Mellem skyld og skam er selvrealisationen
Fra : Bo Warming

Dato : 16-11-06 14:17

Mellem skyld og skam er selvrealisationen

Den første stenaldermand der ved lejrbålet dramatiserede sine krige og
jagt oplevelser, så vi fik lyst at være andet end hvad der kommer
indefra, skabte menneskekulturen.

Siden har Luther sagt at moral skal komme indefra, og være udtryk for
ægthed, spontanitet, rygrad, integritet og vi søger at være os selv,
men det er der ikke megen fisse i, for skønhederne går desværre efter
det kunstige.

At kinesere og japanere er mere angst for at tabe ansigt end vi, er
sludder.

Både hos dem og hos os er der skamkultur og skyldkultur, omend
sidstnævnte blev så overgearet af kristen syndsbevidsthed, at vi
praler af det.

At have dårlig samvittighed gør dog livet interessant, skriver
Kierkegård

Aldrig har jeg løjet for min egen
vindings skyld, men ofte har jeg løjet af skam for at komme ud af
forlegenheden i sager uden betydning.når jeg måtte holde liv i en
diskussion, og mine tankers træghed og min konversations tørhed tvang
mig til at tage tilflugt til fantasier for dog at have noget at sige.
Rousseau

Filosofi er at kunne hævde, at det ingen skam er at være fattig.
Laurence Peters

Alle rigtige kvinder er skamfulde ved videnskaben. De får
det, som om man dermed vil kigge dem under huden - nej, endnu værre!
Under kjolen og pynten. Nietzsche

Latterlighed er en større skændsel end skam.Duc de La
Rochefoucauld

"En muslim føler skam når han bliver afsløret i at gøre noget
forkert.
Bliver han ikke afsløret gør det knap så meget."Journalist Hussein
Shehadeh i Politiken, 7.1.1996

Jo mere en mand skammer sig over, desto anstændigere er han. Bernard
Shaw

"Kun børn siger undskyld" Eichmann i Jerusalem 1962

Sky "No sane person has ever given an apology.Ralph
Waldo Emerson

sky Carry the battle to them. Don't let them bring it to you.
Put them on the defensive. And don't ever apologize for anything.
/Harry S Truman/

sky Confession. We forget our guilt when we have confessed it to
another, but usually the other person does not forget it.Nietzsche

Sky Der findes fire slags mord: forbryderiske, undskyldelige,
retfærdige og rosværdige. Denne klassificering tjener juristerne.
For de myrdede er den ligegyldig. Ambrose Bierce
1842-1914