Sigøjner-kulturberigelse
Fra : Jesper

Dato : 14-11-06 10:48

http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=4078904/

Kobbertyveri forsinker italienske tog
Italienske togpassagerer har været udsat for uventede forsinkelser de
sidste par uger. Årsagen er omfattende tyverier af kobber langs
togskinnerne i støvlelandet.

Hundredvis af tog i Rom og Torino er forsinket i op til en halv time på
grund af, at signal og sikkerhedsudstyr er skilt ad for at få adgang til
kobberledninger i isenkrammet. Togselskaber i Italien siger til BBC
News, at en kvart mio. passagerer er ramt af forsinkelserne.

Prisen på kobber er tredoblet de sidste tre år og det har gjort kobber
til en attraktiv tyvekost. Italiensk politi har arresteret 22 mennesker
i de løbet af de sidste par måneder og anklaget dem for kobbertyveri.
Mange af de anholdte er rumænske immigranter.

Politiet har også fundet en kobbergenvindings fabrik i Torino. Det
stjålne kobber bliver for det meste solgt til Kina. I Napoli har
politiet beslaglagt dusinvis af containere fyldt med kobber, der var
klar til at blive sejlet til Kina.

Den italienske elsektor har også været udsat for kobbertyveri der bl.a.
er gået ud over ledningslager hos selskabet Enel.
Kommentar: 'Rumænske immigranter' , jeg vil min gamle hat på at det er
sigøjnere.

--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : Bo Warming

Dato : 14-11-06 11:09

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> [...]
> er gået ud over ledningslager hos selskabet Enel.
> Kommentar: 'Rumænske immigranter' , jeg vil min gamle hat på at det

Tyvsk udseende fremmedkulturelle der får adgang ind over vore grænser,
bør altid have radiosender fæstet om anklen, elektronisk fodlænke, så
mistanke om tyveri mm let kan afkræftes eller bekræftes

Eller de bør konsekvent afvises ved grænsen fordi de ser tyvske ud
Politiets gut feeling er nok.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-06 11:25

Jesper wrote:
> [...]
> er gået ud over ledningslager hos selskabet Enel.
> Kommentar: 'Rumænske immigranter' , jeg vil min gamle hat på at det er

I England kunne de lokale kriminelle klare den slags - de vidste når
transformere blev taget af nettet.

/Martin

Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-11-06 11:58

On Tue, 14 Nov 2006 10:48:19 +0100, spambuster@users.toughguy.net (Jesper)
wrote:

>Kommentar: 'Rumænske immigranter' , jeg vil min gamle hat på at det er
>sigøjnere.

Hov, hov! "Sigøjnere" er ikke længere PC... nu hedder det Roma.

"...Man sætte Ølse for, man sætte Ølse bag,. Pølsen beholder dog sin Smag.“
         Johan Herman Wessel
--
- JN -

Fra : Konrad

Dato : 14-11-06 12:22

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message news:fk6jl21bfj580q5cdm6vmjn4hfdjtq9n2c@4ax.com...

> Hov, hov! "Sigøjnere" er ikke længere PC... nu hedder det Roma.

Det hedder heller ikke "sorte penge" - men "penge af anden etnisk oprindelse".

Hvilken forskel gør det i øvrigt om det er rumænske indvandrere eller sigøjnere? Det er åbenbart en utrolig vigtig detalje - kan blot ikke helt gennemskue hvorfor.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-11-06 14:09

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> [...]

Hvilken forskel gør det i øvrigt om det er rumænske indvandrere eller
sigøjnere? Det er åbenbart en utrolig vigtig detalje - kan blot ikke

Zigøjner er de ikke skældsord, så hvorfor kalde dem """romere""" det
er da slemt nok at et helt land er opkaldt efter storbyen Rom

Er det mere end et par % af rumænerne der er romAere undskyld gypsies?

