Ny Søge database undervejs
Fra : Birgit Nielsen

Dato : 11-10-06 18:48

1 November åbner vi en ny søge-database - Find en grav - i Danmark. På
www.findengrav.dk vil man kunne søge på de enkelte kirkegårde efter sin
slægt. Databasen vil med tiden komme til at indeholde billeder af samtlige
gravsten på de enkelte kirkegårde i Danmark.

Der vil desværre forekomme ulæselige eller skadede sten, men alle sten vil
blive lagt på. Vi vil blive meget glade hvis nogen skulle få lyst til at
give en hjælpende hånd i dette projekt. Det er et meget stort arbejde og
også tidskrævende. Så har du lyst til at gå en tur på din lokale kirkegård,
så tag dit digital kamera med og start fra en ende af. Det kommer alle os
slægtsforskere til gode. Før og hvis du går i gang, bedes du rette
henvendelse til os så vi undgår dobbelt arbejde. Navne og data skal være
læseligt og alle stenene skal fotograferes så tæt på som muligt. På forhånd
tak.

På gensyn på www.findengrav.dk

Birgit og Erik Nielsen

Fra : S. larsen

Dato : 11-10-06 19:51

Hej

Ikke for at blande mig unødigt, men er der ikke allerede et lign. projekt,
der vist har fået navnet dansk kirkegårdsindeks, og hvortil der i forvejen
er fotograferet og offentliggjort en del, eller er dette noget helt nyt,
eller en del af det andet.

Mvh

S. Larsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 11-10-06 20:19

Birgit Nielsen skrev:

> [...]
> slægt. Databasen vil med tiden komme til at indeholde billeder af samtlige
> gravsten på de enkelte kirkegårde i Danmark.

Skal det forstås sådan, at billeder af gravsten, helt up to date,
skal udstilles på nettet? Hvis det er tilfældet, bryder jeg mig
ikke om jeres projekt!

--
Svend Erik

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 11-10-06 21:09

Svend Erik Bertelsen skrev:

>Skal det forstås sådan, at billeder af gravsten, helt up to date,
>skal udstilles på nettet? Hvis det er tilfældet, bryder jeg mig
>ikke om jeres projekt!

Heller ikke her. Og jeg er ikke sikker på det er lovligt uden tilladelse
fra de pårørende. Er kirkeministeriet blevet spurgt om lovligheden?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 11-10-06 21:29

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev i en meddelelse
> Heller ikke her. Og jeg er ikke sikker på det er lovligt uden tilladelse
> fra de pårørende. Er kirkeministeriet blevet spurgt om lovligheden?
>

> --
> Asbjørn M. Nielsen

Ja, selvfølgelig er kirkeministeriet blevet kontaktet før vi gik i gang.

Svaret var: Der er ingen love eller forordninger der gør projektet ulovligt,
idet kirkegåde er at betragte som offentlige rum.

Erik Nielsen - Odense.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-10-06 21:49

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> skrev Wed, 11 Oct
2006 22:28:53 +0200

>Svaret var: Der er ingen love eller forordninger der gør projektet ulovligt,
>idet kirkegåde er at betragte som offentlige rum.

Normalvis overholder man dog de samme regler som der gælder for
kirkebøger mht. døde - nemlig 10 år.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 11-10-06 22:06

> [...]
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland

Jo - og når man færdes på kirkegården, så lukker man øjnene når man går
forbi nyere gravsteder? Ligesom dødsstykkerne i aviserne bliver sprunget
over?

Med venlig hilsen
Erik Nielsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 11-10-06 22:12

Erik M. Nielsen skrev:

>Jo - og når man færdes på kirkegården, så lukker man øjnene når man går
>forbi nyere gravsteder? Ligesom dødsstykkerne i aviserne bliver sprunget
>over?

Tsk Tsk, hvor useriøst. Du kan da ikke forvente at jeg skal tage dig
alvorligt efter det svar.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 11-10-06 22:25

> Tsk Tsk, hvor useriøst. Du kan da ikke forvente at jeg skal tage dig
> alvorligt efter det svar.
>
> --
> Asbjørn M. Nielsen

Jeg forventer skam ikke noget af dig

Men hvorfor være så hellig, ja undskyld udtrykket.

Hvorfor køre flere hundrede kilometer for at gennempløje en kirkegård, hvis
du kan gøre det samme på nettet? Det du ser, er jo det samme.

Med venlig hilsen
Erik Nielsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 12-10-06 08:08

Erik M. Nielsen skrev:

>Jeg forventer skam ikke noget af dig
>
>Men hvorfor være så hellig, ja undskyld udtrykket.

Ja i mangel af bedre kan *du* jo altid kan det helligt.

>Hvorfor køre flere hundrede kilometer for at gennempløje en kirkegård, hvis
>du kan gøre det samme på nettet? Det du ser, er jo det samme.

Det er det jo netop ikke. Hvis du selv kører til kirkegården ser du
andre kirker og byer som også kan stof til slægtsforskning. Men det
forstår du åbenbart ikke?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-10-06 23:56

In news:239b7$452d5caa$55daa0a8$23805@news.galnet.dk,
Erik M. Nielsen <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> typed:

> Jo - og når man færdes på kirkegården, så lukker man øjnene når man
> går forbi nyere gravsteder? Ligesom dødsstykkerne i aviserne bliver
> sprunget over?

