Hvorfor flyder kogte kødboller
Fra : Max

Dato : 19-11-06 21:39

Hej

Når man koger kødboller til f.eks. boller i karry, ja så synker
de når man putter dem i, når de så er kogte flyder de op
til overfladen, hvorfor det ?

Juletiden nærmer sig jo og klejner gør det samme, er det
samme mekanisme der gør sig gældene ?

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-06 22:13

Max skrev:

> Når man koger kødboller til f.eks. boller i karry, ja så synker
> de når man putter dem i, når de så er kogte flyder de op
> til overfladen, hvorfor det ?

Formodentlig fordi de udvider sig og derfor får lavere
massefylde. Måske svulmer de små luftblærer inden i også op med
samme resultat?

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-06 04:32

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> til overfladen, hvorfor det ?
>
> Juletiden nærmer sig jo og klejner gør det samme, er det

Den samme hårfine balance om massefylde har vi med afføring.
Fiberholdig måltider giver konsistens så tarmluft blir i lorten og den
blir "en flyder"
Men luksusspisere med hang til lækre proteiner, fedtstofer og sukker
får små kompakte "synkere"

Overbehandlende læger kommanderede patienter til at føre regnskab over
lortenes flydeevne og udseende, selvom det intet kunne bruges til -
det er bl.a. beskrevet i "Dr Knox" af Jules Romain i år 1900 - der har
valgsproget at "sundhed betyder ikke at være undersøgt godt nok" -
altså den klassiske Kierkegård antillæge-kynisme

"I almindelighed antager man, at et menneske, når han ikke selv siger,
at han er syg, ER RASK, endsige, når han selv siger, at han er rask.
LÆGEN DERIMOD betragter sygdommen ANDERLEDES. Og hvorfor? Fordi lægen
har en bestemt og udviklet forestilling om hvad det er at være sund,
og efter denne prøver han et menneskes tilstand." Søren Kierkegaard i
"Sygdommen til Døden"

Fra : kk

Dato : 20-11-06 09:14

> [...]
> bestemt og udviklet forestilling om hvad det er at være sund, og efter
> denne prøver han et menneskes tilstand." Søren Kierkegaard i "Sygdommen

synes du ærlig talt ikke, at Bertels antagelse var tilstrækkelig?

kk
..

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-06 11:14

"kk" <kru@nospammail.dk> wrote in message

> synes du ærlig talt ikke, at Bertels antagelse var tilstrækkelig?

Det har du åbenbart ikke ment, siden du har læst til ende og ikke
droppet mit indlæg på halvvejen

Du minder om folk der brokker sig over TV-programmer og glemmer at der
er en tænd-SLUK knap på tossekassen

Fra : kk

Dato : 20-11-06 17:34

> "kk" <kru@nospammail.dk> wrote in message

> Det har du åbenbart ikke ment, siden du har læst til ende og ikke droppet
> mit indlæg på halvvejen

Jo, det mener jeg, for du gav emnet en ulækker drejning! Det er da
uanstændigt at sammenligne klejner med lort, og så lige her op til jul,- du
må jo have knald i låget!.

> Du minder om folk der brokker sig over TV-programmer og glemmer at der er
> en tænd-SLUK knap på tossekassen

Nok en korrekt observation, men jeg vil så nødig gå glip af
underholdningsværdien i dine indlæg.
mvh
kk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-11-06 17:53

> du må jo have knald i låget!.

Det er vi mange, der har indset for længe siden. Kill-filteret er ret
effektivt over for ham, indtil nogen andre svarer på hans udgydelser.

Hilsen
Uffe

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 20-11-06 18:00

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du må jo have knald i låget!.

> Nok en korrekt observation, men jeg vil så nødig gå glip af

Nu har man altid sagt her i Danmark, det er lorten der sætter kagen på
bordet.

"Hvorfor flyder kogte kødbolder".........

Mvh Kurt

Fra : BJ

Dato : 20-11-06 17:58

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> synes du ærlig talt ikke, at Bertels antagelse var tilstrækkelig?

Ha, jeg fik sådan en lyst til at tale om bussemænd.

Hvorfor bliver nogen siddende på ruden og andre springer tilbage, når man
"knipser" den af sted med neglene, er det samme "mekanisme", der gør sig
gældende her?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-11-06 23:43

BJ wrote:

> [...]
>
> Hvorfor bliver nogen siddende på ruden og andre springer tilbage, når
> man "knipser" den af sted med neglene, er det samme "mekanisme", der

Med kødboller er det luft/gas-indgholdet der er afgørende.

