Indholdsrigt boldnedkast fra fly
Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-06 07:10

Indholdsrigt boldnedkast fra fly

Hitler var pioner med faldskærmsnedkast af tropper og forsyninger, men
når FN skal skabe job og dramatik og levere Rødekors-mad til belejrede
bosniere så insisteres helt latterligt på LASTBIL-KONVOJER, der er
dejligt sårbare for vejsidebomber m.m

Når USA skal have skabt cirkusmili-job i Irak så gider man heller ikke
bruge luften rationelt

Herkulesfly er skønt stast-monopol, men hvorfor ikke proppe mel og
alt-andet-end-glas i store polstrede (gummi)bolde, der smides ned uden
faldskærm nær det lager, der skal modtage varen og så hopper den runde
container hen, hvor den siden kan rulles på plads

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-06 07:42

Måske der spildes et par bolde med melsække, der havner i dybe
grøfter/slugter, men tænk på hvad militærbeskyttelse af konvojer
koster

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-11-06 09:20

Bo Warming wrote:
> [...]
> når FN skal skabe job og dramatik og levere Rødekors-mad til belejrede
> bosniere så insisteres helt latterligt på LASTBIL-KONVOJER, der er

Fly kan også skydes ned + at man ikke altid har flyvetilladelse selv
om man er FN.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-06 10:36

> Fly kan også skydes ned + at man ikke altid har flyvetilladelse selv
> om man er FN.

Hvis en landsby sulter fordi holocaustende serbere har omringet den og
FN-fly kommer uanmeldt med melsække som bolde og smider dem ned fra
evt stor højde, hvor sandsynligt er det at serbisk flak er parat?

Du mener at der skal søges tilladelsse, ligesom BZ altid søger
tilladelse
Den påståede etnic cleansing var uden tilladelse og øje for øje er
pludselig ikke OK med dig?

"Flyv altid højere end vingene bær

At blive ved jorden gør dig bare sær. Lars Lilholt

Kun de tamme fugle længes. De vilde flyver. Elmer Diktonius

Jo højere vi svæver, jo mindre ser vi ud, for dem der ikke
kan flyve. Nietzsche

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-11-06 10:48

Bo Warming wrote:
> Hvis en landsby sulter fordi holocaustende serbere har omringet den og
> FN-fly kommer uanmeldt med melsække som bolde og smider dem ned fra
> evt stor højde, hvor sandsynligt er det at serbisk flak er parat?

Nødforsyninger skal smides fra relativt lav højde, det dumpes uden
faldskærm.

Hvordan vil du smide nødforsyninger fra 10km højde i faldskærm og
forvente at de rent faktisk lander dér hvor du vil have det?

> Du mener at der skal søges tilladelsse, ligesom BZ altid søger
> tilladelse

Det har intet med denne sag at gøre.

> Den påståede etnic cleansing var uden tilladelse og øje for øje er
> pludselig ikke OK med dig?

Det har jeg ingen kommentarer til, jeg påpeger blot at din teori
ikke kan lade sig gøre i praksis.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-06 11:11

> [...]
>
> Det har intet med denne sag at gøre.

> Det har jeg ingen kommentarer til, jeg påpeger blot at din teori

Fortvivlensens nødhjælp kaldte slipsede borgere det i 1848 da de havde
demo mod kongen for at få grundlov

Nød bryder alle love og nødforsyninger er ikke noget at søge
tilladelse til så din PRAKSIS er uden jordforbindelse

Faldskærm er pjat når ikke porcelæn og våbennedkast under krigen kunne
nok med fordel være sket uden faldskærm, for piloter har øvet sig i at
ramme og nedkaster i vindstille og på en flad mark er det let at finde
når man ved hvad der er sigtet efter

Det dyre ved flytrnsport er landingen der er farlig så der er enorme
fordele ved at smide pressening og evt oppustede bildæk om melsækken

Bosnien har fjelde - og marker, REnt til grin at man ville udsætte
lastbilchafører for risiko for at få undskyhldning til at sende
militær ind og beskytte konvejerne
Også i fjelde kan nedkastning ske og evt fra lav højde ved dagslys og
man rapporterer tilbage h vor man så at forsendelsen faldt - GPS var
opfundet

Nedskydning var tyskere gode til imod lav bombning hvor de vidste at
bymidten var målet - men her er der ikke et bestemt mål som flak kan
koncentre sig om og nøjes med at beskyde omkring

Mon ikke også Aldi med fordel kunne dumpe pakker fra fly fra Tyskland
direkte istf køre ud med lastbiler når mark kan lejes nær butik og ej
glas? ? ?

Hvis faldskærm har fordele så måske småvinger på den
presseningindhyllede papkasse så passende luftmodstand og
træfsikkerhed og ikke rulning på marken

Fra : Claus Albæk

Dato : 10-11-06 10:32

Bo Warming wrote:
> [...]
> faldskærm nær det lager, der skal modtage varen og så hopper den runde
> container hen, hvor den siden kan rulles på plads

tænk lige på hvor stort et økosystem der skal til et nedkast fra fly
fremfor at sende en simpel lastbil afsted.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-06 11:21

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> wrote in message

> tænk lige på hvor stort et økosystem der skal til et nedkast fra fly
> fremfor at sende en simpel lastbil afsted.

Øko vedkommer ikke sagen.
Typisk kan en fodboldbane/mark rammes præcist fra lav højde og
lastbiler kræver omladning. JEg tror at meget import til DK burde ske
via gummibolde og SÅ når den ligger på den flade mark, kører
butiksbestyreren i sin firhjulstrækker hen til bolden og hiver evt
vingger af den og ruller den efter bilen til supermarkedet

Men fagforening for lastbilvognmænd vil protestere pga brødnid som er
et KÆMPEproblem vedr ALT.

