Maller, eller ej?
Fra : Tine Krogh

Dato : 25-06-01 21:14

Hej
Vi har haft vores 250 liters akvarie siden februar.
Der er 20 neonfisk, en flok guppyer, og et sommerfugleciclidepar. En enkelt
båndsugemalle har overlevet ud af 6, hvoraf de 5 døde en efter en.

Spørgsmålet er, om vi skal anskaffe sugemaller, fx. ancistrus - da vi har
virkelig mange alger. Eller en anden slags algeædende fisk, siamesisk
algeæder er vist ret agressiv? Kan man klare sig uden maller?
Desuden har vi tænkt os at nedsætte lysmængden og evt.
skaffe nye planter, da det især er dem, der er dækket af mørkegrønne alger.
Venlig hilsen Tine
Ps. har læst alle indlæggene om tæppealger. Kan man købe Mysteriesnegle hos
forhandleren? Og hjælper
DE mod alger?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-06-01 22:02

"Tine Krogh" <tine@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> båndsugemalle har overlevet ud af 6, hvoraf de 5 døde en efter en.
>
> Spørgsmålet er, om vi skal anskaffe sugemaller, fx. ancistrus - da vi har

Jeg synes ikke personligt at ancistrus duer til at æde alger. Brug hellere
den siamesiske, eller otocinclus spec.
Siamesisk: http://www.disky-design.dk/fish/siamensispic.html
Otocinclus: http://www.disky-design.dk/fish/otopic.html

> virkelig mange alger. Eller en anden slags algeædende fisk, siamesisk
> algeæder er vist ret agressiv? Kan man klare sig uden maller?

Det med de siamesiske algeædere skyldes de danske dyrehandleres totale
mangel på viden om fisk og lignende.
Og det problem der ligge i 'common names'

Den ægte siamesiske algeæder er uhyggelig effektiv til at æde alger, og
meget fredelig.

Desværre kalde danske dyrehandleren den såkaldte flying fox, eller kinesisk
algeæder for siamesisk algeæder.

Print evt. et billederne på denne side ud:
http://www.disky-design.dk/fish/siamensispic.html

Billederne er af ægte siamesiske algeædere.

De kan kendes ved at farven over og under den sorte stribe er ens, og
striben ender først når halefinen slutter.

> Desuden har vi tænkt os at nedsætte lysmængden og evt.
> skaffe nye planter, da det især er dem, der er dækket af mørkegrønne
alger.

Prøv at slukke lyset i 2-4 dage, det plejer at hjælpe en del på alger.

Men det er bedre at finde årsagen til agerne istedet for at forsøge at
bekæmpe dem.

Hvor tit skifter du vand ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : X - Dude

Dato : 26-06-01 21:04

Hvor har du fået fra at siamesisk algeæder er agressiv jeg har 6 stk gående
i mit 180 liters og det synes jeg bestemt ikke at de er

Hilsen Rasmus

Fra : Aardvark

Dato : 26-06-01 21:16

Mener Ancistrus er en glimrende malle at have...og ikke specielt dyr...og ej
heller svær at holde.

Men det er så bare min holdning...jeg har selv et par stykker af
disse..gående i forskellige akvarier...

/Brian

Fra : Tine Krogh

Dato : 27-06-01 21:52

1000 tak for svar fra alle!
Mine to akvariebøger (den ene er Aschehougs Akvariehåndbog) nævner begge, at
siamesisk algeæder
er teritoriale og ikke egner sig til selskabsakvariet. Overvejer alligevel
at prøve med dem, da I har gode erfaringer med dem. Otocinclus affinis er de
båndsugemaller, hvoraf de 5 sygnede hen, som jeg skrev om sidst. Er
otocinclus spec. en anden slags? Dine fotos af dem ligner fuldstændig den
ene overlevende vi har. Måske er der noget i vejen med vandet, selvom det
ifølge vores testsæt er helt ok. Kan fiskene have været syge da de kom,
eller er vores dumme alger forkerte for dem?
Problemet er, at algerne dækker planterne og kvæler dem.
Men det er rigtig nok at vi har været lidt sløsede med at skifte vand på det
sidste. Jeg tror hovedproblemet er sollys, det kræver en afdækning af
akvariet hver eftermiddag i et par timer.
venlig hilsen Tine