Med bussemænd er det vandindholdet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : ThomasB

Dato : 20-11-06 23:46

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> Med kødboller er det luft/gas-indgholdet der er afgørende.
>
> Med bussemænd er det vandindholdet.

Vil det sige at bussemænd synker når de bliver kogt?

Jeg havde ellers forestille mig at de ville blive opløst.

Fra : BJ

Dato : 20-11-06 23:48

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil det sige at bussemænd synker når de bliver kogt?
>
> Jeg havde ellers forestille mig at de ville blive opløst.

Det afhænger vel at donorens næseindhold?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ThomasB

Dato : 20-11-06 23:50

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det afhænger vel at donorens næseindhold?

Aha, ja der kan man bare se. Nogen der har en ide om hvad bussemænd normalt
består af?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-06 00:21

ThomasB wrote:

> Aha, ja der kan man bare se. Nogen der har en ide om hvad bussemænd
> normalt består af?

Halvindtøret slim blandet op med filtratet af den af næsen indhalerede luft.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : ThomasB

Dato : 21-11-06 00:27

> Halvindtøret slim blandet op med filtratet af den af næsen indhalerede
> luft.

Tak.
Det var nu mere slimen jeg var interesseret i at kende sammensætningen på.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-06 03:09

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message

> Tak.
> Det var nu mere slimen jeg var interesseret i at kende
> sammensætningen på.

40% protein, 3% kulhydrat , 2% natriumklorid, 50% vand, men hvor den
grøngule farve kommer fra ved jeg ikke?

VEDR FILTRAT
I min barndom på Frederiksberg var bussemændene sorte af sod, for få
havde oliefyr

Men grønhakkerne smager ikke endnu bedre idag pga civilisationens
store grønbølge-successer i forureningsbekæmpelse , og jeg bemærkede
afblegningen, da jeg i 1976 flyttede til Nørrebros "sorte firkant"
med udsigt til baggårde med småindustrier med skorstene og lokum i
gården. Men industrierne i Gartnergade var skiftet til ren
kulbrinte-energi, hvorimod mit barnsomdshjems genbo, Sophus Berendtsen
Stålindustri kulfyrede og overskred vor tids sodgrænser med en faktor
titusind og Novo stank værre end nogen gylletank, når vinden kom
derfra
Men det blev man stærk og tolerant af.
I, der er pakket ind i vat fra barnsben af, tror at bussemænd er
kapitalister der kommer efter dig og

I råber "voldtægt" når man køber en naturligt strutbrystet thaipige på
18 år, for I mener at feminister og kirurgerne skal forkæles .ved at
ægtemanden bruger pengene til silikonebryster til konen, der kun
bruger kiruirgi-investeringen som statussymbol overfor veninderne.

Fra : Erling Nansen

Dato : 21-11-06 04:39

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Tak.
> Det var nu mere slimen jeg var interesseret i at kende sammensætningen på.

Afdøde hjerneceller.

Erling

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-06 05:45

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> wrote in message

> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Afdøde hjerneceller.

Tal for dig selv.
Kommer dine pensionerede tænkeceller ned i næsegangen via det
eustatiske rør og bliver hulrum i hjernen så fyldt op med frisk snot
fra slimhinderne i stedet?

Godt at vi kun behøver 10% af hjernen, ligesom vore lunger og nyrer mm
er vildt overproportionerede

Hvad er er i en kamel-pukkel - vand +fedt cocktail 1:1 ? - som i
kvindebryster?

Hvornår opdyrker silikoneindustrien dette marked - de jeg ved
pyramiderne red på en mølædt grim dromedar var puklen så slatten som
hos en gammel kone

Og hvorfor fandt hunner i Mongoliet på at vælge hanner med tendens til
topuklethed, hvor ægypterkamelhunner fandt enpukler sexede ved
partnerudvælgelsen?
Sebrastriber er også modeprægede og helt forskellige i øst og vest
Afrika trods eens savanne dvs ens kamuflagebehov.

Kun eksamens-fixerede tyskere og dermed danskere har fundet på at
enpukler sku har særligt navn,
Camel cigarets har vi dog ikke omdøbt til Dromedar

Dumt at tro at mennesket er klogt af at have lidt større hjerne i
forhold til kropsvægt end de fleste pattedyr - det er jo brugen af
hjernen der er ALT og genetik er intet.

