|
| afbalancering af blæse hjul Fra : Carsten.Friedrichsen~ |
Dato : 21-10-06 11:51 |
|
Hej NG
Vi er rendt ind i et lille problem med et blæse hjul i et HVAC
/ventilations
Anlæg, vi har mistanke om at blæse hjulet er i ubalance, men vi er
ikke meget
For at skulle have hele anlægget skilt af , er der en måde hvor på
vi kan afbalancere
Blæse hjulet uden at demontere det
/Carsten
| |
KubikH (21-10-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 21-10-06 16:20 |
|
Hejsa
På jobbet afvejede vi selv blæserhjul, med en slags vibrationsmåleudstyr.
Først en måling som det var.
Så blev der hæftet en klods på hjulet med en kendt vægt, og efter en måling
kunne man så sætte endelig afvejningsvægt på, og lave en kontrolmåling.
Kan ikke huske hvad udstyret hed, men det må kunne googles
Mvh
Niels
<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161427877.937761.145200@i3g2000cwc.googlegroups.com...
Hej NG
Vi er rendt ind i et lille problem med et blæse hjul i et HVAC
/ventilations
Anlæg, vi har mistanke om at blæse hjulet er i ubalance, men vi er
ikke meget
For at skulle have hele anlægget skilt af , er der en måde hvor på
vi kan afbalancere
Blæse hjulet uden at demontere det
/Carsten
| |
Carsten.Friedrichsen~ (21-10-2006)
| Kommentar Fra : Carsten.Friedrichsen~ |
Dato : 21-10-06 19:10 |
|
KubikH skrev:
> Hejsa
> På jobbet afvejede vi selv blæserhjul, med en slags vibrationsmåleudstyr.
> Først en måling som det var.
> Så blev der hæftet en klods på hjulet med en kendt vægt, og efter en måling
> kunne man så sætte endelig afvejningsvægt på, og lave en kontrolmåling.
> Kan ikke huske hvad udstyret hed, men det må kunne googles
> Mvh
> Niels
Hej
jeg har forgæves googlet hele eftermidagen uden at finde noget udstyr
så jeg og en del andre vil blive meget glade hvis du har mulighed for
at finde ud af
hvad der er for noget udstyr der bliver brugt
MVH Carsten
| |
KubikH (22-10-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 22-10-06 15:46 |
|
<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161454201.624479.222150@e3g2000cwe.googlegroups.com...
KubikH skrev:
> Hejsa
> På jobbet afvejede vi selv blæserhjul, med en slags vibrationsmåleudstyr.
> Først en måling som det var.
> Så blev der hæftet en klods på hjulet med en kendt vægt, og efter en
> måling
> kunne man så sætte endelig afvejningsvægt på, og lave en kontrolmåling.
> Kan ikke huske hvad udstyret hed, men det må kunne googles
> Mvh
> Niels
Hej
jeg har forgæves googlet hele eftermidagen uden at finde noget udstyr
så jeg og en del andre vil blive meget glade hvis du har mulighed for
at finde ud af
hvad der er for noget udstyr der bliver brugt
MVH Carsten
Skal lige prøve at finde ud af det
Mvh
Niels
| |
John Larsson (22-10-2006)
| Kommentar Fra : John Larsson |
Dato : 22-10-06 20:40 |
|
"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> writes:
>Hejsa
>På jobbet afvejede vi selv blæserhjul, med en slags vibrationsmåleudstyr.
>Først en måling som det var.
>Så blev der hæftet en klods på hjulet med en kendt vægt, og efter en
>måling
>kunne man så sætte endelig afvejningsvægt på, og lave en kontrolmåling.
>Kan ikke huske hvad udstyret hed, men det må kunne googles
>Mvh
>Niels
Tjo, men sådan en vægtmæssig afbalancering dúr jo ikke ved alle
omdrejningstal! Momentet er jo ikke uafhængigt af omdrejningstallet.
John
| |
Kragen (22-10-2006)
| Kommentar Fra : Kragen |
Dato : 22-10-06 21:59 |
|
"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b07b9c8773b9aca005201123c.7b9cbb0@net.dialog.dk...
> "KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> writes:
>>Hejsa
>>På jobbet afvejede vi selv blæserhjul, med en slags vibrationsmåleudstyr.
>>Først en måling som det var.
>>Så blev der hæftet en klods på hjulet med en kendt vægt, og efter en
>>måling
>>kunne man så sætte endelig afvejningsvægt på, og lave en kontrolmåling.
