Ulovlige byggemeteriale er ond løgn og lod~
Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-06 08:49

Mine lejere har ønsket tagrumisolering og påstod at min brug af
flamingoskum er "ulovlig" men den er ikke engang brandfarlig, eftersom
der er tildækning så brand kan kun starte ved ydre materialer ikke ved
styroporplasten. Håndværkere lyver, at det bekvemme materiale er "ulovligt"
som om det var strafbart, men højst kan man risikere nedsat
brandforsikringserstatning, hvis det risikable materiales anvendelse
har været udslagsgivende ved brands udvikling.

Rockwool er god løsning, hvor vand kan slippe ind, men porøse
celulosematerialer er næsten så gode, når ikke risiko for råd. Og love
er især cirkulærer/regulativer og aldrig med strafbestemmelse. Selvom
håndværkere har presset på for, at det skal kunne straffes ikke at
forny alt tit, ofte og professionelt-up-to-date, dyrt.)

-------------------------------

YDERLIGERE OM STATS.LØGN vedr indeklima

Indeklima. Tro ej statistik. Lær af Glistrup-effektivitet og af
Jagtvej69

DR-Penge har ladet konsulenter med arkitektuddannelse måle betydning
af storrum og larm og lugt.

Man har målt, hvor mange anslag pr minut de kunne skrive på tastaturet
og hvor mange regnestykker, de kunne løse i timen, og "overraskelsen"

lyder, at DER ER PENGE AT SPARE FOR ARBEJDSGIVEREN ved at give
medarbejdere eget kontor , og undgå at ledningerne bag komputeren er
en "slangefarm" hvor der ikke kan støves af ofte nok og derfor pustes
støv op og det "irriterer luftvejene" (jeg har aldrig støvet af i mit
hjem og har ingen problemer - har du?)

Engang udførte ergonomi-forskeren Hawthorne fra Western Electrik en
test af lodde-damers produktion af prints pr døgn, hvis man "forbedrede"(læs
: ændrede) belysning og bordhøjde m.m..

Den meget respekterede test viste, at alle ændringer gav øget
produktivitet, også når man ændrede tilbage til status quo.

AT medarbejderne, der jo ser chefen som et forældresubstitut, oplever
noget positivt i den opmærksomhed ,som det er at der bekostes en
reform af arbejdsmiljøet, er ikke overraskende. Og når man får
opmærksomhed og ros, så opper man sig.

Da håndværkere fik krav om skurvogne, øgedes øldrikning , kaffepauser
og snak, og jeg tror at storrum, hvor man ved, at kollegaers kritiske
blik hviler på dig, ofte betyder en øget indsats.

Men som med alle generelle regler og statistik, er fejlkilderne
enorme.

Glistrup havde i årtier boet i kæmpevillaen ved Skovbrynet-stationen
på Nærumbanen . hvis endestation min far og mor boede nærved1964-92 og
længe før han blev kendt, havde min mor været overrasket over hans
koncentration om medbragte papirbunker i togene fra Nørreport til
Skovbrynet.

Når jeg sad på Glistrups kontor på Christiansborg og sorterede hans
sagsmapper for ham, så imponeredes jeg over hans evne til at lade sig
afbryde af opringniner fra journalister og samme sekund han lagde
røret på, fortsatte han lige hvor han slap med det papirnusseri, som
opringningen havde afbrudt ham i.

Ikke som os andre SVAGT-MOTIVEREDE der benytter en afbrydelse til lige
at tage en slapper.

Jagtvej69 og BjelkesAlle46 er huse helt uden funktionelle fejl.
FAGFOLK ser dog behov for en masse "håndværksmæssig vedligeholdelse" -
for det første er 2-12 mio kr angivet som minimums udgifter til "lovliggørelse",
hvis kommunens håndværkere skal bringe "up to date" - men der er intet
ulovligt nogen af stederne - der er blot afvigelser fra
entreprenør-smag a la Helt Solgt Hammerslag TV.(mine lejere har ønsket
[...]

