Karteldannelse bør gøres ulovligt
Fra : dktekno

Dato : 19-11-06 14:30

Karteldannelse svækker konkurrencen. Det bør gøres ulovligt. Hvorfor er
politikerne så meget imod, at ulovliggøre karteldannelse?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 14:45

dktekno wrote:
> Karteldannelse svækker konkurrencen. Det bør gøres ulovligt. Hvorfor
> er politikerne så meget imod, at ulovliggøre karteldannelse?

Fordi denne regering er gennemsyret af kammerateri og nepotisme.

Se med jobkartellerne hvor alle større it-virksomheder i DK har hemmelige
aftaler om ikke at ansætte hinandens medarbejdere. Faktisk så meget aftale,
at den de skulle betale halve og hele millioner hvis de ansatte hinandens
medarbejdere.

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 15:26

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi denne regering er gennemsyret af kammerateri og nepotisme.

Hallo du.. Det er ikke social-desperaterne, der sidder i regering.
Hvor ser du nepotisme og kammerateri have forbindelse til den nuværende
regering?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 15:57

Jim wrote:
> [...]
>>
> Hallo du.. Det er ikke social-desperaterne, der sidder i regering.
> Hvor ser du nepotisme og kammerateri have forbindelse til den

Hans Schmidts tilgodeseen til egen kreds med masser af støtte givet udenom
udvalget.

Hjort Fredriksen der ikke vil lovgive om jobkarteller selv de skriger til
himlen

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 16:07

> Hans Schmidts tilgodeseen til egen kreds med masser af støtte givet udenom
> udvalget.

Kan du ikke genopfriske min hukommelse.
Hvem er Hans Schmidt?

> Hjort Fredriksen der ikke vil lovgive om jobkarteller selv de skriger til
> himlen

Og det har med nepotisme og kammerateri at gøre?

Fra : joakim

Dato : 19-11-06 15:06

Karteldannelser _er_ ulovlige.

Fra : Kim2000

Dato : 19-11-06 15:10

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Karteldannelse svækker konkurrencen. Det bør gøres ulovligt. Hvorfor er
> politikerne så meget imod, at ulovliggøre karteldannelse?

kartler er ulovlige, så den sag er hurtig færdigdebatteret.
mvh
Kim

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 15:16

Kim2000 wrote:
> "dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> kartler er ulovlige, så den sag er hurtig færdigdebatteret.

Ikke når det drejer sig om jobkarteller.

/FL

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-11-06 16:47

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> writes:

> Ikke når det drejer sig om jobkarteller.

Tænker du på fagforeninger?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> -Alt om geocaching

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 16:57

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Tænker du på fagforeninger?

Tænker du på arbejdsgiverforeninger da?

/FL

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-11-06 17:59

> Tænker du på arbejdsgiverforeninger da?

Nej, jeg spørger om hvad du mener med jobkarteller? De gængse
karteldannelser er jo noget der har til hensigt at sætte den frie
konkurrence ud af kraft, og dermed sætte en bestemt pris på en
ydelse. Det eneste jeg kan komme i tanke om der matcher den
definition, når man hægter "job" på er fagforeningerne.

Bortset fra at karteller - i det mindste de ulovlige - altid findes
på udbudssiden, kunne det v el også tænkes at være
arbejdsgiverforenignerne.

Hvis det ikke er nogen af ovenstående, hvad mener du så?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 19:23

> [...]
> på udbudssiden, kunne det v el også tænkes at være
> arbejdsgiverforenignerne.
>
> Hvis det ikke er nogen af ovenstående, hvad mener du så?

http://www.computerworld.dk/art/36633?a=fp&i=1

/FL

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-11-06 19:54

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> writes:

> http://www.computerworld.dk/art/36633?a=fp&i=1

Er det ikke lidt voldsomt at kalde det en karteldannelse?

Vi kan hurtigt blive enige om at det er en måde at omgå
funktionærlovens kompensation for konkurrence- og kunde-klausuler på,
men det er jo ikke nær udbredt nok til at være et kartel.

Uanset hvad vi så ellersmener det skal kaldes, vil jeg mene at det er
et problem der bør løses på samme måde som for ovennævnte klausulers
vedkommende, nemlig noget der kun kan ske for nøglemedarbejdere, og
kun efter kompensation for den begrænsede mobilitet i spærreperioden.

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-06 01:01

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message
> [...]