Din holdning virker umiddelbart arrogant og mangler respekt for andre
menneskers mangfoldige meninger, hvilket sjældent høster roser. Så her må
jeg støtte Arne. 10års regelen er dog en passende tilbageholdenhed, og de
regler der er gældende bør respekteres, hvad enten de er lovfæstet eller ej,
lige som de pårørende der ønsker gravfred bør respekteres - uanset det
lovmedholdelige i aktiviteten.

Derudover bør der følge de basale data for den/de begravede, der ikke
fremgår at påskrift, der jo tit(i slægtsforskningssammenhæng) er mangelfuld.
Det vil kræve opslag på alle personer med afbillede gravsten - en noget tung
opgave, der til gengæld sikkert vil blive værdsat - når den om nogle årtier
er færdig

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jens F

Dato : 12-10-06 12:53

Arne Feldborg wrote:
> "Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> skrev Wed, 11 Oct
> 2006 22:28:53 +0200

> Normalvis overholder man dog de samme regler som der gælder for
> kirkebøger mht. døde - nemlig 10 år.

Jeg bilder mig ind at forstå noget af argumentet for en tidsbegrænsning,
men selve oplysningen om, at en person er død, og hvor pågældende er
begravet er jo ikke behæftet med nogen form for klausuler - vel?

"Normalvis" må vel hentyde til en præcedens? Den kan jeg ikke få øje på
i det beskrevne tilfælde. Der er regler for kirkebøger og adgangen til
dem - gravminder opstilles i det offentlige rum, ligesom nekrologer og
dødsannoncer er frit tilgængelige.

Det er i orden at have sin mening om projektet, og det må også være på
sin plads at præcisere, hvori ens indvendinger består.
--

Jens F

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-10-06 13:06

Jens F <spam@finds.dk> skrev Thu, 12 Oct 2006 13:52:46 +0200

>Det er i orden at have sin mening om projektet, og det må også være på
>sin plads at præcisere, hvori ens indvendinger består.

Jeg har ikke fremført nogen indvendinger mod projektet. Jeg har bare
nævnt hvad der er normal fremgangsmåde i andre allerede eksisterende
projekter af samme art.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jens

Dato : 12-10-06 17:36

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
> >
> Jeg har ikke fremført nogen indvendinger mod projektet. Jeg har bare
> nævnt hvad der er normal fremgangsmåde i andre allerede eksisterende

Undskyld! Jeg opfattede kun ét andet projekt. Og det er jo en smule
snævert grundlag at definere en normalitet på.
--

Jens F

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-10-06 00:27

spam@finds.dk (Jens) skrev Thu, 12 Oct 2006 18:36:11 +0200

>Undskyld! Jeg opfattede kun ét andet projekt. Og det er jo en smule
>snævert grundlag at definere en normalitet på.

Der er vel en halv snes personer, eller deromkring, der i et par år
eller så systematisk har affotograferet gravsten og offentliggjort det
på egne hjemmesider.

Disse er mig bekendt alle tilsluttet det tidligere nævnte intiativ - der
vel nærmest er at betragte som en slags paraplyorganisation

Og dér en man enige om at håndhæve en 10 års regel. Ikke af juridiske
grunde, men nærmere pga. det lidt vanskeligt definerbare begreb "pli".

Desuden er der så en enkelt person, der har et *meget* stort antal
billeder (trekantområdet), og som indtil videre har valgt ikke at
offentliggøre sine billeder, men gerne svarer på private henvendelser.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jens

Dato : 13-10-06 15:26

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> Og dér en man enige om at håndhæve en 10 års regel. Ikke af juridiske
> grunde, men nærmere pga. det lidt vanskeligt definerbare begreb "pli".

Enighed er da godt. Det gør blot ikke det man er enig om til noget, der
er hævet over diskussion.

Selv har jeg ganske svært ved at se koblingen mellem 10-års reglen for
oplysninger fra kirkebøgerne og tilgangen til at se billeder af
gravminder. Modsat oplysninger i kirkebøgerne bestemmer de efterladte jo
helt selv, hvilke oplysninger der står på gravsten.

Hvis jeg havde et problem med at folk afbildede mine forældres eller min
datters gravsten (udover kunstnerens ophavsret), ville det problem ikke
forsvinde på 10-års dagen.

Selv om pli er vanskelig at diskutere, er det væsentligt at det bliver
gjort - i en god og forstandig tone.
--

Jens F

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-10-06 23:36

spam@finds.dk (Jens) skrev Fri, 13 Oct 2006 16:26:02 +0200

>Enighed er da godt. Det gør blot ikke det man er enig om til noget, der
>er hævet over diskussion.

Det er der vel heller aldrig nogen der har påstået.?

Jeg refererede bare loyalt, at det altså er den regel man er blevet
eninge om at arbejde efter andre steder. Og at det mig bekendt gælder
for alle andre lignende projekter. Og at det altså er en betingelse for
at komme med i det allerede eksisterende landsdækkende register.

Det kan man så være enig eller uenig i. Men man kan da ikke bebrejde
mig, hverken at det forholder sig sådan, eller at jeg oplyser om det.??

Men det er så alligevel faldet initiativtagerne for brystet i en grad,
at den ene først gør nar ad både mig og Asbjørn og den anden begynder
allerede i sit andet indlæg at skyde med spredehagl mod hele gruppen.
Samtidig med at hun selv påstår sig forfulgt.!

