køleskabs teori
Fra : Filip

Dato : 01-12-06 07:18

Hej

Vores køleskab producerer for meget vand, så det løber over bagved, men jeg
har nu lavet et afløb til en beholder som jeg kan tømme. Men jeg har en
teori om hvorfor den gør det, som I gerne må kommentere på.

Vi bor 9 voksne mennesker sammen, og køleskabet er fra sidste år hvor vi
købte en A++ Beko model. Når vi er mange mennesker der bruger køleskabet
hver dag, kommer der meget vand ind via luften (jeg har sikret at døren er
tæt) og det skal så fordampes ved hjælp af varmen fra kompressoren. Men når
det er et A++ køleskab er den jo optimeret til mindst mulig spildenergi,
hvormed kompressoren ikke udvikler særlig meget varme. Og det er et
problemet, for der er jo stadig en masse vand som skal fordampes, og derfor
løber det over, fordi der ikke er varme nok.

Filip

Fra : Erling Nansen

Dato : 01-12-06 14:36

"Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er et problemet, for der er jo stadig en masse vand som skal fordampes, og
> derfor løber det over, fordi der ikke er varme nok.

Det lyder rimeligt!
Jeg ville have skudt til, at døren var utæt, men den har du været efter.
Det næste er, at man, så vidt muligt tager de syv ting, man skal bruge,
ud på een gang, i stedet for at åbne døren syv gange.
Nu er ni mennesker til at betjene et køleskab jo da en del.
Skal man så have en kold pils, og så sætter det ind igen, som man
ikke fik ned, kan det jo blive til en del.
Hvis disse ni mennesker så har køleskabet stående i et motionsrum,
som bliver brugt, giver det jo også en høj fugtighed, med deraf følgende.
Fordampningen bag på foregår også mindre kvikt, hvis den omgivende
luft er fugtig.
I værste fald kunne man jo fremstille et afløb, som køleskabet kan benytte.

Jeg har vist ikke flere gode lige nu.

Erling