Afskaf det repræsentative demokrati
Fra : dktekno

Dato : 30-11-06 12:35

Hvis i demokratifortalere virkelig ønsker, at have demokrati, så burde i
afskaffe dette repræsentative demokrati, og simpelthen indføre, at ALLE
borgere over 18 år pr. automatik er medlem af Folketinget, og er med til at
stemme om alle beslutninger der foretages.

Hvorfor skal kun repræsentanter være medlem af Folketinget? Hvorfor skal
ALLE ikke kunne være medlem af folketinget, og så er det folket, der udpeger
hvem der skal være ministre?

I er nogle hyklere, er i!

Fra : Konrad

Dato : 30-11-06 13:11

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message news:456ec1ee$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> ALLE ikke kunne være medlem af folketinget, og så er det folket, der udpeger

Velkommen til den lukkede. Eller også forstår du simpelthen ikke pointen med det repræsentative demokrati.

"Hvorfor skal kun repræsentanter være medlem af Folketinget?" er enten en slags provokation eller bare dybt stupidt.

Jeg troede også engang at teknokrati og direkte demokrati var vejen frem. Det tror jeg så for vidt stadigvæk - problemet er blot, at det vi har nu fungerer nærmest i verdensklasse. Danmark er nok verdens bedste land at leve i - overall - hvorfor lave om på det? Jeg mangler tungtvejende argumenter - akkurat som der skal gode argumenter til at skifte fra Windows til Apple eller Linux og vice versa.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-11-06 13:12

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor skal kun repræsentanter være medlem af Folketinget? Hvorfor skal
> ALLE ikke kunne være medlem af folketinget, og så er det folket, der

Der er mange gode grunde til at mene, at det repræsentative demokrati er et
bedre demokrati end det direkte demokrati.

Det kan umiddelbart forekomme tillokkende at gå ind for direkte demokrati -
det er jo direkte. Men hvis man analyserer problemstillingen lidt nærmere,
vil man opleve flere problemer.

For det første er der problemet med repræsentativitet - hvordan sikrer man
repræsentative beslutninger, uden at skulle trække unødvendigt hårde veksler
på befolkningen? Det skal jo ikke bare være sådan, at det kun er de særligt
interesserede, der træffer beslutningerne. Forestil dig, hvordan foreningen
af nordjyske landskabsmalere med rødt hår hurtigt kunne vedtage "Lov om
statsstøtte til
nordjyske landskabsmalere med rødt hår"...

For det andet er det ineffektivt at træffe beslutninger på denne måde.
Folkeafstemningerne om euroen tog cirka et halvt år. Det er en hel del gange
langsommere end at vende en supertanker. Hvordan sikrer vi, at vi kan nå at
reagere i tide på ting, der kræver handling her og nu?

For det tredje kræver de fleste love i dag en betydelig teknisk indsigt, og
den er dyr at tilvejebringe med 4 mio. beslutningstagere. Det skaber en
risiko for beslutninger, som er i direkte modstrid med beslutningstagernes
interesser.

For det fjerde kan man sige, at selvom samtlige 4 mio. rent faktisk stemmer,
så opnår man jo ikke nødvendigvis folkeSTYRE. Demokrati er jo opbygget af de
to dele "folk" og "styre". Men der ligger jo mere i det end, at borgerne
træffer beslutningerne. Det må jo være en naturlig konsekvens, at
beslutningerne også kan føres ud i livet (det, jeg forstår ved styring). Jeg
kan eksempelvis dårligt forestille mig, at en beslutning om at indlede et
overraskelsesangreb på Sverige ville værre effektivt, hvis det var udlagt
til folkeafstemning 3 måneder før... Det er selvfølgelig et tænkt eksempel,
men der er en grund til, at Folketingets stående udvalg afholder hemmelige
møder.

For det femte er der en idé med det repræsentative demokrati som processuel
foranstaltning. Ideen med "parlamentet" er jo at få talt (debatteret) alle
beslutningsforslag igennem, før der træffes en beslutning. Det er svært at
debattere effektivt, når der er 4 mio. debattører.