>>Kan ikke huske hvad udstyret hed, men det må kunne googles
>>Mvh
>>Niels
>
> Tjo, men sådan en vægtmæssig afbalancering dúr jo ikke ved alle
> omdrejningstal! Momentet er jo ikke uafhængigt af omdrejningstallet.
>
> John
>Prøv at gøre det fuldstændig ren. Det er ofte snavs der bringer det ud af
>balance.!!Det kunne moske også være lejerne i motoren.
Held og lykke med det.
Bo
| |
KubikH (23-10-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 23-10-06 20:34 |
|
"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b07b9c8773b9aca005201123c.7b9cbb0@net.dialog.dk...
>
> Tjo, men sådan en vægtmæssig afbalancering dúr jo ikke ved alle
> omdrejningstal! Momentet er jo ikke uafhængigt af omdrejningstallet.
>
> John
Nå dada!
Dine bilhjul er måske også kun afvejet til en hastighed????
Niels
| |
Rado (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Rado |
Dato : 24-10-06 21:29 |
|
On Mon, 23 Oct 2006 21:34:21 +0200, "KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk>
wrote:
>
>"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
>news:fc.0073fb6b07b9c8773b9aca005201123c.7b9cbb0@net.dialog.dk...
>>
>> Tjo, men sådan en vægtmæssig afbalancering dúr jo ikke ved alle
>> omdrejningstal! Momentet er jo ikke uafhængigt af omdrejningstallet.
>>
>> John
>
>
>Nå dada!
>Dine bilhjul er måske også kun afvejet til en hastighed????
Problemet er vel aft afbalanceringsvægten er koncentreret eet sted, og
ikke fordelt på samme måde som hvis hjulet var i perfekt balance i
sig selv.
--
Rado
"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell
| |
Kim (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 24-10-06 22:57 |
|
Rado wrote:
> On Mon, 23 Oct 2006 21:34:21 +0200, "KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk>
> wrote:
>
>>
>> "John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
>> news:fc.0073fb6b07b9c8773b9aca005201123c.7b9cbb0@net.dialog.dk...
>>>
>>> Tjo, men sådan en vægtmæssig afbalancering dúr jo ikke ved alle
>>> omdrejningstal! Momentet er jo ikke uafhængigt af omdrejningstallet.
>>>
>>> John
>>
>>
>> Nå dada!
>> Dine bilhjul er måske også kun afvejet til en hastighed????
>
> Problemet er vel aft afbalanceringsvægten er koncentreret eet sted, og
> ikke fordelt på samme måde som hvis hjulet var i perfekt balance i
> sig selv.
Det er lige meget.
Selv en krumtap i en bil kan afbalanceres så den er i fuldstænding balance
selvom den ikke er rotationsmæssig symmetrisk.
Kunsten er blot at finde det korrekte sted.
Mvh Kim
| |
JB (23-10-2006)
| Kommentar Fra : JB |
Dato : 23-10-06 21:15 |
|
<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161427877.937761.145200@i3g2000cwc.googlegroups.com...
Hej NG
Vi er rendt ind i et lille problem med et blæse hjul i et HVAC
/ventilations
Anlæg, vi har mistanke om at blæse hjulet er i ubalance, men vi er
ikke meget
For at skulle have hele anlægget skilt af , er der en måde hvor på
vi kan afbalancere
Blæse hjulet uden at demontere det
/Carsten
Ofte er der ikke brug for en afbalancering, fejl af den art kan i mange
tilfælde skyldes manglende rengøring af ventilatoren.
JB
| |
Carsten.Friedrichsen~ (23-10-2006)
| Kommentar Fra : Carsten.Friedrichsen~ |
Dato : 23-10-06 21:29 |
|
JB skrev:
> Ofte er der ikke brug for en afbalancering, fejl af den art kan i mange
> tilfælde skyldes manglende rengøring af ventilatoren.
> JB
det lyder til at være en fornuftig ide, der er nemlig ingen der
umidelbart kan huske
hvornår blæsehjulet sidst er rengjort,
men vi kan dog ikke helt slippe idene med at kunde afbalansere
blæsehjulet på stædet
/Carsten
| |
KubikH (24-10-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 24-10-06 15:41 |
|
<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161635360.555742.14370@i42g2000cwa.googlegroups.com...
JB skrev:
> Ofte er der ikke brug for en afbalancering, fejl af den art kan i mange
> tilfælde skyldes manglende rengøring af ventilatoren.