At visse forsikringsselskaber har afvist svampeforsikring af mit hus
er sket ved, at de fra fortovet har set på det og besluttet, at det
ville de ikke forsikre, og låneafslag har været lige så overfladiske,
i de fleste tilfælde. Grundige undersøgere har fundet INTET
KRITISABELT.

Men DR-arkitektkonsulenterne ville aldrig godkende noget her, selvom
funktion er i top.

OM STATISTIK

" Kendsgerningner er stædige størrelser, men statistik er mere
eftergivende Laurence J.

" Med statistik kan man bevise alt - også det modsatte.
James Callaghan

" Sandheden gør ikke så megen Gavn i Verden, som dens Skin gør
Skade. La Rochefouceauld

" Statistik er en stor løgn, der består af lutter små
sandheder. Lionel Strachey

" Statistik kan ikke erstatte dømmekraft. The doctor treats the
patient while nature cures the disease. Voltaire

" Man kan kun have tiltro til en statistik, når man selv har
forfalsket den. Winston Churchill

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-11-06 13:17

> [...]
> brandforsikringserstatning, hvis det risikable materiales anvendelse har
> været udslagsgivende ved brands udvikling.

Styropor har et par uheldige egenskaber og en rigtig go.
Det er uden tvivl et formidabelt isoleringsmateriale. langt mere effektivet
end både rockwool og Glasuld.
Men det er altså yderst brændbart og røgen er giftig. Tillige så smelter det
ved stor varme, førend det bryder i brand.

Af samme grund er det ulovligt at anvende til isolering af andet end gulve,
hvor man i dag stort set ikke anvender andet mere.
Du ser aldrig styropor anvendt i vægge eller lofter, eller under tage.

9 ud af 10 brande startes i hjemmene, enten ved glemte stearinlys,
elektriske apparater, eller den slags. Altså inde i opholdsrummene.
Starter en isoleret brand for eksempel ved et køkkenbord eller komfur ved
ydermuren på øverste etage, kan flammerne meget vel løbe ud af vinduet , op
langs væggen og ind under tagskægget. Er der brugt styropor her, vil ilden
på 2-3 minutter sprede sig til hele tagkonstruktionen, og smeltet flammende
styropor vil dryppe ned og antænde ild overalt i resten af ejendommens
øverste etage. Resultatet er, at en mindre ret banal køkkenbrand medfører,
at hele etagen og tagkonstruktionen nedbrænder, førend brandværnet kan få
kontrol med ilden.

Var der brugt et brændhæmmende isoleringsmateriale under taget ville den
samme ildløs opdaget på samme tid kun ha medført skader på køkkenet, vinduet
og begrænsede skader på tagskægget førend brandvæsenet havde fået kontrol
med ilden.

Havde det ikke været brændbart, og røgen giftig, havde jeg brugt flamingo
overalt på min ejendom.
Det er meget nemmere at arbejde med, og det klør ikke på huden

Så du kommer sq nok til at pille flamingoen ned og isolere med godkendte
materialer, hvis ikke du vil ha både den ene og den anden på nakken. Hvis
jeg var dig, ville jeg skynde mig at gøre det, inden pararafrytterne for
alvor kommer igang.
Regelsættene for om- og tilbygninger er blevet helt absurde i dag. Det vil
jeg medgive dig.
I dag er det blevet så besværlligt at ombygge eller tilbygge en ejendom, at
det oftest er billigere at rive den ned og bygge nyt.
I ag kræves der f.eks varmetabsrapport, hvis man udnytte tagetagen på en
ejendom til beboelse.
Det er ikke længere nok bare at lægge xx cm rockwool op.

Så ned med styroporen, og op med rockwool, glasuld eller andet godkendt
materiale, inden der sker ting og sager.
Med alle de horn, du har stukket i siden på diverse folk efterhånden, står
de vel på spring for at gøre livet mere surt for dig.
Det kan kun blive meget dyrere end udskiftningen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-06 15:37

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> dig.
> Det kan kun blive meget dyrere end udskiftningen.