Fra : dktekno

Dato : 30-11-06 13:54

Det jeg forestiller mig er, at man via digital signatur kan logge ind på sin
medlemskonto på Christiansborgs hjemmeside. Herfra kan man så følge
lovforslag, der er blevet fremlagt.

Enhver borger kan fremsætte et forslag til et lovforslag. Dvs. en person kan
fremsætte et forslag til et lovforslag, med vedlagt argumentation for
lovforslaget. Andre interesserede der logger ind, kan så se listen over
forslag til lovforslag. Synes de, at forslaget skal til afstemning, skal de
klikke JA. Af praktiske grunde, fordi alle og enhver jo hurtigt og nemt kan
fremsætte forslag til lovforslag, så kan der hurtigt komme en meget lang
liste over forslag til lovforslag. Derfor er det ikke alle, der gider
gennemlæse alle forslagene. Mange kunne være useriøse og ligegyldige. Så
hvis et forslag til lovforslag får mere end 500 JA-stemmer inden for 1 uge,
bliver den sat på listen over lovforslag. Forslaget til lovforslag bliver
derfor til et lovforslag, hvis 500 eller flere kan stemme ja, inden for en
uge. Forslaget kommer så til debat og afstemning. 500 er et relativt lille
tal, men det er fordi listen over forslag til lovforslag hurtigt vil blive
meget lang. Især hvis nogen useriøse tumper vil lave useriøse lovforslag, og
der er nok af dem, kan listen over forslag til lovforslag hurtig blive lang.
Så det gælder ikke om, at få et lovforslag igennem som sådan hurtigst
muligt. Det gælder mere om, at finde frem til de SERIØSE lovforslag. Og det
er de færeste useriøse der vil kunne magte at få 500 stemmer inden for en
uge.

F.eks. vil man næppe få sit forslag til lovforslag om, at "alle der skriver
S i deres sætninger skal straffes med hundebid og dårlig mælk" på listen
over lovforslag, og dermed debatteret seriøst. For det er jo et klart
useriøst forslag til lovforslag, så de fleste vil jo ignorere den, sammen
med dagens 5000 andre useriøse lovforslag.

Hvis 500 kan stemme ja inden for en uge, bliver forslaget til lovforslaget
et lovforslag, og kan debatteres.

Igen vil en del jo nok undlade at være med, idet de har andet at tage sig
til. Så det kan jo næppe være 50+ % af befolkningen, der kan eller vil
stemme ja eller nej. Så igen må vi sætte et en tidsfrist med et
minimumsantal stemmer. F.eks. kan et lovforslag først blive til lov, hvis,
JA-stemmerne er i flertal efter at lovforslaget har været debatteret og
været til afstemning i 1 måned.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-11-06 13:56

> Det jeg forestiller mig er, at man via digital signatur kan logge ind på
> sin
> medlemskonto på Christiansborgs hjemmeside. Herfra kan man så følge
> lovforslag, der er blevet fremlagt.

Det er muligt, men det ændrer ikke på mine indvendinger.

> [...]
> S i deres sætninger skal straffes med hundebid og dårlig mælk" på listen
> over lovforslag, og dermed debatteret seriøst.

Risikoen er jo, at der vil blive fremsat hundredevis af tåbelig lovforslag,
som vil sande systemet til, og som vil forhindre de vigtige forslag i at
blive behandlet.

Fra : @

Dato : 30-11-06 14:36

On Thu, 30 Nov 2006 13:56:10 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

<direkte domokrti>
>Risikoen er jo, at der vil blive fremsat hundredevis af tåbelig lovforslag,

det lever vi da med allerede nu

/Albert Camus/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-11-06 16:05

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
> On Thu, 30 Nov 2006 13:56:10 +0100, "Christian R. Larsen"
> <crlarsen@hotmail.com> wrote:
>
> <direkte domokrti>
>
> det lever vi da med allerede nu

Så skulle du bare se...

Fra : Konrad

Dato : 30-11-06 14:04

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message news:456ed466$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
> Det jeg forestiller mig er, at man via digital signatur kan logge ind på sin
> medlemskonto på Christiansborgs hjemmeside. Herfra kan man så følge
> lovforslag, der er blevet fremlagt.

