Uddanneres sandfærdighed. Det må vi kunne gøre bedre.
Dyreunger ser, hvordan mor skaffer sig mad og efterligner.
Menneskers opdragelse bygger helt anderledes på en kæmpestor,
sprudlende, forgrenet kulturel overbygning, og det som ungdommen ikke
lærer ved ubevidst at kopiere mors kropssprog, sker med ord, og selvom
man idag slet ikke kan hindre børn at lære at læse og skrive , så har
vi skoler hvor statens venner, lærerne, får indkomst ved at være
rollemodeller mht bl.a. stavning, tal og samfundslære
Svar på 2+2 og "Antal af folketingets medlemmer?" er sandheder )pr
logisk cirkelslutning, tautologi) , men meget er fordrejet propaganda,
og
-angt værre - der er en skjult dagsorden af usandhed i, at man
foregiver, at alt der læres på institutionerne bidrager til succes i
arbejdslivet.
Mesterlæren virker fint, når man sender folk i fængsel for at gøre dem
til avancerede, politijobskabende forbrydere, for her er motivationen
i top (og der er kedeligt i fængslet , ellers) , og motivationen er
også pænt god for de dygtigste elever og studerende , som staten tager
sig af med henblik på uddannelse og ansættelse
Men meget læres kun for, at man kan blære sig med det og klare eksamen
i det, og føle sig som del af lederskabets loge/overklasse, når man
avancerer i job-hierakiet.
Selv massemediernes quiz-konkurrencer er om udenadslæren om navne på
popstjerner, som ingen har gavn af at kunne, udover som bevis på
ydmyghed overfor systemet og dets smag.
Internet og TV bør erstatte megen uddannelse i klasseværelser ,
laboratorier og foredragssale, for her er det lysten, der driver
værket, og så husker man bedre og får oprettet gode systemer af
skuffer og hylder i hjernen, så man kan bruge det huskede til hurtig
problemløsning og kreativitet.
Måske vi uddanner for at parkere de unge, hvor de ikke stjæler de
spændende udfordringer fra de voksne, ligesom vi forbyder pædofili,
fordi voksne kvinder ikke vil udkonkurreres af de sprøde og lækrere
lolitaer.
Intet er så smigrende som at blive kopieret, og det er en stor
lærer-motivation at få beundrende fans.
At lære moral fra sig betyder ofte, at de unge får lyst at gøre det
stik modsatte, men vedr Galileo og Einstein er der overbevisende
overtro på banen, om at så er man egnet til krævende job mht teknik.
For at få teknik til at 1. virke og 2. blive videreudviklet, skal man
have 1. forstand på at læse en brugsanvisning eller aflæse apparatets"sprog"
så man gætter hvordan knapperne skal betjenes
2. have leget sig til intuition, så man kan kombinere det indlærte
sammen, kreativt.
Når man løser forståelseskrævende regneopgaver vænner man sig til
kreativ kombination - og det har ingeniører i ledende stillinger brug
for, og disse evner er een årsag til, at rige lande som DK klarer sig
bedre end fx Mellemøstlande.
Men statsbureaukraterne kan lide forudsigelighed -
- og regneopgaver er for svære til at ideen om , at alle på
skolebænken skal klare sig godt, så man går desværre ofte over til
eskursioner, hygge og udenadslæren og løser ikke svære opgaver.
|