Fra : @

Dato : 14-11-06 17:00

On Tue, 14 Nov 2006 12:21:43 +0100, "Konrad" <davidkonrad@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvilken forskel gør det i øvrigt om det er rumænske indvandrere eller sigøjnere? Det er åbenbart en utrolig vigtig detalje - kan blot ikke helt gennemskue hvorfor.

her er jeg for en gang skyld enig med Konrad

hvis "mit" tog er forsinket er jeg da bedøvende ligeglad med om
forsinkelsen skyldes at en roma eller en hvilken som helst anden har
stjålet de kobberledninger der fordres for at toget kan komme videre

iritationen er da lige stor,
den bliver ikke større af at måske en roma er skyld i forsinkelsen

/Albert Camus/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-11-06 19:44

@ wrote:

> [...]
>
> iritationen er da lige stor,
> den bliver ikke større af at måske en roma er skyld i forsinkelsen

Næe -- Det eneste interessante i den historie kunne være at hvis det er folk
af anden etnisk herkomst, så er italien fyldt med illegale indvandrere der
frister en kummerlig tilværelse for at den italienske industri og landbrug
kan have billig køb-smid væk arbejdskraft

Her var MÅSKE bagsiden af medaljen

/FL

Fra : @

Dato : 14-11-06 20:00

On Tue, 14 Nov 2006 19:43:34 +0100, "Frank Leegaard"
<Frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

>Næe -- Det eneste interessante i den historie kunne være at hvis det er folk
>af anden etnisk herkomst, så er italien fyldt med illegale indvandrere der
>frister en kummerlig tilværelse

hvem har tvunget dissse illegale til Italien?

eller illegale indvandrere til USA for den sags skyld?

mon ikke sandheden er at tilværelsen som illegal i henholdsvis Italien
eller USA for de illegale er at fortrække frem for den mødding de er
flyttet fra

/Albert Camus/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-11-06 23:42

@ wrote:

> [...]
>
> mon ikke sandheden er at tilværelsen som illegal i henholdsvis Italien
> eller USA for de illegale er at fortrække frem for den mødding de er

Selvfølgelig er den da sikkert det. Det var jo derfor de tog hertil.

Men omvendt kan og skal vi ikke rumme alverdens elendighed i vores del af
verden.

Men dem der er her på legale vilkår, skal til gengæld behandles ordentligt.

/FL

Fra : El Trabajador

Dato : 15-11-06 08:40

"@" <1[at]invalid.net> skrev i

> [...]
>
> iritationen er da lige stor,
> den bliver ikke større af at måske en roma er skyld i forsinkelsen

Det lever op til "fordommene" om, at sigøjnere - ligesom muhamedanere - er
noget pak, som man skal tage sig i agt for.
--
El Trabajador

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-11-06 02:12

El Trabajador wrote:
> "@" <1[at]invalid.net> skrev i

> Det lever op til "fordommene" om, at sigøjnere - ligesom muhamedanere
> - er noget pak, som man skal tage sig i agt for.

og det lever op til fordommene om at selvom vi ikke ved om det er sigøjnere
der har begået udåden at tumper er villige til at give dem skylden ..

Nåe nej - det er ikke en fordom - det er realitet.

/FL

Fra : Jesper

Dato : 14-11-06 20:21

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Det hedder heller ikke "sorte penge" - men "penge af anden etnisk
> oprindelse".

Det hedder 'miljørigtige penge'!

> Hvilken forskel gør det i øvrigt om det er rumænske indvandrere eller
> sigøjnere? Det er åbenbart en utrolig vigtig detalje - kan blot ikke helt
> gennemskue hvorfor.

Meget enkelt: Man skal ikke stigmatisere f.eks. rumænerne, når det er
sigøjnerne der begår forbrydelserne. Sigøjnerne er i det hele taget
kendt som store kulturberigere, overalt hvor de kommer frem.

Fra : Konrad

Dato : 15-11-06 08:42

> Det hedder 'miljørigtige penge'!