Kan et fly med ugentlige forsyninger til ti supermarkeder ikke ramme
fra bombelem ind i fodboldmålet når det er uden målmand og med
forstærket net?
(og placeret midt på banen så forbier ikke ryger ud af banen)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-11-06 14:35

> [...]
> net?
> (og placeret midt på banen så forbier ikke ryger ud af banen)
Du har ikke et sekund overvejet, hvor stor en energi sådan et ton varer vil
ha, når det droppes fra 30-40 meters højde?
Du har ikke overvejet de støjgener, en lav overflyvning vil ha i beboede
områder?
Du har ikke et sekund overvejet, at varerne skal fra de producerende
virksomheder ud til flyvestationerne.?
Du har ikke et sekund overvejet økonomien i vareudbringningen pr fly?
Du har ikke et sekund overvejet omkostningerne i din gummibold?
Du har ikke et sekund overvejet om varerme og deres indpakning kan klare de
enorme kræfter, der udløses, når gummibolden rammer jorden med 250 km/t.?
Du har ikke et sekund overvejet konsekvenserne af, en fejlbedommelse fra
piloten og bolden ikke rammer målet men hopper videre gennem byen ved siden
af stadion? Tro mig, en rund bold på et ton med 250 km/t stopper ikke på de
første 50 meter.

Et herkules koster vel omtrent 20.000 og 30.000 kr pr flyvetime. Der er 4
eller 5 mand til at betjene fly og cargorum.

En lastbil koster vel i dagens danmark i omegnen af 400 kr/time og kan slæbe
op mod 20 tons.
Selvom en lastbil meget sjældent kører mere end 1½ km/l så er
brændstofforbruget i et transportfly uhyrligt i forhold til.

Når du samtidigt skal køre varene til lufthavnen på lastbil, og
efterfølgende skal hente varene med en anden bil fra nedkastningsområdet,
tror du så ikke, at det system, vi har i dag med et nuanceret struktureret
distributionsnet er det mest kosteffektive?

Selv ved katastrofeområder bruges flyene kun i dag som sidste udvej, fordi
omskotningerne er så store, og det er umuligt at sikre sig, at
nødforsyningerne ikke falder i de forkerte hænder.

Det ligner grangiveligt et af borgmesterens politiske opfindelser Du
ved, ham, der er borgmester for hele verden undtaget Roskilde.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-06 19:05

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> Du har ikke et sekund overvejet, hvor stor en energi sådan et ton
> varer vil ha, når det droppes fra 30-40 meters højde?
Polstring, gummibold foreslås lad den rulle fra mål til mål på
fodboldsbane

> Du har ikke overvejet de støjgener, en lav overflyvning vil ha i
> beboede områder?

Et kort visit ugentlig kan landbyen nok klare

> Du har ikke et sekund overvejet, at varerne skal fra de producerende
> virksomheder ud til flyvestationerne.?
Sføli
> Du har ikke et sekund overvejet økonomien i vareudbringningen pr
> fly?
Brainstorming er ikke om detaljer - kan du ikke se de enorme
besparelser og at når på skinner kan bold-nedkast blive profitabelt
ihvertfald hvor ikke veje eller krig

> Du har ikke et sekund overvejet omkostningerne i din gummibold?
Den kan genbruges
> Du har ikke et sekund overvejet om varerme og deres indpakning kan
> klare de enorme kræfter, der udløses, når gummibolden rammer jorden
> med 250 km/t.?
Jeg har undtaget glas. Mon ikke de våben og sprængstoffer der
nedkastedes her under WW2 kunne ha været smidt polstret på mark?

> [...]
> byen ved siden af stadion? Tro mig, en rund bold på et ton med 250
> km/t stopper ikke på de første 50 meter.

Derfor har jeg foreslået vinger o.a. usymmetri til at dæmpe bevægelser
på jorden
> Et herkules koster vel omtrent 20.000 og 30.000 kr pr flyvetime. Der
> er 4 eller 5 mand til at betjene fly og cargorum.

Mindre fly skal i brug når mange små steder forsynes

> En lastbil koster vel i dagens danmark i omegnen af 400 kr/time og
> kan slæbe op mod 20 tons.

Fordele og ulemper skal afvejes
> Selvom en lastbil meget sjældent kører mere end 1½ km/l så er
> brændstofforbruget i et transportfly uhyrligt i forhold til.

Fly går i fulgeflugtslinie

> [...]
> nedkastningsområdet, tror du så ikke, at det system, vi har i dag
> med et nuanceret struktureret distributionsnet er det mest

Måske,

> Selv ved katastrofeområder bruges flyene kun i dag som sidste udvej,
> fordi omskotningerne er så store, og det er umuligt at sikre sig, at
> nødforsyningerne ikke falder i de forkerte hænder.

Når du har mobiltelefonet modtageren og igen når pakken har ramt
jorden, så kan rette vedkommende nok komme først

Mange steder er der ikke veje eller vejer er blokeret i særlige
situationer - har nedkast uden faldskærm været gjort til alm varer?
FAldskærme blæser langt men en kugle der ryger lige ned fra helikopter
kan også være smart i visse situationer

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-11-06 20:09

> Polstring, gummibold foreslås lad den rulle fra mål til mål på
> fodboldsbane

Når en tonstung bold rammer fodboldbanen, så ødelægger den slet ikke plænen?

> Et kort visit ugentlig kan landbyen nok klare

Well, jeg tvivler på at et supermarked vil stille sig tilfreds med at få
leveret brød, mælk og æg 1 gang om ugen.
I dag leveres der dagligt til butikkerne, og der ryger altså adskillige tons
gennem sådan en butik.

> Sføli

Jamen hvad er ideen så?
Alle varerne skal læsses på lastbil og omlæsses til fly, Her skal de manuelt
pakkes ned i din stødsikre container og læsses på transportfly.

