afstande har nok været
gældende over hele landet.

Jeg er født i Roskilde af en københavnsk mor og en far, der var opvokset i
Århus. Begge mine forældre talte rigsdansk. Min fars dialeksubstrat var
indskrænket til det underlige o i officer - og Århus udtalte han så vidt jeg
husker uden stød.

Da jeg var 6 år flyttede vi til Viby - kun 13 km. fra Roskilde. Der var
mange tilflyttere og også en del 'indfødte' indbyggere. Man kan endnu være
heldig at høre forskel på de syd og vest for byen fødte og de i Ramsømagle
og Gadstrup (Gadstrup udtales forøvrigt uden d i på den lokale dilakt). Små
nuancer, som desværre dør ud nu.

I København har man kunnet høre forskel fra gade til gade - tænk bare på, at
der er under en km. fra Bredgade til Grønnegade og på, hvor forskellige
disse dialekter er (var!!).

Man kan stadig være heldig at møde københavnere, hvis udtale stadig er den,
der fandtes i den bydel, de blev født i.

TV-rigsdansk og rigsdansk er to vidt forskellige ting. Rigsdansk taler man -
efter min mening - når man ingen dialektord anvender - og når man altid har
stød og tryk de rigtige steder.

Jeg kiggede på de kort, som Bertel havde linket til. Det er spændende at se
dem, men desværre dør dialekterne jo ud efterhånden. Og desværre erstattes
de ikke af et smukt og rent rigsdansk. SUK.

Det er vel det, man kalder udvikling....

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

Fra : Poul B

Dato : 20-10-06 22:27

Ulrich Alster Klug skrev:

> [...]
> de ikke af et smukt og rent rigsdansk. SUK.
>
> Det er vel det, man kalder udvikling....

Nok snarere afvikling.

--
Poul

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-10-06 09:27

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle-dk> wrote in message
> Skillelinien går fra et sted
> østligt i Thy og skråt sydøst ned over Jylland og lander vel et sted
> på Kolding-egnen.

Den lander noget højere oppe, nemlig ved Horsens. Området syd for - ned til
det sønderjyske - er dialektalt set vestjysk.
Så udtrykket vestjysk er noget upræcist må man sige. Men det er nu engang
det udtryk man bruger.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.