ISp'ers indtjening!
Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-06-01 22:08

Hejsa!

Jeg undre mig over hvorfor der stadig flatrate isp'er i kongeriet
Danmark. Jeg synes altid man hører om at de taber penge på danske
flatrate internet brugere. Først jeg hørte om det var da Cybercity
Fastpris ubegrænset eksisterede, der tabte cybercity penge på deres
kunder. Nu også med adsl kunder?!

Er dailup så det eneste isp'erne har mulighed for at tjene penge på?

Bo Simonsen

Software is like sex - it's better when it's free!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-06-01 22:11

"Bo Simonsen" <paltas@lujer.dk> skrev i en meddelelse
> Er dailup så det eneste isp'erne har mulighed for at tjene penge på?

ISP'ere er en investering.
Jeg vil tro de fleste danske ISP'ere kører med underskud, og da de fleste er
A/S'er kan man vel finde ud af det

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-06-01 22:20

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> ISP'ere er en investering.
> Jeg vil tro de fleste danske ISP'ere kører med underskud, og da de fleste er
> A/S'er kan man vel finde ud af det

Jamen jeg forstår bare ikke hvorfor en isp vil drive en
underskudsforretning f.eks. adsl flatrate.

Jeg er skam taknemmelig nok for min flatrate forbindelse.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-06-01 22:21

> Jamen jeg forstår bare ikke hvorfor en isp vil drive en
> underskudsforretning f.eks. adsl flatrate.

På den anden side er der ingen store ISP'er der lade være med at tilbyde
ADSL

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-01 00:21

On Mon, 25 Jun 2001 23:21:07 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>På den anden side er der ingen store ISP'er der lade være med at tilbyde
>ADSL

Get2Net? De har stadigvæk en større bunke almindelige kunder. Til
trods for al den snak om ADSL, er det jo kun ca. 5% (såvidt, jeg
busker, ud fra diverse tal i pressen), der har det. Størstedelen af
resten er regulære dialup-kunder.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-01 00:22

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Get2Net?

Ja, det er undtagelsen, men har de ikke raslet med sablen?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-01 01:05

On Tue, 26 Jun 2001 01:21:59 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

>Ja, det er undtagelsen, men har de ikke raslet med sablen?

I et eller andet omfang forventes de vel at komme med diverse
udmeldinger. Konkurrencen er dog næppe blevet mindre hård med tiden.

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 26-06-01 09:03

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

> Ja, det er undtagelsen, men har de ikke raslet med sablen?

Jeg vil nødig være ny udbyder på ADSL markedet. Alle de store centraler er
solgt igennem, og markedet er benhårdt.
Sonofon's FWA (ja ja.. det er ikke DSL) satsning er jo også på netop
"tyndtbefolkede" centraler, der ikke kan bære en ADSL investering.

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Andreas

Dato : 26-06-01 11:55

On Tue, 26 Jun 2001 08:02:41 +0000 (UTC), spam_me_senseless@dot.dk
(Soeren Schroeder) wrote:

>It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

<.....>

>Jeg vil nødig være ny udbyder på ADSL markedet. Alle de store centraler er
>solgt igennem, og markedet er benhårdt.
>Sonofon's FWA (ja ja.. det er ikke DSL) satsning er jo også på netop

Næ, men jeg tror nu nok også at menigmand er ligeglad om hans
forbindelse er det ene eller det andet - bare den er hurtig og stabil.

Og det kan man vel godt kalde FWA for?

Jeg kender intet til teknikken bag men, er det ikke sådan at der er en
vis lighed mellem FWA - når man snakker om stabilitet og hastighed?

>"tyndtbefolkede" centraler, der ikke kan bære en ADSL investering.
Jeg har for kort tid siden læst en artikel i Computerworld om Sonofons
nye tiltag på bredbåndsmarkedet(eller kald det markedet for hurtige
internetforbindelser), og det var ikke mit indtryk at man ville
henvende sig til de "almindelige" forbrugere - ihvertfald ikke i
første omgang - sikkert fordi prisen ligger et stykke over hvad
lignende bredbånd og xDSL forbindelser koster i dag.

Men når nu udbygningen af FWA nettet tilsyneladende mere eller mindre
kan klares med opsætningen af nogle mindre antenner rundt om i landet,
er det så ikke således at, udbygningen vil være mindre beskostelig end
hvis det skulle have været bredbånd?

Og vil det så ikke betyde at FWA vil være attraktivt og muligt for den
"almindelige" forbruger - på sigt?

--

Med Venlig Hilsen
- Andreas

Fra : Vaeske

Dato : 26-06-01 21:58

> [...]
> hvis det skulle have været bredbånd?
>
> Og vil det så ikke betyde at FWA vil være attraktivt og muligt for den

Så vidt jeg har læst vil priserne være for 256/256 349 kr med en begrænsning
på 1000 MB og 4 Mbit / 4 MBit 1999 med begræsning på 12000 MB. Disse priser
vil gælde for 1. august, så priserne er til at betale, men ulempen er jo
begræsning på trafikken hvilket aldrig vil være optimal for folk der gerne
vil kører server og hente film ned.

Hilsen Kim

Fra : Morten Boysen

Dato : 25-06-01 22:21

"Bo Simonsen" <paltas@lujer.dk> wrote in message
> Jamen jeg forstår bare ikke hvorfor en isp vil drive en
> underskudsforretning f.eks. adsl flatrate.

Fordi det er en investering. Man regner selvfølgelig med at hive det
tabte ind igen senere. Spørgsmålet er så, om det kan lade sig gøre.

--
Morten Boysen

Fra : Andreas

Dato : 26-06-01 11:55

On Mon, 25 Jun 2001 23:20:57 +0200, "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk> wrote:

>"Bo Simonsen" <paltas@lujer.dk> wrote in message
>
>Fordi det er en investering. Man regner selvfølgelig med at hive det
>tabte ind igen senere. Spørgsmålet er så, om det kan lade sig gøre.

Tjaa, sommetider må man vel sætte penge til for at hente nogle ind,
men hvor tror du at det er f.eks TDC forventer at tjene penge?

Salg af hardware, teknikerbesøg og slige ting - for hvis jeg har læst
denne og slige tråde rigtigt så er det ihvertfald ikke på den rene
bredbåndstrafik!

--

Med Venlig Hilsen
- Andreas

Fra : Hans Pedersen

Dato : 26-06-01 10:15

On Mon, 25 Jun 2001 23:07:47 +0200, Bo Simonsen <paltas@lujer.dk>
wrote:

>Fastpris ubegrænset eksisterede, der tabte cybercity penge på deres
>kunder.

Det er fordi, for hvert minut en dial-up bruger er på nettet, skal
ISP'en betale $ til TDC.

> Nu også med adsl kunder?!

Sandsynligvis fordi ISP'erne har gennemført (og stadig gennemfører)
omfattende investeringer til udstyr/opgraderinger af telefoncentraler.
Når disse er gennemført, tror jeg vi vil opleve et prisfald, der vil
give xDSL "det fokelige gennembrud".

Hans Pedersen, Esbjerg
http://h2ns.dk
ICQ# 9178476

Fra : Andreas

Dato : 26-06-01 11:55

On Tue, 26 Jun 2001 11:14:46 +0200, Hans Pedersen
<nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote:

>Det er fordi, for hvert minut en dial-up bruger er på nettet, skal
>ISP'en betale $ til TDC.

Jamen, det er da noget værre noget værre noget?

Jeg har svært ved at se fidusen i at man, bruger en hulens masse penge
for at reklamere for, et produkt der ikke er spor indtjening på.

Man har tilsyneladende et ønske om at få et godt boost i sin
kundekreds men, når det så er sket - hvorfra skal indtjeningen så
komme?

Jeg har svært ved at gennemskue om de nye tilbud om Bredbånd som TDC i
øjeblikket markedsfører er rentable men, der må da være en forventning
om at der er penge at hente - ellers er det da dybt åndssvagt at gøre
det!

Gad egentlig godt vide hvorfor de gør det - såfremt det p.t er en
underskudsforretning - hvor er det de regner med at hente penge på den
service?

> [...]
>omfattende investeringer til udstyr/opgraderinger af telefoncentraler.
>Når disse er gennemført, tror jeg vi vil opleve et prisfald, der vil

Jeg er ikke helt enig. Sådan som jeg ser på det er indkøb og opsætning
af nyt hardware en kontinuerlig proces, og ikke en der på et givent
tidspunkt afsluttes for derefter ikke at blive genoptaget.

Udstyr går vel i stykker og skal byttes ud med noget nyt men, det er
måske bare en mindre del af den samlede omkostning?

--

Med Venlig Hilsen
- Andreas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-01 16:55

"Andreas" <not@me.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har svært ved at se fidusen i at man, bruger en hulens masse penge
> for at reklamere for, et produkt der ikke er spor indtjening på.

Man kan sagtens ønske at opbygge en tabsgivende kundeportefølje i håb om
fremtidig gevinst.