Spidsmus og delfiner er overgår os mht vægt er ikke kloge i andres
øjne end Greenpeace-freaks

Vor berømmede store hjerne opstod nok kun ved at vi som opretgående
ikke længere fik statiske muskelspændinger ved at bære snotballast i
strakt vandret hals og så lod vi hovedet blive stort for at set
smarte(kloge/sexede ud og der var noget til at bære den flotte
løvemanke, som hos de tidlig nøgenabe stenalder kvinder har været
overlevelsesnødvendig til at bære børn, der jo fra fødslen holder fast
i mors hår hos alle aber og kun derved undgår at falde af i svingene
JEg prøvede med begge mine yngste børn at holde evnen til at bære egen
vægt i de små stærke fingre VED LIGE, men den gik tabt selvom jeg
lavede tennisspiller-pandebånd med to kunstige tekstil-fletninger. Det
skal måske være hår.

Din selvindsigt om snot-hjerne giv-og-tag sætter tanker igang

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-06 01:20

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> Halvindtøret slim blandet op med filtratet af den af næsen
> indhalerede luft.

= tilpas saltet protein, med næringsindhold som engelsk bøf, selvgjort
er velgjort

Fjolsers overtro om uhygiejne afvises af at bakterier fra din egen
krop er du allerede immun overfor

Der er heller ikke risiko ved at skifte fra sport i etteren til sport
i toeren og tilbage igen uden kondomskift, af samme grund, har en læge
belært mig., og det lyder jo overbevisende, men om hun havde noget at
ha det i, ved jeg ikke helt sikkert

"DEt man ikke dør af, bliver men stærkere af" og ligesom de mange små
forelskelser er vaccination imod stor traumatisk kærlighed , så er
mange små kønssygdomme styrkende overfor store - og svinsk mad hver
dag betyder at du er rustet mod salmonella, campylobakter og listerias
nyeste fæleste stammer og ikke får allergi

" For hver sygdom, lægerne helbreder med medicin, fremkalder
de ti hos raske mennesker ved at indpode dem med den virus, som er
tusind gange mere farlig end nogen mikrobe: ideen at man er syg
Marcel Proust

Man helbredes kun for en lidelse, hvis man har gennemlevet den.
Marcel Proust

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-06 01:26

> [...]
>
> Vil det sige at bussemænd synker når de bliver kogt?
>
> Jeg havde ellers forestille mig at de ville blive opløst.

At lave homogen væske dvs opløsning ud af æggehvide (eller æggeblomme)
og vand er også umuligt

Proteiner har ofte sammenhægskraft når ikke gjort kolloide som fx (de
stor-molekylære) i blod

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-06 05:22

> [...]
> at være sund, og efter denne prøver han et menneskes tilstand."
> Søren Kierkegaard i "Sygdommen til Døden"

En af mine største læremestre mht tabubrud, David Letterman har
løbende i sit talkshow en sjov juleleg hvor man gætter om varers
"boyancy" WILL IT SINK og igen og igen gættes galt om
hverdagsprodukter er lidt over eller under vands vægtfylde

Når videnskab ikke kan gavne, så er det da rart at den kan underholde
og at vi kan drille hinanden med "falder et søm hurtigere end en fjer
i lufttomt rum" og "hvad vejer mest et kg bly eller et kg fjer"

Men jeg tvivler på at TV-underholdning i nær fremtid spørger om løs
mave/diarre efter overdosis af guleærter flyder mere ovenpå end efter
fuldkornsrugbrød med løgfedt

Selvom kål og bønner gir mange og svovlbrintegas-lugtende prutter, er
det slet ikke gas-dannelsen skabt af et overskud af svolvholdige
gasdannende proteiner i vegetardiæten, der får afføringen til at gå
til vejrs i latrinsøen,
, men kulhydraternes ufuldstændige fordøjelse og dermed giftagtigt
peristaltik-fremmende effekt på tarmslimhinden.
_For de uøvede_.
Hverdagsvegetarers tarm finder en balance, hvor lugt er minimal og
aldrig diarre og lorten aldrig klæber, så risspiserne behøver ikke
bruge lokumspapir