Det kan du i forvejen.

> [...]

> fremsætte et forslag til et lovforslag, med vedlagt argumentation for
> lovforslaget. Andre interesserede der logger ind, kan så se listen over

Hvorfor dog holde nogen ude fra demokratiet? Kun de interesserede? Kun dem med digital signatur (som kan fakes)??

>Synes de, at forslaget skal til afstemning, skal de
> klikke JA. Af praktiske grunde, fordi alle og enhver jo hurtigt og nemt kan
> fremsætte forslag til lovforslag,

Så får du en masse særlovgivning hvor dem, som har særlig interesse i et hvilket som helst givent lovforslag, jo vil være stærkt overrepræsenterede i beslutningsprocessen. Jeg tror f.eks at du hurtigt kan få samtlige medarbejdere i Dansk Supermarked - og sikkert en del af deres kunder - til at stemme for, at vi fjerner momsen på detailvarer helt. Resten af det øvrige samfund vil dog kun opleve gener Af lovforslaget.

> så kan der hurtigt komme en meget lang
> liste over forslag til lovforslag. Derfor er det ikke alle, der gider
> gennemlæse alle forslagene.

Netop. Derfor vælger vi ærgerrige politikere som gør det for os.

(...)

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-11-06 14:14

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Det kan du i forvejen.

Nej, kun Folketingets medlemmer og regeringen kan fremsætte lovforslag.

Fra : Konrad

Dato : 30-11-06 14:30

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message news:456edab2$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, kun Folketingets medlemmer og regeringen kan fremsætte lovforslag.

Det passer jo ikke. Enhver kan stille lovforslag op - det er blot kun de folkevalgte som kan vedtage dem. Det er f.eks derfor der nogle gange er mennesker der gider at samle underskrifter ind imod porno, trafikdrab osv. De kunne naturligvis bede deres lokale politikere om at foreslå hvad de nu mener er rigtigt - men har du 100.000 underskrifter i ryggen virker det lidt mere seriøst.

Jeg kan - og må - gå op til Folketinget i morgen og foreslå en ny lov. Det er min demokratiske ret. Sandsynligheden for at det bliver vedtaget når jeg hverken er allieret med et parti eller en befolkningsgruppe er dog lig nul.

Du må meget gerne skrive "nej" hvis min måske naive antagelse er forkert. I min optik skal "repræsentativt" tages meget alvorligt.

Som dktekno - og dig, ved jeg - havde jeg engang vildfarelser omkring direkte demokrati og teknokrati. Men det var inden jeg forstod hvor stærkt vores nuværende system egentlig er.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-11-06 15:37

> [...]

Du må meget gerne skrive "nej" hvis min måske naive antagelse er forkert. I
min optik skal "repræsentativt" tages meget alvorligt.

Du tager fejl Konrad. I følge grundloven kan kun folketingsmedlemmer
fremsætte lovforslag.

"§ 41
Stk. 1.
Ethvert medlem af folketinget er berettiget til at fremsætte forslag til
love og andre beslutninger. "

I praksis udmøntes det sådan:

"Både regeringen og oppositionen kan fremsætte et lovforslag. Lovforslag,
som oppositionen fremsætter, kaldes private forslag.
Hovedparten af lovforslagene fremsættes af regeringen.
I stedet for et lovforslag kan oppositionen fremsætte et beslutningsforslag.
Hvis det vedtages, pålægges regeringen at fremsætte et lovforslag, der
svarer til indholdet af beslutningsforslaget.
Som regel anvender oppositionen den form. Det medfører, at det er regeringen
og dermed embedsmændene i de respektive ministerier, der står for den
tekniske udformning af lovforslaget."
Ovenstående citat er fra Beskæftigelsesministeriets spørgsmål og svar side.

Så det eneste du kan gøre er at gå til et folketingsmedlem og bede
vedkommende om at fremsætte et lovforslag.

