Måling af alcohol i øl.
Fra : Søren Ladegaard

Dato : 20-10-06 16:34

I forbindelse med ølbrygning er jeg interesseret i følgende.

Jeg skal måle vægtfylde af en sukker og vand opløsning.
Det gør jeg med en vægtfyldemåling.
Jeg skal derefter måle vægtfylden og dermed indholdet af sukker efter
gæringsprocessen,
hvor gæren har produceret alcohol i et forhold mellem oprindeligt
sukkerindhold og endligt sukkerindhold.
Mit spørgsmål er så hvordan måler jeg sukkerindholdet med en vægtfyldemåling
når væsken
nu også indeholder en ukendt del alcohol, som jo har en noget lavere
vægtfylde end vand?

--
Søren

Fra : Søren

Dato : 20-10-06 16:59

"Søren Ladegaard" <sl@chevy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vægtfyldemåling når væsken
> nu også indeholder en ukendt del alcohol, som jo har en noget lavere

Du skal ikke måle vægtfylde.

Du skal måle væskens brydningsindex.

Jo større brydningsindex, des mere sukker.

Sukker før gæring= Sukker efter gæring + alkohol.

Du skal have fat i et refraktometer.

Søren

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 20-10-06 18:27

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal måle væskens brydningsindex.
>
> Jo større brydningsindex, des mere sukker.
>
> Sukker før gæring= Sukker efter gæring + alkohol.

Ja, det er måske nok en bedre måde at gøre det på, men 99% af alle
håndbryggere
bruger det at måle OG (Original Gravity) og efter endt gæring FG (Final
Gravity),
hvilket det taster ind i brygprogrammet de bruger.
Brygprogrammet fortæller så alcohol %.
Men problemet ligger jo i at væsken bl.a. også indeholder alcohol ved måling
af FG.
Det burde man vel kunne beregne sig ud af, og det er det jeg efterlyser en
måde at gøre på.

--
Søren

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-06 20:08

Læger har vist fine masseproducerede dvs billige metoder til at måle
sukker vedr sukkersyge og alkohol vedr spritbilister

Kan den teknologi ikke være det hurtigste for hjemmebryggere?

Al CApones garvede håndværkere smagte sig frem til selv små
%-forskelle

Det gør de professionelle ikke idag - de skal jo lefle for
universitetsvidenskab -

Strips der stikkes i væsken og giver farveændring er vist udviklet så
de er meget fintmærkende altså en kvantitativ, ikke kvalitativ analyse

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 20-10-06 20:53

> [...]
>
> Du skal måle væskens brydningsindex.
>
> Jo større brydningsindex, des mere sukker.
>
> Sukker før gæring= Sukker efter gæring + alkohol.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan man jo heller ikke bruge et
refraktometer efter endt gæring,
da den dannede alcohol også ændrer brydnings-indexet.

--
Søren

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 20-10-06 21:46

> [...]
> refraktometer efter endt gæring,
> da den dannede alcohol også ændrer brydnings-indexet.

Jeg er selvfølgelig også klar over at en gaskromatograf vil være det bedste,
men igen er jeg
interesseret i om man ved hjælp af vægtfyldemåling samt korrektion for
alcohol, kan komme
acceptabelt tæt på (+/- 0.1 eller i den stil).
Jeg mener ummidelbart ikke at håndbryggere og selv mindre bryggerier er tæt
nok på, som
det ser ud i dag.

95% af danske håndbryggere samt mange mindre bryggerier bruger den her til
at lave deres opskrifter,
samt udregne alcohol med.

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Alcohol%20test&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=50&namesearch=&brewersearch=

Er jeg forkert på den når jeg ikke mener det er nøjagtigt nok?

--
Søren

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 20-10-06 21:48

> [...]
>
> Er jeg forkert på den når jeg ikke mener det er nøjagtigt nok?

Se evt. også på vores forum, hvor vi har diskutionen igang.

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?p=2068#2068

--
Søren

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 23-10-06 09:34

"Søren Ladegaard"
> Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan man jo heller ikke bruge et
> refraktometer efter endt gæring,
> da den dannede alcohol også ændrer brydnings-indexet.

Ja det er korrekt.

Massefyldemetoden er også problematisk og er i hvert fald vanskelig at
håndtere generelt.
Problemet er at massefylden (eller densiteten) afhænger af:

1. Massen af vand, sukker, dannet alkohol (og evt. tilsætningsstoffer som
gær mv) - og man kan ikke engang bruge massebevarelse, da CO2 damper bort
2. Volumen af vand-sukker-blanding før og vand-sukker-alkohol-blanding efter
gæring. Her skal man huske at rumfang ikke er additive - 1mL vand + 1mL
ethanol giver ikke 2mL blanding.

Problemet kan í praksis nok kun løses ved tabeller eller approksimationer i
udregningerne; disse er jeg ikke bekendte med; men kan jo selv forsøge sig
med nogle standardiserede forsøg.

Alkoholprocenten kan derimod bestemmes ved normal kemisk titreringsanalyse
med fx kaliumdichromat og ammoniumjern(II)sulfat i en sur opløsning.

Hilsen Regnar Simonsen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : John Larsson

Dato : 21-10-06 09:31

"S¯ren Ladegaard" <sl@chevy.dk> writes:

> [...]
>måling
>af FG.
>Det burde man vel kunne beregne sig ud af, og det er det jeg efterlyser

Er det ikke nøjagtigt nok med den almindelige måling af
kapillærvirkningen? Der betyder vel ikke lidt sukkerrester ret meget.

John