Det gule sygesikringsbevis
Fra : Neuman

Dato : 24-11-06 11:47

Hej gruppe

Lige for tiden har vi en studerende fra udlandet som er i
virksomhedspraktik.
I forbindelse med hans ophold her i landet har han fået udstedt et
sygesikringskort som vi fleste vel render rundt med.

Der er ingen udløbsdato angivet på kortet, så hvordan sikrer staten sig at
kortene ikke bliver misbrugt når den studerende er taget hjem igen?

Jeg har lige læst at vi sidste år havde over 10.000 udenlandske studerende.
Det løber vel op i et anseeligt antal personer i udlandet som har et dansk
sygesikringskort efter ganske få år?

Nogen der ved hvordan man sikrer sig mod misbrug?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-06 13:28

Neuman <neuman@hotmail.com> wrote:

> [...]
> sygesikringskort efter ganske få år?
>
> Nogen der ved hvordan man sikrer sig mod misbrug?

Han er jo registreret på CPR-nummer, som står på kortet, og på dette
nummer kan man jo slå hans 'status' op ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Neuman

Dato : 25-11-06 04:10

> Han er jo registreret på CPR-nummer, som står på kortet, og på dette
> nummer kan man jo slå hans 'status' op ...

Er det noget du med sikkerhed ved at en udenlandsk myndighed kan? Nu har jeg
aldrig selv haft brug for kortet i udlandet så jeg ved ikke hvad proceduren
er efter man har fremvist kortet.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-06 04:40

> [...]

> aldrig selv haft brug for kortet i udlandet så jeg ved ikke hvad proceduren

Det er vel ikke hvad en udenlandsk myndighed gør, men hvad en dansk
myndighed gør ... og et sygesikringskort er altså ikke et pas, og har da
ikke engang et billede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Neuman

Dato : 25-11-06 04:48

> Det er vel ikke hvad en udenlandsk myndighed gør, men hvad en dansk
> myndighed gør ... og et sygesikringskort er altså ikke et pas, og har da
> ikke engang et billede.

Som sagt, jeg ved ikke hvad praksis er. Min formodning ligger kun i at man
opsøger en læge, viser kortet og bliver behandlet. Regningen sendes så
efterfølgende til DK. Jeg aner ikke om lægen er forpligtet til at undersøge
status for personen inden behandling påbegyndes for at kunne være sikker på
at blive betalt af den danske sygesikring.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-06 05:46

> [...]

> status for personen inden behandling påbegyndes for at kunne være sikker på
> at blive betalt af den danske sygesikring.

Mig bekendt 'opsøger man ikke en læge og bliver behandlet'. Man finder
et hospital eller en læge som er omfattet af den offentlige sygesikring
i det pågældende udland. Man betaler sin regning til læge eller
hospital, tager kvitteringerne med til Danmark, hvor de refunderes, idet
der dog først fradrages den 'brugerbetaling' der findes i det pågældende
udland.

Derudover gælder kortet kun ved ferierejser på mindre end en måned. Ved
ophold på op til et år skal man have et såkaldt EU-sygesikringsbevis.

<http://www.danmark.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/SAMFUNDSNOEGL
EN_NEM1/FERIE_OG_TURISME_NEM1390972/FERIE_I_UDLANDET_NEM1390981/SYGESIKR
INGENS_DAEKNING_I_UDLANDET_NEM1390985>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Neuman

Dato : 25-11-06 05:57

> [...]
> hospital, tager kvitteringerne med til Danmark, hvor de refunderes, idet
> der dog først fradrages den 'brugerbetaling' der findes i det pågældende

OK, tak for svar. Hvis man først lægger ud og får refunderet ved hjemkomst
er der jo ingen problemer
(Her fatter jeg så ikke idéen med at man skal fremvise kortet i udlandet ved
behandling hvis man alligevel skal huske sine kvitteringer)

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-06 06:58

> [...]

> (Her fatter jeg så ikke idéen med at man skal fremvise kortet i udlandet ved
> behandling hvis man alligevel skal huske sine kvitteringer)

Måske skal der benyttes særlige kvitterings-blanketter? Jeg aner det
ikke, og jeg har aldrig oplevet at blive syg i udlandet. Bortset fra
lidt 'dagen derpå' kvalme .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-11-06 18:09

Neuman wrote:
> [...]
> som har et dansk sygesikringskort efter ganske få år?
>
> Nogen der ved hvordan man sikrer sig mod misbrug?

Mjae .. som med et dankort. Der skal jo svar til fra den anden ende.

Kun enkelte med "fluesmække"r ville kunne narres

Er det virkeligt sandt at du ikke selv kunne tænke så langt?

/FL

Fra : Neuman

Dato : 25-11-06 04:06

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Mjae .. som med et dankort. Der skal jo svar til fra den anden ende.

Så du er helt sikker på at magnetstriben bliver brugt i Italien?

> Er det virkeligt sandt at du ikke selv kunne tænke så langt?

Hvad fanden er det for en måde at svare på?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-06 16:10

Neuman wrote:
> "Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Så du er helt sikker på at magnetstriben bliver brugt i Italien?

Næe .. Men bare rolig. Italienerne giver ingen gratis behandlinger uden
sikkerhed. Regn med det.

> Hvad fanden er det for en måde at svare på?

At man forsøger at gøre noget til et problem som ikke er der, eller er
minimalt - Det er jo åbenbart din måde at tænke på.

/FL

Fra : Neuman

Dato : 25-11-06 16:25

> At man forsøger at gøre noget til et problem som ikke er der, eller er
> minimalt - Det er jo åbenbart din måde at tænke på.

Jeg ved ikke hvordan det foregår og derfor er det vel i orden at spørge?
Desuden ER der vel en del problemer skabt i tidens løb fordi nogen lige
glemte at tænke sig om. Og når vi så samtidigt ser hvor usympatiske, anløbne
og tyvagtige personer der findes i landet (til dels omkring venstrefløjen)
er det vel i orden at stille et spørgsmål for at blive oplyst. Det er vel
sådan set dét som grupperne her er til. Men jeg vil da undlade at forvente
der kommer andet end lamme svar fra din side.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-06 16:38

Neuman wrote:
> [...]
> for at blive oplyst. Det er vel sådan set dét som grupperne her er
> til. Men jeg vil da undlade at forvente der kommer andet end lamme

Jae .. når man ikke har evnerne til at gennemskue selv simple og enkle
problemstillinger - så må man jo spørge ...

/FL

Fra : Neuman

Dato : 25-11-06 17:03

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> Jae .. når man ikke har evnerne til at gennemskue selv simple og enkle
> problemstillinger - så må man jo spørge ...

Ja det bunder nok i at jeg er ryger, ik? Tsk....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-11-06 23:25

Neuman wrote:

> Ja det bunder nok i at jeg er ryger, ik? Tsk....

Næe .. Problemstillingen er omvendt. Du er ikke i stand til at gennemskue
sammenhænge - derfor ryger du ..

/FL