> Brainstorming er ikke om detaljer - kan du ikke se de enorme besparelser
> og at når på skinner kan bold-nedkast blive profitabelt ihvertfald hvor
> ikke veje eller krig

Nej, det må jeg indrømme, at jeg ikke kan. Et fly er mange gange dyrere at
holde i luften end en lastbil kørende.
Kravene til sikkerhed er enorme og der er forholdsvis få flyvepladser, der
er egnede til at håndtere transportflyene. Dvs. varerne skal alligevel
fragtes det meste af danmark rundt på lastbil, førend man kan starte flyet.

> Den kan genbruges

Hehe. joe, men så skal den jo hentes af en lastbil og fragtes retur

> Jeg har undtaget glas. Mon ikke de våben og sprængstoffer der nedkastedes
> her under WW2 kunne ha været smidt polstret på mark?

Det kommer an på hvor polstret
Jeg villle nødigt skyde med en bøjet Stengun - Den var vist farlig nok i
forvejen.

> Derfor har jeg foreslået vinger o.a. usymmetri til at dæmpe bevægelser på
> jorden
>
> Mindre fly skal i brug når mange små steder forsynes

Mange små fly skal lette mange gange for at forsyne et tilsvarende antal
klienter som en herkules. Det blir økonomien sq itte bedre af. Desuden skal
flyene være specialindrettede til at kunne droppe lasten enten ud af en
bombelem i bugen eller allerbedst en bagudrettet port ala Herkules. Der
findes kun få flytyper, der kan det. og de er alle relativt store. De skal
vel som minimum kunne bære 2 tons varer.

> Fordele og ulemper skal afvejes
>>
> Fly går i fulgeflugtslinie

Nej, det gør de ikke - De flyver i luftkorridorer for ikke at støde sammen
eller overflyve forbudte områder.

> Måske,

Hvis di nu gennemtænker det lidt og inddrager økonomi, luftrum, larm, og
mængden af gods, der skal transporteres, vil du se, at det er et næsten
uladesiggørligt projekt.
Himlen ville være sort af larmende fly og risikoen for kollisioner vil være
voldsom høj.
Vort luftrums infrastruktur er slet ikke gearet til den mængde trafik. Du
vil ikke kunne skaffe flyledere nok til at guide flyene sikkert rundt Og de
automatiske systemer skal voldsomt udbygges.

Jeg tør garantere dig for at der bliver tænkt meget over, hvordan man løser
infrastrukturelle problemer.
Fly er ingen option i forhold til konventionelle transportmidler.
Måske man kunne flytte en del af trasporten over på jernbanen istedet. men
det kræver accept fra kunder og leverandører, fodi det tager længere tid at
få en vare frem.

> Når du har mobiltelefonet modtageren og igen når pakken har ramt jorden,
> så kan rette vedkommende nok komme først

Der skal altså også lige være et aktivt mobilnet i området. Det forventer du
uden videre i et krigshærget land eller område ramt af naturkatastrofer? De
fleste steder har de slet ikke mobildækning. Der kræves en hundedyr
satelittelefon.

> [...]
> situationer - har nedkast uden faldskærm været gjort til alm varer?
> FAldskærme blæser langt men en kugle der ryger lige ned fra helikopter kan
Hvorfor gør de ikke bare som de gør?
Lander med helikopteren og distribuerer hjælpen ud direkte. Så falder
hjælpen også i de rette hænder.
Eller i andre tilfælde dropper lasten bagud af en Herkules i lav højde med
bremsefaldskærm.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-06 21:10

> Når en tonstung bold rammer fodboldbanen, så ødelægger den slet ikke
> plænen?

EU forlanger braklægning af snart alt - egnede steder er lette at
finde

> Well, jeg tvivler på at et supermarked vil stille sig tilfreds med
> at få leveret brød, mælk og æg 1 gang om ugen.
> I dag leveres der dagligt til butikkerne, og der ryger altså
> adskillige tons gennem sådan en butik.

Jeg har ikke sagt at alt med fordel skal nedkastes

> Jamen hvad er ideen så?
> Alle varerne skal læsses på lastbil og omlæsses til fly, Her skal de
> manuelt pakkes ned i din stødsikre container og læsses på
> transportfly.

I stigende grad vil nogle kæmpefabrikker i EU producere
langtidsholdbare varer til mange lande og hvis de har flytransport
hurtigt til salgssteder, så kan en masse omlæsning spares

> [...]
> flyvepladser, der er egnede til at håndtere transportflyene. Dvs.
> varerne skal alligevel fragtes det meste af danmark rundt på

Men der er noget elegant ved at transportere i lige linie fra
producent til salgssted og måske brædnstof til fly bliver billigere

> Hehe. joe, men så skal den jo hentes af en lastbil og fragtes retur

TAk for din hjælp til at få småting med i mine overvejelser, som endnu
ikke har varet et helt døgn

> Det kommer an på hvor polstret
> Jeg villle nødigt skyde med en bøjet Stengun - Den var vist farlig
> nok i forvejen.
Hvorfor sku den bøje hvis den ligger i fx nedfaldsblade. og ikke rører
noget hårdt.
Tynd polymerhus om det hele kan have kevlarfiberforstærkning

> [...]
> bagudrettet port ala Herkules. Der findes kun få flytyper, der kan
> det. og de er alle relativt store. De skal vel som minimum kunne

Har jeg påstået at ideen skal indføres overalt i dette årti?
Markedet afgør, men er der firmaer a la Aldi med superstordrift så kan
måske noget blive rentabelt

> Nej, det gør de ikke - De flyver i luftkorridorer for ikke at støde
> sammen eller overflyve forbudte områder.

Det kan oprettes særlige luftkorridorer fra Aldi-centrallager i
Tyskland til danske supermarkeder

> Hvis di nu gennemtænker det lidt og inddrager økonomi, luftrum,
> larm, og mængden af gods, der skal transporteres, vil du se, at det
> er et næsten uladesiggørligt projekt.