Jan

Fra : Konrad

Dato : 01-12-06 06:32

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Så det eneste du kan gøre er at gå til et folketingsmedlem og bede
> vedkommende om at fremsætte et lovforslag.

Netop. Hvad skulle dog forhindre mig i det? Så intet er jo vundet på den
front, hvis man følger dkteknos vision. Mange love er direkte inspireret af
ydre pres.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-12-06 10:34

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Netop. Hvad skulle dog forhindre mig i det? Så intet er jo vundet på den
> front, hvis man følger dkteknos vision. Mange love er direkte inspireret

Der er nu alligevel en ret stor forskel. Dit folketingsmedlem kan sige,
Jamen det er da en god ting, Konrad. Og så i øvrigt ignorere dig totalt, da
de i følge Grundloven kun er bundet af deres egenm overbevisning. Eller
han/hun kan være flink og forklare dig, at dit forslag måske ikke er
gennemtænkt.

For at sætte lighedstegn med drteknos idé, vill det kræve at
folketingsmedlemmene var forpligtede til at fremlægge samtlige forslag som
de fik fra deres vælgere i folketingssalen.

Jan

Fra : Konrad

Dato : 01-12-06 21:30

> [...]
> de i følge Grundloven kun er bundet af deres egenm overbevisning. Eller
> han/hun kan være flink og forklare dig, at dit forslag måske ikke er

Jeg HAR gennemtænkt dette. Jeg tror simpelthen ikke at et
allemands-"demokrati" kan fungere bedre end et repræsentativt. Det lyder
naturligvis tillokkende at man kan foreslå sine egne love - men hånden på
hjertet, kan du det? Jeg er altså ekstremt intelligent og scorer nemt 135 på
mensas test EFTER 3 øl. Men jeg mener ikke at jeg er i stand til at strikke
et lovforslag sammen. Det er da lidt nemmere at lade dem der ved noget om
det - dem som er inde i "gamet" og kender paragrafferne - om at gøre det.
Det kan være vores politikere er idioter - det er flere af dem også - men
dec kan noget jeg ikke kan : Formulere en lov! Jeg kan så UDSTIKKE
retningslinierne for en lov - de effektuerer den så blot, hvis den er god
nok.

> For at sætte lighedstegn med drteknos idé, vill det kræve at
> folketingsmedlemmene var forpligtede til at fremlægge samtlige forslag som
> de fik fra deres vælgere i folketingssalen.

Hmm. God pointe. Hvad svarer man til det?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-12-06 01:15

> [...]
> dec kan noget jeg ikke kan : Formulere en lov! Jeg kan så UDSTIKKE
> retningslinierne for en lov - de effektuerer den så blot, hvis den er god

Min pointe var bare, at du påstod at vi allerede havde de muligheder som
drtekno ønsker, men det har vi faktisk ikke. Andre steder i tråden har jeg
påpeget, at jeg synes at direkte demokrati er fuldstændigt uanvendeligt i et
komplekst samfund.

Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-11-06 16:04

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
"Det passer jo ikke. Enhver kan stille lovforslag op - det er blot kun de
folkevalgte som kan vedtage dem."

Nej. Du kan stille lovforslag alt det, du vil, men de kommer ikke til
afstemning.

Fra : Konrad

Dato : 01-12-06 19:28

> [...]
> folkevalgte som kan vedtage dem."
>
> Nej. Du kan stille lovforslag alt det, du vil, men de kommer ikke til

Det er noget helt andet. Hvis dktekno virkelig forestiller sig et miljø hvor
vi alle kan stille forslag på lige fod - så er der ikke så meget at
diskutere.

Vedkommende har næppe hørt om fænomener såsom "begrundelse" og
"bemærkninger" i et lovforslag.

Vi lever i en virkelighed hvor 9 ud af 10 lovforslag aldrig kommer til 3
behandling. Hvor 3 behandling indebærer en begrundelsesproces (ift det jeg
ved) og hvor domstolene skal udmønte den vedtagne lov i praksis ift
bemærkningerne.

Jeg har svært ved at forestille mig at et sammesurium af små konger kan gøre
det bedre. dktekno hyler op om at han er Asperger og ingen forstår ham. Hvem
er ikke det, og hvem har ikke oplevet det? Tag jer nu sammen, for helvede.