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-06-01 22:29

> [...]
at
> siamesisk algeæder
> er teritoriale og ikke egner sig til selskabsakvariet. Overvejer

Tja så har dem der har skrevet bøgerne heller ikke forstand på det de
snakker om (sørgeligt)

> [...]
> båndsugemaller, hvoraf de 5 sygnede hen, som jeg skrev om sidst. Er
> otocinclus spec. en anden slags? Dine fotos af dem ligner fuldstændig den

Nej det er bare Otocinclus arten.

> ene overlevende vi har. Måske er der noget i vejen med vandet, selvom det
> ifølge vores testsæt er helt ok. Kan fiskene have været syge da de kom,
> eller er vores dumme alger forkerte for dem?

De kan godt have været syge. Mange i de engelske newsgroups siger de er
skrøbelige, har dog aldrig selv haft problemmer.

> [...]
> sidste. Jeg tror hovedproblemet er sollys, det kræver en afdækning af
> akvariet hver eftermiddag i et par timer.

Hold sollyset væk, og skift 1/4 hver 14. dag. det skulle hjælpe.

Fra : ole larsen

Dato : 28-06-01 08:43

Tine Krogh skrev i meddelelsen <9hdgvp$rqg$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>sidste. Jeg tror hovedproblemet er sollys, det kræver en afdækning af
>akvariet hver eftermiddag i et par timer.
Der er tilsyneladende en del, undertegnede incl., der har haft problemer med
Otocinclus.
En forklaring går på at de har indvoldssnyltere og skal have en
metronidazol-kur. Det lyder, synes jeg, ikke sansynligt at lige netop O
skulle være værrre på det område end andre. En anden forklaring som jeg tror
mere på er at de skulle være ret selektive m.h.t. alger de vil æde og
således være på sultegrænsen når man får dem. Endvidere skulle der ikke være
føde til ret mange pr. x antal L. akvarievand.
Din algeplage lyder som blågrønne og der hjælper Ancistrus, SAE eller O.
nok ikke. Men en skrev for nyligt at Gibbiceps skulle være god ( bliver
store)

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-06-01 08:52

> [...]
eller O.
> nok ikke. Men en skrev for nyligt at Gibbiceps skulle være god

Har du noget info om den fisk ?

Fra : Niels Thrane

Dato : 28-06-01 09:14

> ( bliver store)
>
> Har du noget info om den fisk ?

Se her:

http://www.planetcatfish.com/cotm/1997-07.htm

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-06-01 09:45

> Se her:
>
> http://www.planetcatfish.com/cotm/1997-07.htm

Nå dem

Har selv haft dem, men jeg synes nu ikke de lavede noget. Kan
være mine var dovne.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-06-01 11:02

> god

snip

> Nå dem
>
> Har selv haft dem, men jeg synes nu ikke de lavede noget. Kan
> være mine var dovne.

Hej Søren

- Jeg forstår det simpelthen ikke. Er du sikker på, at det var den du havde?
Jeg fik et nyt akvarium efter at have anskaffet mig en. Den åd *alt*, hvad
der var af alger. Hele akvariumet var dækket af blågrønalger...og efter 4
dage var de pist væk. Den rene mirakkelkur.

Mvh. Renate

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-06-01 18:11

> [...]
> der var af alger. Hele akvariumet var dækket af blågrønalger...og efter 4
> dage var de pist væk. Den rene mirakkelkur.

Rimelig sikker.