> Meget enkelt: Man skal ikke stigmatisere f.eks. rumænerne, når det er
> sigøjnerne der begår forbrydelserne.

Jamen rumænere og sigøjnere er jo overlappende størrelser - det svarer jo
til at kalde "5 danske turister" for jyder.

>Sigøjnerne er i det hele taget
> kendt som store kulturberigere, overalt hvor de kommer frem.

Nej, de er kendt for deres stærke klankultur. At sigøjnere ofte ender på
bunden af samfundet, og bliver kriminelle er da trist - men allerede i
slutningen af 60'erne dedikerede den gamle racist Hergé et helt Tintin-album
til fordommene omkring sigøjnere - "Det gådefulde Juveltyveri", hvor
fordommene gøres til skamme, og det eksemplficieres hvor vanskelig en
opklaring kan blive, hvis man har udgangspunkt i sine fordomme, og ikke sund
fornuft.

Fra : Jesper

Dato : 15-11-06 09:22

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
> opklaring kan blive, hvis man har udgangspunkt i sine fordomme, og ikke sund

Det er da ganske rigtigt. Problemet er bare de mange sigøjnere der
rejser ud fra Rumænien, Ungard, Tjekkiet, Slovakiet, Ex-Jugoslavien
m.fl. med alt andet en altruistiske motiver.
Desværre er der rigtigt mange af dem der har et alternativt forhold til
hvad der er dit og hvad der er mit.
I tidligere tider var der mange af dem der arbejdede i omrejsende
cirkusser og tivolier, hvilket gav anledning til ordsproget:
Cirkus er kommet til byen, tag vasketøjet ned og luk hønsene inde!

Fra : Konrad

Dato : 15-11-06 13:18

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message news:1hou6w6.lqglhtp9lwvfN%spambuster@users.toughguy.net...

> Det er da ganske rigtigt. Problemet er bare de mange sigøjnere der
> rejser ud fra Rumænien, Ungard, Tjekkiet, Slovakiet, Ex-Jugoslavien
> m.fl. med alt andet en altruistiske motiver.

De prøver at overleve, er min vurdering. Sigøjnerne ER "problematiske", men det gælder jo alle folkeslag der har været stigmatiseret af den ene eller anden grund. Stgimatiseringen bliver en del af kulturen. Se bare på jøderne.

Fra : Jesper

Dato : 15-11-06 20:56

> [...]
> men det gælder jo alle folkeslag der har været stigmatiseret af den ene
> eller anden grund. Stgimatiseringen bliver en del af kulturen. Se bare på

Ja, alle prøver at overleve. Men de fleste gør det altså på ærlig vis!
Nu ligger der en del misundelse til grund for den klassiske
antisemtisme. Traditionelt har jøderne været forment adgang til
laugsforordnede fag. Derfor kastede de sig over vekselerevirksomhed og
bankvæsen. Det viste sig at være yderst lukerativt, også for de samfund
de opererede i. Men mennesker har det jo altså med at blive misundelige.
Når det gælder sigøjnerne er det en noget anden historie: De har for en
dels vedkommende ernæret sig ved uhæderlighed (tyveri, bedrageri mv.).
Det er der såmænd også mange andre der gør, problemet er, at sigøjnerne
har accepteret og tolereret den livsstil i deres midte og ydet de
uhæderlige personer iblandt dem beskyttelse og husly. Og det gør de fsv.
stadig.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-06 09:39

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message
> Jamen rumænere og sigøjnere er jo overlappende størrelser - det
> svarer jo
> til at kalde "5 danske turister" for jyder.

Svarer det ikke til at bytte rundt med navnene Nederlandene og
Holland, altså totale synonymer?