Er alle herinde misforståede?

Fra : @

Dato : 30-11-06 14:39

On Thu, 30 Nov 2006 14:13:33 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Nej,

jo

>kun Folketingets medlemmer og regeringen kan fremsætte lovforslag.

læg mærke til "Fremsætte forslag til et lovforslag"

DVS. man fremsætter(sender) et forslag til en lov til en af
folketingets medlemmer som så kan vælge at gå videre med forslaget
/Albert Camus/

Fra : Konrad

Dato : 01-12-06 06:33

> DVS. man fremsætter(sender) et forslag til en lov til en af
> folketingets medlemmer som så kan vælge at gå videre med forslaget

Lige netop. Skulle en emailadresse eller et "login" være mere brugbart? Jeg
tvivler.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-11-06 16:05

> [...]

> DVS. man fremsætter(sender) et forslag til en lov til en af
> folketingets medlemmer som så kan vælge at gå videre med forslaget

Det er jo uinteressant.

Fra : Konrad

Dato : 01-12-06 19:45

> "@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> Nej.

Du forveksler muligheden med beslutningskompetencen. Jeg ved godt jeg ikke
reelt kan få noget igennem i FT, men formelt kan jeg. Det er bare at kaste
forslaget på bordet, derinde på Borgen.

> Det er jo uinteressant.

Nej. Hvis man tager dktekno alvorligt rammer det en pæl igennem hans
begrebsverden.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-11-06 14:16

> [...]
> med dagens 5000 andre useriøse lovforslag.
>
> Hvis 500 kan stemme ja inden for en uge, bliver forslaget til lovforslaget

Jeg er bange for, at der ville komme mange meningsløse forslag. Fx kunnn man
nok hurtigt finde 500 hønseavlere, der ville støtte et lovforslagsforslag om
fordelesbehandling af hønseavlen i forhold til andre landbrugsprduktioner,
og så skulle det behandles. Det vil sige at hele beflolkningen skal til at
læse et sådant lovforslag, sætte sig ind i præmisserne bag det, gennemregne
konsekvenserne af det, og endeligt stemme om det?

Vi ville aldrig få tid til andet end at gå på nettet og deltage i
lovarbejde. Repræsentativt demokrati er måske ikke iddeelt, men det er nok
den bedste styreform i et komplekst samfund.

Jan

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-11-06 14:15

dktekno skrev:
> [...]
> ALLE ikke kunne være medlem af folketinget, og så er det folket, der udpeger

Jeg tror at det som dtekno i virkeligheden gerne vil, er at have anarki
frem for et demokrati. Der er ingen tvivl om at den et repræsentativt
demokrati er den bedste form for processtyring. Hvis alle mennesker
skulle stille forslag til folketinget om alt muligt ville det føre til
en fuldstændig uoverskuelig styring af staten. Hvis alle skulle have
mulighed for at stemme for eller imod et forslag ville det IMHO i
højere grad basere sig på tilfældigheder og uvidenhed hvorvidt at et
forslag ville blive vedtaget eller ej.

Det er sådan lidt frustrerende at dtekno bliver ved med at bringe
dette her op igen og igen, når vi bliver ved at forsøge at forklare
ham at det vil være en ualmindelig dårlig ide at ændre det
repræsentative demokrati. Vi kan sidde og bekræfte hinanden i at
dteknos ideer er hovedløse men vi får tilsyneladende aldrig banket
ind i hovedet på dtekno, uanset hvor store anstrengelser vi end gør
os, at hans ideer bare ikke fungerer og ikke fører til andet end til
anarki og uhensigtsmæssig statsstyring.

Jeg fatter ikke hvorfor at dtekno har sådan et anstrengt forhold til
det repræsentative demokrati og tænker stadig en del på om han i
virkeligheden har en helt anden dagsorden end han giver udtryk for

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-11-06 14:18

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg tror at det som dtekno i virkeligheden gerne vil, er at have anarki
>frem for et demokrati.

Eller måske et idioti...