Jeg siger det er en svinestreg at man ikke nedkastede i
Balkankonflikten, men vedr Aldi-scenarier kan der godt tænkes at være
en vis fremtid i dette, ad åre.

Verden har en masse militære fly med bombelem og der er ingen krige

> Himlen ville være sort af larmende fly og risikoen for kollisioner
> vil være voldsom høj.

Ikke når fly er på automatpilot. Piloter skaber menneskelige fejl og
kun dem skaber sammenstød

> Vort luftrums infrastruktur er slet ikke gearet til den mængde
> trafik. Du vil ikke kunne skaffe flyledere nok til at guide flyene
> sikkert rundt Og de automatiske systemer skal voldsomt udbygges.

Sludder, der er ikke udnyttelse af en milliardendedel af en
milliardendedel af de luftkorridorer der kunne bruges og
automatipiloter koordinerer genialt hvad piloter ikke evner
3D er ikke som 2D

> Jeg tør garantere dig for at der bliver tænkt meget over, hvordan
> man løser infrastrukturelle problemer.
> Fly er ingen option i forhold til konventionelle transportmidler.

Ja hvis der er veje og ikke krig

> [...]
> forventer du uden videre i et krigshærget land eller område ramt af
> naturkatastrofer? De fleste steder har de slet ikke mobildækning.

Hvor ej motilnet er der andre radiomuligheder o al bliver billiere og
billigere

> [...]
> falder hjælpen også i de rette hænder.
> Eller i andre tilfælde dropper lasten bagud af en Herkules i lav

Jo mere du supplerer mig, jo mere tror jeg på Columbusægget - men
the devil is in the details
Faldskærme er også styrtdykket i pris pga Kina.

Det meste flyvning skal nok ske i høj højde og så lige når man er over
butiksbestyrerens brakmark så dykker man

HAr du indvendinger vedr nødforsyninger i ulande uden veje og vedr
krig og mad til soldater

Fra : kk

Dato : 10-11-06 22:01

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

Kære BW,
Nu var du lige kommet så godt i gang med dine vidtløftige ideer, er det så
ikke ærgerligt at de bliver skudt i sænk af nogle som ved, hvad de taler om?
Har du ikke noget NYTTIGT at foretage dig?
mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-06 02:48

"kk" <kru@nospammail.dk> wrote in message
> Nu var du lige kommet så godt i gang med dine vidtløftige ideer, er
> det så ikke ærgerligt at de bliver skudt i sænk af nogle som ved,
> hvad de taler om?

Det er aldrig ærgerligt at få kvalificeret modspil og her sås at min
primære pointe om boldmetodens tiltrængthed vedr ulande og kriser kan
nok IKKE MODSIGES, men den flygtigt tilføjede strøtanke om
Aldivare-lynudbringning har måske visse brist, som jeg vil tænke over.
Måske den i fredstid især har berettigelse når udbringning af
specialvarer haster, og pjat om huller i græsplænen er ikke stor sag.
Der er tabeller om hvordan vægt, flyhastighed, højde, luftmodstand,
jordbund og emballering skal matche og ellers kan de let laves.
Selv ved Waterloo vidste man at der skal tages højde for jordtype,
væde og friktion og ethvert barn ved at en bolds elasticitet har
betydning

At FN brugte lastbilkonvojer, der krævede militærbeskyttelse i
Bosnien, var typisk CIRKUS MILI JOBSKABELSE. Typisk godhedsindustri.
Ty pisk FN

Og at der spildtes faldskærme, blot fordi stenguns ku blive bøjet hvis
ikke emballeret 1943-45 i DK
er også interessant
DEngang havde man ikke emballagemidler som flamingo (og popcorn)
At briterne var for fantasiforladte til hurtig nedkastning er
interessant

Brainstorming er om at lade løsslupne ideer befrugte hinanden og selv
ordkløveriske deltagere, der debaterer for at vinde, kan gøre gavn

Flygtede Nifinger ikke fra 1/3 af mine svar-pointer? Det er OK

Hvad om man nedkastede varer med raketform i strandkant og med
radiosender i, så det kan findes hvis sand er så blødt at dimsen skal
graves fri, evt rammer lidt ude i vandet . Dykker man ned og sætter
trosse i øje på emballageoverfladen, kan varen trækkes op med
butiksbestyrerens firhjulstrækker. Hvorfor ikke gøre livet lidt sjovt?
Når man har prøvet sporten tre gange kender man fejlgruberne og kan
hver gang overgå sig selv.
JEg snakker ikke om at leve livet farligt eller udsætte sagesløse for
risiko.
Går en masseproduceret lagervare tabt, er det noget, der skal
sammenholdes med tids- og andre fordele og fremtidsperspektiver, hvor
fordele pludselig kan blive enorme fx i katastrofesituationer. Vær
beredt.
Skal kun jægersoldater og spejdere have spænding og indhold i livet?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-11-06 17:10

> [...]
> friktion og ethvert barn ved at en bolds elasticitet har betydning
>

> Flygtede Nifinger ikke fra 1/3 af mine svar-pointer? Det er OK

Hvad søren har jeg da glemt at kommentere? Jeg synes godt nok, jeg har
prikket luften ud af samtlige argumenter.