> vedkommende, nemlig noget der kun kan ske for nøglemedarbejdere, og
> kun efter kompensation for den begrænsede mobilitet i

Lappeskrædderi på lappeskrædderi er opskriften på vildtvoksende
lovjungles knopskydning - og skadelig
_: for kun advokater kan gennemskue:_

Lad os stile mod gennemsigtigt samfund med forståelige byttehandler,
der er til fordel for begge parter

Men da religion opstod, handlede det om at blåstemple en særlig
normalitet, og de normale er et kartel, der chikanerer de såkaldt
sindsyge, de unormale

Alle baserer vi selvrespekt på en særlig rethaveriskhed om, at
afvigere er umoralske og "TAk Gud at jeg ikke er som dem"

Afskaf lovjungle vedr stat - og moraliseren vedr privatliv

Viljen til magt får interessegrupper til at danne karteller, og det
kan aldrig stoppes, men staten bør ikke udstrække jura til at beskytte
pjat-aftaler. Kun stop for vold, tyveri , tyvsk bedrag, og fremme af
skoler, veje , skadestuebehandling og lignende er gode statsopgaver.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-06 23:59

> [...]
> på udbudssiden, kunne det v el også tænkes at være
> arbejdsgiverforenignerne.
>
> Hvis det ikke er nogen af ovenstående, hvad mener du så?

Patenter og copyright-afgifter er et indgreb i markedets fri
prisdannelse og er i USA blevet sammenlignet med deres
anti-trust-lovgivning som jo er anti-kartel-lovgivning. Som er et slag
i luften og aldrig har generet de firmaer der ejer partierne.

Et umådelig problem med anti-kartel-indgreb er at du skal spore alle
teleonsamtaler i de involveredes levetid og før da evt ,
for at afsløre at sammensværgelsen er arrangeret.

At kvinder tager ægteskab og sex så godt betalt er vel uetisk, efter
trådstarterens mening?

Sålænge røverbaroner ikke indfører ejerskab på luftens ilt og
brøndenes vand må man leve med underhåndsaftaler - hvis fly er for
dyrt må du bile, hvis metro er for dyrt må du cykle.. C'est la vie.

"People of the same trade seldom meet together, even for merriment and
diversion, but the conversation ends in a conspiracy against the
public, or in some contrivance to raise prices.Adam Smith

Wikipedia er ikke fri - hvis en sammensværgelse ikke ønsker Glistrup
omtalt korrekt, så bliver han ikke omtalt korrekt.

Fra : Egon Stich

Dato : 19-11-06 16:56

> "dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> kartler er ulovlige, så den sag er hurtig færdigdebatteret.
> mvh
> Kim

Måske for en naivist.
Prøv at se lidt på byggegranchen?
Det er da et kartel, der vil noget.

MVH
Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 17:28

Egon Stich wrote:

> Måske for en naivist.
> Prøv at se lidt på byggegranchen?
> Det er da et kartel, der vil noget.

Mjae .. At noget er ulovligt og det dermed udiskuterbart er ikke holdbart.
Megen karteldannelse sker på trods af ulovligheden

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 17:49

> Mjae .. At noget er ulovligt og det dermed udiskuterbart er ikke holdbart.
> Megen karteldannelse sker på trods af ulovligheden

Måske skulle vi sætte spot på kartel-virksomheden i de danske fagforbund.
Så vil vi se en hoffa-lignende magtudøvelse overfor medlemmer og folk, der
søger ansættelse i virksomheder med ansatte inden for eks. HK, 3F og Dansk
Metal.
Når alt det er på plads, så kan vi begynde at diskutere klausuler på
ansættelseskontrakter.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 19:24

Jim wrote:
> [...]
> inden for eks. HK, 3F og Dansk Metal.
> Når alt det er på plads, så kan vi begynde at diskutere klausuler på

Er det du kalder Hoffa-kontrakter hemmelige da?

Kan du give eksempler på denne magtudøvelse?

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 19:31

> Er det du kalder Hoffa-kontrakter hemmelige da?

Hoffa-kontrakter har jeg vist ikke nævnt noget om.

> Kan du give eksempler på denne magtudøvelse?

Prøv at søge arbejde på Danfoss i produktionen uden at være melem af en
fagforening.
Fortæl så dine nye kolleger, at du ikke er medlem af en fagforening, hvis du
når så langt.
Så skal du se løjer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 19:56

Jim wrote:

> [...]
> en fagforening.
> Fortæl så dine nye kolleger, at du ikke er medlem af en fagforening,

og det kommer som et chok for den ansatte?