X-----------------------
Jeg kan så tilføje mht. tilgængelighed:
At vi feks. på hammerum-herrred.dk har valgt ikke at offentligøre
kirkebogssider med fødte efter ca. 1940, selv om vi faktisk har lov til
at offentliggøre helt op til 1956.

Det er et valg vi helt bevist har truffet, bla. af hensyn til evt.
"krigsbørn". Det kan man så også være enig eller uenig i, men sådan er
det altså.

Og sådan bliver det ved med at være.
X------------------------

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-10-06 21:18

"Birgit Nielsen" <bull@guard.dk> skrev Wed, 11 Oct 2006 19:47:41 +0200

> [...]
>slægt. Databasen vil med tiden komme til at indeholde billeder af samtlige
>gravsten på de enkelte kirkegårde i Danmark.

Det lyder som en kopi af et allerede etableret projekt. Var det ikke en
ide, at kontakte Hanne og Leif og få et samarbejde igang.?

http://stegemueller.dk/dki/
http://sepper.dk/projektgravsten.php

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-10-06 21:41

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Wed, 11 Oct 2006 22:17:56
+0200

>Det lyder som en kopi af et allerede etableret projekt. Var det ikke en
>ide, at kontakte Hanne og Leif og få et samarbejde igang.?

Se iøvrigt også:
http://dis-danmark.dk/forum/read.php?5,253680

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : leif.sepstrup@gmail.~

Dato : 12-10-06 06:07

Arne Feldborg skrev:
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland

Hej.

Som Arne har været inde på har vi allerede en database sat i søen.
DKI - Dansk KirkegårdsIndex kan træffes på:
http://stegemueller.dk/dki/
På Hjemmesiden kan bidragyderne reserve en kirkegård og når den er
klar til nettet,
linke til den www. der rummer det endelige resultat.
En af vore etiske regler er, at der ikke må kunne søges på personer
som ikke har være døde i 10 år.
Vi er klar til at gå i dialog med alle, som vil være med til at gøre
en aktiv indsats på gravstensområdet.

Med venlig hilsen
Leif Sepstrup
http://www.sepper.dk

Fra : Hanne B. Stegemüller

Dato : 12-10-06 07:08

Hej Birgit og Erik

Det bliver spændende at se, hvad det er I vil lave. Men har I ikke
lyst til at være med hos os på http://stegemueller.dk/dki/ ? Vi har
allerede små 100 kirkegårde færdige eller undervejs.

Som Leif og flere andre allerede har skrevet, skal man passe vældigt
på etikken.

Både Leif og jeg har denne formulering som standard på alle vores
sider:
"I Arkivloven fra 1. juli 2003 er reglen for arkivaliernes
tilgængelighed ti år, når der udelukkende er tale om oplysninger om
afdøde. Reglen er videreført her. Det betyder, at grave, der på
søgetidspunktet er mindre end ti år gamle, ikke vises som resultat
ved en søgning efter den pågældende person." Se fx
http://stegemueller.dk/brande/

Vores scripts er indrettet, så de nyere gravsteder tilgængeliggøres,
efterhånden som de bliver 10 år gamle. Det vil sige, at der ikke er
manuelt arbejde forbundet med det.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Fra : Birgit Nielsen

Dato : 12-10-06 08:06

"Hanne B. Stegemüller" <hanne.b@stegemueller.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Vi har læst alle jeres indlæg, pæne som mindre pæne her i Nyhedsgruppen. Vi
mente ellers at vi havde kigget os godt omkring inden vi startede dette
projekt op, men åbenbart ikke godt nok. Det skyldes sikkert, at det er for
længe siden at vi har benyttet denne nyhedsgruppe. Vi kommer her meget
sjældent, så snart man stikker hovedet indenfor her, får man nogle
ordentlige hak i tuden. I nogle tilfælde, er visse personers opførsel
direkte usmagelig overfor nye indlæg. Jeg personligt bryder mig ikke om
denne form for velkomst.

Der er ingen i denne gruppe der ved hvad det er vi har tænkt os, bortset fra
de oplysninger vi har givet jer. Det er et sobert målrettet projekt, og jo,
vi kender godt arkivloven og har også haft kontakt til kirkeministeriet. Et
så stort projekt sætter man ikke i gang uden at undersøge lovligheden i det
først. Det har skam ikke været vores mening at træde nogen over tæerne, vi
var ikke bekendt med et lignende projekt, så derfor. Til Hanne og Leif. Vi
overvejer nu, hvad der videre skal ske.

Mvh.

Birgit Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-10-06 09:51

"Birgit Nielsen" <bull@guard.dk> skrev Thu, 12 Oct 2006 09:06:11 +0200

>ordentlige hak i tuden. I nogle tilfælde, er visse personers opførsel
>direkte usmagelig overfor nye indlæg. Jeg personligt bryder mig ikke om
>denne form for velkomst.

Nu må du altså lige styre dig.!

Den eneste der har været usmagelig her er da Erik Nielsen i hans svar
til Asbjørn.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 12-10-06 18:24

Scripsit Arne Feldborg:

> Nu må du altså lige styre dig.!
>
> Den eneste der har været usmagelig her er da Erik Nielsen i hans
> svar til Asbjørn.

