Udgangsforbud
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 01-12-06 08:36

I Slagelse har man reelt indført udgangsforbud efter kl. 24 for unge under
15 år. Det er jvf. min mening et godt initiativ, som jeg gerne så at
forældregrupper i social belastede boligkvarterer efterlyste hos deres
lokale politimyndighed.

Det ville dog klæde det offentlige at de så også sørgede for døgnbemanding
på socialkontoret, da unge under 15 ikke kører hjemme i en voksencelle.

Vi skal passe på at vi ikke er på vej ud på en glidebane lignende det
amerikanske system, hvor man fængsler børn, som er rendt hjemmefra inden at
man undersøger om dette kunne skyldes misbrug.

Men hvor længe hen på morgenen skal et sådant udgangsforbud så gælde? Jeg
gik jo i perioder med aviser før at jeg mødte i skole. Det kunne godt være
at jeg var ude af døren kl. 5 om morgenen i et helt reelt ærinde.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Konrad

Dato : 01-12-06 08:54

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

(...)
> Men hvor længe hen på morgenen skal et sådant udgangsforbud så gælde? Jeg
> gik jo i perioder med aviser før at jeg mødte i skole. Det kunne godt være
> at jeg var ude af døren kl. 5 om morgenen i et helt reelt ærinde.

21-03 er et bud. kl 24 er imho latterligt. Skal det gælde effektivt må det i
det mindste omhandle perioder af døgnet hvor de mindreårige er vågne.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 01-12-06 09:09

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 21-03 er et bud. kl 24 er imho latterligt. Skal det gælde effektivt må det
> det mindste omhandle perioder af døgnet hvor de mindreårige er vågne.

Kl. 21 kan være svært at nå, da der er fritidstilbud (aftenskole, idræt),
som slutter mellem 20 og 21. Ungerne skal derefter cykle hjem, hvilket nogen
gange kan få dem "over stregen". Men ellers havde det været et udemærket
tidspunkt for dem under 12-13 år. Man kan bare ikke have tidsgrænser for de
enkelte årgange, da politiet så skal bruge for meget tid på kontrol.

Man skal også passe på at det ikke bliver for tidligt. Det kan få nogle unge
til at bryde udgangsforbuddet af trods, hvilket kan have forfærdelige
konsekvenser for den enkelte unge. (Denne 14-årige pige overtrådte et
udgangsforbud efter kl. 18 som følge af en modreaktion af en voldtægt og har
nu siddet inde i længere tid end voldstægtsmanden.
http://www.isaccorp.org/visionquest/vision-quest.10.29.06.html)

Fra : Konrad

Dato : 01-12-06 09:27

> [...]
> være

> Kl. 21 kan være svært at nå, da der er fritidstilbud (aftenskole, idræt),

Det tænkte jeg også på. Men så tænkte jeg også, at hvis det virkelig er et
problem, ville det da være lidt nemmere at pålægge den lokale sportsklub at
henlægge træningen tidligere, end det er at håndhæve udgangsforbud.

> [...]
de
> enkelte årgange, da politiet så skal bruge for meget tid på kontrol.

Da jeg var ung på Bornholm og rendte rundt i Rønne eller Aakirkeby ved
nattetide var de "lokale vagtmænd" - buschuafførerne etc - mere end
opmærksomme. Man kan ikke kopiere den slags over på en storby som Slagelse,
men mon ikke initiativer som "nattevandrere" hvor forældrene selv deltager i
virkeligheden er vejen frem?

Det vi ønsker er jo at de unge får et bedre liv. Vi ønsker det bedste for
dem, ikke? En ny lov er blot en ny lov at omgå. Den vil ikke virke, tror
jeg. Men hvis man derimod aktiverer hele svineriet af "kendte" lokale, dem
som de unge kender og har respekt for - buschuafføren, pedellen, gårdvagten,
den lokale landbetjent - så tror jeg det vil give større reel effekt.

> Man skal også passe på at det ikke bliver for tidligt. Det kan få nogle
unge
> til at bryde udgangsforbuddet af trods,

Præcis.

> [...]
har
> nu siddet inde i længere tid end voldstægtsmanden.

Jeg ved ikke hvad jeg skal svare til dette.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-12-06 10:20

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> I Slagelse har man reelt indført udgangsforbud efter kl. 24 for unge
> under 15 år.

Hvorfor?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 01-12-06 10:32

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> Hvorfor?

Politiet begrunder det med de unges hærgen i byen.

Jeg synes blot at det er en overreaktion at slæbe ungen ind på politigården.
Når identiteten er fastslået, så burde ungen køres direkte ned hos de
sociale myndigheder, som skulle have døgnåben med en varmestue.

Ja, måske endda et lokalt opholdscenter beregnet til unge, hvor der ikke er
voksne kriminelle. http://www.center-validering.dk/ungdomsdomstol_app.htm#B5

Børn under 15 hører generelt ikke til ude i nattelivet efter kl. 24 og før
kl. 5.

1) De bliver for let et offer for ældre unge. (Vi, som regner os selv for
normale, synes ikke at kunne finde noget sexet ved en 12 årig, men en 16
årig har nok ikke samme opfattelse.).

2) De har ikke samme grad af ansvar (De kan ikke straffes og det ved de
godt.)

3) De har en skole at passe, som ofte starter ca. kl. 8. (Indtil 9. klasse,
hvorefter at de kan blive arbejdsmænd, hvis det er det de lyster.)

Hvis der er forældre, som ikke kan stille krav til deres unger, så bør
samfundet sende dem på kursus samme, så de kan få hjælp til at genoprette en
normalt familiemønster, hvor at der skabes respekt for begges holdninger og
husregler. Men det kræver at nogen lokaliserer familierne og det er så af en
eller anden mærkelig grund blevet politiet, som ellers har rigelig at lave.