Køer kan have kager af egen lort på pelsen, fordi de kommer til at
ligge på den, men ikke i skridtet.
Får køer sygdom af lortet pels - NEJ - s´å lyv ikke at badeværelser
fremmer sundhed
Eller mindsker kropslugt - japanere mener vi alle vesterlændinge
lugter af harsk smør og hvide i AFrika mener at alle sorte stinker
"sødt" og disse forskelle er nok genetiske og bad og diæt er
uvæsentlige. Man kan vænne sig til alt og parforhold over
racegrænserne er ikke specialt skilsmisseprægede

Japanerne har relativ lang tarm i forhold til os pga årtusinders
genetiske udvælgelse i et land hvor vildt ustabilt, hærgende
orkan-klima betød hungersnød der tog de uøkonomisk fordøjende i
hundredtusindvis hver tiende år, og de mente som Hitler og Nietzsche
at "medlidenhed er en ur-synd" så hvis fattigfolk fik flere børn end
der var mad til, så måtte fattiogfar og fattigmor selv aflive den
yngste af dem tidligt, og det hjalp til at blive rig at have en lang
tarm, så man ikke smed halvfordøjet mad ud, kun helfordøjet.
Alligevel er der også rotter i Tokyos kloakker, men de ville nok
misunde danske rotter, det slaraffenland vi tilbyder storbyernes
lortespisende og kun lortespisende underboere.

GÅDESVAR: Ligheden for en ung pige mellem en hundelort og en mand er,
at de er begge lettere at samle op, når de er gamle

Når jyske journalister fraråder, at man skriver om en gammel skandale,
siger de at det er som med en gammel lort, når man pirker til den,
begynder den at lugte.
- og er man ikke handymand, så "kan man ikke stikke en pind i enlort
uden at ødelægge begge dele."

Ugifte 60årige DAVID LETTERMAN om Prostitution "Jeg er så gammel at
det mest spændende ved mit sexliv er at forhandle om prisen"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-11-06 08:32

Bo Warming wrote:
cut: en masse sludder.

Hvad har det med politik at gøre?

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-11-06 08:41

> [...]
> til overfladen, hvorfor det ?
>
> Juletiden nærmer sig jo og klejner gør det samme, er det

Som Bertel har nævnt sker der en forøgelse af rumfanget.
Det skyldes at proteinstofferne "kvælder" op, hvilket man let
kan se, hvis man koger havregrød.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-06 09:20

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Som Bertel har nævnt sker der en forøgelse af rumfanget.
> Det skyldes at proteinstofferne "kvælder" op, hvilket man let
> kan se, hvis man koger havregrød.

Træ kvælder
= absorberer vand,
når det ligger i vand, men bliver kun tungere af det

Opvarmning af kødboller og klejner indeholder to processser

1. luft opløst i væske bliver afgivet som små bobler, derfor
udvidelsen
2. denaturering af proteiner giver stivhed og stabilisering af
boblerne, så luften ikke afgives

Kogning af havregrød giver bobler af vanddamp som kun er store når
grøden er nær kogepunktet
Det skal afgives kuldioxid, ilt, kvælstof som er opløst i små mængder
i alt vand - tror jeg.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-11-06 19:54

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Træ kvælder
> = absorberer vand,
> når det ligger i vand, men bliver kun tungere af det

Der er ikke træ i kødboller - og kødboller opsuger ikke vand som træ,
der er forsynet med porer.

> [...]
> 1. luft opløst i væske bliver afgivet som små bobler, derfor udvidelsen
> 2. denaturering af proteiner giver stivhed og stabilisering af boblerne,

Det er irrelevant.
Relevant er at visse proteinstoffer koagulerer (kvælder op) - det
kan se ved havregrød og spejlæg.
Desuden vil stivelsen gelatinerer - begge dele medfører af kødbollens
massefylde bliver mindre. Det har noget at gøre med, at der sker en ændring
den rumlige struktur.

> Kogning af havregrød giver bobler af vanddamp som kun er store når grøden
> er nær kogepunktet
> Det skal afgives kuldioxid, ilt, kvælstof som er opløst i små mængder i
> alt vand - tror jeg.

Goddag mand - økseskaft.
Det er ikke forkert, men det har ikke rigtig noget med spørgsmålet at gøre -
nemligh hvorfor stiger kødboller stiger op i blandingen, når de varmes op.
Hvis man tager temperaturen på det tidspunkt, bollerne stiger op, vil det
sikkert passe findt med proteinets koagulation/ stivelsens gelatinering. .

Per A. Hansen