Aldeles uenig. De var direkte taktfulde, navnlig i betragtning af
Asbjørns egen debatstil.

Lars Erik Bryld

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 12-10-06 22:15

Lars Erik Bryld skrev:

>Scripsit Arne Feldborg:

>Aldeles uenig. De var direkte taktfulde, navnlig i betragtning af
>Asbjørns egen debatstil.

Nå, og hvad er det så jeg burde ha' sagt på en anden måde?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-10-06 16:22

Scripsit Asbjørn M. Nielsen:

> Nå, og hvad er det så jeg burde ha' sagt på en anden måde?

Glad for at du spørger. Jeg refererede til denne undertråd:

Ironien i ovenstående er måske anstrengt, men synspunktet at
arkivlovens bestemmelser ikke "normalvis" eller selvindlysende skal
overføres på et gravstensprojekt som skitseret er efter min mening
legitimt og seriøst nok.

Dit svar:

> [...]
>>
> Det er det jo netop ikke. Hvis du selv kører til kirkegården ser du
> andre kirker og byer som også kan stof til slægtsforskning. Men det

Når jeg ser denne udveksling mellem dig og Erik, så er det ikke Erik
jeg læser beskylde nogen for at være useriøs, ikke til at tage
alvorligt eller åbenbart ude af stand til at forstå ting.

Jeg havde svært ved at se Eriks bidrag i denne debat som specielt
smagløse - i det hele taget en ret misvisende karakteristik for nogen
som helst af indlæggene.

Lars Erik Bryld

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 13-10-06 21:07

Lars Erik Bryld skrev:

>Når jeg ser denne udveksling mellem dig og Erik, så er det ikke Erik
>jeg læser beskylde nogen for at være useriøs, ikke til at tage
>alvorligt eller åbenbart ude af stand til at forstå ting.

Ja, det er vi så uenige om.

>Jeg havde svært ved at se Eriks bidrag i denne debat som specielt
>smagløse - i det hele taget en ret misvisende karakteristik for nogen
>som helst af indlæggene.

Jeg har ikke skrevet noget om smagløst.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-10-06 22:58

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Thu, 12 Oct 2006
19:24:24 +0200

>Aldeles uenig. De var direkte taktfulde, navnlig i betragtning af
>Asbjørns egen debatstil.

Det virker ærlig talt som om du ikke har gennemlæst hele tråden, bla.
Erik Nielsens 'ironiske' svar til mig - som jo var det Asbjørn reagerede
på og dermed fremkom Erik Nielsens gensvar.

Det er på den anden side forståeligt nok, at Birgit føler det lidt
ligesom Scott da han efter næsten umenneskelige anstrengelser nåede
Sydpolen - bare for at konstatere at Amundsen allerede året før havde
sat sit flag dér.

Men det nytter altsåikke en døjt at hun bliver bitter og bare hælder
galde ud over gruppen her. Der er faktisk ingen her der har generet
hende, og den bredside hun kommer med er der ikke det fjerneste belæg
for i eet enste af de indlæg der har været.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-10-06 16:27

Scripsit Arne Feldborg:

> Det virker ærlig talt som om du ikke har gennemlæst hele tråden,
> bla. Erik Nielsens 'ironiske' svar til mig - som jo var det Asbjørn
> reagerede på og dermed fremkom Erik Nielsens gensvar.

Det har jeg skam. Det er altså dette svar du finder smagløst?

> [...]
>
> Hvorfor køre flere hundrede kilometer for at gennempløje en
> kirkegård, hvis du kan gøre det samme på nettet? Det du ser,

I så fald må vi vel bare være enige om, at vore respektive opfattelser
af smagløshed såvel som pli er forskellige.

> [...]
> hende, og den bredside hun kommer med er der ikke det fjerneste
> belæg for i eet enste af de indlæg der har været.

Jeg antager at Birgit og Erik er ægtefæller, så det er vel i ligemål
behandlingen af ham hun reagerer på. Loyalitet er ikke nogen dårlig
egenskab i mine øjne.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-10-06 23:34

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Fri, 13 Oct 2006
17:27:20 +0200

>Det har jeg skam. Det er altså dette svar du finder smagløst?

Ja. Set i relation til at der faktisk allerede var to der havde udtrykt
betænkelighed ved at offentliggøre billeder af helt nye grave.

Problemet er nok, at Erik slet ikke tog min oplysning om en de facto
standard alvorligt, eller misforstod min hensigt, og derfor prøvede på
at være vittig, men istedet kom til at fremstå arrogant.

>I så fald må vi vel bare være enige om, at vore respektive opfattelser
>af smagløshed såvel som pli er forskellige.

Klart nok. Men bemærk endnu en gang, at der er ingen *ikke een enste*
der har hævdet at en 10 års regel er det eneste saliggørende - det er
bare det man hidtil har været enige om. Og hvis man vil ændre det, så må
vejen være at gå ind i et samarbejde og påvirke tingene indefra.

I og med at jeg ikke selv har noget som helst med "Projekt gravsten" at
gøre opfordrede jeg allerede i mit første indlæg Birgit til selv at
kontakte Leif og Hanne. Senere indbød også både Leif og Hanne selv her i
tråden Birgit til et samarbejde.

Og dermed kunne hele den offentlige del af diskussionen med fordel være
afsluttet. jeg tror helt klart, at hvis Birgit har en smule
samarbejdsvilje så vil hun hurtigt kunne blive gode venner med Leif og
Hanne og alle de andre det team.