> Man har tilsyneladende et ønske om at få et godt boost i sin
> kundekreds men, når det så er sket - hvorfra skal indtjeningen så
> komme?

fremtiden

> Gad egentlig godt vide hvorfor de gør det - såfremt det p.t er en
> underskudsforretning - hvor er det de regner med at hente penge på den
> service?

fremtiden

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-01 18:39

Andreas <not@me.com> wrote:

> [...]
> øjeblikket markedsfører er rentable men, der må da være en forventning
> om at der er penge at hente - ellers er det da dybt åndssvagt at gøre

Det er jo ikke vældigt meget billigere end deres NE. En 512/128 er 100
kr./md. dyrere og det dækker næsten det sparede telefonabb.

Desuden sparer de routeren på BB.

--
René

Fra : Tim Christensen

Dato : 27-06-01 16:26

"Andreas" <not@me.com> wrote in message
> [...]

> Man har tilsyneladende et ønske om at få et godt boost i sin
> kundekreds men, når det så er sket - hvorfra skal indtjeningen så

Det er en ganske normal strategi at man inkaserer tab i en vækst fase, for
at vinde markedsandele det er på ingen måde unikt for ADSL. Se fx.
mobiltelefoni hvor man også inkaserede meget storre tab.

I fremtiden vil en lang række af de udgifter internet udbyderne har til ADSL
blive mindre, det udstyr de har på centralerne idag vil værre afskrevet og
nyt udstyr vil værre billigere, det samme vil trafikken. Produktet vil værre
mere gennemprøvet og kræve mindre support altsammen ting der nedsætter
internetudbyderens udgifter. Med flere kunder bliver driften også mere
rationelt en grundene til at de lave priser i sverige ikke holdt i længden
var jo at der ikke kom lige så mange kunder som beregnet.

ADSL har efter min overbevisning en plads på markedet i rimeligt mange år
fremover, standarder som VDSL vil kun værre tilgængeligt for folk der bor
meget tæt på centralerne og FWA er umiddelbart ikke så kostefektivt.

> [...]
> øjeblikket markedsfører er rentable men, der må da være en forventning
> om at der er penge at hente - ellers er det da dybt åndssvagt at gøre

Man forventer selvfølgelig at det bliver rentabelt i fremtiden.

> Gad egentlig godt vide hvorfor de gør det - såfremt det p.t er en
> underskudsforretning - hvor er det de regner med at hente penge på den
> service?

Som sagt er det en ganske normal strategi.

> Jeg er ikke helt enig. Sådan som jeg ser på det er indkøb og opsætning
> af nyt hardware en kontinuerlig proces, og ikke en der på et givent
> tidspunkt afsluttes for derefter ikke at blive genoptaget.

Når først ADSL-kommer ud af vækstfasen skal der ikke indvisteres i nyt
udstyr mere, der bliver jo heller ikke invisteret storre beløb i nyr dial-up
udstyr idag.

Mvh

Tim

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-06-01 21:09

On Tue, 26 Jun 2001 12:55:20 +0200, Andreas <not@me.com> wrote:

> [...]
>
>Gad egentlig godt vide hvorfor de gør det - såfremt det p.t er en
>underskudsforretning - hvor er det de regner med at hente penge på den

Dengang Sonofon var et helt nyt selskab, uden kunder, og med et meget
begranset sendenet, gav de mange penge til kunder der ville købe en
telefon, og være kunde hos dem, det var den helt store invistering, en
ren underskudsforretning af det helt store, det må have koster om ikke
en milliard, så godt der opimod. Idag har Sonofon overskud, og har tjent
invisteringen hjem, det er det samme ISP'erne forventer med ADSL
kunderne. Og Sonofon med FWA kunder, for den sagsskyld.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-01 16:56

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Det er fordi, for hvert minut en dial-up bruger er på nettet, skal
> ISP'en betale $ til TDC.

Naturligvis afhængig af aftalen med TDC

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-06-01 21:12

On Tue, 26 Jun 2001 17:55:34 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

>Naturligvis afhængig af aftalen med TDC

Kan f.eks. CC lave en aftale med TDC om at betale et fast beløb pr. md.
og så kan kunderne ringe op til CC's dail-in lige så tosset, TDC skal
ikke have mere at CC af den grund?
Jeg tvivler, men,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-06-01 21:28

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> Kan f.eks. CC lave en aftale med TDC om at betale et fast beløb pr. md.
> og så kan kunderne ringe op til CC's dail-in lige så tosset, TDC skal
> ikke have mere at CC af den grund?

Med opsætning af relevant centraludstyr på CC's regning?
Jeg ved det ikke, men jeg er overbevist om at kræmmerne i branchesalg er
åbne for ethvert tilbud
Jeg ved ikke om det vil være billigere end minuttaks, men stadig billigere
end hvis CC selv skulle indkøbe centraludstyr mm.