Hvor spørger jeg ellers?
Fra : Henning Lund

Dato : 21-11-06 22:03

Dette overgår i hvertilfald den videnskab jeg har. Jeg prøver
derfor her.

Jeg arbejder et sted hvor vi har en svømmehal, til det store
bassin har vi et filter bestående af et åbent kar der er i
kælderen under bassinet.

Det åbne kar styres af en oldsag af en niveauregulator der åbner
og lukker for tilgangen af vand fra bassinet via en slange der
går ned i karret og føler hvor høj vandstanden er, ved for høj
vandstand lukker regulatoren for en ventil i tilgangsrøret fra
bassinet og modsat.

Regulatoren har en typeplade, der står: AB Kalle Regulator og jeg
kan bare intet finde på nettet om dette firma som skulle være fra
Sverige

Vi er meget på den hvis regulatoren går i stykker, vi aner intet
om hvor den i 70érne er købt, og heller ikke hvor vi kan skaffe
noget andet der kan erstatte den den dag da den afgår ved døden.

Hvad pokker finder man på, der er jo et pænt tryk på vandet der
kommer fra bassinet, og det er det vi skal have styret så enkelt
og holdbart som muligt.

Nogen der har et bud på hvor man henvender sig eller hvor jeg går
hen og finder oplysninger?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Max

Dato : 21-11-06 22:23

Hej Henning

> Nogen der har et bud på hvor man henvender sig eller hvor jeg går
> hen og finder oplysninger?

Den er tilsyneladene patenteret

http://www.patentgenius.com/assignee/ABKalleRegulatorer.html

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 21-11-06 22:39

Hej Henning

> Regulatoren har en typeplade, der står: AB Kalle Regulator og jeg
> kan bare intet finde på nettet om dette firma som skulle være fra
> Sverige

Det kunne se ud som om dette firma har rødder fra samme sted

BTG Kalle Inventing AB. P.O. Box 602, S-66129 Saffle. Fax: +46-533-12500

--
Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 22-11-06 14:33

Max skrev:

> Det kunne se ud som om dette firma har rødder fra samme sted
>
> BTG Kalle Inventing AB. P.O. Box 602, S-66129 Saffle. Fax:
> +46-533-12500

Ok du er bedre til at søge end jeg så, den anden formiddag brugte
jeg en del tid, men fandt ikke noget om dem, jeg takker for
hjælpen og prøver at faxe til dem og høre om de har dele til
sådan noget isenkram. Den er jo ikke af nyere dato, og den har
efterhånden sære mislyde, så det er nok et spørgsmål om kort tid,
inden den går kold.
Vandet fra bassinet fylder faktisk meget nede i kælderen hvis den
opgiver ævret, jeg er taget på ferie på ubestemt tid hvis det
sker

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-11-06 15:45

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
> Vandet fra bassinet fylder faktisk meget nede i kælderen hvis den opgiver
> ævret, jeg er taget på ferie på ubestemt tid hvis det sker

Jeg forstod ikke helt din tidligere beskrivelse.

I har et stort bassin i "stuen".
Nede i kælderen har i et åbent kar.
(I karret er der noget filter?)
Der er et rør fra bunden af det store bassin til karret. En regulator lukker
dette rør når karret er fyldt.
En pumpe flytter det filtrerede vand tilbage i bassinet?

Det lyder da heller ikke som det mest fejl-tolerante design...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Henning Lund

Dato : 22-11-06 16:30

Martin Højriis Kristensen skrev:

> [...]
> En pumpe flytter det filtrerede vand tilbage i bassinet?
>
> Det lyder da heller ikke som det mest fejl-tolerante design...

Hehe nej det er det bestemt heller ikke, hvis
sikkerhedsanordningen "mekanisk" der skal lukke af for vandet
ved strømsvigt ikke lukker af for røret fra bassinet, så skal du
bare se løjer.

Det er lavet i begyndelsen af 70érne og der var de ikke så
snedige til at opfinde "helt sikre ting"

Filteret er et perlitfilter, og ja vandet pumpes op igen via en
stor pumpe.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-11-06 23:22

Henning Lund wrote:

> Hehe nej det er det bestemt heller ikke, hvis
> sikkerhedsanordningen "mekanisk" der skal lukke af for vandet
> ved strømsvigt ikke lukker af for røret fra bassinet, så skal du
> bare se løjer.

En magnetventil, i stil med dem der sidder i afgangen fra en
industrivaskemaskine, placeret i "nedløbet" og som strømforsynes fra pumpen
ville nok forøge sikkerheden lidt mere.

> Det er lavet i begyndelsen af 70érne og der var de ikke så
> snedige til at opfinde "helt sikre ting"

Det var dengang de ville bygge A-kraftværker.

> Filteret er et perlitfilter

Perlitfilter?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henning Lund

Dato : 23-11-06 14:55

Uffe Ravn skrev:

> Perlitfilter?

http://www.damolin.dk/Default.asp?ID=59

Der sidder en række elementer i karret i kælderen, elementerne er
stofbetrukket, så smider vi 2 sække perlit i karret og lader det
recirkulere en lille times tid, så al perlitten sidder på
stofposerne. Så virker filteret i 3 uger, derefter skal
perlitten udskiftes.

Fra : Sten Bo

Dato : 24-11-06 09:49

,

> En magnetventil, i stil med dem der sidder i afgangen fra en
> industrivaskemaskine, placeret i "nedløbet" og som strømforsynes fra
> pumpen
> ville nok forøge sikkerheden lidt mere.

Man kunne måske også lade røret der, "får" vandet ned i kælderen, ta sin
begyndelse ganske lidt over overfladen i svømmebassinet. Der er sikkert en
vis højde/ vandmængde i karret i kælderen at ta af - og pumpen skal så køre
et stykke tid for at hæve vandstanden før det kan begynde at løbe tilbage.
Stopper pumpen er man 200% sikker på at returløbet stopper inden det løber
over kanten i karet.

Jeg tror det er sådan man forbinder akvarier i forskellig højde,
rodzoneanlæg i flere nivoer, og gu ved hvad.

Helt simpelt og i mine øre lyder det omtalte vand vittigt - har man
ikke set galt?

Burde være meget nemt at sikre.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-11-06 20:18

Henning Lund wrote:

> Vi er meget på den hvis regulatoren går i stykker, vi aner intet om hvor
> den i 70érne er købt, og heller ikke hvor vi kan skaffe noget andet der
> kan erstatte den den dag da den afgår ved døden.

Har I overvejet at spørge et VVS firma.? De er trods alt professionelle
i branchen, og skulle i det mindste være i stand til at vurdere kredsløbet.
Dvs. hvis de ikke kan skaffe direkte erstatning må de kunne bygge det om
så det fungerer.?

Det er ikke første gang i historien at noget gammelt udstyr er erstattet
af nyt og "smartere", med samme funktion.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 23-11-06 15:01

Jørgen Rasmussen skrev:

> Har I overvejet at spørge et VVS firma.? De er trods alt
> professionelle

Min makker er udlært VVS mand og han har haft fat i utallige
firmaer, ingen vil røre det med en ildtang.

> i branchen, og skulle i det mindste være i stand til at
> vurdere kredsløbet. Dvs. hvis de ikke kan skaffe direkte
> erstatning må de kunne bygge det om så det fungerer.?

Jae alt kan lade sig gøre, men her skal det både være elektronisk
og mekanisk i tilfælde af strømsvigt, og der er ikke rigtig nogle
der vil stå ved ansvaret hvis den 25 m lange og 12 m brede bassin
pludselig finder på at opbevare sig i kælderen

> Det er ikke første gang i historien at noget gammelt udstyr er
> erstattet af nyt og "smartere", med samme funktion.

Jeg har idag faxet til firmaet i Sverige, så må vi se om de
stadig laver den slags, jeg foreslog ejerforeningen at lave et
sandfilter oppe i en tilbygning vi aligevel har stående, men det
er lige det, så skal de jo af med penge, og det er de ikke så
glade ved