Nå men så er her endnu et par argumenter, hvorfor gummiboldsmetoden ikke er
synderligt brugbar eller kosteffektiv.
1. bolden er rund! Det gør den uforholdsmæssig stor for at kunne rumme en
fornuftig mængde varer.
2 Bolden er rund! derved optager den for megen plads i flyet pga af sin
form. den skan ikke stables effektivt, og fly må flyve halvtomme.
3 I bjergterræn kan den ikke anvendes, da man ikke kan styre nedslaget og
boldens opbremsning. Man risikerer, at lasten går tabt, fordi, den lander et
utilgængeligt sted eller at den drøner gennem civile populationer. Den kan
flyve langt sådan en bold på et tons penge ned af en bjergskråning. Nødhjælp
skal afleveres i nærhed af de nødstedte. De har sjældent kræfter til at gå
eller kravle langt for at redde varerne. Alt andet vil øge risikoen for at
nødhjælpen falder i hænderne på paramilitære enheder eller oprørsgrupper
eller et undertrykkende militær.
4 For at bolden skal kunne genanvendes, skal den afhentes igen. Det blir for
dyrt, så genanvendelsesargumentet er ikke brugbart.
5 Der findes langt billigere alternativer. Skulle der mangle en speciel
løsning kan den let udvikles.
Hvad siger du foreksempel til beholdere lavet af viklet pap med en
deformationszone i næsen (Den der rammer jorden først) og en lille
specialsyet bremsefaldskærm af vandtæt polyesterdug, der ved hjælp af
kulfiberpinde lagt i beholderen kan rejses som et vintertelt. efterfølgende?
Papbeholderen kan efterfølgende bruges som brændsel til madtilberedning
eller som en gigantisk Spudgun Der er ingen, der siger, at beholderen
kun skal falde med 15 km/t .
Resultatet er at alt, der nedkastes kan bruges på stedet og efterlader ikke
uhensigtsmæssigt affald.

Kort og godt; Du kan bruge år på at udtænke og forfine din gummibold, du kan
lave tegninger og prototyper, men du vil næppe finde nogen som helst, der er
villige til at sætte den i produktion, simpelthen fordi, der findes bedre
løsninger på de problemstillinger.

> [...]
> kan blive enorme fx i katastrofesituationer. Vær beredt.
> Skal kun jægersoldater og spejdere have spænding og indhold i livet?

En butiksbestyrer har så sq da ikke tid til at flintre rundt i en
firhjulstrækker på stranden for at skaffe sine varer.
Han vil ha dem leveret til døren og helst helt ind på hylderne.
Frihjulstrækkeren har han endda næppe råd til
Det forudsætter vel også, at at butikken ligger i nærheden af vandet. og da
helst en sandstrand.
Sine kicks kan han da få på alle mulige måder i sin fritid. Det er da blot
at motivere sig selv.
Savner man at drøne rundt et gevær og se vild ud, kan man da altid melde sig
under fanerne som HJK weekendkriger.
De vil vist gerne ha flere folk i det der grønne tøj

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-06 23:08

> [...]
> for at redde varerne. Alt andet vil øge risikoen for at nødhjælpen
> falder i hænderne på paramilitære enheder eller oprørsgrupper eller

Balkan-bjergterrænerne hvor lastbilkonvojer krævede militærbeskyttelse
havde også dale hvor bønder groede korn.
Om firkantet eller rund emballage om melsække er ikke det store
spørgsmål - måske faldskærme sku ha været brugt, den rutine kan
militæret.
Når modtageren kender radiosignal fra det nedkastede, er de kun ham
der finder det. Evt har han kode for hvilke tider radiosignal
udsendes.

> 5 Der findes langt billigere alternativer. Skulle der mangle en
> speciel løsning kan den let udvikles.

Alt er dyrt i starten, men prisen kommr ned når man forlader
prototypestadiet

> [...]
> Resultatet er at alt, der nedkastes kan bruges på stedet og
> efterlader ikke uhensigtsmæssigt affald.

Ja, hastighed ved nedfald må kunne justeres efter jordbund

Militæret har meget som endnu ikke er nyttiggjort i civilt liv

At tsunamihjælp betød at kystlandsbyers folk skulle samles i lejre,
hvor regeringen kunne kontrollere
var trist, når mad kunne have været nedkastet lige hvor folk var

Vi ville afprøve drikkevandsrensning der krævede stærkstrøm, men vand
kunne også være nedkastet

Ideen med guided missil udbringning af pakkepost er også flyvsk, men
er de ikke et spøgsmål om hhvornår tiden er moden til den teknologi
som er gennemudviklet?

" Du ser ting, og du siger: "Hvorfor?" Men jeg drømmer ting,
som aldrig fandtes og jeg siger: "Hvorfor ikke?" Bernard
Shaw

Fra : Bo Warming

Dato : 12-11-06 01:08

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad søren har jeg da glemt at kommentere? Jeg synes godt nok, jeg
> har prikket luften ud af samtlige argumenter.

Haag-konventionsbrud pga konvoj istf flynedkast

Når NATO og FN sku lege fred på Balkan, var det reelt grove brud på
Haag og Geneve konventionerne om at skåne civilbefolkningen, som de
forårsagede.

De kirurgisk præcise hits fra fly, som var umulige i WW2, så man
holocaustede tyske arbejderkvarterer, VAR NEMME OG LIGETIL i 1990erne
man man gad ikke bruge dem til at få mad frem.

Man insisterede på lastbilkonvojer for at modparten kunne lægge miner,
og der kunne opstå undskyldning for at føre mest mulig militær ind i
regionen og USA kunne få testet sine alliancepartneres offervillighed
og afprøvet isenkram.

Selv faldskærmsnedkast, som var perfektioneret allerede i starten af
WW2, gad NATO nu ikke bruge til nødforsyninger.

Selvfølgelig lover militærteknologer altid mere end de kan holde.
Patriot nedskydning af Scud missiler i Golf-1 var imponerende i visse
tilfælde, men at det modsatte gjaldt hovedparten af tilfældene forties
stadig.