Du er godt klar over hvordan jobkarteller virker? Der var vi en del, der
arbejdede i store danske IT-virksomheder. Mange af mine dygtige kollegeer
søgte andetsteds hen. Jeg var ganske tilfreds og fik en ret høj løn, og
havde næsten som det passede mig. Andre der søgte væk og over til andre
velrenommerede store gode virksomheder fik aldrig jobbet. Ved du hvorfor?

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 20:04

> [...]
> havde næsten som det passede mig. Andre der søgte væk og over til andre
> velrenommerede store gode virksomheder fik aldrig jobbet. Ved du hvorfor?

Pga. en konkurrenceklausul.
Sådan en har jeg også skrevet under på for mange år siden.
Den fik så ingen konsekvens, da jeg gik solo.. (blev selvstændig).

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 21:41

Jim wrote:
> [...]
> Sådan en har jeg også skrevet under på for mange år siden.
> Den fik så ingen konsekvens, da jeg gik solo.. (blev selvstændig).

Det har intet med konkurrenceklausuler som er velbeskrevet i
funktionærloven.

Dette er hemmelige aftaler som ingen lønmodtagere kendte eksistensen af før
her for et par mdr siden.

Konkurrenceklausuler er bekrevet i din ansættelseskontrakt.

/FL

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 21:42

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-06 01:08

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in message

> [...]
> ret høj løn, og havde næsten som det passede mig. Andre der søgte
> væk og over til andre velrenommerede store gode virksomheder fik

Man skal se på tingene i et _langt_ tidsperspektiv

Og så er løsningen altid at mindske statens indblanding

Min mor kom altid hjem fra stormagasinet og klagede "der sku forbydes
at tage så høj pris" for dit og dat.

Men fri prisdannelse gavner alle

Adam Smith britisk økonom-filosof 1710-1770

"På et frit marked fører egoisme til dygtig kapitalisme , der skaber
job for andre og varer til endnu flere, så godhed skabes af en
guddommelig "usynlig hånd". Adam Smith

" Slaveri forsvandt fordi arbejde udført af frie mænd i det
lange løb er billigere end det, der er udført af trælle, livegne og
slaver i lænker.Adam Smith

Når handlende stiller lovforslag om handelsregulering, har de ofte
interesse i at bedrage og endog undertrykke offentligheden, og ved
mange lejligheder har de både bedraget og undertrykt folket. Adam
Smith

Det er ikke på grund af slagterens, ølbryggerens eller bagerens
godgørenhed, at vi forventer at få mad på bordet, men fordi dette er i
deres egen interesse. Vi henvender os ikke til deres
menneskekærlighed, men til deres selviskhed, og taler aldrig til dem
om vores egne behov, men om deres egen vinding. Adam Smith

Spillet kvinder spiller er mænd. Adam Smith

Every man, as long as he does not violate the laws of
justice, is left perfectly free to pursue his own interest in his own
way, and to bring both his industry and capital into competition with
those of any other man, or order of men. Adam Smith

There is no art which one government sooner learns of
another than that of draining money from the pockets of the people.
Adam Smith

Man, an animal that makes bargains.Adam Smith

Fra : Egon Stich

Dato : 20-11-06 13:41

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpals.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Metal.
> Når alt det er på plads, så kan vi begynde at diskutere klausuler på

Hold dog op med dette idioti..!!!

Sagerne er usammenlignelige.

Jeg fatter ikke, hvorledes dette kan misopfattes af personer, dér
tilsyneladende er i stand til at betjene et tastatur?
Dette kræver jo dog en hvis opfattelse af sammenhænge.

Egon

Fra : Jim

Dato : 20-11-06 16:06

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsyneladende er i stand til at betjene et tastatur?
> Dette kræver jo dog en hvis opfattelse af sammenhænge.

Så må du forklare din socialisme bedre, så vi kan forstå den.
LO er da ren og skær kartel-virksomhed.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-11-06 16:12

Jim wrote:
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Så må du forklare din socialisme bedre, så vi kan forstå den.
> LO er da ren og skær kartel-virksomhed.

Men DA er ikke?

/FL

Fra : Jim

Dato : 20-11-06 16:17

> Men DA er ikke?

Kender jeg ikke noget til.

Fra : Egon Stich

Dato : 20-11-06 19:54

> [...]
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Så må du forklare din socialisme bedre, så vi kan forstå den.

Overfor mennesker med dine særprægede opfattelser af begreber, kan man vist
godt spare sig.
Du vil jo ikke fatte, hvad der siges.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 20-11-06 13:38

> [...]
>
> Mjae .. At noget er ulovligt og det dermed udiskuterbart er ikke holdbart.
> Megen karteldannelse sker på trods af ulovligheden

Men alene muliggjort af politikere, der velsagtens selv er syltede ind i
sagerne.
Altid fra højrefløjen.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 19-11-06 16:54

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Karteldannelse svækker konkurrencen. Det bør gøres ulovligt. Hvorfor er
> politikerne så meget imod, at ulovliggøre karteldannelse?

Atter en ting, en borgerlig ikke har fattet.

Borgerlige partier er lakajer for erhvervslivet.
Disse betaler, og bestemmer derfor, hvad der skal "spilles".
Ganske ligesom når du hyrer en suppe - steg musiker til festen.
Da er det dig der betaler, og bestemmer indholdet.

Det er da simpelt nok?

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 14:25

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Karteldannelse svækker konkurrencen. Det bør gøres ulovligt. Hvorfor er
> politikerne så meget imod, at ulovliggøre karteldannelse?

Jeg kan så sikkert glæde dig ved at oplyse, at karteldannelse ER ulovligt.

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 19:36

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg kan så sikkert glæde dig ved at oplyse, at karteldannelse ER ulovligt.

Inden for skibsfart er Karteldannelse alm. for at sikre de små i branchen.
Men det er en international karteldannelse, som jeg i mange henseender kan
bakke op om.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 19-11-06 19:59

Jim <Jim@donteventhinkaboutitpals.com> wrote:

> [...]
> Men det er en international karteldannelse, som jeg i mange henseender kan

Hvornår omstøder FN OPEC?

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 20:02

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår omstøder FN OPEC?

Godt spørgsmål.. ;0)

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 20:04

> [...]
> Men det er en international karteldannelse, som jeg i mange henseender kan

Er karteldannelse ikke bare et moderne udtryk for monopol?

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 20:02

> ulovligt.

> Er karteldannelse ikke bare et moderne udtryk for monopol?

Nej, det er et andet ord for samarbejde.

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 20:11

> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det er et andet ord for samarbejde.

Næh. Det handler jo om, at man som eneste udbydere aftaler mindstepriser så
profitten maksimeres. Altså udnyttelse af et de facto monopol. At midlet er
anderledes, og der er flere aktører end én, gør ikke målet mindre.

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 20:30

> [...]
> er
> anderledes, og der er flere aktører end én, gør ikke målet mindre.

Forkert.
Hvis man inden for shipping aftalte høje priser, så ville der jo ikke være
underskud i butikken.
Det er bare ikke det, der er tilfældet, når vi taler om prisaftaler i den
branche.
Fragtrater er noget, der aftales inden for de forskellige segmenter i
shippingbranchen, det være reefer, bulk og tank.
Desværre har det været sådan, at selv et selskab som APM-Mærsk har haft
svært med indtjeningen på containerfragten det seneste års tid.
Det strider jo mod din forklaring herover.
Det har intet med monopol at gøre.
Monopol betyder, at du er den eneste på markedet inden for branchen og
derfor kan sætte prisen, som du vil.
Med prisaftaler i shipping beskytter du de små aktører, som ellers ville
være underbudt af de store, hvilket under lavkonjuktur ville være en snild
måde for APM-Mærsk at slippe af med disse små på.
Men der er stadig konkurrence. Det sker bare på andre måder.

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 21:28

> Forkert.
> Hvis man inden for shipping aftalte høje priser, så ville der jo ikke være
> underskud i butikken.

Karteldannelse handler ikke om shippingbranchen, men om karteldannelse. Der
findes derudover næppe nogen branche pt end netop shippingbranchen, hvor
overskuddet ift omsætning er større. Et nyt Mærsk-skib til en milliard skal
blot en tur til Kina og tilbage igen - så er udgiften til skibet tjent hjem.

> Det er bare ikke det, der er tilfældet, når vi taler om prisaftaler i den
> branche.

Nej, men vi taler også om noget andet. Shippingbranchen har ikke brug for
kartel-aftaler.

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 21:31

> [...]
> skal
> blot en tur til Kina og tilbage igen - så er udgiften til skibet tjent

Du aner vist ikke, hvad et skib koster, og da slet ikke fragtraterne.

> Nej, men vi taler også om noget andet. Shippingbranchen har ikke brug for
> kartel-aftaler.

Nå da, det er ellers det, man har haft i masser af år.

Og jo, der er masser af brancher, der giver et %-mæssig større overskud i
forhold til omsætningen.

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 21:55

> Du aner vist ikke, hvad et skib koster, og da slet ikke fragtraterne.

Nej. Ingen kender jo priserne på skibe, deres længder mv, og man kan slet
ikke få fat i APM's regnskaber - de er hemmelige, helt i modstrid med loven.
Når folk køber APM-aktier er det en slags lottokupon.

Du er lidt dummere end jeg troede, men også kun lidt.

> Nå da, det er ellers det, man har haft i masser af år.
>
> Og jo, der er masser af brancher, der giver et %-mæssig større overskud i
> forhold til omsætningen.

Hvilke? Jeg siger netop >PT<. Kan kun komme på landtransport - altså
lastbilerne på vejene - hvor overskuddet ift omsætning kan matche shipping.
Ret mig hvis jeg tager fejl - nævn et par brancher hvor der er mere guld at
hente, og jeg vil fluks kaste mig over dette (også)

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 22:22

> [...]
> at
> hente, og jeg vil fluks kaste mig over dette (også)

Du er jo gået i fuldstændig selvsving.
Du bliver lige plonket for en tid...
Du kender heller ikke selskabslovgivningen, kan jeg se.

Plonk!

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 22:34

> [...]
> >
> Du er jo gået i fuldstændig selvsving.
> Du bliver lige plonket for en tid...
> Du kender heller ikke selskabslovgivningen, kan jeg se.

ROTFL

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 21:39

Jim wrote:
> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det er et andet ord for samarbejde.

Jeps - samarbejde med henblik på at sætte den fri konkurrence og
prisdannelse ud af kraft.

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 21:43

> Jeps - samarbejde med henblik på at sætte den fri konkurrence og
> prisdannelse ud af kraft.

Nej, med henblik på at beskytte de små i branchen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 21:55

Jim wrote:

> Nej, med henblik på at beskytte de små i branchen.

og hvori lå¨den beskyttelse?

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 22:23

> og hvori lå¨den beskyttelse?

De små er jo med i kartellet, så de har medindflydelse på prisfastsættelsen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 22:29

Jim wrote:
> "Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> De små er jo med i kartellet, så de har medindflydelse på
> prisfastsættelsen.

Hvilken planet kommer du fra?

En lignende prisfastsættelse skal man tilbage til COMECON landene og nu
OPEC.

Hvem tror du bestemmer oliepriserne i OPEC?

/FL

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 22:37

> Hvilken planet kommer du fra?

Jeg tror han kommer samme sted fra, som Timmy i South Park.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 22:37

Konrad wrote:
> "Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror han kommer samme sted fra, som Timmy i South Park.

Kan vist ikke rigtig se South Park

/FL

Fra : Konrad

Dato : 20-11-06 03:14

> Kan vist ikke rigtig se South Park

Men du har Jim.

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 22:35

> [...]
> OPEC.
>
> Hvem tror du bestemmer oliepriserne i OPEC?

Det er skam ikke OPEC, der fastsætter priserne. De regulerer produktionen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 22:38

Jim wrote:
> "Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Det er skam ikke OPEC, der fastsætter priserne. De regulerer
> produktionen.

Er du tabt bag en vogn? .. eller er du bare smidt af?

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 22:41

?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 22:45

Jim wrote:
> "Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> ?

Nogensinde nogen der har hvisket ordene "udbud efterspørgel " i dit øre.

Måske ennda et så svært ord som prisdannelse?

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 22:57

> Nogensinde nogen der har hvisket ordene "udbud efterspørgel " i dit øre.
>
> Måske ennda et så svært ord som prisdannelse?

Jo, og det kører markedsøkonomierne rundt på.
Men har du chekket Nymex for nylig?
http://www.nymex.com/lsco_pre_agree.aspx
Kommer prisen for højt op, så kan man skrue op for produktionen, hvilket
burde få prisen til at falde.
Olie handles som så mange andre råstoffer.
Og som du selv skriver, så er det udbud og efterspørgsel, der bestemmer
prisen,.... OG frygten for mangel på olie.
USA's olielagre bugner, hvilket fik olieprisen til at falde drastisk for
nylig fra 80 til 60 $.
Men alene frygten for, at Iran ville lukke for hanerne var nok til at hive
prisen i vejret.
Så nej, OPEC har ikke 100% indflydelse på prisen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-11-06 23:04

Jim wrote:

> Så nej, OPEC har ikke 100% indflydelse på prisen.

Nej nej .. Uhaa da ,.. Heldigvis... men uden OPEC tror jeg alle førende
økonomer ville sige den ville være langt lavere.

Men derfor undrer det nu alligevel at en mand som dig snakker godt om
instrumenter a la dem de anvendte i det gamle Sovjet.

/FL

Fra : Jim

Dato : 19-11-06 23:18

> [...]
>
> Men derfor undrer det nu alligevel at en mand som dig snakker godt om
> instrumenter a la dem de anvendte i det gamle Sovjet.

Nej, det tror jeg ikke.
Hvis man producerer alt den olie, man kan og sælger til markedsprisen, som
dermed vil være lavere, som følge af det store udbud, så vil der være en
risiko for, at man alt for tidligt har tømt kilden til en for lav pris.
Selvfølgelig har OPEC-landene ingen interesse i at sælge for billigt. De er
interesseret i et stabilt cash flow, som ikke destabiliserer oliemarkedet.
Nu er vi så heldige i Danmark, at vi er selvforsynende, men vi følger stadig
markedsprisen på olie.
Jeg skulle mene, at det er "Brent", som DUC henter fra Nordsøen.

Lidt læsestof for de vågne.
http://www.oil-forum.dk/Publikationer/Olieberetninger/Olieberetning2005/DetInternationaleOlieMarked/OPECI2005.aspx

Fra : Egon Stich

Dato : 20-11-06 13:49

> De små er jo med i kartellet, så de har medindflydelse på
prisfastsættelsen.

Nu er jeg ganske sikker.
Du er ganske enkelt idiot, hvis du hvirkelig tror dette.

MVH
Egon

Fra : Jim

Dato : 20-11-06 15:59

> [...]
> prisfastsættelsen.
>>

> Nu er jeg ganske sikker.
> Du er ganske enkelt idiot, hvis du hvirkelig tror dette.

Tror du (H)virkelig det?

Fra : Egon Stich

Dato : 20-11-06 13:48

> Nej, med henblik på at beskytte de små i branchen.

Sludder.
Engrosfirmaers prisdiktat overfor små aktører i branchen, beskytter aldeles
ikke disse.
Tværtimod.
De sætter den frie prisdannelse, som netop kan være afgørende for "de små"
ud af kraft.

MVH
Egon

Fra : Jim

Dato : 20-11-06 16:04

> [...]
> Tværtimod.
> De sætter den frie prisdannelse, som netop kan være afgørende for "de små"

Du læser mit skriv, som Muhammed læser den den danske lovgivning.
Hvis det lille shippingfirma er nødt til at tage 12.000 for at fragte en teu
fra Amsterdam til Hong Kong, mens Mærsk Line kan nøjes med at tage 8.000, da
de kan drage nytte af stordriftsfordelen som gør det billigere at fragte
samme teu på samme rute, så er det da en fordel for det lille shippingfirma
at være en del af kartellet, så de ikke bliver underbudt.
Var det tydeligere?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-11-06 16:12

Jim wrote:
> [...]
> billigere at fragte samme teu på samme rute, så er det da en fordel
> for det lille shippingfirma at være en del af kartellet, så de ikke

Du er jo kommunist. Det er jo den skære planøkonomi og det som fik Sovjet
ned med nakken.

Det var jo netop mindstepriser og manglende vilje til markedsmæssig
prisdannelse.

Det lille firma er ikke rationelt hvis det er dyrere end det store. Ergo
skal de ikke eksistere.

Er du sikker på at du ikke en gammel DKPer i forklædning. Du skal være
gammel, for selv nutidige kommunister tror ikke på den model.

/FL

Fra : Jim

Dato : 20-11-06 16:16

> [...]
>
> Er du sikker på at du ikke en gammel DKPer i forklædning. Du skal være
> gammel, for selv nutidige kommunister tror ikke på den model.

Deri tager du fejl.
Der er i forvejen skarp konkurrence blandt rederierne, og det er da heller
ikke alle, der er med i kartellet.
Det står dem frit for at være med.
Stik modsat er det jo, når vi taler om LO og Hoffa-medlemmerne.
En såkaldt 'gul' fagforening er ilde set blandt de røde i LO.
Men sådan er der jo så meget.

Fra : Egon Stich

Dato : 20-11-06 19:55

> [...]
shippingfirma
> at være en del af kartellet, så de ikke bliver underbudt.

Men har da, som forventet, intet med sagen at gøre.

Egon