>Jeg antager at Birgit og Erik er ægtefæller, så det er vel i ligemål
>behandlingen af ham hun reagerer på. Loyalitet er ikke nogen dårlig
>egenskab i mine øjne.

Jeg kan kun gentage, at Birgit efter min mening overreagerer ganske
meget. Jeg kan ikke se, at hun skulle være blevet så dårligt behandlet
som hun selv påstår.

Det er klart at hun er frustret og skuffet over reaktionerne. Men de
måtte jo komme, når hun ikke selv havde undersøgt tingene bedre i
forvejen.

Og hendes vredesudbrud mod næsten alle andre, i både hendes anden og
hendes sidste indlæg, slår ihvertfald det hun selv har været ude for med
flere længder.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Daniel

Dato : 13-10-06 08:52

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland

I modsaetning til Feldborg og andre kan jeg godt forstaa Birgit Nielsens
indlaeg.

Hvis man som jeg foelger denne og andre grupper paa usenet, opdager man
hurtigt hvem der er gruppens konger/politibetjente.

Det er dem der altid korrekser andre, dem der altid er negative over for nye
tiltag der ikke passer i deres verdensbillede, dem der altid har "den
rigtige version" osv osv.

De husserer i en lille sammenspist gruppe hvor janteloven hersker, og ve den
arme sjael der stikker naesen frem og ikke lige passer ind i billedet.

Gudskelov er vi en hel del der selv kan laese diverse indlaeg og drage vore
egne konklusioner uden at faa retningslinierne udstukket fra kongerne.

Lad os se hvad der sker paa den ny side den 1. november. Saa har man da
noget at have sine holdninger i.

Daniel

Fra : Birgit Nielsen

Dato : 13-10-06 11:31

> [...]
> kongerne.
>
> Lad os se hvad der sker paa den ny side den 1. november. Saa har man da

Hej
Tænk! Var du virkelig en af de få der forstod at læse imellem mine linier ?
Med det jeg tidligere har skrevet, mente jeg "GENERELT" omkring nye indlæg,
og jeg forstår ikke I bliver ved med at skrive om etik, arkivlov, osv. En
gang for alle; har jeg nogen steder skrevet, at vi vil lægge samtlige
gravsten ud på nettet nu? Nej vel?

Jeg har skrevet at, databasen vil med tiden komme til at indeholde billeder
af samtlige gravsten på de enkelte kirkegårde i Danmark, ikke sandt? Jeg kan
oplyse jer om at vi har taget billeder af samtlige gravsten på den enkelte
kirkegård, i god som dårlig stand. Men i vores database stopper årstallet
ved 1996 og et par enkelte sten senere. Det er familie, så skulle det være
på plads.

Jeg er ikke en lille pige der skal forklares hvad jeg må og ikke må, jeg er
52 år og har Slægtsforsket i over 25 år. (men jeg er skam modtagelig for
hjælp og gode ideer, det kommer bare lidt an på hvordan tingene bliver
fremført) Men selvfølgelig har jeg sat mig ind i lovligheden, inden dette
blev sat i gang.

I øvrigt, Syd Polen eller ikke, det er jo ikke det sagen handler om. Men
pågældende har da ret i, at jeg ærgrer mig lidt over ikke at have undersøgt
forholdene lidt bedre inden vi gik i gang.
I har også ret i at jeg blev negativ, som jeg skrev bryder jeg mig ikke om
den velkomst jeg fik her i gruppen, (læs Svend Erik og Asbjørns indlæg)
efter min første henvendelse her i gruppen! Det er det jeg mener med et hak
i tuden.

Jeg tror på at der er plads til os alle på nettet. Her i Odense er der f.
eks op til flere sko butikker - jeg handler ikke i den samme hver gang. Jeg
handler der hvor de lige netop har de sko jeg har brug for.

Vi har alle lov til at komme frem med vores mening, heldigvis. Måske skal I
bare lige tænke lidt over hvordan i gør det, og hvordan I modtager os andre
i en nyhedsgruppe som denne.

Dette er mit sidste indlæg omkring dette emne. Skal vi så komme videre med
noget mere seriøst. Tak for din forståelse Daniel.

Med Venlig Hilsen

Birgit Nielsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 13-10-06 15:17

Birgit Nielsen skrev:

> [...]
>hjælp og gode ideer, det kommer bare lidt an på hvordan tingene bliver
>fremført) Men selvfølgelig har jeg sat mig ind i lovligheden, inden dette

Hvor skulle jeg vide fra hvilken erfaring du har med slægtsforskning. Du
skriver jo selv at du sjældent kommer her i gruppen.

Hvor skulle jeg vide fra at, du har sadt dig ind i lovgivningen? Det
skrev du ikke noget om.

Du burde da med din livserfaring kunne tåle nogle kritiske spørgsmål.

> [...]
>efter min første henvendelse her i gruppen! Det er det jeg mener med et hak

Hvis der ikke skal mere til end at spørge om lovligheden af det du er i
gang før du føler det som et hak i tuden så kunne du jo bare ha' skrevet
at du ikke kan tåle kritiske spørgsmål.

>Vi har alle lov til at komme frem med vores mening, heldigvis. Måske skal I
>bare lige tænke lidt over hvordan i gør det, og hvordan I modtager os andre
>i en nyhedsgruppe som denne.

