Indeklima. Tro ej statistik. Lær af Glistr~
Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-06 08:46

Indeklima. Tro ej statistik. Lær af Glistrup-effektivitet og af
Jagtvej69

DR-Penge har ladet konsulenter med arkitektuddannelse måle betydning
af storrum og larm og lugt.

Man har målt, hvor mange anslag pr minut de kunne skrive på tastaturet
og hvor mange regnestykker, de kunne løse i timen, og "overraskelsen"

lyder, at DER ER PENGE AT SPARE FOR ARBEJDSGIVEREN ved at give
medarbejdere eget kontor , og undgå at ledningerne bag komputeren er
en "slangefarm" hvor der ikke kan støves af ofte nok og derfor pustes
støv op og det "irriterer luftvejene" (jeg har aldrig støvet af i mit
hjem og har ingen problemer - har du?)

Engang udførte ergonomi-forskeren Hawthorne fra Western Electrik en
test af lodde-damers produktion af prints pr døgn, hvis man "forbedrede"(læs
: ændrede) belysning og bordhøjde m.m..

Den meget respekterede test viste, at alle ændringer gav øget
produktivitet, også når man ændrede tilbage til status quo.

AT medarbejderne, der jo ser chefen som et forældresubstitut, oplever
noget positivt i den opmærksomhed ,som det er at der bekostes en
reform af arbejdsmiljøet, er ikke overraskende. Og når man får
opmærksomhed og ros, så opper man sig.

Da håndværkere fik krav om skurvogne, øgedes øldrikning , kaffepauser
og snak, og jeg tror at storrum, hvor man ved, at kollegaers kritiske
blik hviler på dig, ofte betyder en øget indsats.

Men som med alle generelle regler og statistik, er fejlkilderne
enorme.

Glistrup havde i årtier boet i kæmpevillaen ved Skovbrynet-stationen
på Nærumbanen . hvis endestation min far og mor boede nærved1964-92 og
længe før han blev kendt, havde min mor været overrasket over hans
koncentration om medbragte papirbunker i togene fra Nørreport til
Skovbrynet.

Når jeg sad på Glistrups kontor på Christiansborg og sorterede hans
sagsmapper for ham, så imponeredes jeg over hans evne til at lade sig
afbryde af opringniner fra journalister og samme sekund han lagde
røret på, fortsatte han lige hvor han slap med det papirnusseri, som
opringningen havde afbrudt ham i.

Ikke som os andre SVAGT-MOTIVEREDE der benytter en afbrydelse til lige
at tage en slapper.

Jagtvej69 og BjelkesAlle46 er huse helt uden funktionelle fejl.
FAGFOLK ser dog behov for en masse "håndværksmæssig vedligeholdelse" -
for det første er 2-12 mio kr angivet som minimums udgifter til "lovliggørelse",
hvis kommunens håndværkere skal bringe "up to date" - men der er intet
ulovligt nogen af stederne - der er blot afvigelser fra
entreprenør-smag a la Helt Solgt Hammerslag TV.(mine lejere har ønsket
tagrumisolering og påstod at min brug af flamingoskum er "ulovlig" men
den er ikke engang brandfarlig, eftersom der er tildækning så brand
kan kun starte ved ydre materialer ikke ved styroporplasten.
Håndværkere lyver, at det bekvemme materiale er "ulovligt" som om det
var strafbart, men højst kan man risikere nedsat
brandforsikringserstatning, hvis det risikable materiales anvendelse
har været udslagsgivende ved brands udvikling.

Rockwool er god løsning, hvor vand kan slippe ind, men porøse
celulosematerialer er næsten så gode, når ikke risiko for råd. Og love
er især cirkulærer/regulativer og aldrig med strafbestemmelse. Selvom
håndværkere har presset på for, at det skal kunne straffes ikke at
forny alt tit, ofte og professionelt-up-to-date, dyrt.)

At visse forsikringsselskaber har afvist svampeforsikring af mit hus
er sket ved, at de fra fortovet har set på det og besluttet, at det
ville de ikke forsikre, og låneafslag har været lige så overfladiske,
i de fleste tilfælde. Grundige undersøgere har fundet INTET
KRITISABELT.

Men DR-arkitektkonsulenterne ville aldrig godkende noget her, selvom
funktion er i top.

OM STATISTIK

" Kendsgerningner er stædige størrelser, men statistik er mere
eftergivende Laurence J.

" Med statistik kan man bevise alt - også det modsatte.
James Callaghan

" Sandheden gør ikke så megen Gavn i Verden, som dens Skin gør
Skade. La Rochefouceauld

" Statistik er en stor løgn, der består af lutter små
sandheder. Lionel Strachey

" Statistik kan ikke erstatte dømmekraft. The doctor treats the
patient while nature cures the disease. Voltaire

" Man kan kun have tiltro til en statistik, når man selv har
forfalsket den. Winston Churchill