> JB
det lyder til at være en fornuftig ide, der er nemlig ingen der
umidelbart kan huske
hvornår blæsehjulet sidst er rengjort,
men vi kan dog ikke helt slippe idene med at kunde afbalansere
blæsehjulet på stædet
/Carsten
Jeg tror jeg har gravet navnet frem på en af de personer der havde det som
speciale, at lave afvejninger.
Prøver lige at se om jeg kan "fange" ham i morgen.
Det var et simpelt system med at måle vibrationer, og med en kendt
prøvevægt, regne sig frem til hvor den endelige vægt skulle sidde.
Vi brugte det rigtig meget i systemer hvor blæserhjulene blev slidte, eller
hvor vi havde reparationssvejst på ventilatorvingerne.
Mvh
Niels
| |
Kim (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 24-10-06 09:38 |
|
Carsten.Friedrichsen@gmail.com wrote:
> Hej NG
> Vi er rendt ind i et lille problem med et blæse hjul i et HVAC
> /ventilations
> Anlæg, vi har mistanke om at blæse hjulet er i ubalance, men vi er
> ikke meget
> For at skulle have hele anlægget skilt af , er der en måde hvor på
> vi kan afbalancere
> Blæse hjulet uden at demontere det
> /Carsten
I kan gøre det rent eksperimentelt - det tager nok lidt tid og bliver
sikkert ikke helt perfekt.
Forsøg at montere en lille vægt (eks. skrue+møtrik) yderst på et hjulblad og
se om det bliver bedre.
Hvis ikke, så flyt til et andet hjulblad. Eksperimenter også med massen af
emnet der monteres.
Det kræver systematisk fremgang og det er oplagt at mærke hvert hjulblad med
et nummer.
Kræver nok også at der bores et lille hul i de hjulblade hvor man ønsker at
forsøge med en lille vægt.
Mvh Kim
| |
Carsten.Friedrichsen~ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Carsten.Friedrichsen~ |
Dato : 24-10-06 17:04 |
|
> Jeg tror jeg har gravet navnet frem på en af de personer der havde det som
> speciale, at lave afvejninger.
> Prøver lige at se om jeg kan "fange" ham i morgen.
>
> Det var et simpelt system med at måle vibrationer, og med en kendt
> prøvevægt, regne sig frem til hvor den endelige vægt skulle sidde.
> Vi brugte det rigtig meget i systemer hvor blæserhjulene blev slidte, eller
> hvor vi havde reparationssvejst på ventilatorvingerne.
>
> Mvh
> Niels
Det er jeg glad for, vi er nogle stykker der vendter meget spændt
/Carsten
| |
KubikH (25-10-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 25-10-06 15:27 |
|
<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161705862.901208.327280@e3g2000cwe.googlegroups.com...
> Jeg tror jeg har gravet navnet frem på en af de personer der havde det som
> speciale, at lave afvejninger.
> Prøver lige at se om jeg kan "fange" ham i morgen.
Det er jeg glad for, vi er nogle stykker der vendter meget spændt
/Carsten
Nu har jeg været i tænkeboks
Har desværre ikke truffet ham "Specialisten", han er andetsteds i firmaet
nu.
MEN:
Man brugte et SPM vibrationsmåleapparat (Stødpulsmåling), tilsluttet et
stroboskob, en regnemaskine, og nogle prøvevægtklodser.
Så lavede man en måling på vibrationsniveauet.
Mærkede akslen, eller motorvinge med en hvid plet, og satte en prøvevægt på
ud for mærket.
Så kørte man med målegrejet, tilkoblet stroboskoblampen, og regulerede
grejet, så pletten stod stille.
De måliger man får samt diameter på blæserhjul og rpm satte man ind i et
skema, og så kunne man regne ud, hvilken vægt der skulle påsvejses, og hvor
på skovlhjulet i forhold til den hvide plet.
Så vidt jeg husker var udregningsskemaer mm, leveret sammen med SPM
udstyret.
Jeg har aldrig selv foretaget afvejningerne, men det blev gjort rutinemæsigt
(kraftværk / vedligeholdelse)
Resultaterne bllev bedst, hvis man havde de oprindelige værdier for
blæserens vibrationer som grundlag.
Pas for øvrigt på, de medleverede prøvevægte havde det med at ryge ad
h...... til, når man afvejede
Håber at det kan bruges til noget
Mvh
Niels
| |
|
|