Måske skulle du tænke lidt over hvordan du henvender dig til andre i en
gruppe du sjældent kommer i.

Gad vide om dette indlæg også bliver opfattet som et hak i tuden?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jens

Dato : 13-10-06 15:43

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> wrote:

> Hvis der ikke skal mere til end at spørge om lovligheden af det du er i
> gang før du føler det som et hak i tuden så kunne du jo bare ha' skrevet
> at du ikke kan tåle kritiske spørgsmål.

I almindelighed er vore handlinger tilladt - medmindre der er en lov,
der forbyder pågældende handling. Det er derfor ikke rimeligt at forde
at man argumenterer for lovligheden af sine handlinger.

Derimod er det op til den der mener at noget er forbudt, at angive
hvorpå man bygger en sådan antagelse - gerne med referencer til
relevante retsregler.
--

Jens F

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 13-10-06 21:01

Jens skrev:

>I almindelighed er vore handlinger tilladt - medmindre der er en lov,
>der forbyder pågældende handling. Det er derfor ikke rimeligt at forde
>at man argumenterer for lovligheden af sine handlinger.

Jo, når man vil offentliggøre noget på internettet der ikke er ens eget
eller ikke har fået tilladelse andre steder fra, så bør man spørge om
det er lovligt.

Så jeg er ikke enig med dig.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jens

Dato : 14-10-06 01:01

> [...]

> Jo, når man vil offentliggøre noget på internettet der ikke er ens eget
> eller ikke har fået tilladelse andre steder fra, så bør man spørge om

Trist.

Det er dog fortsat min opfattelse, at man skylder at redegøre for sine
grunde til at mene at noget er ulovligt. At afkræve sine medborgere
redegørelse for lovligheden af deres handlinger er at vende tingene på
hovedet.
--

Jens F

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-10-06 23:35

spam@finds.dk (Jens) skrev Fri, 13 Oct 2006 16:43:20 +0200

>I almindelighed er vore handlinger tilladt - medmindre der er en lov,
>der forbyder pågældende handling. Det er derfor ikke rimeligt at forde
>at man argumenterer for lovligheden af sine handlinger.

Det er der heller ingen der har fordret.

Problemet opstod da Erik begyndte at gøre sig munter over min oplysning
om, at man (alle) andre steder arbejdede med en 10 års regel.

Og da min oplysning jo netop skal ses i lyset af, at Asbjørn allerede i
forvejen havde udtrykt betænkelighed ved at man ville offentliggøre
billeder af helt nye gravsteder på internet, så er det jo også klart at
Asbjørn fandt Eriks svar ret useriøs.

Jeg tror faktisk heller ikke at Erik ville have svaret på den måde, hvis
han havde haft er bedre kendskab til hvad man gjorde andre steder.

Men det er jo også både charmen og ulempen ved Usenet. Bordet fanger så
snart du har trykket på knappen - der er ingen fortrydelsesret.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jens

Dato : 14-10-06 01:01

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> spam@finds.dk (Jens) skrev Fri, 13 Oct 2006 16:43:20 +0200

> Det er der heller ingen der har fordret.

Det var sådan jeg læste og forstod Asbjørns indlæg:

<citat>
Heller ikke her. Og jeg er ikke sikker på det er lovligt uden tilladelse
fra de pårørende. Er kirkeministeriet blevet spurgt om lovligheden?
</citat>
--

Jens F

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-10-06 02:06

spam@finds.dk (Jens) skrev Sat, 14 Oct 2006 02:00:37 +0200

><citat>
>Heller ikke her. Og jeg er ikke sikker på det er lovligt uden tilladelse
>fra de pårørende. Er kirkeministeriet blevet spurgt om lovligheden?
></citat>

Ja kirkeministeriert er blevet spurgt. Og ja, det er fuldt lovligt.

Men det er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det også er en god
ide at gøre det?

Men hvorom alting er, Asbjørn (og een mere) udtrykte en vis
betænkelighed mht. nyere gravsteder. Det afviste Erik totalt.

Og efter mit indlæg forsøgte Erik at latterliggøre problemet. Og det
tjenere ikke ham ubetinget til ros - for nu at sige det på en pæn måde.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jens

Dato : 14-10-06 11:08

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> spam@finds.dk (Jens) skrev Sat, 14 Oct 2006 02:00:37 +0200

> Ja kirkeministeriert er blevet spurgt. Og ja, det er fuldt lovligt.

Undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart: Jeg mener, at man ved at
rejse tvivl om lovligheden af en handling - uden selv at have belæg for
at mene at den er ulovlig - risikerer at beklikke hæderligheden hos sin
samtalepartner.

> Men det er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det også er en god
> ide at gøre det?

Det blev gjort klart, men spørgsmålet om lovligheden fik hovedvægten.

> Men hvorom alting er, Asbjørn (og een mere) udtrykte en vis
> betænkelighed mht. nyere gravsteder. Det afviste Erik totalt.

Og med rette.

> Og efter mit indlæg forsøgte Erik at latterliggøre problemet. Og det
> tjenere ikke ham ubetinget til ros - for nu at sige det på en pæn måde.

