Frostvæske i kloarken?
Fra : Sten Bo

Dato : 29-11-06 09:06

I følge den kommunale affalds ordning skal køler/frostvæske indsamles og
behandles som farligt affald. Dvs. holdes for sig selv i originalemballagen
eller i tydelig mærket emballage.

Imidlertid bruges det og anbefales sommetider som frostsikring i toiletterne
i sommerhuse og aktuelt i toiletterne i campingvogne, der får et skvat i
både skyllevandsbeholder og modtager når vognen forlades hver weekend.

Vi har overvejet at erstatte med salt, men dels er der metaldele i en pumpe,
og så sikrer salt ikke under x grader. Camping toiletter har også nogle
gummi (?)dele

Er der forslag til gode alternativer - og hvad sker der i grunden ved at
bruge alm. frostvæske. Der er selvfølgelig det med additiverne, men
omsættes frostvæsken ikke bare i renseanlægget, idet den hævdes
bionedbrydelig på emballagen. Vi tolerere som bekendt stadig klorholdige
maskinopvaskemidler og har klorin i handlen, der vel sagtens alt overvejende
ender i afløbet.

Betyder det noget - og i så fald er der alternativer (tilgængelige og
rimelige i pris).

Vi bruger i forvejen toiletvæske til potten og det havde være smart hvis den
frostsikrede.

Man kan selvfølgelig bare tømme systemet, men det er ikke det der er
spørgsmålet.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-11-06 11:12

> [...]
> i sommerhuse og aktuelt i toiletterne i campingvogne, der får et skvat i
> både skyllevandsbeholder og modtager når vognen forlades hver weekend.

Camping- og bådfolket bruger noget der hedder "Aqua Frozt"

http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=62964

Jeg kan dog ikke finde oplysninger om den kemiske sammensætning. Men
tilsyneladende bruges det såvel i forbindelse med drikkevandsanlæg som i
toiletsystemer.

Martin

Fra : svenniels@gmail.com

Dato : 29-11-06 11:49

Almindelig kølervæske, som anvendes i biler består af et stof,
etylenglykol, som er næsten ufattelig giftigt. Det er ikke
additiverne, men selve stoffet, der er giftigt. Indtag en spiseskefuld
af det, og så kan du vinke farvel til dine nyrer. De er i hvert fald
færdige med at fungere i din krop. Hvad værre er, så smager
etylenglokol faktisk sødt og godt, så det virker tiltrækkende på
dyr og børn. En hund vil gerne slikke en smule spildt kølervæske op
- men hunden er R.I.P., game over, og skal graves ned bag laden
bagefter. Det samme gælder for barnet, der tager en slurk. Derfor er
det ikke så smart at spilde etylenglykol i naturen eller lade det stå
fremme.

En mulig løsning er at bruge stoffet propylenglykol i stedet for. Det
virker så godt i køleren som frostsikret kølervæske, og det er
stort set ugiftigt. Faktisk er det godkendt som tilsætningsstof i
fødevarer. Hvorfor det stadig er tilladt at bruge etylenglykol som
kølemiddel, når vi har et uskadeligt stof, der er lige så godt, går
over min forstand. Men myndighederne har vel andet at tage sig af.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Sten Bo

Dato : 29-11-06 17:49

<svenniels@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tak for svar også til Martin.

Når man kikker på producenten
http://www.yachticon.de/xtc/Antifreeze-Cans-Tester:::5.html og kikker på
testeren ser det ud til at omtalte "Aqua Frozt" netop er propylene glycol.

Og en søgning på det gir så lidt om hormonforstyrrelser og lav farlighed,
men
også en ordentlig svada på http://www.alun.dk/helse-kend-din-shampo.asp

Og så i et dokument om tilsætningsstoffer i tobak
http://www.sst.dk/upload/forebyggelse/cff/tobak/tobaksvareloven_indberet/mac_baren/tilsaetningsstoffer_1.pdf
hvor der er 45 forekomster i dokumentet. (?) Ikke mærkeligt at Mac baren
virker sød. Jeg sværgede i sin tid til Latakia fra Dunhill.

Den google er en utrolig ting.

Men tak for hjælpen, man kan formentlig få det andet steds fra også.