Det er forståeligt. at RAF og de amerikanske natbombere i WW2 ikke
kunne få ram på tysk industri og derfor folkemyrdede i strid med alle
løfter. Men 50 år senere var det omsider muligt at opfylde de gamle
tekniker-løfter - men der må mistænkes for sadisme, når det ikke
skete.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-11-06 04:08

Bo Warming wrote:

> I stigende grad vil nogle kæmpefabrikker i EU producere
> langtidsholdbare varer til mange lande og hvis de har flytransport
> hurtigt til salgssteder, så kan en masse omlæsning spares

Hvis tingene fremstilles langtidsholdbart, har det jo ingen hast at bringe
varerne ud!
Så kan man jo ligeså godt benytte de mest kosteffektive transportmidler. På
land er det faktisk toget, der
er bedst på det plan. Til langtidsholdbare varer er det faktisk en god
løsning.

> Men der er noget elegant ved at transportere i lige linie fra
> producent til salgssted og måske brædnstof til fly bliver billigere

Jeg tvivler. Der skal bruges betydelig energi til at flyve.
Og som du kan se, er der store infrastruktuelle mangler i ideen.

> TAk for din hjælp til at få småting med i mine overvejelser, som endnu
> ikke har varet et helt døgn

Velbekomme, IMO er de problemer nu temmeligt uoverstigelige

Jeg fik lige en tanke. Sikorsky fremstiller en meget stor
transporthelikopter, der kan løfte en hel 40 fods container. Hvis man nu
fremstillede en evt. lettere spinklere container, der er billligere at
fremstille, kunne man fylde containeren med nødhjælp. Sikorsky'en kunne så
sætte containeren af i et katastrofeområde. Først bruges containeren som
uddelingssted for nødhjælp, og når den er tom, kan den omdannes til et lille
lægehus eller skole eller eller feltkøkken med kølekapacitet eller
jordskælvssikker bolig.
Efterhånden som flere containere bliver leveret vil omfanget af beboelige
rum stige.
Det kan være meget værd i et område, hvor jordskælv har lagt alt ned.
Men jeg kender ikke Sikorsky'ens effektive rækkevidde. Den kan meget vel
være for kort til at kunne gøre en forskel i det spil. Den har heller ikke
militær status og findes derfor kun i få eksemplarer. og slet ikke i
nærheden af katastrofeområder.

> Hvorfor sku den bøje hvis den ligger i fx nedfaldsblade. og ikke rører
> noget hårdt.
> Tynd polymerhus om det hele kan have kevlarfiberforstærkning

Alt det der er hundedyrt og tungt at transportere. Så er det lettere og
billigere at bruge et stort paprør og en lille bremsefaldskærm. faldskærmen
er ikke ret dyr længere pga. polyesterfibre. Desuden kan man jo altid
anvende stoffet til noget andet efterfølgende

> [...]
> måske noget blive rentabelt

> Det kan oprettes særlige luftkorridorer fra Aldi-centrallager i

Der er en væsentlig detalje, du ikke lige tænker over.
Du opfatter sikkert de store supermarkeder som butikker, der lever af at
sælge varer til forbrugere.
Det er faktisk ikke helt tilfældet. En maget stor del af deres omsætning er
salg af hyldemetere til producenterne af varerne - Jo mere en producent er
parat til at betale for hyldemeter, des bedre placering kan han opnå og
dermed større afsætning af varerne.
Dette er Wallmart metoden, og danske supermarkeder arbejder hen imod den,
fordi de derved undgår at hænge på svind og udløbne sidste salgsdatoer. alle
omkostninger skubbes efterhånden over på producenterne. Og
supermarkedskæderne spiller lystigt konkurrende producenter ud imod hinanden
for at opnå større fordele.
En anden meget stor del af deres omsætning består af at udgive deres
tilbudsaviser. De tager sig fyrsteligt betalt af producenterne for at
medtage deres produkter i avisen og køre salgskampagner.
Et Supermarked er ikke længere en butik , der bare køber varer hos grosister
og producenter for at sælge dem videre med fortjeneste. En anden stigende
omsætning er private label markedet. Det er varer, der produceres på ordre
af fremmede producenter men under et varemærke, der tilhører
supermarkedskæden.

Not likely - luftkorridorerne er nationale korridorer som skal overholdes.
Faktisk er der trafikpropper over Europa - fordi en masse luftrum er
forbeholdt de nationale luftvåben.

Korridorene for de kommercielle flyselskaber er faktisk for snævre i dag og
ofte må fly vente i holding rutes bare for at få en plads i køen bare for at
kunne flyve sydover.

> Verden har en masse militære fly med bombelem og der er ingen krige

Der tager du faktisk fejl.
Der findes ikke mange fly med bombelemme.
Der er selvfølgelig det klassiske Boing B52 og Englændernes Vulcan havde
vist også, men er forlængst gået ud af tjeneste. Der er også
Stealthbomberen, men ellers har krigsredskaberne altså ændret sig kraftigt
siden WW2. I dag bruger man taktiske jagerbombere, der har lasten monteret
under vingerne
Stategiske bombere som B52 er stærkt i undertal i dag.
Så den holder heller ikke. -desuden er det store jetfly med en håbløs
økonomi.

B17'eren og Avro Lancasteren er altså gået på pension for mange år siden.
Deres bombbays var forresten heller ikke ret dybe, og kan ikke rumme en bold
af den størrelse

> Ikke når fly er på automatpilot. Piloter skaber menneskelige fejl og
> kun dem skaber sammenstød
En autopilot regulerer efter en udstukket kurs og højde og kan det og kun
det.
Der findes automatiske systemer, der registrerer andre flys positioner og
retning og kan medtage det i beregningerne, men det er kun i de store fly.
Det er et meget dyrt system.

> Sludder, der er ikke udnyttelse af en milliardendedel af en
> milliardendedel af de luftkorridorer der kunne bruges og
> automatipiloter koordinerer genialt hvad piloter ikke evner
> 3D er ikke som 2D

Du tager fejl - luftkorridorerne er vedtagne standarder ud fra nationale
hensyn. Der er ikke et uendeligt antal korridorer.

> Ja hvis der er veje og ikke krig

Lige et øjeblik troede jeg, at vi snakkedes dansk infrastruktur, hvilken er
udmærket.

Det er ikke sikkert.
Civilbefolkningen er altid de svageste i en konflikt.

> Hvor ej motilnet er der andre radiomuligheder o al bliver billiere og
> billigere

Systemerne skal jo først frem, før de kan bruges. Og for at de virker skal
der være vedtagne standarder, og du glemmer, at fjenden kan lytte med.

> [...]
> butiksbestyrerens brakmark så dykker man
>
> HAr du indvendinger vedr nødforsyninger i ulande uden veje og vedr

Ikke ud over at det kan gøres nemmere og billligere med de eksisterende
metoder.
fordi noget kan lade sig gøre, betyder det ikke nødvendigvis, at det er en
go ide.

Nu har USA jo set lyset og opdaget, at de bliver betydeligt mere populære,
når de anvender deres styrker på at nødhjælpe i stedet for krigsførelse. Det
har givet en ret stor andel af aktive helikoptere over hele den 3. verden
pga de store helicarriers. vi har set det efter Sunamien på Sumatra og andre
steder og i Afganistan efter jordskælvet. Jeg håber, at det fremover bliver
en fast politik at hjælpe med militære midler. Nødhjælpen bliver noget mere
effektiv på den måde.

Til krigsførelse og forsyning af fremskudte tropper er helikopteren langt
mere effektiv og kan også bruges til evakuering eller forstærkning af
styrkerne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-06 05:43

> Hvis tingene fremstilles langtidsholdbart, har det jo ingen hast at
> bringe
> varerne ud!

Moden skifter og så snart et nyt produkt er udformet, ønsker man at se
forbrugernes reaktion

Dynamisk marketing er godt for alle
Kedsomhed er døden

> [...]
> transportmidler. På
> land er det faktisk toget, der
> er bedst på det plan. Til langtidsholdbare varer er det faktisk en

Ofte , ja, men hvorfor ikke bruge hele klaviaturet og være flexibel
Ønsker du et stagnerende, forstenet samfund og skal alt tjene sig hjem
samme måned det startes.??
Kun ond stat hindrer at der leges med ideer som mine

Skift til større sko - lad markedet råde
Du kan ikke forudse markedet, som er eneste brugbare afprøvning af
mine forslag

> Jeg tvivler. Der skal bruges betydelig energi til at flyve.
> Og som du kan se, er der store infrastruktuelle mangler i ideen.

En gennemsnitlig vare sælges for mere end tyve gange prisen på den
energi der er forbrugt til dens produktion og distribution
Salgsomkostninger og profit er alfa og omega, ikke olieforbrug
Tro ej medier der vil hængsle alt om det sorte guld

> Velbekomme, IMO er de problemer nu temmeligt uoverstigelige

Mine ideer hængsler ikke på genbrug og pant og lignende tåbeligheder

> [...]
> heller ikke
> militær status og findes derfor kun i få eksemplarer. og slet ikke i

Når biler erstattet delvis af personfly så tror jeg snarere på en
flåde af fly i alle størrelser der ikke spilder energi på at stå
stille i luften men farer afsted og smider bolde af undervejs -
festligt, ikke ?

Chancen for at ramme nogen med en bold er % af % af % af % af %

> Alt det der er hundedyrt og tungt at transportere.
Kevlar, styropor og popkorn er LETTE
Så er det lettere og
> billigere at bruge et stort paprør og en lille bremsefaldskærm.
> faldskærmen

Det bør der også leges med i en prototypefase, måske også din sikorsky

> er ikke ret dyr længere pga. polyesterfibre. Desuden kan man jo
> altid
> anvende stoffet til noget andet efterfølgende

Ofte har Aldi og netto en tilbudsvare som er udsolgt når jeg kommer og
jeg vil godt give tidobbeltpris for at få den dumpet i min have
Både dovne og invalidepensionister vil det og bør kunne købe sig det
Mon ikke der kan sigtes lodret ned i min frimærkestore have med spids
vare og hullet i plænen kan jeg skovle til ved lejlighed
Kirurgisk præcision pralede USA med i Golf-½ og at raketter snoede sig
ind in ventilationsriste i Sadams beskyttelsesrum. Påstod TV tsk tsk.

> [...]
> producent er
> parat til at betale for hyldemeter, des bedre placering kan han opnå

JEg er vild med indkøbs-oplevelse-religionen
Men lad også de dovne få en chance

> Dette er Wallmart metoden, og danske supermarkeder arbejder hen imod
> den,
> fordi de derved undgår at hænge på svind og udløbne sidste
> salgsdatoer. alle

Der har vi den onde miljøreligion - fryseskadet kød kaldes farligt
blot fordi lovreligionens absurde salgsdatoer er overskredet

> [...]
> at
> medtage deres produkter i avisen og køre salgskampagner.

Måske fremtidens tilbudsaviser printes ud fra nettet og har et
fly-ikon hvis du kan få landet varen i din baghave - og langtidsledige
vil elske at være piloter, hvis ikke alle fly er fjernstyret til den
tid

> [...]
> supermarkedskæden.
>
> Not likely - luftkorridorerne er nationale korridorer som skal

Vi så lige at tosse-korridorer skabte flysammenstød ved Svejts
Drop dem og lad automatpiloterne holde afstand til hinanden uden stive
korridorregulativer

> Faktisk er der trafikpropper over Europa - fordi en masse luftrum er
> forbeholdt de nationale luftvåben.

Ja Cirkus Mili er så sindsygt som Cirkus Miljø
" Så lidt stat som mulig" anbefalede Nietzsche mfl.

> [...]
> kunne flyve sydover.

> Der tager du faktisk fejl.
> Der findes ikke mange fly med bombelemme.

Så spænder vi bolden under flyet i en snor og flyver langsomt på
udturen og ikke i storm

> [...]
> kraftigt
> siden WW2. I dag bruger man taktiske jagerbombere, der har lasten

Netop

Nope. Der er uendelig med plads i de TRE DIMENSIONER

> En autopilot regulerer efter en udstukket kurs og højde og kan det
> og kun
> det

Lever du i stenalderen. SElvfølgelg er fremtidens
taxaflyautopiloter koordneret via central komputer og holder afstand
til hinanden og er fri som fuglene mht højde, genvej, omvej osv
..
> [...]
> positioner og
> retning og kan medtage det i beregningerne, men det er kun i de

Al begyndelse er svær - lommeregnere kostede en bondegård for få
årtier siden

Flyledere keder sig. Chips klarer ærterne sikrere

> Du tager fejl - luftkorridorerne er vedtagne standarder ud fra
> nationale
> hensyn. Der er ikke et uendeligt antal korridorer.

Altså: Reaktionære lovreligiøse bekæmp-erhvervslivet h ensyn
Baseret på overforsigtighed og løgn. Som alt statsligt.

JEg snakker bondefornuft og ikke option-plastikdansk fremmedgørende
løgnesnak, der blot skal skabe stabile bureaukratjob

> Det er ikke sikkert.
> Civilbefolkningen er altid de svageste i en konflikt.

Civile gavnes altid af frihed, stort set

> Systemerne skal jo først frem, før de kan bruges. Og for at de
> virker skal
> der være vedtagne standarder, og du glemmer, at fjenden kan lytte
> med.

Der er ikke andre fjender end lovreligiøse reaktionære papirnussere
med syg overforsigtighed, som skaber sygdom og sjældent gavner
"LAd tu sind blomster blomstre" Som MAo sagde

> [...]
> eksisterende
> metoder.
> fordi noget kan lade sig gøre, betyder det ikke nødvendigvis, at det

Du har ret i at alt skal afvejes projekt for projekt og der er lidt
haleluja over mine visioner
Markedet er højesteret

> [...]
> bliver
> en fast politik at hjælpe med militære midler. Nødhjælpen bliver

Tsunamihjælp var ond hjælp til diktatorer, så de kunne undertrykke
fattige kystboere og samle dem i kz med el og vand, som de helst er
fri for, for de kan selv og vil fiske spredt over hele kysten og ikke
bo i kontrollerede lejre

Hvis vi absolut vil forkæle indonesiske mullaher så giv dem
overvågningsudstyr men støt ikke at de frihedsberøver landsbyboere-
Nej, lad os slet ikke blande os i ulande - det skader altid

Fra : Martin Johansen

Dato : 10-11-06 22:31

dk.politik Bo Warming <bwng@bwng.dk>:

> [...]
>faldskærm nær det lager, der skal modtage varen og så hopper den runde
>container hen, hvor den siden kan rulles på plads

Der ville nok kunne laves mange faldskærme for samme pris som een
gummibold. Bolden skulle kunne indeholde flere tons, før det blev
rentabelt, vil jeg tro.

Men hvordan er dynamikken i en så stor bold, som ruller med så
stor hast. Har almindeligt gummi nok elastisitet til at modstå
kræfterne?

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-06 03:24

"Martin Johansen" <mm@mj.invalid> wrote in message

> Der ville nok kunne laves mange faldskærme for samme pris som een
> gummibold. Bolden skulle kunne indeholde flere tons, før det blev
> rentabelt, vil jeg tro.

Pris er stor ved prototype og næsten nul når samlebåndet ruller
Intet skal laves af guld og sølv
Er teflon meget dy rere end almindelig plastikpose plastik når proppen
er af?

> Men hvordan er dynamikken i en så stor bold, som ruller med så
> stor hast. Har almindeligt gummi nok elastisitet til at modstå
> kræfterne?

Der er masser af kevlar-fiber forstærkede billige polymerer på
markedet og nedkast på spidse klipper er ikke det normale men kan
sagtens klares og det er let at finde "bold" Som har radiosender i sig
og magnet til opsamling osv

Elektronik tåler fald fra Rundetårn i vore dage, Hvilke tektiler eller
madvarer tåler ikke endnu mere
Når jeg smider et fjernsyn ud sørger jeg altid for at kontaineren er
tom og det falder fra stor højde. Aldrig går det i stykker. , selv
hvis der er lagt en mursten ned som det rammer

Hvis du smider et telt ned fra højhus , vil teltstængerne bøje udover
ved meget uheldig stød mod stenbro?

Bremsefaldskærme kan også påsættes så træer fanger varen og de reb den
så hænger i kan destrueres pr fjernstyring. Kun prototypen er dyr
En soldat der hænger i faldskærm fra træ, var ikke glad i 1944 men mon
ikke han idag har remedier til at klare bagatelproblemet

USA militær har enorm viden som de skjuler for offentligheden (bl.a.
om nonlethal weapons, fx klæbenet - en smart sag der også kan gavne
mit projekt

Når bolden rammer jordbunden, oplyser sensorer hvordan overfladen er,
og der sker øjeblikkelig ændringer så ideel opbremsning sker pga
friktion- og elasticitetsændring som kan ske på brøkdel af sekund via
elektronik. Tænkende fibre er dagligdag
Genbrug er næppe påkrævet, vi snakker jo ikke om ølpant (hvor genbrug
også er pjat)

"Blind høne kan også finde korn". Vanetænkning hindrer meget at blive
fundet, jvf anekdoten om Columbus og ægget der faktisk kunne stå på
højkant
Fordomme maler os ofte ind i et ufrugtbart hjørne.
Professionelle lærere kan lide rutiner, men fri ånder har ikke fast
pensum