Fra : Jan Nielsen

Dato : 16-11-06 14:06

On Wed, 15 Nov 2006 08:42:09 +0100, "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
>opklaring kan blive, hvis man har udgangspunkt i sine fordomme, og ikke sund

Ja, hvem husker ikke den! En af de bedre Tintin bøger. Operasangerinden
Bianca Castafiore havde et noget anstrengt forhold til sigøjnerne. Vor egen
Gustav Winkler, derimod, var mere positivt indstillet. Hans hjertegribende
fortolkning af "Den Lille Sigøjner" står som et absolut højdepunkt i dansk
schlagermusik!!

"Den lille sigøjner
du så på din vej.
Den lille sigøjnerdreng
Han elsker dig"

Hvis man vil have et indblik i sigøjnernes liv og kultur, kan jeg varmt
anbefale hollænderen Jan Yoors bog "Sigøjnerne"
Som tolvårig stak han af hjemmefra og levede blandt sigøjnerne i adskillige
år. Hans beretning både af- og bekræfter mange af de fordomme vi har om
sigøjnere. De er mennesker på godt og ondt, præcis som os andre.
--
- JN -

Fra : Konrad

Dato : 17-11-06 12:18

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message news:b0mol2puugdr53riqc4i75vnju28rocrij@4ax.com...

> Ja, hvem husker ikke den! En af de bedre Tintin bøger. Operasangerinden
> Bianca Castafiore havde et noget anstrengt forhold til sigøjnerne.

Jeg mener ikke BC direkte beskylder dem for det. Derimod er både Haddock og det lokale politi mere end mistroiske. "Bider du? Så du bider? Du bider altså?"

Det er imho klart én af de bedste album, men også ret atypisk. Det eneste hvor Tintin ikke er ude på en stor rejse, og hvor "mysteriet" som der jo altid er, viser sig at være - ikke en and, men en skade (repetetion)

Fra : El Trabajador

Dato : 15-11-06 08:42

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i

> [...]
> sigøjnerne der begår forbrydelserne. Sigøjnerne er i det hele taget
> kendt som store kulturberigere, overalt hvor de kommer frem.

Du mente vel?:

Fra : Jesper

Dato : 15-11-06 09:22

El Trabajador <notrabajo@gmail.com> wrote:

> [...]
> sigøjnerne der begår forbrydelserne. Sigøjnerne er i det hele taget
> kendt som store "kulturberigere", overalt hvor de kommer frem.

Nu er sigøjnerne kendt som kulturberigere på flere forskellige måder.
Bl.a. i den form med citationstegn omkring.

Fra : El Trabajador

Dato : 15-11-06 08:36

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i

> Hov, hov! "Sigøjnere" er ikke længere PC... nu hedder det Roma.

Er det ikke indbyggerne i Rom, der hedder sådan?

"Roma" er det italienske navn for den by, vi kalder Rom på dansk.
--
El Trabajador

Fra : Konrad

Dato : 15-11-06 08:53

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i

> Er det ikke indbyggerne i Rom, der hedder sådan?
>
> "Roma" er det italienske navn for den by, vi kalder Rom på dansk.

I Danmark taler vi dog dansk - ikke italiensk - og her i Danmark betyder
"roma" sigøjner, i andre sammenhænge en fodboldklub.

Fra : gb

Dato : 15-11-06 10:49

Jan Nielsen <morgan@post8.tele.dk> wrote in

> Hov, hov! "Sigøjnere" er ikke længere PC... nu hedder det Roma.

Nå? Ikke længere? Jeg spiste ellers en gang middag på et spisested ved
navn Tsigi ((T)sigøjner...) i det gamle Jugoslavien, hvor krofatter
sagde: "Andere wenig essen, viel bezahlen. Tsigi viel essen, wenig
bezahlen." Gad vide hvad der er blevet af ham...?

--
GB

Fra : Jesper

Dato : 15-11-06 11:28

gb <nospam@no.invalid> wrote:

> [...]
> sagde: "Andere wenig essen, viel bezahlen. Tsigi viel essen, wenig
> bezahlen." Gad vide hvad der er blevet af ham...?

Ham har den politiske korrekthed jo nok taget sig af!