Men jeg er også rimelig sikker på det ikke var blågrønne alger jeg havde, Så
det er jo nok derfor

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-06-01 18:23

> Rimelig sikker.
>
> Men jeg er også rimelig sikker på det ikke var blågrønne alger jeg havde,

> det er jo nok derfor

Hmm, det er jeg da ikke sikker på, min den æder simpelthen alt: grønne og
brune alger og sågar mine penselalger forsvinder lige så langsomt.

Renate

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 01-07-01 01:59

On Thu, 28 Jun 2001 19:22:55 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

> [...]
>
>Hmm, det er jeg da ikke sikker på, min den æder simpelthen alt: grønne og
>brune alger og sågar mine penselalger forsvinder lige så langsomt.

Den bliver jo 50 cm lang. Vil du udvide med svømmepølen

\carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 01-07-01 10:37

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 28 Jun 2001 19:22:55 +0200, "Renate Jacobsen"
> <renate@bgprint.dk> wrote:

> Den bliver jo 50 cm lang. Vil du udvide med svømmepølen

Heheh....nej, men mon ikke den kan vendes på stegepanden, når den ikke
længere kan vende i akvariumet?

Renate

Fra : Karsten Plesner

Dato : 01-07-01 12:53

"Carsten Bøhrk" wrote:

> Den bliver jo 50 cm lang. Vil du udvide med svømmepølen

Snarere 70-85 cm. Det siges i hvert fald at være størrelsen på de ynglepar, som
i stor stil bruges til opdræt i Florida, hvor der laves mange af dem.

M.v.h.
Karsten

Fra : Ludo

Dato : 01-07-01 11:19

Alge problemer kommer af for meget næring i vandet.
En god ide er at skifte 1/4 hver uge (i et stykke tid), og lade være
med at gøde med div. gødning eks. mastergrow.
Fjerne de alger du kan med hånden og vandslangen.
Se efter kvaliteten på dit lys. Et plante akv. 50 cm. høj, skal mindst
have 2 lysstofrør i god stand helst ikke over 1 år. Godt lys er
Aquarelle, det har jeg haft gode erfaringer med.

Mht. maller:

Ancistrus tidl. exenocara. Ancistrus har jeg haft/har meget gode
erfaringer med. En meget god malle til de fleste alger, samt spiser
overskudsfoder. Er meget hårdfør og ynglevillig. En meget
anbefalelsesværdig malle.

Otocinclus spec. En meget god malle til planteakv. da den ikke bliver
så stor. Spiser mange typer alger, og er meget altiv. Er ikke så
hårdfør som ancistrus, men ikke direkte sart, mine erfaringer.
Er svær at få til at yngle.
God malle til de mindre akv, samt planteakvarier.

Siamesiskalgeæder og flying fox er den samme fisk. Er Særdeles god til
alger, dog kan den give akvariet et uharmonisk billede idet den
forholdsvise store fisk svømmer forvirende rundt. Har set den optil
15cm.
Ynglevillig er den ikke.

Mystriesneglen er kanon til blågrønalger. Dog går den løs på planterne
når algerne er spist op.

Gibbecips bedere efter min mening end den siamesiskealgeæder, men
problemet med den er, at den KAN blive 50 cm. Men som som helhed er
den anbefalelsesværdig til alle akvarier. Sælg den når den bliver for
stor.

Håber Du kan bruge rådene.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 01-07-01 11:50

"Ludo" <Hors76@hotmail.com> wrote in message
[snip]

> [...]
> alger, dog kan den give akvariet et uharmonisk billede idet den
> forholdsvise store fisk svømmer forvirende rundt. Har set den optil

[snip]
Hejsa

Siamesisk algeæder og Flying Fox er ikke den samme fisk, selvom de fleste
dyrehandlere kalder siamesisk algeæder og flying fox for flying fox, og den
kinesiske algeæder for algeæder/siamesisk algeæder.

Forskellene kan læses og ses på
http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html.
Bemærk: Gyrinocheilus aymonieri (kinesisk algeæder) kan IKKE anbefales da
den er ådsel-æder som voksen. Det er den som sælges som algeæder hos mange
dyrehandlere!

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk