Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder spørgsmål om scanning
Fra : Sven

Dato : 25-06-01 19:58

Hej.
Hvordan kan man indscanne et negativ?
Jeg har en alm. flatbend scanner, og bruger PSP7. Når jeg har indscannet
negativet, og vælger negativfunktionen i PSP7, så passer farverne ad h......
til.

Sven

Fra : Søren Blom

Dato : 25-06-01 20:01

"Sven" <sven@mail1.stofanet.dk> skrev
> Hvordan kan man indscanne et negativ?

For at scanne negativer, skal du enten have en flatbend scanner der har en
adapter til negativer, dvs. noget der giver baggrundslys på negativet eller
få en rigtig negativscanner.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Mogens

Dato : 25-06-01 21:50

Du kan også prøve denne side: http://home19.inet.tele.dk/poulm/

Fra : Bernd Möller

Dato : 26-06-01 09:02

"Sven" <sven@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Sven,

> [...]
> Jeg har en alm. flatbend scanner, og bruger PSP7. Når jeg har indscannet
> negativet, og vælger negativfunktionen i PSP7, så passer farverne ad

Det blev skrevet her før, at man får bedre resultater med en filmscanner.
Men de er dyre. Så lad os se på hvordan du kan få rimelig gode resultater
med din flatbed, selvom det sker på bekostning af antallet af pixels.

Når du henter negativet ind i PSP går jeg ud fra at du simpelthen omvender
alle farver. Dette giver imidlertid forkerte farver, idet filmen er farvet
orange. Du skal derfor finde en funktion der hedder "Levels" og tilpasse
farvernes sort- og hvidpunkt én for én for hhv rød, grøn og blå. Ligesom med
en farveforstørrelsesapparat i et kemisk mørkekammer.

Jeg har fundet mange gode tips her: http://www.scantips.com

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Bernd Möller

Fra : The Webcat

Dato : 26-06-01 17:28

Drop flatbeden (for lav DPI og iøvrigt generelt uegnet), det vil aldrig give
god resultater. Brug en rigtig negativ skanner eller få lavet et billede, og
skan det i stedet.

Fra : Kim Østrup

Dato : 26-06-01 18:04

Hej

Der bliver spurgt til indscanning af et negativ med en flatbed scanner ?
Hvad svarer du (og andre) egentlig på - er det landet i en forkert tråd
?

Mvh

Kim

The Webcat <WebCat@post1.com> skrev i en