Hvis man forsøger at kvæle en ide med henvisning til den manglende
lovlighed, må man finde sig i at blive tilrettevist. Metoden og stilen
kan diskuteres, men det havde været mere reelt at fremlægge sine
betænkeligheder, baseret på sine følelser, åbent - i stedet for at dække
dem bag et uholdbart juridisk slør.

Nærværende forum er i henhold til fundatsen beregnet på: "Efterlysning
og udveksling af oplysninger mellem slægtsforskere.
Det vil ikke mindst dreje sig om oplysninger af personalhistorisk
art, altså efterlysning af aner eller efterkommere af de personer,
de enkelte slægtsforskere arbejder med. "

I den udstrækning man er af den opfattelse, at visse søgte oplysninger
krydser ens egne grænser for god opførsel kan man undlade at videregive
hvad man måtte være i besiddelse af. Jeg finder derimod ingen belæg for
at fælde moralsk dom over andre og deres eventuelle planer i den
retning.
--

Jens F

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-10-06 22:10

spam@finds.dk (Jens) skrev Sat, 14 Oct 2006 12:07:45 +0200

>Det blev gjort klart, men spørgsmålet om lovligheden fik hovedvægten.

Nae, det synes jeg ærlig talt ikke, ihvertfald ikke i det jeg skrev. Der
gjorde jeg tydeligt opmærksom på, at det var en regel man blot
efterlevede - men som juridisk set hørte hjemme et helt andet sted.
(se også allernederst i dette indlæg).

Da vi efterhånden er kommet ret langt væk fra Birgits oprindelige emne,
og iøvrigt næppe kommer videre ved en fortsat diskussion, bedes man
betragte dette som mit afslutende indlæg .

Blot vil jeg endnu engang opfordre Birgit til at fortsætte med projektet
i samarbejde med Leif og Hanne m. fl.

>Og med rette.

Det skriver du fordi du grundlæggende er mere enig med Erik end med
Asbjørn. Fair nok.

Men det ændrer jo ikke den kendsgerning, at Asbjørn har samme ret som
alle andre til at fremføre sine synspunkter.

Og argumnetet om at en database der ikke er komplet er mere eller mindre
værdiløs holder jo ikke en meter her. En database over en kirkegårds
gravsten vil jo i sagens natur aldrig kunne blive komplet. Den vil
typisk være 'forældet' allerede dagen efter at fotografen har været der.

>Hvis man forsøger at kvæle en ide med henvisning til den manglende
>lovlighed, må man finde sig i at blive tilrettevist. Metoden og stilen

Om det så var Asbjørn eller Erik der først gik over stregen kan vi
diskutere lige til dommedag, men til hvad nytte.?

Jeg synes derimod ikke det er helt rimeligt, at Erik gør sig munter på
min bekostning - bare fordi jeg kommer med en faktuel oplysning om et
emne jeg ikke på nogen måde selv er involveret i.

>kan diskuteres, men det havde været mere reelt at fremlægge sine
>betænkeligheder, baseret på sine følelser, åbent - i stedet for at dække
>dem bag et uholdbart juridisk slør.

Det virker som om denne sætning er mere farvet af din egen holdning til
spørgsmålet, end af hvad der faktisk blev skrevet.

Både Svend Erik og Asbjørn skrev jo netop at de var betænkelige ved
selve ideen om at offentliggøre helt nye gravsteder. Og kun i en enklet
bisætning stillede Asbjørn spøgsmålet om det lovligheden.

Så jeg mener det helt klart fremgik, at det var af personlinge og etiske
grunde de to var forbeholdne overfor tanken om at medtage også de helt
nye gravsten.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jens

Dato : 14-10-06 23:05

> [...]

> og iøvrigt næppe kommer videre ved en fortsat diskussion, bedes man
> betragte dette som mit afslutende indlæg .

Enig! Ditto!
--

Jens F

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-10-06 12:50

In news:egngj9$i8a$1@daniel-new.mch.sbs.de,
Daniel <daniel-nospammail-@hotmail.com> typed:
> Hvis man som jeg foelger denne og andre grupper paa usenet, opdager man
> hurtigt hvem der er gruppens konger/politibetjente.

Med det udsagn er du jo selv med til at sætte disse på pidestalen!

> Det er dem der altid korrekser andre, dem der altid er negative over
> for nye tiltag der ikke passer i deres verdensbillede, dem der altid
> har "den rigtige version" osv osv.

Det afhæger vel strengt taget af hvem der læser. Denne selvjustits - som du
altså opfatter som utidig - er en særdeles vigtig del af Usenet. De er
udtryk for skribentens mening - men er med til at sætte de uskrevne grænser,
som er nødvendige at sætte i "Det offentligt rum".

Kald du det bare Jantelov og "sammenspiste gruppe" - men reelt set er de
enkelte indlæg alene skribentens demokratiske valg af side i en aktuel sag.
Vil du nægte skribenterne denne ret?

Nu er der altså skrevet for og imod at udvise 'pli' i forbindelse med
offentliggørelse, hvilket er med til at signalere til initiativet, der så
sikkert tager hensyn til de indlæg der har ytret sig om sagen.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk
Der blot udtrykker sin selvstændige mening
- men hverken er konge eller politibetjent

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 13:51

On Fri, 13 Oct 2006 09:52:17 +0200, Daniel wrote:

> I modsaetning til Feldborg og andre kan jeg godt forstaa Birgit Nielsens
> indlaeg.

Uden ligefrem at tage stilling til Birgit og Asbjørns indlæg og projekt,
vil jeg bare hælde lidt vand ud af ørerne. Nogen husker mig måske som den
enfant terrible, der i fordums tid her i gruppen altid var vax med en
ramsaltet bemærkning og nogle hurtige og upolerede kommentarer.

Tjah, men bliver jo lidt sat med årene og i dag lever jeg en rolig og
delvist tilbagetrukket tilværelse og jeg fortyder ikke noget som helst. Det
der dengang ærgede mig - og det giver stadig og stigende anledning til
undren hos mig - er den snigende, men foruroligende acceleration af
korrekthed der hersker i nyhedsgrupperne. Der skal sandelig ikke meget til
- ofte kun en, i skyndingen, forkert valgt formulering til, før man bliver
centrum i en flammekrig. Fra da af er der ingen vej tilbage. Man er dømt og
næsten uanset hvilke argumenter man derefter kommer med, bliver man set som
"den der startede det hele ved at skrive hisset og hint".

Må jeg, i al min hykleriske hellighed, opfordre til en sober debattone og
at man går efter bolden - ikke efter personen. I det aktuelle tilfælde har
der været nogle indvendinger mod gravstensprojektet og det er da OK -
faktsisk meget OK - at få alle aspekter vendt og det er jeg faktisk også
ret sikker på, at initiativtagerne har taget været glade for og har taget
ved lære af. Samtidig er de blevet bibragt ny viden om lignende projekter
som de ikke kendte til, så alt ialt har deres udbytte af denne tråd - alt
andet lige - været nyttig for dem, men mon ikke de sidder med en underlig
smag i munden? Dels p.g.a. egne lidt-for-hurtigheder og dels p.g.a. nogle
lidt for aggressive modindlæg.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 14:03

On Fri, 13 Oct 2006 14:51:03 +0200, Kurt Hansen wrote:

> Uden ligefrem at tage stilling til Birgit og Asbjørns indlæg og projekt,
> vil jeg bare hælde lidt vand ud af ørerne.

Ja, var det ikke det jeg sagde...? Nogle gange er jeg lidt for hurtig og
fik blandet Birgit og Asbjørn sammen i een pærevælling. Undskyld, jeg håber
ikke at nogen af jer tager skade af det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hanne B. Stegemüller

Dato : 14-10-06 10:51

Hej

Vi har knyttet et Forum til Dansk KirkegårdsIndex; delvist inspireret
af tråden her har jeg lavet en post, der hedder "Må man det?". Den
kan læses her: http://stegemueller.dk/forum/viewtopic.php?t=20

Uanset hvad så har Arne helt ret: Birgit I er meget velkomne i Dansk
KirkegårdsIndex; hvis vi slår alle gode kræfter sammen, kan vi
udrette mere. Leif og jeg glæder os til at høre fra jer.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-10-06 14:54

Scripsit Hanne B. Stegemüller:

> Vi har knyttet et Forum til Dansk KirkegårdsIndex; delvist
> inspireret af tråden her har jeg lavet en post, der hedder
> "Må man det?". Den kan læses her:
> http://stegemueller.dk/forum/viewtopic.php ?t=20

....hvor man blandt andet kan læse:

> I følge både det norske og det finske datatilsyn må man gerne
> registrere sådanne banale oplysninger, så længe de kun angår
> afdøde. Og en kirkegård omhandler jo netop afdøde mennesker. Skulle
> der være undtagelser fra dette, behandler vi dem særskilt!

Det lyder godt nok uhyggeligt! Er grund til at antage, der vil være
mange eksempler på levende begravede, som DKI må behandle særskilt?

> Hvis en slægtning ønsker en bestemt sten slettet, gør vi det uden
> videre.

Man må håbe, at en sådan sletning på en eller anden måde vil komme til
at fremgå. I en anden diskussion om databasers generelle værdi har
bl.a. undertegnede fremført, at brugsværdien daler, hvis databaser
ikke er komplette. Man bør have en form for ide om, hvorvidt en
fejlslagen søgning skyldes, at man leder det forkerte sted eller at
data forsætligt er fjernet.

Lars Erik Bryld

Fra : Hanne B. Stegemüller

Dato : 14-10-06 22:13

Ja vi har et ex på en person, der fremgår af gravstenen på de to
afdøde ægtefællers gravsted, Den efterlevende hustru mangler kun
dødsdato. Dennesten har vi sorteret fra.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Fra : b.b

Dato : 19-10-06 08:41

Tak jeg glæder mig til at se jeres side, men et lille hjertesuk, kan i lave
et register så man kan se hvilke kirkegårde i har med?
Hilsen Birgit

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 19-10-06 16:30

"b.b" <rup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Tak jeg glæder mig til at se jeres side, men et lille hjertesuk, kan i
> lave et register så man kan se hvilke kirkegårde i har med?
> Hilsen Birgit

Jo da. Filosofien bag www.findengrav.dk er, at det skal være nemt at søge
efter sine aners gravsten. Derfor er der en alfabetisk opdeling af
kirkegårdene, og under de enkelte kirkegårde er billederne sorteret
alfabetisk efter efternavn. De sten der ikke har efternavne er sorteret
efter det navn der er påført.

Erik Nielsen – Odense.

Fra : B.B

Dato : 23-10-06 07:00