Da jeg købte var det ulovligt og kommer myndighederne nogensinde og
vil se indendørs, hvad jeg tvivler på, så vil de ikke vide eller kunne
bevise hvad er fra min tid og gør og ULOVLIG ER VÅSE ORD
Men gir ikke bøde for at hænge billeder på væggen uden tilladelse

AT varmetab rager stat er for mig opfordring til VIRKELIG at gå
genveje

JEg tænker nu på at lægge alukraft på inderside af forhåndenværende
isolering og stoppe kuldebroer med polyurethanskum
Hvor der er sat flamingo vil alukraft betyde at selv hvis det o,8mm
tykke bræddelag brændte , ville flamingo ikke brænde - aluminiumlag
kræver en blå flamme for at brænde, tror jeg.

Når jeg om nogle årtier dør vil alt nok blive lavet om alligevel, så
dette skal blot isolere nødtørftigt og gå hurtigt at sætte op

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-06 15:37

> [...]
> ejendom, at det oftest er billigere at rive den ned og bygge nyt.
> I ag kræves der f.eks varmetabsrapport, hvis man udnytte tagetagen

Jeg er mest fristet til at lade brædder være hovedpart af isolering og
forskønnelse og evt i de små mellemrum mellem skråt tag - der allerede
har et lag flamingo - og brædder lægge forhåndenværende gamle klude.
Der kommer ikke vand ind så riiko for luft af jordstået tøj er nul.
Jeg har også en masse ny bleunderlag mon ikke tæt pakket celulose og
polyurethan i hulrummene er halvt så godt som det lede kløende
rockwooll?

Da der er totalt vandtæt på ydersiden så et vandsugende
isoleringsmateriale er ufarligt og brandbarher er uvæsentlig for først
skal brædderne på indersiden jo brænde igennem
Myndigheder finder aldrig ud af noget.Ingen kontrollerer om der er
beboelse i hemsen

AT kalde noget u lovligt antyder strafrisiko, men det kan der vist
aldrig være?

Desværre er lejerne hysteriske men da de er enormt glade for at bo i
byens bedste hus, så har jeg fat i den lange ende

Ingen har horn i siden på mig udover en by ggeinspektor som Bondam nok
banker på plads, for strid med kommunen går på om jeg har lov at
beskytte med lexan-plast mod stenkasterne.
Kik omkring nogen der som fx Frodo kan give saglige råd.

Legebarnet Bondam er pro-anarkisme og pro-kreativitet vedr sådant og
derfor vil han ikke være på sit krakilske bygningsinspektorats side
hvis han kan undgå det og han har i 4 mdr ikke besvaret min advokats
brev.- hvis sagen kommer i medierne, som fx min kritik af søernes
sumpudseende lige er kommet, så kan Bondam kun tabe stemmer på det.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-11-06 02:16

Bo Warming wrote:

> [...]
>
> Desværre er lejerne hysteriske men da de er enormt glade for at bo i
> byens bedste hus, så har jeg fat i den lange ende

Har du prøvet at måle den ende med en tommestok?
Den er nemlig ikke ret lang. Lejere kan ikke uden videre sættes på gaden.
Så længe de betaler huslejen, er de i praksis uopsigelige.
Eneste undtagelse er, hvis I har indgået et tidsbestemt lejemål.
Dvs. da er de stadigt uopsigelige i lejeperioden.

Har I ikke det, kan de sagtens gøre livet surt for dig, uden at du kan gøre
ret meget.
Hvis de klager over, at du opsætter flamingo som isoleringsmateriale, hvor
det ikke er lovligt, blir myndighederne nødt til at reagere. I så fald vil
du få et påbud om at fjerne materialet inden for en vis tidsfrist. Den kan
man så overskride, og du vil få en ny med skrappere påbud og relativt kort
varsel. Tredie gang vil du sandsynligvis blive pålagt dagbøder, indtil
forholdene er bragt i orden.

Jeg ville sq ikke turde løbe risikoen, var det mig.

Når du nu er i gang med at efterisolere op mod taget, så husk, at der skal
være ca 8 cm luft mellem undertag og isolereing. Det er for at undgå råd.
Der skal være ventilation mellem undertag og isolering.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger